Psychologické drama Klec (2019) mne 87 minut poutalo a bavilo, což v dnešní době nelze říci o každém produktu filmového průmyslu. Thriller je výsledkem uměleckého tria Epstein, Strach, Bohdalová (Vrásky z lásky, Anděl Páně 2, Svatá), kterým spolupráce evidentně svědčí. Jedná se již o starší film, který vznikl na základě předlohy scénáristy Marka Epsteina. Příběh je podán jako komorní drama, jehož podstatná část se odehrává v bytě Květy Galové (Jiřina Bohdalová). Film se zabývá otázkou morálky, etickými dilematy a psychologií postav. Snímek získal nominaci na Českého lva v kategorii nejlepší televizní film nebo minisérie, kterou bohužel neproměnil. Mimo to získal Zvláštní cenu poroty na festivalu Seoul International Drama Awards, kde uspěl v konkurenci více než 200 snímků z 50 zemí světa. Kdo ještě snímek neviděl a má zájem, je k dispozici zdarma na iVysílání.
Co praví anotace:
„Kdysi byla manželkou významného muže, žila v krásném domě na Hradčanech a přátelila se se slavnou automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou. Dnes ale žije kdesi na periferii Prahy v přízemním bytě s výhledem do dvora a na ulici, sama a opuštěná prakticky všemi. Manžel zemřel už kdysi dávno a náplní jejího života tak zůstávají jen pravidelná setkání s pošťačkou (A. Elsnerová), která jí nosí důchod a její oblíbené motoristické časopisy, a také pravidelná výpomoc na faře a v místním kostele. Pro otce Jana (V. Preiss) občas uvaří a něco upeče, s ochotou sobě vlastní mu i pere a žehlí. Jedna z posledních jistot jejího života se ale zhroutí nečekaně rychle – otec Jan je přeložen kamsi do Hradce Králové a místo něj přichází mladý pan farář (D. Švehlík), který je zvyklý všechno si dělat sám. Právě v tu chvíli vstupuje do života Květy Galové (J. Bohdalová) usměvavý mladík (K. Hádek) s tmavými brýlemi na očích a květinou v ruce. Říká, že pochází ze Zučic, že se jmenuje Jeník Sekora a že je jejím prapravnukem přes koleno. Květa Galová zažívá po dlouhé době opravdu příjemné odpoledne. Debata o společných známých i mladíkova pozornost a gentlemanství jí na chvíli rozjasní život. Jenže potom paní Galová pozná, že tu něco nehraje. Jenže co a proč? Začíná hra kočky s myší, u níž si nemůžete být jistí, kdo je vlastně kočka a kdo myš.“
O čem to vlastně je?
SPOILER: Následující text prozrazuje klíčové části děje!
Drama na mne perfektně působilo a pohrávalo si s mými nervy. Po krátkém seznámení s hlavními protagonisty v úvodu, který byl méně záživný, přesto jistě nutný a důležitý, došlo k hlavní zápletce, po níž zachycená psychologie postav v rychlém sledu akcí poutala mou pozornost až do nečekaného a překvapivého konce. Hra kočky (K. Hádek) s myší (J. Bohdalová) byla dobře zpracovaná, konec nebyl přímočaře jasný již od samého počátku, akce střídala akci a to mě hodně bavilo. Oba životní ztroskotanci, násilník i oběť, se doslova ocitli uzavřeni spolu v kleci - na malém prostoru zamřížovaného bytu oběti (J. Bohdalová), především v jídelně a koupelně, což umocňovalo pocit stísněnosti, napětí, strachu a úzkosti. Moc mě bavila tvář Jeníka Sekory (K. Hádek), který dokázal ve svých sametových očích zračit chlapeckou nevinnost manipulátora, číhajícího na kořist, stejně dobře, jako i čiré zlo po stržení masky, přičemž poutavý je okamžik zlomu, kdy se takový hodný mladík přepne ve zločince. Tento kontrast, kdy Hádek dokáže přepínat mezi oběma póly, je zvrhle geniální. Troufla bych si říct, že Hádek hraje ďábelsky přesvědčivě, zdá se, že stále ví, co dělá, má vše pod kontrolou, aby se nakonec ukázalo, že neřídí vůbec nic. Hovoří se zde o doposud nejlepším Hádkově výkonu! Neméně dobře hrála svou starou bábu J. Bohdalová, které Marek Epstein psal roli Květy přímo na tělo (k 88 narozeninám), a kterou údajně museli pro tuto roli zestařovat. Věřila jsem Bohdalce její prvotní potěšení ze společnosti, i pozdější úlek, úzkost a strach o holý život. Oproti negativní postavě ve filmu Svatá, zde hrála Bohdalová charakterní roli. Konec je opravdu odvážný a nečekaný.
Jaké jsou plusy a mínusy?
Snímek zprvu mírně nudil a uspával nudným seznamováním s postavami, např. vedlejší role dostal V. Preiss a D. Švehlík v roli kněží, V. Cibulková v roli matky, ale již po krátkém úvodu se začíná rozjíždět drama, které nebrzdí ani před samým koncem. Ve svých rolích excelují mladičký Hádek se zasloužilou umělkyní Bohdalovou. Hudba O. Brzobohatého vkusně podbarvuje napětí děje.
Verdikt:
Film Klec režiséra Jiřího Stracha, odehrávající se v uzavření mezi zdmi jednoho omšelého bytu, je sevřeným, komorním psychologickým dramatem, které si vystačí s minimem prostředků, ale o to intenzivněji napětí a dynamika mezi dvěma hlavními postavami překračuje zdi, proniká pod kůži a zasahuje hluboko do divákovy duše. Drama je vhodné pro náročnější diváky, kteří hledají napětí, psychologii a zvrácenou genialitu. Snímek se mi velice líbil zejména pro skvělý scénář a herecké výkony, proto uděluji 85%.
Nejnovější komentáře