V umění a lásce ze sebe můžete vydat jenom to, co už v sobě máte. Co ze sebe ve svém posledním filmu v téměř devadesáti letech vydal Andrzej Wajda, je vskutku obdivuhodné. O polském malíři Wladyslawovu Strzeminskim jsem toho až do dnešního dne nevěděl prakticky nic. Po zhlédnutí tohoto filmu vím myslím dost. Dost na to, abych mohl Polákům tiše závidět, že měli mezi svými umělci takovou osobnost. Muže který si do posledního dechu udržel svou uměleckou i názorovou integritu. Doba, kdy se vyhlašovalo, že „umění bez příměsí ideologie je nepřátelské pracujícímu lidu,“ nebyla asi pro žádného umělce úplně jednoduchá. Své by o tom mohl vyprávět třeba hudební skladatel Dimitrij Šostakovič (velmi doporučuji knihu Svědectví paměti Dmitrije Šostakoviče od Solomona Volkova). Přesto ona syrová Wajdova výpověď o tom, jak jednoruký a jednonohý Strzeminski díky svému přesvědčení, že „malíř by měl svá díla tvořit v souladu se sebou samým“ postupně přichází vlastně o všechno, to byla pro mě silná káva. „Bylo by lepší, kdyby Vás srazila tramvaj“...
Mžitky
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Odebírat
Přihlášení
0 Komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji? Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!
◄ Imawa no Kuni no Alice - Episode 7 | Imawa no Kuni no Alice - Season 2 ►
Nejnovější komentáře