Kritiky.cz > Speciály > Autoři projektu režisér Richard Komárek a kreativní producent Dušan Mulíček: Celá mladá generace je zlatá mládež, jen někdo je zlatější

Autoři projektu režisér Richard Komárek a kreativní producent Dušan Mulíček: Celá mladá generace je zlatá mládež, jen někdo je zlatější

Zlata mladez II 02
Zlata mladez II 02
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Opět jste natá­če­li v něko­li­ka zají­ma­vých loka­cích. Hned v úvod­ní epi­zo­dě se Zlatá mlá­dež pro­mě­ní v bez­do­mov­ce a vyzkou­ší si prá­ci na tří­dí­cí lin­ce odpa­du. Na co zají­ma­vé­ho se divá­ci mohou těšit?

DM: Pětice akté­rů byd­lí v Praze a pro­střed­nic­tvím bez­do­mo­vec­ké zku­še­nos­ti jsme jim umož­ni­li poznat i její odvrá­ce­nou tvář. Vedle noč­ní smě­ny na tří­dí­cí lin­ce se dosta­nou i k pro­hra­bá­vá­ní popel­nic a musí zvlád­nout i nocleh pod mos­tem. Nečekali jsme, že prá­vě spa­ní v nocle­hár­ně pro lidi bez domo­va a noco­vá­ní pod mos­tem bude pro naše akté­ry tou nej­těž­ší zkouš­kou. Jak to celé se spa­ním dopad­ne, nebu­du pro­zra­zo­vat. To se divá­ci dově­dí na kon­ci prv­ní­ho dílu. Pro někte­ré z akté­rů byly nové i jiné zážit­ky. Např. Mike si mys­lel, že met­ro přes den jez­dí v dese­ti­mi­nu­to­vých inter­va­lech.

RK: Byla to pro ně jis­tě nevšed­ní zku­še­nost. Hned v prv­ním dílu jsme chtě­li uká­zat kon­trast mezi tím, co náš výběr žije – v rám­ci před­sta­vo­va­cích medai­lon­ků – a mezi tím, co den­ně pře­hlí­ží.

V jed­nom dílu si akté­ři Zlaté mlá­de­že vyzkou­ší, jaké je to být řez­ní­kem. V čem to bude odliš­né od pro­stře­dí jatek z prv­ní série a co může­te k tomu­to dílu pro­zra­dit?

RK: V prv­ní řadě je celý díl de fac­to o jat­kách a prá­ci na nich. Ve dru­hé řadě je téma lokál­ní eko­no­mi­ka, soběstač­nost v rám­ci malé­ho regi­o­nu. Těžiště toho­to dílu je jin­de. Další pod­té­ma, kte­ré je nemé­ně důle­ži­té, je vztah ves­ni­ce ver­sus měs­to. Na tuto pro­ble­ma­ti­ku vzejde nemá­lo pře­kva­pi­vých názo­rů.

DM: Ano, zase jsou tu jat­ka a akté­ři v nich. Vzhledem k tomu, že se do dru­hé řady vra­cí i jeden z akté­rů z prv­ní řady, Renato, je doce­la zají­ma­vé sle­do­vat, jak si pora­dí s pra­cí, ve kte­ré v prv­ní řadě spíš selhal. Vlastně jde o kom­ple­ta­ci řez­nic­ké zku­še­nos­ti z prv­ní řady. Na úvod dílu si vyzkou­ší i prá­ci v rybár­ně a na drů­be­žích jat­kách. Pak se akté­ři pře­su­nou na Chrudimsko do země­děl­ské­ho druž­stva v Rosicích u Chrasti, jehož růz­ný­mi pro­vo­zy si během týd­ne pro­jdou. Nepůjde jen o řezni­či­nu, ale i o chov pra­sat nebo doje­ní krav. Vše je tu méně prů­mys­lo­vé, víc domác­ké. Co se v tom­to čtvr­tém díle sta­ne, je to, že si akté­ři vje­dou do vla­sů. Vznikne tu kon­flikt, kte­rý dosta­ne poměr­ně divo­ký prů­běh.

Při natá­če­ní jste se opět dosta­li za hra­ni­ce České repub­li­ky. Znamená to, že tu nemá­me tolik míst, kde by mla­dí Češi moh­li opus­tit svou kom­fort­ní zónu?

RK: Postavy, kte­ré jsme do pořa­du vybra­li, mají, opro­ti těm z minu­lé řady, vět­ší medi­ál­ní  zku­še­nost. Velmi si hlí­da­li, jak budou vypa­dat v koneč­ném sestři­hu. Navíc se chtě­li pro­ti prv­ní řadě vyme­zit, tak­že mno­hem víc věcí zvlá­da­li a bylo těž­ké pro ně najít momen­ty pře­kva­pe­ní. I to je důvod, proč jsme se roz­hod­li o zahra­nič­ní loka­ce.

DM: Docu-reality for­mát Zlatá mlá­dež není jen o tom, že mla­dé lidi pře­sou­vá­me do míst, kde žít je drs­něj­ší, než na co jsou zvyklí ve svém vel­ko­měst­ském pro­stře­dí.  Jde  tu  i  o  to,  aby  pro­ži­tá  zku­še­nost akté­rům umož­ni­la revi­do­vat někte­ré jejich posto­je, aby je smě­ro­va­la k vědo­mí lid­ské a občan­ské odpo­věd­nos­ti. O tom jsou i zahra­nič­ní díly. V glo­ba­li­zo­va­ném svě­tě  naše  čes­ké  živo­ty sou­vi­sí i s živo­tem něko­ho, kdo se naro­dil tře­ba ve měs­tě ve střed­ní Indii. Na vlast­ní kůži  akté­ři  zjiš­ťu­jí, že lev­ná bota pro­dá­va­ná v čes­kém obcho­dě něco sto­jí.  Že  sto­jí pří­liš  málo,  pokud  jde o  mzdu pro indic­ké­ho děl­ní­ka a že sto­jí tře­ba i to, že tam pra­cu­jí i děti. Žijeme ve svě­tě, kdy se nás         už týká i dění 6 000 km dale­ko.

Kdo vybí­rá jed­not­li­vá pro­stře­dí a pod­le jaké­ho klí­če?

DM: Na začát­ku je vždy víc než desít­ka nápa­dů na loka­ce, ze  kte­rých postup­ně  odpa­dá­va­jí ty,  kte­ré vám neda­jí zají­ma­vých 40 minut. Další selek­ce nastá­vá, když zjis­tí­te, že vás do dané­ho pro­stře­dí pros­tě nepus­tí. Nejde jen o hle­dá­ní atrak­tiv­ních, nároč­ných nebo extrém­ních pro­stře­dí. Vybraná mís­ta se mohou týkat pra­cí a lidí, vůči kte­rým mají nejen akté­ři, ale i řada Čechů, dopře­du hoto­vé názo­ry a před­sud­ky, nebo témat, kte­ré je poho­dl­něj­ší vytěs­nit ze své­ho pře­mýš­le­ní. To se

týká dílů z Indie na téma dopa­dů glo­bál­ní eko­no­mi­ky, dílů o uprch­lic­ké zku­še­nos­ti, ale i domá­cích loka­cí. Pořád se v médi­ích opa­ku­je, jak ros­tou pla­ty, jak se máme stá­le líp, tak jsme při­šli s dílem o zku­še­nos­ti lidí, kte­ří se dob­ře nema­jí - s bez­do­mov­ci. To, že si za své pro­blémy mohou mnoh­dy sami, nás pře­ce neo­prav­ňu­je k tomu, abychom jejich exis­ten­ci vytla­či­li kom­plet­ně ze  své­ho  zor­né­ho pole.

RK: Klíč je jed­no­du­chý. Prostředí musí být atrak­tiv­ní jak z hle­dis­ka obra­zo­vé­ho, tak z hle­dis­ka obsa­ho­vé­ho. Přičemž pře­va­žu­je téma. Nechtěli jsme je pře­ná­šet do  více  či  méně  extrém­ních  pod­mí­nek jen tak. Vždy jsme chtě­li, aby se jich osob­ně dotý­ka­la pro­ble­ma­ti­ka, kte­rá se  v  mís­tě natá­če­ní řeší. A pře­ne­se­ně tak i divá­ka.

V Indii jste akté­ry zaměst­na­li v továr­ně vyrá­bě­jí­cí boty. Jak bys­te  cha­rak­te­ri­zo­va­li  posta­ve­ní míst­ních děl­ní­ků? Je tam povo­le­ná i dět­ská prá­ce?

DM: Natáčeli jsme v Agře, což je tako­vý indic­ký Zlín – měs­to bot. Jako děl­ník se zna­los­tí výro­by bot tu máte dvě mož­nos­ti zaměst­ná­ní. Dělník zaměst­na­ný v někte­ré z desí­tek míst­ních tová­ren, pra­cu­je v doce­la sne­si­tel­ných pod­mín­kách (pro Evropana v šíle­ném ved­ru), má pří­jem, kte­rý je vyš­ší, než kdy­by pro­dá­val na uli­ci nebo opra­vo­val sil­ni­ce. Dělníci, kte­ří pra­cu­jí v malých díl­nách, jsou na tom hůř. Horší pení­ze i pra­cov­ní pod­mín­ky. Navíc, tyto tzv. sweat­sho­py, v pře­kla­du ne cuk­rár­ny, ale doce­la při­lé­ha­vě „zpo­ce­né díl­ny“, dostá­va­jí zakáz­ky nára­zo­vě. Někdy pak děl­ní­ci pra­cu­jí i přes noc a spí v díl­ně, jin­dy je maji­tel díl­ny i na celé měsí­ce pro­pus­tí a musí se živit, jak se dá.

Dětská prá­ce v Indii povo­le­ná není, ale děje se to prá­vě ve sweat­sho­pech. Synové pomá­ha­jí otcům   v jejich prá­ci, aby tak při­nes­li něja­ké pení­ze navíc do rodin­né­ho roz­počtu. Výroba v těch­to díl­nách je pri­már­ně urče­na pro míst­ní trh, ale když má vel­ká fab­ri­ka zakáz­ku, kte­rá pře­vy­šu­je její výrob­ní mož­nos­ti, dis­tri­bu­u­je prá­ci i do těch­to sweat­sho­pů. Takže ani tady v ČR nemů­že­me mít jis­to­tu, že botu z obcho­du neleš­ti­ly dět­ské ruce.

RK: Pro mě bylo nej­vět­ší pře­kva­pe­ní asi to, jak celá ta dět­ská prá­ce půso­bi­la nebo spíš nepů­so­bi­la na naše akté­ry. Zjistili, že ve sweat­sho­pech pra­cu­jí děti, ale vlast­ně to téměř pře­šli. Jako by to bylo něco běž­né­ho. Ono to mys­lím sou­vi­sí s tím, že když se řek­ne dět­ská prá­ce, tak si kaž­dý před­sta­ví špi­na­vé, vyhla­do­vě­lé děti pra­cu­jí­cí v kame­no­lo­mu, nad kte­rý­mi prás­ka­jí biče, a tady to vypa­da­lo, jako když jsou klu­ci na let­ní bri­gá­dě. Což samo­zřej­mě nechci zleh­čo­vat, pro­to­že nej­hor­ší na tom je, že nema­jí jinou mož­nost. Jejich prá­ce je pod­hod­no­ce­na, ale tím, že nee­xis­tu­jí  odbo­ry,  tak  se nema­jí jak brá­nit, a pro děl­ní­ky je vždyc­ky lep­ší něco málo než nic. Jejich nahra­di­tel­nost je vel­mi veli­ká.

Velmi zají­ma­vé může být, když si Zlatá mlá­dež vyzkou­ší, jaké je to být uprch­lí­kem a vyda­jí se po sto­pách tzv. bal­kán­skou ces­tou. Co bylo cílem této zku­še­nos­ti?

DM: Češi mají po Makedoncích v Evropě nej­víc nega­tiv­ní postoj k uprch­lí­kům. Přitom tu uprch­lí­ky z Asie a Afriky, o kte­ré pri­már­ně jde, de-facto nemá­me. Češi nema­jí  s  uprch­lí­ky osob­ní  zku­še­nost,  jejich názor utvá­ří jen média. Docu-reality for­mát má mož­nost nabíd­nout sice zase skr­ze médi­um tele­vi­ze, ale přes­to poměr­ně auten­tic­kou zku­še­nost pěti akté­rů  utvo­ře­nou  na vlast­ní  oči, na vlast­ní  kůži. Naši akté­ři nemě­li před natá­če­ním nega­tiv­ní  před­sud­ky, spíš se o  uprch­lí­ky neza­jí­ma­li. Dva  akté­ři pak pozna­li, jak se žije lidem na soci­ál­ním dně v Africe – ve slu­mu a v uprch­lic­kém tábo­ře na kra­ji pouš­tě. Myslím, že to pro ně byla oči ote­ví­ra­jí­cí  zku­še­nost.  Ze  tří  akté­rů  jsme  pak  udě­la­li pří­mo uprch­lí­ky na bal­kán­ské ces­tě, ale muse­li pod­nik­nout ces­tu nao­pak - za hra­ni­ce EU. V jejich pří­pa­dě jsme po nich chtě­li něco víc. Uprchlické téma se u nás spíš zne­u­ží­vá jako zbraň Čechů pro­ti Čechům, než by uprchlí­ci sku­teč­ně něko­ho zají­ma­li. Antiuprchlickou kar­tou se dá  dostat  do  sně­mov­ny, opač­ně zase slou­ží k utvr­ze­ní se o vlast­ní ote­vře­nos­ti a  záro­veň  k  důvo­du,  proč  opo­vr­ho­vat těmi xeno­fob­ní­mi. U našich akté­rů jsme se nespo­ko­ji­li jen se slo­vy,  ale chtě­li jsme,  aby  pro uprch­lí­ky něco sku­teč­ně udě­la­li. Něco, co jim udě­lá  ces­tu  méně  poho­dl­nou.  Měli  pení­ze  na  ces­tu a na jíd­lo. A měli šan­ci z těch­to peněz něco ušet­řit pro lidi v Sýrii, za před­po­kla­du když by se ome­zi­li ve svých výda­jích. To, jak se ke spo­ře­ní posta­vi­li, má pro mě nej­vět­ší vypo­ví­da­cí cenu.

RK:  Slovo  uprch­lík  nebo  migrant,  bylo  vel­mi  čas­to  sklo­ňo­vá­no  před  i  v rám­ci  růz­ných  voleb.

Vytvořil se stra­šák, pro­blém a ten kdo měl recept na jeho vyře­še­ní nebo ale­spoň vidi­nu na jeho vyře­še­ní, tak bodo­val. Čím hor­ší onen recept byl, tím víc se musel nafouk­nout pro­blém a zvět­šit stra­šák, aby recept  obstál. Uprchlíci  se sta­li homo­gen­ní  hmo­tou valí­cí  se do vaše­ho domu. Ale jen

titěr­né pro­cen­to lidí se s nimi setka­lo tvá­ří v tvář. My jsme to naší pět­ce umož­ni­li a dali jsme té homo­gen­ní hmo­tě tvář, jmé­no a pří­běh.

Kamila Zlatušková říká, že osob­ní zku­še­nost je nej­lep­ším způ­so­bem, jak si udě­lat názor na svět. Myslíte, že tato zku­še­nost nějak pro­mě­ni­la jejich svě­to­ná­zor, pří­pad­ně názor na téma uprch­lic­tví?

DM: Byl bych tomu rád, i-kdyby mělo jít jen o mik­ro posu­ny jejich uva­žo­vá­ní. V zahra­nič­ních rea­li­ty for­má­tech, podob­ných Zlaté mlá­de­ži, může­te vidět use­da­vě pla­čí­cí nor­ské mód­ní vlo­ger­ky, kte­ré se zapří­sa­ha­jí, že se jim svět po zhléd­nu­tí ban­gla­déš­ských tex­til­ních dílen obrá­til naru­by. Tak tohle se u našich akté­rů nedě­je. Je to dob­ře nebo špat­ně? Svědčí to o vět­ším ego­is­mu nebo o jejich vět­ší upřím­nos­ti? Klára a Renato byli oči­vid­ně pohnu­tí osu­dy lid v afric­kém uprch­lic­kém tábo­ře. Sharlota zas v uprch­lic­kém díle pro­ká­za­la, že dove­de víc, než jen říkat slo­va, kte­rá se chtě­jí sly­šet. Nicméně nejde jen o akté­ry, jde i o divá­ky, kte­ří mohou skr­ze zku­še­nost pěti akté­rů pozmě­nit své názo­ry.

RK: Jakákoliv zku­še­nost se do nás zapi­su­je. Nemusí to mít bez­pro­střed­ní dopad, ale věřím, že se    to pro­je­ví tře­ba někdy v budouc­nu.

Které pro­stře­dí bylo z Vašeho hle­dis­ka nej­ná­roč­něj­ší a proč?

DM: Jak pro koho. Pro Mikea zřej­mě tří­dí­cí lin­ka odpa­du. Pro Petra řekl bych rybár­na a čiš­tě­ní vnitř­nos­tí makrel. Pro Kláru a Sharlotu zřej­mě jejich bez­do­mo­vec­ká zku­še­nost. Sharlota navíc v Indii nej­hůř nes­la davy lidí kolem. Pro Renata bylo zřej­mě pekel­ným zážit­kem jeho prá­ce na afric­ké far­mě s šéfem za zády. Druhou polo­vi­nu natá­če­ní v Indii byli akté­ři už tak fyzic­ky una­ve­ní a psy­chic­ky zdepta­ní, tak­že jejich cho­vá­ní v dru­hém indic­kém díle „Na indic­kém ven­ko­vě“ tomu zce­la odpo­ví­dá. To byly nároč­né oka­mži­ky pro ně i pro štáb.

RK: Když to zobec­ním, tak to byly momen­ty, kte­ré nemě­li pod kon­t­ro­lou. Pro Sharlotu to bylo pod­le mě prv­ní setká­ní s uprch­lí­ky v srb­ském Šidu, kdy muse­la v noci pro­jít kolem nádra­ží, kde se zdr­žu­jí. Pro Mika to bylo vše, co ho neba­vi­lo. Pro Petra vše u čeho nevy­pa­dal pod­le svých před­stav. Pro Renata vše, co mu nedá­va­lo smy­sl. Pro Kláru vše u čeho se zpo­ti­la.

Projekt Zlatá mlá­dež je o mla­dých lidech, kte­ří si žijí poměr­ně v luxu­su. Měli bys­te i vy osob­ně pro­blém uspět či fun­go­vat mimo vaši kom­fort­ní zónu?

DM: Termín Zlatá mlá­dež tro­chu rede­fi­nu­je­me. Označujeme jí celou gene­ra­ci mla­dých lidí naro­ze­ných do kon­zum­ní spo­leč­nos­ti, kte­ří obý­va­jí soci­ál­ní bub­li­nu vel­ko­měs­ta. Překvapila nás při natá­če­ní jed­na tako­vá malá vzpou­ra naše­ho štá­bu. Někteří lidé ze štá­bu odmít­li natá­čet v bez­do­mo­vec­ké uby­tov­ně z obav před nemo­cí, když nejsou očko­vá­ni. To mě pře­kva­pi­lo. Šance na one­moc­ně­ní byla men­ší než bou­rač­ka na D1. Vtipnou poin­tou pak bylo, když jeden z těch­to rebe­lů se uvo­lil pomoct kame­ra­ma­no­vi při­nést tech­ni­ku dovnitř do uby­tov­ny, ces­tou uklou­zl a na nohy mu pak pomá­ha­lo něko­lik před vstu­pem čeka­jí­cích bez­do­mov­ců. Každý má svou kom­fort­ní zónu defi­no­va­nou růz­ně. Aktéři se v Indii dovo­lá­va­li toho, že chtě­jí mít ale­spoň půl­den před odle­tem čas na to, aby se podí­va­li do Taj Mahalu. Přiznám se, že stát ve fron­tě do Taj Mahalu by pro mě bylo ono čiré utr­pe­ní dale­ko od mé kom­fort­ní zóny.

RK: Každopádně vše co nás vyko­le­jí z něja­ké­ho zaběh­nu­té­ho ryt­mu je něco, s čím se musí­me vypo­řá­dat. Všichni jsme zla­tá mlá­dež, jen někdo je zla­těj­ší.

Probrali jsme pro­stře­dí,  ale  ješ­tě  jsme  se  nedo­sta­li  k vybra­né  pěti­ci  akté­rů.  Některé z nich šir­ší veřej­nost může znát. Jak pro­bě­hl jejich výběr?

DM: Předně jsme zjis­ti­li, že něco zásad­ní­ho gene­rač­ní­ho se pro­mě­ni­lo. V prv­ní řadě jsme nakás­to­va­li pět­ku, kte­rá před kame­rou vystu­po­va­la tak, že snad hůř se už z hle­dis­ka dojmu, kte­rý     v tele­viz­ním  médiu zane­cha­jí, cho­vat nemoh­li. Tři roky poté se zdá, že  dorost­la jiná gene­ra­ce,  kte­rá už dale­ko lépe kon­t­ro­lu­je svůj medi­ál­ní obraz. Jejich obal praskal a jejich já vystu­po­va­lo na povrch až teh­dy, když byli vysta­ve­ni sil­něj­ší­mu tla­ku nebo byli una­ve­ní a ve stre­su. Náctiletí budou znát Sharlotu a Mikejepána. Sharlota si cíle­vě­do­mě budu­je svou medi­ál­ní image, je talen­to­va­ná, kre­a­tiv­ní a ví přes­ně, pro koho co dělá. Mike se pro­sla­vil díky svým inter­ne­to­vým videím, v jejichž etic­ky kon­tro­verz­ním obsa­hu si nác­ti­le­tí nachá­ze­jí vzpou­ru pro­ti auto­ri­tám. Jak jsem zjis­til, má v sobě mix něko­li­ka cha­rak­te­rů – v roz­sa­hu od pro­vo­ka­té­ra až po nechtě­ně vtip­né­ho a zví­da­vé­ho

Brouka Pytlíka. Petr je typem kon­form­ní­ho mla­dí­ka z měs­ta s ambi­ce­mi v poli­ti­ce a showbyz­ny­su, tedy de fac­to v tom, o čem se prů­měr­ný Čech neži­jí­cí v hlav­ním měs­tě domní­vá, že živí kaž­dé­ho oby­va­te­le Prahy. Klára je náplav­ka z morav­ské­ho ven­ko­va, kte­rá se sice roz­hod­la zpří­jem­nit  si  život v Praze za kaž­dou cenu – pra­cu­je jako ser­vír­ka ve stripclu­bu, ale přes­to je v ní pořád něco, co jí nedá, aby tře­ba na indic­kém poli jako jedi­ná sku­teč­ně pra­co­va­la. A pak jsme se roz­hod­li vrá­tit do dru­hé řady „hvězdu“ z té prv­ní – Renata Salerna. Jeho tvr­ze­ní, že je nyní už „hoto­vý pro­dukt“  pros­tě stá­lo za vyzkou­še­ní.

RK: Chtěli jsme dosáh­nout názo­ro­vé i vizu­ál­ní pes­t­ros­ti. Potřebovali jsme, aby kaž­dý z nich doká­zal komen­to­vat, co zrov­na pro­ží­vá a aby se sna­žil aktiv­ně něco nové­ho dozvě­dět. Současně jsme potře­bo­va­li typy, kte­ré budou mít pro­blém s auto­ri­tou a nebu­dou jen posluš­ný­mi vyko­na­va­či pří­ka­zů.

Dokážete odhad­nout, jak vybra­né akté­ry budou vní­mat divá­ci?

RK: Těžko říct, já už nedo­ká­žu být objek­tiv­ní. Nejvíc mě pře­kva­pil asi Mike, pro­to­že, co si bude­me nalhá­vat, cho­vá se čas­to vel­mi za hra­nou a aro­gant­ně a nikterak se za to nesty­dí.  Když  ale  pomi­nu­la ta počá­teč­ní sebestřed­ná chví­le, kdy musel být cen­t­rem vše­ho, tak byl cel­kem zábav­ný a milý, tedy na jeho pomě­ry.

DM: U docu-reality, kte­rá pra­cu­je s kon­tro­verz­ní­mi akté­ry, se s kon­tro­ver­zí musí počí­tat. U prv­ní řady nám bylo vyčí­tá­no, že jsme vybra­li spe­ci­ál­ní vzo­rek akté­rů, že nevy­po­ví­dá o gene­ra­ci mla­dých lidí z vel­ko­měs­ta. Že tak­to může­me posi­lo­vat před­sud­ky vůči oby­va­te­lům Prahy. Tak nyní jsme vybra­li mla­dou zpě­vač­ku, kte­rá má vel­mi sluš­nou zák­ladnu u ješ­tě mlad­ší gene­ra­ce než je ona, a you­tu­be­ra s jinou cílov­kou ve stej­né věko­vé kate­go­rii. Takže, až se budou roz­hoř­če­ní čty­ři­cát­ni­ci ptát, koho, že jsme to vybra­li, radím jim, zeptej­te se svých dětí. Předpokládám, že prá­vě Sharlota bude na opač­ném kon­ci divác­kých reak­cí než Mike. Petr, Renato a Sharlota pod­le míry svých selhá­ní v daném díle.

Můžete pro­zra­dit, jak pro­bí­há vznik pořa­du? Jak dlou­ho tře­ba vzni­ká jeden díl atd.? RK: Bylo to přes čty­ři­cet natá­če­cích dnů a téměř půl roku post­pro­duk­ce.

DM: Na pořa­du jsme od námě­tu až po finál­ní mix a gra­ding pra­co­va­li přes jeden rok. Samozřejmě niko­liv nepře­tr­ži­tě. Na začát­ku se musí posta­vit námě­to­vá kost­ra pořa­du, vybrat díly – loka­ce, pak násle­du­je cas­ting, pak obhlíd­ky jed­not­li­vých míst, kte­ré ješ­tě mno­hé změ­ní, a na jejich zákla­dě Richard vytvo­řil scé­ná­ře. Na jejich zákla­dě pro­dukč­ní zaři­zo­va­li a dojed­ná­va­li vše potřeb­né. Navíc Kamila Zlatušková, nyní v roli nezá­vis­lé pro­du­cent­ky, zís­ka­la dal­ší pení­ze, kte­ré umož­ni­li jeden zahra­nič­ní díl. Jeden čes­ký díl zabral v prů­mě­ru sedm dní. Zahraniční byly del­ší o ces­tu. Vůbec nejdel­ší fáze čeka­la Richarda a tři stři­ha­če při post­pro­duk­ci.

Překvapil Vás někdo, jak danou situ­a­ci (ne)zvládl?

RK: Stejně jako u prv­ní řady, jsme při­pra­ve­ni na růz­né scé­ná­ře a vari­an­ty u momen­tů, kte­ré nám při­jdou těž­ké a kde oče­ká­vá­me kom­pli­ka­ci. Jenomže ty momen­ty nasta­nou v situ­a­cích, kte­ré vůbec nepřed­po­klá­dá­me.

DM: Nejraději jsme samo­zřej­mě byli, když nás pře­kva­pi­li pozi­tiv­ně. Například Sharlota mě pře­kva­pi­la v díle ode­hrá­va­jí­cím se na bal­kán­ské uprch­lic­ké ces­tě, svým odhod­lá­ním něco pro uprch­lí­ky udě­lat na úkor své­ho pohod­lí.

Dušane, jste jako kre­a­tiv­ní pro­du­cent i pří­mo na natá­če­ní?

DM: Já jsem vel­mi akti­vis­tic­ký kre­a­tiv­ní pro­du­cent, kte­rý se sna­ží mít pod kon­t­ro­lou sko­ro vše. S Richardem Komárkem a Kamilou Zlatuškovou jsme sehra­ný tým a máme schop­nost se spo­lu hádat, aniž by to urá­že­lo naše ega, ale nao­pak díky tomu posou­vá­me věci k vět­ší­mu per­fek­ci­o­na­lis­mu. V jaké­ko­liv fázi vývo­je, výro­by a post­pro­duk­ce si nechá­vám hlav­ní slo­vo, ale během natá­če­ní může být šéf jen jeden, a to je reži­sér. Takže jsem na natá­če­ní také fun­go­val, ale jako reži­sér dru­hé­ho štá­bu (samo­zřej­mě bez hono­rá­ře).

Česká tele­vi­ze je veřej­no­práv­ní médi­um. Jak tím­to pořa­dem plní svou funk­ci?

DM: Televize veřej­né služ­by by měla pokrý­vat svý­mi pořa­dy téma­ta pro všech­ny cílo­vé divác­ké sku­pi­ny, tedy nejen pro lidi nad čty­ři­cet let, ale i pro ty pod čty­ři­cet. První řada oslo­vi­la jako

zábav­ný docu-reality for­mát ve vel­ké míře i mlad­ší divá­ky, kte­ří se na tele­vi­zi vět­ši­nou nedí­va­jí. Tedy v tom­to bodě je Zlatá mlá­dež veřej­no­práv­ní. Televize veřej­né služ­by by měla  při­ná­šet  obsa­hy, kte­ré v důsled­ku kul­ti­vu­jí to, jak tu jako spo­leč­nost spo­lu žije­me. Jak ale může kul­ti­vo­vat mnoh­dy nevy­bí­ra­vé cho­vá­ní par­ty zhýč­ka­ných jedin­ců? Navíc, proč docu-reality na ČT? Patří tam vůbec tako­vý for­mát? Zlatá mlá­de­že pat­ří, pro­to­že při­ná­ší ved­le zába­vy i důle­ži­tá téma:

„bez­do­mov­ci tu žijí s námi, zají­mej­me se o ně“, „zají­mej­me se také o to, za jakých pod­mí­nek vzni­ka­jí výrob­ky, kte­ré si kupu­je­me, i když je to kde­si ve tře­tím svě­tě“, „co to zna­me­ná ‚jen‘ eko­no­mic­ký důvod uprch­lic­tví?“, „jak se pra­cu­je v druž­stvu, kte­ré fun­gu­je na prin­ci­pu lokál­ní eko­no­mi­ky?“ Formát docu-reality pak fun­gu­je jako sla­di­dlo u hoř­ké­ho léku. Informaci, že uprch­lí­kům je tře­ba pomo­ci a nesta­čí jen slo­va, osla­dí­me zába­vou spo­lu s naši­mi akté­ry. Divák, kte­rý by se tomu­to téma­tu vyhnul, napří­klad se slo­vy „už mě zase bude veřej­no­práv­ní tele­vi­ze pře­svěd­čo­vat, jaký mám mít názor na uprch­lí­ky“, tak i ten­to divák se mož­ná na náš pořad podí­vá a nebu­de při tom mít pocit pový­še­né­ho inte­lek­tu­ál­ní­ho men­tor­ství a toho, že ho tla­čí­me do něja­ké­ho názo­ru.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Godzilla x Kong: Nové impérium4. dubna 2024 Godzilla x Kong: Nové impérium Zřejmě tento film není určen pro mě, i když jak Konga od Jacksona tak Godzillu od Emmericha jsem si vždy náramně užil. Užil jsem si dokonce i Transformers od Michael Bay. Zde jsem ale […] Posted in Krátké recenze
  • 100 Tears (2007) 4. dubna 2020 100 Tears (2007) Sekáček v rukou psychopata v klaunském oblečku dokáže rozpoutat pěkně krvavou podívanou… V městě řádí brutální sériový vrah, který doslova rozsekává své […] Posted in Horory
  • Pro pár dolarů navíc24. února 2022 Pro pár dolarů navíc Pro pár dolarů navíc (italsky: Per qualche dollaro in più) je spaghetti western z roku 1965, který natočil Sergio Leone. V hlavních rolích lovců odměn v něm vystupují Clint Eastwood a Lee […] Posted in Speciály
  • Arya a Ed Sheeran17. července 2017 Arya a Ed Sheeran Klip z dnešní premiérové epizody. https://youtu.be/ZCxYgEennHU Posted in Videa
  • Já, Frenkenstein | I, Frankenstein [35%] 29. března 2014 Já, Frenkenstein | I, Frankenstein [35%] Dnes už se adaptuje téměř cokoliv, především pak komiksy, které se pro Hollywood staly tou největší dojnou v posledních letech. Jedním z takových projektů je i snímek Já, Frankenstein, […] Posted in Filmové recenze
  • Microsoft zítra spustí předobjednávky konzolí Xbox Series X...21. září 2020 Microsoft zítra spustí předobjednávky konzolí Xbox Series X... Microsoft zítra spustí předobjednávky konzolí Xbox Series X a Xbox Series S Posted in Krátké herní aktuality
  • Sometimes They Come Back (1991) 17. ledna 2012 Sometimes They Come Back (1991) Ani po sedmadvaceti letech mu mrtví nedají pokoj! Jim Norman se po sedmadvaceti letech vrací zpět do svého rodného města, aby zde čelil strachu z minulosti. Když byl ještě malým […] Posted in Horory
  • Thomas Mann: Čarovná hora6. března 2016 Thomas Mann: Čarovná hora Tato kniha patří neodmyslitelně mezi klasiku světové literatury a přispěla i tomu, že její autor obdržel v roce 1929 Nobelovu cenu za literaturu. Thomas Mann ji psal téměř deset let a […] Posted in Recenze knih
  • Amadeus18. února 2022 Amadeus Amadeus je americký dobový životopisný film z roku 1984, který natočil Miloš Forman podle divadelní hry Amadeus z roku 1979. Děj se odehrává ve Vídni v druhé polovině 18. století a je […] Posted in Speciály
  • Tremors 2: Aftershocks (1996) 28. dubna 2012 Tremors 2: Aftershocks (1996) Jsou zpět a mají velký hlad!!! Chvění 2 se odehrává několik let po boji několika obyvatel městečka Perfection, ze kterého toho moc nezbylo. Tentokrát všechno začíná v Mexiku […] Posted in Horory

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,78100 s | počet dotazů: 262 | paměť: 72405 KB. | 03.05.2024 - 18:27:05