Málokdy na filmy chodím dvakrát. Myslím, že většina filmů je udělaná na první shlédnutí a dost. Jinými slovy -- totéž znovu je ztráta času. Na Godzillu jsem šel dvakrát, dvě představení za jeden večer. Ne, nebyl jsem tak uchvácen, že bych to musel vidět znovu - jen jsem to chtěl vidět celé. Tím hůř.

Když se chystá tučné zisky slibující, drahý velkofilm, diváctvu se nejmíň dva týdny předem přivře pomyslný přívod vzduchu, takže se na pompézní trhák zaručeně hrnou. Rozmrzen absencí alternativy a následnou krkolomnicí s podvojným zážitkem konstatuji, že by na Godzillu asi jinak nával nebyl. Ale městské autobusy pomalované nápisy [Jeho čelist je větší než tohle vozidlo] a bilboardy u dálnice v Mountain View upozorňující, že blízký hangár na vzducholodi je ve srovnání s ještěrkou prťavý, udělaly své. Bude to kasovní úspěch, i když Obluda jistě nepřetrumfne Olbříma.
Tedy qěci. Zlí Francouzi, provozující atomové pokusy v Tichomoří, nechtěně vytvořili nový, prudce mutovaný živočišný druh, obrovitější, než si věda umí představit (a fyzika strávit, poznamenávám), ještěra vybaveného úpornou žravostí (jen mořské pochoutky), neodbytným rozmnožovacím pudem a krkolomnou potřebou hnízdit na ostrově Manhattan, N.Y. Věřte, Město Co Nikdy Nespí mělo ve filmu stejně důležitou roli jako obluda -- bez něj by se do plaza prostě vojáčci trefili pořádným kanónem...
To ale v New Yorku nejde tak snadno, protože potvora se schová za mrakodrap!
Specialista na černobylské radioaktivní žížaly Nick Tatoupulos (Matthew Broderick) o sto šest radí plukovníkovi Hicksovi (Kevin Dunn), jaxe se zpočátku tajuplným oponentem pustit do křížku. Neúspěšná adeptka žurnalistiky Audrey (Maria Pitello) vidí v Nikovi, své studentské lásce, cestu k exkluzivním informacím a potažmo kariéře za vydatné pomoci kamaráda Animala (Hank Azaria). Tlustý newyorský starosta (Michael Lerner) je vyplašený hlavně z blížících se voleb. U všeho důležitého nechybí nenápadně podezřelý „pojišťovací agent“ Phillipe Roche (Jean Reno) -- nezapomeňte, za všechno můžou Francouzi a ty jejich jaderné pokusy.
Tím jsem v podstatě vyčerpal všechen úvodní děj, lze-li sled událostí tak nazvat. Následuje akce „Zničit krtka“. Jsem trochu na rozpacích, kam všechny ty peníze utracené na výrobě šly. Jsme, pravda, ušetřeni komických scén, kde chlápek v gumovém ještěrčím převleku drtí modelové krajiny, z nichž sestávají historické filmy o Godzille. Náš moderní velkofilm se celý odehrává v noci a v dešti, často v podzemí, z obludy je vidět tu noha, tu ocas, tu oko. Film neodhalí zas tak o mnoho více než obrázky na této stránce.
Zbytek vývaru je vylouhován z jiných filmů. Devlin a Emmerich, tvůrci filmu, zařadili oblíbené klišé chytrého vědce - sympaťáka, jako už i dříve v ID4. Samec Godzilla klade v Madison Square Garden vejce, jejichž povrch jasně evokuje Vetřelce. Následuje půlhodina tak zřejmě zrecyklovaná z Jurského Parku, že snad dokonce zrekvírovali tamtéž nakonec nepoužitý software. Letadla jako na Skále, ponorky jako v Crimson Tide. Žijeme ve věku recyklace průmyslového odpadu.
Protože Godzila se musí množit a sex (nakonec i jen normálně viditelný pyj) v takovém měřítku je pro prudérní Ameriku nepřijatelný, o absenci Godzilačky nemluvě, obluda se samooplodňuje. Jak Audrey podotýká, „Kam se poděla zábava?“.
Do letního kina je Godzilla docela snesitelná, hlavně ať je velké plátno; na zvuku tentokrát nezáleží, soundtrack sestává z šumu deště, plazího řevu a střelby. Reklama se mne snažila přesvědčit, že NA VELIKOSTI ZÁLEŽÍ. Soudím, že více záleží na ději. V tomto ohledu je Godzilla takhle malilinkatá.
Hodnocení: UJDE
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Že si knechti nevšimnou nehybného krunýře, je normální. Asi by jim ale vadil pronikavý puch, nepochybně se v ještěří blízkosti rozkládající.
- Když je ponorka na plné pecky rozjetá v těsném závěsu za plazem proti přístavní hrázi, jak najednou zastaví?
- Že by torpéda neměla bezpečnostní pojistku Friend-Or-Foe?
- Godzilla je původně radioaktivní, ale nikoho nenapadne ji takto hledat.
- Žádný soudný pilot by nezůstal v horizonálním letu, kličkuje mezi výškovými budovami, když může nabrat výšku a dostat se do volného prostoru.
- Přesně cílený výbuch zničí všechno živé v náramně ohraničeném okruhu a o pár stop dále se lidé jen neškodně skácí.
- Takto povaleni, právě absolvovavše brodění newyorským podzemím rozrytým rujnou obludou, naši hrdinové mají velmi čisté oblečení, naleštěné boty a novotou svítící podrážky. Jean Reno má dokonce na jedné nalepen červený reflexní štítek, buď cenovku, nebo velikost.
- Milosrdná tma (selhávající osvětlení) a vytrvalý déšť maskují lecjaké logické kixy. Buď se Godzilla do vozovky neboří, a pak není ani zdaleka tak těžká, jak bychom měli věřit, že je; nebo se boří, ale to pak vzápětí po téže ulici nejde jezdi s taxíkem, že ano.
- Když se potrhají nosná lana visutého mostu, asi by člověk čekal, že se skácí a bude sesutý, ne visutý -- to by ale po něm naši hrdinové nemohli pelášit.
Recenze z 26. května 1998
Photo © 1998 Tristar Pictures


























(4,91 z 5)