Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Narušitel – Recenze – 40%

Narušitel – Recenze – 40%

Narusitel foto1
Narusitel foto1
Píše se rok 1974 a mla­dý nad­še­nec do armád­ních leta­del Vladislav (Pavel Neškudla) začí­ná s tro­ji­cí kama­rá­dů pra­co­vat v letišt­ním han­gá­ru pilo­ta Zdeňka (Jiří Dvořák), kte­rý poz­dě­ji nau­čí Vladislava pilo­to­vat (a ješ­tě poz­dě­ji spo­lu všich­ni pohro­ma­dě slou­ží jako pilo­ti v soci­a­lis­tic­ké armá­dě). Do toho se řeší pode­zře­lá neho­da býva­lé­ho pilo­ta RAF a kom­pli­ko­va­ný život v Československu navíc Vladislava při­mě­je k myš­len­ce poku­sit se uprch­nout v leta­dle přes západ­ní hra­ni­ce. A celé je to rámo­va­né tím, jak Vladislav v sou­čas­nos­ti (už jako děde­ček) vyprá­ví ten­to svůj pří­běh své­mu vnu­ko­vi.
Narušitel – Recenze
Zdroj fotek: bontonfilm.cz

S výsled­nou podo­bou čes­ké­ho dra­ma­tu Narušitel se nut­ně pojí oso­ba jeho reži­sé­ra, kte­rým je tepr­ve osm­nác­ti­le­tý (!) David Balda, jenž film napsal a nato­čil (i jako kame­ra­man) pod­le sku­teč­né­ho pří­bě­hu své­ho dědeč­ka Vladislava Baldy, býva­lé­ho armád­ní­ho pilo­ta. K tomu je nut­no podotknout, že David Balda roz­hod­ně není neta­len­to­va­ný a že vzhle­dem k jeho věku je obdi­vu­hod­né, že doká­zal vypro­du­ko­vat plno­hod­not­ný a rela­tiv­ně uchá­ze­jí­cí film, kte­rý roz­hod­ně není hor­ší než leckte­ré tele­viz­ní sním­ky České tele­vi­ze, pří­pad­ně leckte­ré debu­ty čer­s­tvých absol­ven­tů FAMU. Rozhodně jde o film veli­ce začá­teč­nic­ký, ale v žád­ném pří­pa­dě ne ama­tér­ský. Klobouk dolů a vel­ký respekt.
Na dru­hou stra­nu by neby­lo vůči jiným fil­mům spra­ved­li­vé brát tyto sku­teč­nos­ti pří­liš v potaz a více kvů­li nim při­ví­rat oči a více sním­ku odpouš­tět, když je stej­ně jako jiné fil­my nasa­zen do běž­ných kin za plné vstup­né. V tako­vém pří­pa­dě pak může vadit, že tvůr­ci fil­mu nemě­li nejen dost finanč­ních pro­střed­ků, ale ani zku­še­nos­tí s režií, natá­če­ním a psa­ním scé­ná­řů, což se pro­je­vu­je napří­klad tím, že:
  • Podstatnou část fil­mu (nejmé­ně čtvrt hodi­ny) tvo­ří jen letec­ké zábě­ry letí­cích leta­del, pří­pad­ně zábě­ry zevnitř kok­pi­tu, aniž by se záro­veň dělo coko­li dal­ší­ho (maxi­mál­ně k tomu hra­je pís­nič­ka), nebo aniž by to mělo coko­li spo­leč­né­ho se záplet­kou fil­mu. Tvůrci byli zřej­mě pyš­ní na to, že se jim poda­ři­lo pro film zís­kat auten­tic­ká dobo­vá leta­dla z pade­sá­tých let, tudíž je chtě­li na plát­ně dosta­teč­ně před­vést, při­čemž špat­ně se na to nekou­ká, ale výpo­věd­ní hod­no­ta těch zábě­rů je nulo­vá a v pod­sta­tě se jimi jen zby­teč­ně nata­hu­je čas.
Narušitel – Recenze
  • V polo­vi­ně fil­mu je skok o pat­náct let dopře­du z roku 1974 do roku 1989, nicmé­ně všich­ni her­ci vypa­da­jí pořád stej­ně a o jaké­ko­li líče­ní se nikdo ani nepo­kou­šel. Postavu Vladislava při­tom v roce 2019 (tedy o dal­ších 30 let poz­dě­ji) hra­je již osm­de­sá­ti­le­tý Petr Kostka.
  • Když má v jed­né scé­ně hava­ro­vat leta­dlo, tak se to sta­ne mimo obraz, tak­že divá­ci sly­ší jen zvuk té havá­rie a  vydě­še­né výra­zy postav, co se na to díva­jí.
  • Mimořádně návod­ná hud­ba vám v kaž­dé scé­ně napo­ví­dá, co za emo­ce máte zrov­na cítit.
  • Všechny posta­vy esté­bá­ků a komu­nis­tů jsou jen zlé kari­ka­tu­ry pod­ra­zá­ků a kři­vá­ků.
  • Před polo­vi­nou fil­mu (tedy ješ­tě před tím sko­kem o pat­náct let dopře­du) má hlav­ní hrdi­na najed­nou vlast­ní byt a  man­žel­ku, aniž by bylo zjev­né, jak k obo­jí­mu při­šel.
Děj fil­mu pak v prv­ní polo­vi­ně spo­čí­vá zejmé­na v budo­vá­ní přá­tel­ské­ho vzta­hu hlav­ní­ho hrdi­ny a jeho men­to­ra, při­čemž je výraz­ně akcen­to­ván pocit svo­bo­dy, jenž člo­věk při létá­ní zaží­vá, a pro­střed­nic­tvím posta­vy býva­lé­ho let­ce RAF (Stanislav Zindulka) se vzdá­vá pocta i váleč­ným vete­rá­nům. Ve dru­hé polo­vi­ně se pak posta­vy zabý­va­jí roz­plé­tá­ním jaké­ho­si komplo­tu, jenž je poměr­ně jed­no­du­chý, ale přes­to je vyprá­vě­ný dost kostr­ba­tě a se spous­tou logic­kých lap­sů (kupří­kla­du řada postav je pře­svěd­če­ná o tom, že je sle­do­vá­na a odpo­slou­chá­vá­na, ale nikdo z nich se pod­le toho necho­vá).
Narušitel – Recenze

Film navíc mís­ty schvál­ně zaml­ču­je zásad­ní infor­ma­ce (např. taj­né schůz­ky esté­bá­ků jsou bez zvu­ku, tak­že nezná­te obsah dia­lo­gů), aby je pak v závě­ru mohl pre­zen­to­vat jako pře­kva­pi­vá odha­le­ní, pro­čež se čas­to stá­vá, že divák je svěd­kem scé­ny, jejíž smy­sl a význam se dozví až mno­hem poz­dě­ji. Finální vyvr­cho­le­ní přes­to nemá dosta­teč­nou sílu a závě­reč­ný mono­log hlav­ní zápor­né posta­vy, odha­lu­jí­cí detai­ly její­ho ďábel­ské­ho plá­nu, nevy­svět­lu­je zda­le­ka všech­no a navíc sto­jí i na rela­tiv­ně odhad­nu­tel­né poin­tě.
Film Narušitel je zjev­ně vel­mi osob­ním a od srd­ce děla­ným sním­kem, leč kvů­li vel­ké řadě nedo­stat­ků ho v kinech oce­ní snad jen fanouš­ci vojen­ské letec­ké tech­ni­ky. Kdokoli dal­ší se totiž bude muset potý­kat s mimo­řád­ně naiv­ním pří­bě­hem, na jehož roz­jezd se nej­pr­ve hod­ně dlou­ho čeká a pak se na něj pro jeho klo­pý­ta­vost a v mno­ha ohle­dech i nedo­myš­le­nost dá prá­ci plně sou­stře­dit. Místy cel­kem sym­pa­tic­ké herec­ké výko­ny Jiřího Dvořáka a Pavla Neškudly a sem tam i něja­ký ten pove­de­ný záběr nebo hezká krát­ká scén­ka to zachra­ňu­jí jen čás­teč­ně.

Podívejte se na hodnocení Narušitel na Kinoboxu.

-