HROT – retro střílečka s duší československé historie

hrZdroj foto: Spytihněv
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

HROT je nezá­vis­lá first-person sho­o­ter hra, kte­rá se odváž­ně vra­cí k legen­dám žán­ru z 90. let, jako jsou Doom či Quake, a při­tom při­ná­ší zce­la uni­kát­ní atmo­sfé­ru zasa­ze­nou do alter­na­tiv­ní ver­ze soci­a­lis­tic­ké­ho Československa. Díky pro­pra­co­va­né­mu level desig­nu a auten­tic­ké­mu his­to­ric­ké­mu kon­tex­tu nabí­zí tato hra skvě­lý mix nos­tal­gie, výzvy a ori­gi­nál­ní­ho pří­bě­hu, kte­rý hrá­če vtáh­ne do tem­né­ho a ponuré­ho svě­ta.

Úvod

HROT je dílem čes­ké­ho nezá­vis­lé­ho stu­dia Spytihněv, kte­ré se s respek­tem a lás­kou k žán­ru roz­hod­lo oži­vit kla­sic­kou aré­no­vou stří­leč­ku. Po dlou­hém obdo­bí před­běž­né­ho pří­stu­pu vyšla koneč­ná ver­ze hry v květ­nu 2023 a ihned si zís­ka­la pozor­nost fanouš­ků retro her díky své­mu jedi­neč­né­mu zasa­ze­ní do alter­na­tiv­ní­ho Československa roku 1986. Hráči se ují­ma­jí role beze­jmen­né­ho pře­ži­vší­ho, kte­rý opouš­tí civil­ní kryt a vydá­vá se přes zde­vas­to­va­ná měs­ta, památ­ky a soci­a­lis­tic­kou archi­tek­tu­ru, aby odha­lil tajem­ství kata­stro­fy, kte­rá celý národ pono­ři­la do cha­o­su.

Na roz­díl od mno­ha moder­ních titu­lů HROT nevsá­zí na kom­pli­ko­va­ný pří­běh či roz­sáh­lé dia­lo­gy. Místo toho hrá­če vklá­dá pří­mo do akce a nechá­vá je, aby si pří­běh posklá­da­li sami z drob­ných indi­cií a pro­stře­dí. Tento mini­ma­lis­tic­ký pří­bě­ho­vý pří­stup je typic­ký pro kla­sic­ké stří­leč­ky deva­de­sá­tých let a záro­veň umož­ňu­je plné sou­stře­dě­ní na samot­nou hra­tel­nost a atmo­sfé­ru. Zároveň jde o pozo­ru­hod­ný pokus o zachy­ce­ní ducha doby a pro­stře­dí, kte­ré je u nás dosud v her­ním svě­tě málo vyu­ží­va­né.

Hratelnost

HROT je pře­de­vším o rych­lých, inten­ziv­ních sou­bo­jích a chyt­rém vyu­ží­vá­ní pro­sto­ru. Inspirace iko­nic­ký­mi titu­ly jako Quake nebo Doom je na kaž­dém kro­ku patr­ná – hra kla­de důraz na reflexy, pohyb a zvlád­nu­tí aré­ny spí­še než na moder­ní tak­tic­ké prv­ky či kom­plex­ní sys­tém zbra­ní. Boj je sviž­ný, nepřá­te­lé agre­siv­ní a kaž­dá úro­veň při­ná­ší nové výzvy, kte­ré nutí hrá­če pře­mýš­let a rea­go­vat bez pro­dle­ní.

Design úrov­ní je jed­nou z nej­sil­něj­ších strá­nek HROT. Každá z nich nabí­zí uni­kát­ní pro­stře­dí, ať už jde o klaus­tro­fo­bic­ké chod­bo­vé laby­rin­ty soci­a­lis­tic­kých budov, roz­sáh­lé ote­vře­né aré­ny či surre­a­lis­tic­ké kom­bi­na­ce reál­ných praž­ských pamá­tek a dysto­pic­kých prv­ků. Interaktivní detai­ly jako kuleč­ní­ko­vý stůl nebo krme­ní psa sice nema­jí vliv na prů­běh hry, ale dodá­va­jí svě­tu hloub­ku a „živost“. Zbraně jsou funkč­ní a uspo­ko­ji­vé, a ačko­liv někte­ré z nich moh­ly být vizu­ál­ně zají­ma­věj­ší, jejich auten­tic­ký sovět­ský design při­dá­vá hře na atmo­sfé­ře a ori­gi­na­li­tě.

Grafika a zvuk

Vizuální styl HROT je vědo­mě retro a ponu­rý. Paleta barev je utlu­me­ná, pře­váž­ně v odstí­nech šedé a hně­dé, což evo­ku­je nejen este­ti­ku původ­ní­ho Quake, ale také zdů­raz­ňu­je posta­po­ka­lyp­tic­ký cha­rak­ter hry. Prostředí jsou peč­li­vě navr­že­na, aby hrá­či při­po­mí­na­la auten­tic­ké soci­a­lis­tic­ké Československo, při­čemž kom­bi­na­ce reál­ných his­to­ric­kých prv­ků a fik­tiv­ních horo­ro­vých moti­vů vytvá­ří uni­kát­ní a zapa­ma­to­va­tel­nou atmo­sfé­ru.

Zvukový dopro­vod je dal­ším pilí­řem atmo­sfé­ry. Zvukové efek­ty nepřá­tel jsou jedi­neč­né a pomá­ha­jí rych­le roze­znat jejich typ i cho­vá­ní, což je v hek­tic­kém boji klí­čo­vé. Hudba se umně stří­dá mezi napí­na­vý­mi rytmy a tichý­mi, zádum­či­vý­mi pasá­že­mi, kte­ré zvět­šu­jí pocit izo­la­ce a nebez­pe­čí. Celkově zvu­ko­vý design doká­že hrá­če vtáh­nout takřka bez zby­teč­né­ho komen­tá­ře a pod­po­ru­je pohl­ce­ní do hry.

Příběh

Příběh HROT je záměr­ně mini­ma­lis­tic­ký, což může být pro něko­ho zkla­má­ním, zejmé­na vzhle­dem k vel­mi zají­ma­vé­mu pro­stře­dí, kte­ré by si zaslou­ži­lo podrob­něj­ší vyprá­vě­ní. Hráč je vho­zen do svě­ta bez vysvět­le­ní, proč je zde a co se sta­lo, při­čemž postup­ně odha­lu­je frag­men­ty děje skr­ze vizu­ál­ní a tex­to­vé názna­ky v úrov­ních. Tato neprů­hled­nost a absen­ce tra­dič­ních cut­scén či dia­lo­gů ale nao­pak pod­po­ru­jí pocit tajem­ství a obje­vo­vá­ní.

Nejbližší pří­bě­ho­vé rozuz­le­ní při­chá­zí až v samot­ném závě­ru hry, kde se scé­nář stá­vá surre­a­lis­tic­kým a poně­kud záhad­ným. Tento pří­stup může půso­bit neu­spo­ko­ji­vě, zejmé­na pro hrá­če zvyk­lé na kom­plex­ní pří­bě­ho­vé linie, ale záro­veň dob­ře zapa­dá do filo­zo­fie hry, kte­rá kla­de důraz na akci, atmo­sfé­ru a osob­ní inter­pre­ta­ci hrá­če. Příběh tak zůstá­vá spí­še kuli­sou než hna­cím moto­rem zážit­ku.

Technické zpracování

Technicky HROT obsto­jí vel­mi dob­ře, zejmé­na když vez­me­me v úva­hu, že jde o dílo nezá­vis­lé­ho stu­dia s ome­ze­ným roz­poč­tem. Hra běží ply­nu­le a sta­bil­ně, s mini­mem bugů či tech­nic­kých pro­blé­mů, kte­ré by naru­šo­va­ly záži­tek. Ovládání je intu­i­tiv­ní a při­způ­so­be­né moder­ním stan­dar­dům, přes­to však zacho­vá­vá auten­ti­ci­tu kla­sic­kých stří­le­ček.

Některé men­ší nedo­stat­ky lze najít v absen­ci vět­ší ino­va­ce v bojo­vých mecha­ni­kách, což může vést k poci­tu repe­ti­tiv­nos­ti v del­ším hra­ní. Zbraně i nepřá­te­lé jsou rela­tiv­ně jed­no­du­chí a nepři­ná­še­jí výraz­něj­ší nové prv­ky, kte­ré by někdo oče­ká­val od sou­čas­ných FPS her. Nicméně prá­vě tato jed­no­du­chost je záro­veň jed­nou z před­nos­tí hry, jeli­kož umož­ňu­je sou­stře­dit se na rych­lou akci a atmo­sfé­ru bez zby­teč­ných kom­pli­ka­cí.

👍 Kladné body

  • Autentické a ori­gi­nál­ní zasa­ze­ní do alter­na­tiv­ní­ho Československa s výraz­nou kul­tur­ní a his­to­ric­kou atmo­sfé­rou.
  • Skvělý design úrov­ní, kte­rý kom­bi­nu­je roz­ma­ni­tá pro­stře­dí a pro­myš­le­né aré­ny s inter­ak­tiv­ní­mi detai­ly.
  • Vynikající zvu­ko­vý design a hud­ba, kte­ré pod­po­ru­jí pohl­ce­ní a atmo­sfé­ru hry.

👎 Záporné body

  • Minimalistický a ne vždy uspo­ko­ji­vý pří­běh, kte­rý by mohl více roz­vi­nout boha­té pro­stře­dí.
  • Absence vět­ší ino­va­ce v bojo­vých mecha­ni­kách, což může vést k poci­tu repe­ti­tiv­nos­ti.
  • Vizuální strán­ka zbra­ní by moh­la být atrak­tiv­něj­ší, zejmé­na u vzác­něj­ších typů.

Závěrečné hodnocení

HROT je pře­svěd­či­vou poctou kla­sic­kým stří­leč­kám 90. let s jedi­neč­ným čes­ko­slo­ven­ským náde­chem. Přináší inten­ziv­ní a dyna­mic­kou akci, kte­rá potě­ší fanouš­ky žán­ru, a záro­veň nabí­zí uni­kát­ní a atmo­sfé­ric­ké pro­stře­dí, jež sto­jí za to pro­zkou­mat. I přes někte­ré drob­né nedo­stat­ky v pří­bě­hu a mecha­ni­kách jde o titul, kte­rý doká­že nadchnout jak nos­tal­gi­ky, tak nové hrá­če hle­da­jí­cí výzvu a ori­gi­nál­ní záži­tek.

Hodnocení: 85 %

Thunder Spikes Volleyball přichází
14. října 2025Thunder Spikes Volleyball přicházíVzrušující 2D volejbalová hra s ručně kreslenými animacemi. Připravte se na rychlé zápasy, odemykání týmů a unikátní hřiště. Hra je dostupná od 30. října v předběžném přístupu. Nový arkádový volejbal s retro duchem Thunder Spikes Volleyball…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Neversong: Temná plošinovka s výraznou atmosférou, která neoslní každého
13. října 2025Neversong: Temná plošinovka s výraznou atmosférou, která neoslní každéhoNeversong je titul, který na první pohled láká na zajímavý příběh a poutavou atmosféru, avšak po několika hodinách hraní se ukazuje, že hra není bez svých nedostatků. Tato plošinovka si zaslouží pozornost nejen díky výtvarnému stylu…Vydáno v rubrice: Recenze her
Alone in the Stars: Survivor: Ambiciózní indie titul s potenciálem, který stále hledá své místo
2. října 2025Alone in the Stars: Survivor: Ambiciózní indie titul s potenciálem, který stále hledá své místoAlone in the Stars: Survivor je hra, která slibuje originální a svěží zážitek v žánru akčních roguelike titulů. Nabízí svobodu v customizaci postavy a unikátní atmosféru mimozemského dobrodružství, avšak za současného stavu vývoje ji provází řada…Vydáno v rubrice: Recenze her
The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoie
18. října 2025The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoieThe Exit 8 není běžnou hrou, kterou byste zařadili do žánru hororu nebo akčních adventur. Naopak, jde o unikátní kombinaci logické hry a psychologického stimulátoru chůze, kde hlavní roli hrají detaily a schopnost vnímat drobné odchylky…Vydáno v rubrice: Recenze her
Ripperdoc Simulator: Ponurá kyberpunková simulace života na hraně lidskosti
12. října 2025Ripperdoc Simulator: Ponurá kyberpunková simulace života na hraně lidskostiRipperdoc Simulator od studia Kool2Play představuje unikátní mix managementu, body hororu a temného kyberpunkového příběhu. Hráče zavádí do zkorumpovaného světa, kde denní provoz obchodu s elektronikou střídá noční role nebezpečného chirurga implantátů – a každé rozhodnutí…Vydáno v rubrice: Recenze her
Before Exit: Gas Station – hororová anomálie s nádechem perfekcionismu
12. října 2025Before Exit: Gas Station – hororová anomálie s nádechem perfekcionismuHerní scéna v posledních letech přinesla řadu originálních titulů, které kombinují hororové prvky s netradičními herními mechanismy. Jednou z takových her je i "Before Exit: Gas Station", jež vás zavede do klaustrofobického prostředí malé čerpací stanice.…Vydáno v rubrice: Recenze her
Kingdom Come: Deliverance II – DLC „Kovářské dědictví“ jako mistrovské rozšíření středověké RPG
3. října 2025Kingdom Come: Deliverance II – DLC „Kovářské dědictví“ jako mistrovské rozšíření středověké RPGNové DLC pro Kingdom Come: Deliverance II přináší nejen rozšíření příběhu, ale i zcela novou hratelnostní vrstvu v podobě správy kovárny a života v Kutné Hoře. Tento dodatek nabízí hráčům hlubší ponoření do role kováře a…Vydáno v rubrice: Recenze her
Silent Hill f: Nová kapitola legendy, která nutí hráče k opakovaným návratům
2. října 2025Silent Hill f: Nová kapitola legendy, která nutí hráče k opakovaným návratůmSilent Hill f přináší do slavné hororové série svěží vítr, který kombinuje tradiční prvky s originálním příběhem a inovativními herními mechanismy. Tato hra není pouhým pokračováním, ale komplexním zážitkem, který vyžaduje více průchodů pro plné odhalení…Vydáno v rubrice: Recenze her
Deconstruction Simulator: Nedotažená simulace demolice
30. září 2025Deconstruction Simulator: Nedotažená simulace demoliceNa první pohled jednoduchá herní koncept demolice a demontáže domů se v praxi ukazuje jako rozporuplná zkušenost plná technických problémů, monotónnosti a nedostatku obsahu. Přestože hra nabízí několik zajímavých prvků, její současný stav je z hlediska…Vydáno v rubrice: Recenze her
Borderlands 4: Nový díl, který rozděluje fanoušky, ale stále nabízí zábavu
30. září 2025Borderlands 4: Nový díl, který rozděluje fanoušky, ale stále nabízí zábavuBorderlands 4 přináší osvěžené prostředí i řadu nových prvků, ale zároveň se nemůže úplně vyhnout otázkám ohledně atmosféry a optimalizace. Přestože je to technicky povedená hra s bohatým obsahem, některé prvky působí jako krok zpět k…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře