Kritiky.cz > Festivaly > Projekt 100 - Cesta na Měsíc - O filmu

Projekt 100 - Cesta na Měsíc - O filmu

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

„Tento kou­sek není z mých nej­lep­ších, ale i po tři­ce­tii letech se o něm stá­le hovo­ří! Zanechal ohrom­nou vzpo­mín­ku, je prv­ním své­ho dru­hu. Stručně řeče­no, pova­žu­jí ho za moje mis­trov­ské dílo – nezbý­vá mi než sklo­nit hla­vu.“

Citace z Histoire com­parée du ciné­ma, sv. 2, op. cit., str. 448.

Motivaci, kte­rá ho ved­la k nato­če­ní film, popsal Georges Méliès v roce 1933: „Myšlenka Cesty na Měsíc se ke mně dosta­la skr­ze kni­hy Julese Vernea Ze Země na Měsíc a Okolo Měsíce. V této kni­ze lidé na Měsíci při­stát nemoh­li, tak jsem si za pou­ži­tí pomů­cek Julesa Vernea (kanón, rake­ta) vymys­lel, že by moh­li na Měsíc dole­tět a my bychom moh­li slo­žit něko­lik ori­gi­nál­ních a zábav­ných, kou­zel­ných obra­zů zven­ku i zevnitř Měsíce, uká­zat oby­va­te­le Měsíce a něja­ké pří­še­ry a při­dat jeden nebo dva umě­lec­ké efek­ty (ženy před­sta­vu­jí­cí hvězdy, kome­ty, efekt sně­že­ní, moř­ské dno).“ Kromě kni­hy Julese Vernea exis­tu­je ješ­tě jed­no dílo, kte­ré Georgese Mélièse prav­dě­po­dob­ně inspi­ro­va­lo: Cesta na Měsíc od Alberta Vanloo, Eugéna Leterriera a Arnolda Mortiera s hud­bou od Jacquese Offenbacha. Je to pohád­ko­vá ope­re­ta o čtyřech děj­stvích a 23 obra­zech, kte­rá byla popr­vé uve­de­na 26. říj­na 1875 v diva­dle Gaité a zno­vu uve­de­na v diva­dle Châtelet od 31. břez­na 1877. Dalším mož­ným zdro­jem inspi­ra­ce byla show A Trip to the Moon, vytvo­ře­ná v roce 1901 pro pana­me­ric­kou výsta­vu v Buffalu. Show vytvo­ře­ná dvě­ma Američany, Fredericem Thompsonem a Elmerem Skipem Dundym, oka­mži­tě zana­me­na­la úspěch: „Za vstup­né 50 cen­tů pro­nik­nou návštěv­ní­ci ve vel­ké vesmír­né lodi o 30 mís­tech na Měsíc. Za zvu­ku gon­gu loď roz­lo­ží kří­d­la a simu­lu­je let. Ventilátor je v pro­vo­zu. Zakrátko mizí nama­lo­va­ná kuli­sa v dáli, nahra­ze­na pohle­dem ze vzdu­chu na Buffalo, a zdá se, že se Země rych­le vzda­lu­je. Po něko­li­ka peri­pe­ti­ích se loď brzy dosta­ne do blíz­kos­ti Měsíce, kdy dlou­ho pole­tí, než dosed­ne do cen­t­ra jed­no­ho krá­te­ru. Posádka je oka­mži­tě zaja­ta Selenity.“ Je nasna­dě, že když se Méliès při­pra­vo­val na natá­če­ní Cesty, o této atrak­ci sly­šel.

Star Film stej­ně jako vět­ši­na vel­kých fil­mo­vých stu­dií nabí­zel vět­ši­nu svých fil­mů v bar­vě. Kopie se pak pro­dá­va­ly v čer­no­bí­lé i barev­né vari­an­tě, barev­né za vyš­ší cenu (obvykle dvoj­ná­sob­nou). U Mélièsových fil­mů je patr­né, že byly od roku 1897, to zna­me­ná od samé­ho začát­ku, kolo­ro­vá­ny. Ortochromatické fil­my teh­dej­ší doby špat­ně odrá­že­ly odstí­ny jed­not­li­vých barev, Méliès tedy dostal nápad malo­vat kuli­sy v růz­ných odstí­nech šedé, aby se vyhnul jed­no­li­tým masám čer­né a neprů­hled­né bar­vy, kte­rou bylo téměř nemož­né obar­vit. Méliès vysvět­lu­je: „Kulisy jsou vyro­be­ny pod­le při­ja­té­ho mode­lu a natře­ny lepi­dlem, jako diva­del­ní kuli­sy; jen barva je pro­ve­de­na pou­ze v šedé, pro­střed­nic­tvím celé řady šedi­vých odstí­nů, namí­cha­ných z čer­né a bílé. Filmy jsou vět­ši­nou kolo­ro­vá­ny ruč­ně před pro­jek­to­rem, neby­lo tedy mož­né kolo­ro­vat reál­ně natá­če­né objek­ty, kte­ré, pokud jsou bron­zo­vé, maha­go­no­vé, čer­ve­né, žlu­té nebo zele­né, pře­jdou pak pře­jdou v čer­nou, bez sebe­men­ší prů­hled­nos­ti, potřeb­né pro pro­jekt. Ze stej­né­ho důvo­du muse­la být vět­ši­na kos­tý­mů vyro­be­na v tónech, kte­ré byly při natá­če­ní zacho­vá­ny a měly před­po­klad při­jmout poz­dě­ji jinou bar­vu. Ale opět, ani (uměl­ci) neu­nik­nou těm­to záko­ni­tos­tem, kte­ré pla­tí pro malo­vá­ní kulis, na nichž je pou­ži­ta bílá a čer­ná barva. Zde je potře­ba více čer­ve­ně na tvá­ře a rty, jinak bychom zís­ka­li hla­vy čer­no­chů. Makeup je výhrad­ně bílý a čer­ný.“

Jakmile byl film nato­čen a při­šla objed­náv­ka na barev­ný film, Georges Méliès se obrá­til na „ate­li­ér bar­vy“. V té době měli fil­mo­ví pro­du­cen­ti mož­nost „bar­vit“ své pásy v růz­ných ate­li­é­rech. Charles Pathé tak v roce 1906 vlast­nil v uli­ci du Bois Vincennes kolo­ro­va­cí ate­li­ér o 200 pra­cov­ní­cích, kde se bar­vi­lo výhrad­ně ze šab­lon. Podobně Gaumont nazna­ču­je ve svém kata­lo­gu: „Zavazujeme se, díky ceně za for­mu, kolo­ro­vat stej­ně fil­mo­vé pásy, kte­ré nejsou z naší kolek­ce.“ Ale nepo­chyb­ně jed­ním z nej­dů­le­ži­těj­ších ate­li­é­rů byl ten, kte­rý ved­la Elisabeth Thuillierová v uli­ci du Bac 87v Paříži. „Kolorovali jsme všech­ny fil­my pana Mélièse,“ vzpo­mí­na­la Elisabeth Thuillierová. „Všechno toto bar­ve­ní bylo pro­vá­dě­no ruč­ně. V ate­li­é­ru jsem měla na 200 pra­cov­ní­ků, kte­ří se řídi­li mými poky­ny. Každý pra­cov­ník se spe­ci­a­li­zo­val na poklá­dá­ní urči­té bar­vy, čas­to jich bylo víc než dva­cet.“

Co se týče Mélièse, jedi­né­ho reži­sé­ra Star Filmu (na roz­díl od spo­leč­nos­tí Pathé a Gaumont, kte­ré zaměst­ná­va­ly něko­lik tvůr­ců), sám dohlí­žel na kaž­dou eta­pu vzni­ku fil­mu. Každý obraz insce­no­val, určil posta­ve­ní kame­ry bez­pro­střed­ně před tím, než se jí cho­pil kame­ra­man, dohlé­dl na to, kde se má pro­vést jaký mané­vr, aby se dosáh­lo kýže­né­ho efek­tu, a „pře­žvý­kal celý seznam věcí“, kte­ré měly být vyko­ná­ny. Méliès k tomu­to uvá­dí: „Režisér, obvykle také autor, nej­pr­ve na pla­ce slov­ně vysvět­lí celou scé­nu, kte­rá se bude točit, pak po čás­tech vyzkou­ší jed­not­li­vé prv­ky; pře­de­vším hlav­ní akce a pak při­dru­že­né epi­zo­dy. Režíruje chod i umís­tě­ní kom­par­zu a je nut­né, aby doká­zal zahrát kaž­dou z postav, uká­zal přes­ná ges­ta, pří­cho­dy, odcho­dy, mís­to, kde kdo bude ve scé­ně stát.“ Kromě toho ho poža­do­va­ná přes­nost pro urči­té tri­ko­vé scé­ny čas­to při­mě­la k tomu, aby si sám zahrál někte­ré role: „Přesně pre­zen­to­vat svůj kon­cept dru­hým bylo vel­mi obtíž­né, což ved­lo k tomu, že jsem se někte­rých rolí v mých fil­mech musel zhos­tit já sám. Byl jsem v té době hvězdou, aniž by to někdo věděl, pro­to­že defi­ni­ce toho­to výra­zu ješ­tě nee­xis­to­va­la. Ale z his­to­ric­ké­ho hle­dis­ka musím říci, že jsem byl hvězdou pře­lo­mu sto­le­tí.“


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • 23. července 2017 Justice League Čtyř minutový trailer na Ligu spravedlnosti. https://youtu.be/g_6yBZKj-eo Posted in Trailery
  • 9. července 2017 Příběhy z jižních Čech LIPENSKO Konečně první pořádný průvodce pro malé cestovatele - dobrodruhy, kteří se chystají navštívit kouzelný kraj jménem Lipensko. Právě pro ně jsou určeny „Příběhy z jižních Čech: LIPENSKO“ […] Posted in Recenze knih
  • Streamovací služba GeForce Now dorazila do operačního...21. listopadu 2020 Streamovací služba GeForce Now dorazila do operačního... Streamovací služba GeForce Now dorazila do operačního systému iOS. Nvidia vyřešila dlouhodobou barikádu Apple, který vyžadoval samostatnou stránku pro každou hru ze služby, která se na […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Vzestup mobilního hazardu v České republice25. srpna 2024 Vzestup mobilního hazardu v České republice Mobilní hazard se stal jedním z nejrychleji rostoucích segmentů herního průmyslu v České republice. S rostoucím počtem hráčů, kteří preferují hraní na chytrých telefonech, se tento trend […] Posted in Zajímavosti
  • Kristýna Badinková Nováková slaví 40 let24. dubna 2023 Kristýna Badinková Nováková slaví 40 let Kristýna Badinková Nováková, známá zejména z filmů Výchova dívek v Čechách a Pelíšky, oslavila 24. dubna své kulaté narozeniny. Jak se změnil její život za poslední roky a co plánuje do […] Posted in Profily osob
  • 24. ledna 2013 Chucky Fuka Včera zemřel jeden z filmových recenzentů Chucky Fuka.  Zaštěkejte vysokým hlasem k uctění jeho památky. Dožil se vysokého a požehnaného věku 10 lidských a 70 psích let.  Zasílejte též […] Posted in Články
  • Vetřelci22. července 2020 Vetřelci Ellen Ripleyová to v prvním Vetřelci natřela šmejdovi z vesmíru v souboji jeden na jednoho. Byla to klaustrofobická a hlavně atmosférická bomba, která světu představila jedno z […] Posted in F.F.F.
  • Working Man - Další akční podívaná s Jasonem Stathamem26. března 2025 Working Man - Další akční podívaná s Jasonem Stathamem Levon Cade (Jason Statham) opustil svou úspěšnou vojenskou kariéru v tajných operacích, aby začal vést klidný život jako stavební dělník. Když je však unesena Jenny (Arianna Rivas), dcera […] Posted in Filmové recenze
  • 18. prosince 2015 Perfektní den - 60 % Někdo prožívá adrenalinové chvíle jen tak pro svou radost a někdo je prožívá, když se snaží zajistit jiným lidem podmínky pro normální život. Schopnost zvládnout adrenalinové situace, […] Posted in Filmové recenze
  • V GTA VI budeme hrát za ženu a za muže. S informací přišel...15. ledna 2021 V GTA VI budeme hrát za ženu a za muže. S informací přišel... V GTA VI budeme hrát za ženu a za muže. S informací přišel insider Tom Henderson, který se již v minulosti několikrát trefil v souvislosti s Call of Duty. Posted in Krátké herní aktuality

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,75038 s | počet dotazů: 283 | paměť: 65999 KB. | 08.08.2025 - 15:36:31