Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Need for Speed [55%]

Need for Speed [55%]

Filmaři si pros­tě neda­jí pokoj. Už mno­ho pro­jek­tů zalo­že­ných na video­her­ních mate­ri­á­lech ztros­ko­ta­lo, neboť se fil­ma­řům nepo­da­ři­lo zachy­tit kouz­lo hry, když čas­to berou hru pou­ze jako znač­ku, skr­ze kte­rou se jim poda­ří pro­dat čas­to znač­ně roz­díl­ný sní­mek od před­lo­hy. Jako tomu již bývá zvy­kem, v Need for Speed neje­den fanou­šek po ozná­me­ní vklá­dal nadě­je na prv­ní oprav­du plno­krev­ný video­her­ní film. A ono se tohle přá­ní do znač­né míry i vypl­ni­lo. Proč je to ovšem i ten­to­krát špat­ně se dozví­te níže.

Tobey Marshall (Aaron Paul) zdě­dil po nedáv­no zesnu­lém otci auto­díl­nu, kde dlou­há léta se svý­mi kama­rá­dy pra­cu­je na závod­ních spe­ci­á­lech. Byznys ovšem nevy­ná­ší ani na pro­voz díl­ny a tak lidé z ban­ky hro­zí exe­ku­cí. Pár tisíc kte­ré si občas Tobey vydě­lá ile­gál­ní­mi závo­dy tuto situ­a­ci už neza­chrá­ní. Po jed­nom ze závo­dů se však zpět do měs­ta na otoč­ku vra­cí Dino Brewster (Dominic Cooper), závod­ník a pro­dej­ce luxus­ních aut, se kte­rým Tobey ani jeho par­ta pří­liš dob­ře nevy­chá­zí. Dino však při­chá­zí s nabíd­kou míru a při­ná­ší Tobeymu obchod, kte­rý by jej mohl zachrá­nit. Tobey a jeho mecha­ni­ci dosta­nou za úkol dosta­vit posled­ní upra­ve­ný Ford z rukou Carrolla Shelbyho a výmě­nou za to dosta­nou podíl z pohád­ko­vé ceny, za jakou bude ten­to uni­kát­ní kus na draž­bě pro­dán. Díky Dinově kři­vé­mu cha­rak­te­ru se ovšem Tobey svým sou­hla­sem zaplé­tá do kolobě­hu udá­los­tí, kte­rý skon­čí úmr­tím jed­no­ho z Tobeyho kole­gů a vina je sva­le­na na něj...
A zase ne. Ty video­her­ní adap­ta­ce mají zkrát­ka smůlu. I když na dru­hou stra­nu, nevěř­te kri­ti­kám a spí­še posuď­te sami. U fil­mo­vé­ho Need for Speed totiž pla­tí víc než kde­ko­liv jin­de, že výsled­ný efekt sním­ku závi­sí pře­de­vším na tom, co od fil­mo­vé adap­ta­ce legen­dár­ní her­ní série závod­ních simu­la­cí oče­ká­vá­te. Čekáte-li totiž coko­liv jiné­ho, než pře­ve­de­ní povrch­ní­ho pří­bě­hu dru­hé a tře­tí éry her Need For Speed, bude­te po pří­bě­ho­vé strán­ce oprav­du hod­ně nepří­jem­ně pře­kva­pe­ni.

Filmové NFS totiž násle­du­je model někte­rých pře­de­šlých adap­ta­cí a bez­myš­len­ko­vi­tě kopí­ru­je video­her­ní postu­py a zvra­ty do své for­my, nicmé­ně ona bžun­da to bez mač­ká­ní knof­lí­ků moc není. Příběhová strán­ka, kte­rá by se až na pár čás­tí moh­la klid­ně ozna­čit jako Need for Speed: The Run: The Movie, zkrát­ka na pár pří­jem­ných i když laci­ných vtíp­ků a odleh­če­ných dia­lo­gů moc co nena­bíd­ne. To, že vět­ši­na toho co se děje na plát­ně nedá­vá moc smy­sl je už věc dru­há. Nicméně abych jen nekri­ti­zo­val, pořád to není tako­vá oprsk­lá a pře­huš­tě­ná hova­di­na v jakou se vyklu­bal šes­tý díl Rychle a zbě­si­le.

Scott Waugh jed­no­du­še divá­kům naser­ví­ro­val po všech ohle­dech prů­měr­nou podí­va­nou, kte­rá však naštěs­tí akcen­tu­je to, co je důle­ži­té, tedy v akč­ních scé­nách a honič­kách šla­pe na plyn, jak se na adre­na­li­no­vou jízdu pat­ří. Napomáhá tomu fakt, že kla­sic­kým způ­so­bem děla­né tri­ky a make­ty zkrát­ka i v lehce pod­vy­ži­ve­ném bale­ní vypa­da­jí něko­li­ka­ná­sob­ně lépe než zápla­va digi­tál­ních tri­ků a něko­lik desí­tek kilo­me­t­rů dlou­há ran­vej.
Nakonec je tak v kinech doce­la zají­ma­vý exem­plář. Need for Speed je roz­hod­ně zkla­má­ní. Ne ovšem tak vel­ké, aby si sní­mek zaslou­žil být zatra­cen. Inteligenčně se pohy­bu­je­me někde na úrov­ni kon­ku­renč­ní fil­mo­vé série, závod­nic­kou akcí kon­ku­ren­ci nao­pak uka­zu­je­me, že i bez tri­ků to jde. Need for Speed je hloupý akč­ní sní­mek, kte­rý ovšem kaž­dý fanou­šek oddycho­vé zába­vy oce­ní, neboť si jej i přes více jak dvou­ho­di­no­vou sto­páž lze užít téměř bez úho­ny a s tro­chou adre­na­li­nu. Není to nic zásad­ní­ho a ani netra­tí­te, když tuto návště­vu kina vyne­chá­te. Pokud vám ale rych­lá auta něco říka­jí a hle­dá­te film u kte­ré­ho vypnout, vylo­že­ně špat­ná vol­ba fil­mo­vé Need for Speed není. Jen se tu zkrát­ka nepo­hy­bu­je­me v mezích áčko­vé akce, ale spí­še někde na pome­zí solid­ní­ho béč­ka a věcí typu Torque: Ohnivá kolaRedline.

PS. V pří­pa­dě, že bys­te se o fil­mo­vých adap­ta­cích video­her­ních titu­lů chtě­li dočíst něco více, ZDE při­klá­dám odkaz na svo­jí prá­ci, kde se tou­to téma­ti­kou zabý­vám v detai­lu.

Podvyživené Rychle a zbě­si­le? Ne nezbyt­ně. Filmová ver­ze závod­ní legen­dy je hloupé adre­na­li­no­vé béč­ko od začát­ku až do kon­ce, kte­ré však v rám­ci nená­roč­né oddycho­vé zába­vyn nabí­zí doce­la solid­ní závod­ní akci a i přes dvě hodi­ny jsem se pře­kva­pi­vě nenu­dil. Waughova neroz­váž­nost tam jde sice mís­ty vidět ale vypne­te li při vstu­pu do kina mozek, úpl­ná tragé­die to není. Možná se i mís­ty poba­ví­te. A poprav­dě, radě­ji dva­krát tohle než šes­té Rychle a zbě­si­le...

25% Benzín
25% Hloupost
25% Need for Speed: The Run