Někdo má málo peněz, jiný se trápí láskou a někdo má problémy se svým tělem.
Režisér Tom Hooper (Králova řeč, Bídníci) už si s několika dramatickými příběhy dokázal poradit a je celkem jedno, zda se jednalo příběhy románových hrdinů či obyčejných lidí. Příběh dívky Lilly Elbe nepatří k románovým trhákům, ale zakládá se na skutečném osudu člověka, který žil na začátku minulého století jako muž a ke konci života podstoupil první operaci na změnu pohlaví. Své pocity a myšlenky popsal v dopisech a deníku, které vyšly knižně v roce 1933. Ale hlavní pozornost na tuto zajímavou osobu soustředil až spisovatel David Ebershoff svou knihou The Danish Girl, která vyšla v roce 2001 a stala se také předlohou ke stejnojmennému filmu. Příběh do scénáristické podoby převedla anglická dramatička Lucinda Coxon, která píše i divadelní scénáře. Scénář filmu vychází z knižní předlohy a výrazně akcentuje příběh manželské dvojice dánských výtvarníků. Einar Wegener byl uznávaný krajinář a jeho manželka Gerda Wegenerová se snažila umělecky prosadit malováním portrétů. To se jí podaří, ale soužití s manželem, který se postupně pocitově mění v dívku Lilly, je komplikované. Proměna však není na úkor vzájemné lásky a respektu. Osudy Gerdy, Einara i Lilly jsou spolu úzce spojeny a vzájemně se ovlivňují.
Chování a dialogy hlavní dvojice hrdinů i zapojení dalších osob do děje jsou vymyšlené. Tvůrci filmu však měli možnost využít dobové fotografie a obrazy, které umělci namalovali. Kostýmní výtvarník Paco Delgado a filmový architekt Ave Steward, kteří spolupracovali s režisérem už na filmu Bídníci, vytvořili ve filmu přirozenou atmosféru uliček Amsterdamu i interiérů. Celkový výtvarný dojem umocnily záběry na obrazy nebo klidné záběry přírody. To vše doprovází hudba francouzského skladatele Alexandra Desplata (Králova řeč, Argo, Kód Enigmy, Coco Chanel, atd.), který nechal vyniknout jemné klavírní melodie. Vnitřní trápení hrdinů ani tragický závěr filmu není nijak akcentován a vyznívá spíš jako nostalgická vzpomínka na nesplněný sen.
Režisér nechal, stejně jako tomu bylo v Králově řeči, hrát herce v relativním klidu a věnoval se nejen vyznění jednotlivých scén, ale také záběrům na drobné detaily obličeje nebo pohyby rukou. Toho využil zejména Eddie Redmayne v roli Einara Wegenera/Lili Elbe. Herec má jedinečný cit pro detailní hru a nesmírně tvárný obličej. Jako Einar působí jako nejistý a nešťastný člověk, jako Lilly je ve své plachosti až koketní. Ale není to karikatura ani výsměch. Také představitelka Gerdy Wegenerové, Alicia Vikander, vytvořila postavu s bohatou škálou citů. Oba herci spolu tvoří silnou dvojici se silnou energií. Režisér měl při výběru těchto herců opravdu šťastnou ruku a vyznění filmu je velkou měrou závislé právě na nich. Další postavy nejsou dostatečně rozehrány a působí schematicky.
Film Dánská dívka zachycuje citlivý příběh, který však může někoho svým námětem zaskočit. Ačkoliv zpracování příběhu se drží základních historických faktů, jedná se o umělecké zpracování a také malířství a obrazy mají ve filmu svou úlohu.
Nejnovější komentáře