Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Vražda v Orient expresu | Murder on the Orient Express [55%]

Vražda v Orient expresu | Murder on the Orient Express [55%]

rp landscape 1493993578 kenneth branagh murder on the orient express.jpg
Kennet Branagh si vybral dal­ší ambi­ci­oz­ní pro­jekt, kte­rý se roz­ho­dl zfil­mo­vat. Jako dal­ší z lite­rár­ních veli­ká­nů, kte­ré ten­to tvůr­ce na stří­br­ná plát­na dove­de, padla vol­ba a Agathu Christie a její­ho nej­slav­něj­ší­ho detek­ti­va, Herculea Poirota. Nová ver­ze Vraždy v Orient expre­su se hono­sí hvězda­mi napě­cho­va­ným obsa­ze­ním a samot­ným Branaghem v roli oso­bi­té­ho vyšet­řo­va­te­le. Stačí to ale na úspěch?

Hercule Poirot (Kenneth Branagh) pla­tí za jed­no­ho z nej­lep­ších detek­ti­vů na celém svě­tě. V posled­ní době už se mu už jeho prá­ce dostá­vá lehce pod kůži a tak by si rád dopřál dovo­le­nou. Tu ovšem už v jejich počát­cích kazí zprá­va té nej­vyš­ší důle­ži­tos­ti a tak je Poirot nucen nased­nout na slav­ný Orient expres a vydat se do Francie. Co ovšem v té chví­li ješ­tě netu­ší je, že se během něko­li­ka­den­ní ces­ty jeho dal­ší pří­pad bude ode­hrá­vat v samot­ném vla­ko­vém spo­ji, během veče­ra je totiž usmr­cen jeden z ces­tu­jí­cích...
Když se řek­ne Hercule Poirot asi si vět­ši­na divá­ků vyba­ví v roli Davida Sucheta, kte­rý byl s rolí spjat po dlou­há léta. I přes fakt, že se jeho tele­viz­ní fil­my s tím­to lite­rár­ním hrdi­nou těší vel­ké obli­bě, musím se při­znat, že nejsem pří­liš fan­da. Vždy jsem radě­ji sáh­nul po jiném hrdi­no­vi, nevím proč. Každopádně nedáv­no jsem se vrá­til k lite­rár­ní před­lo­ze, kte­rá ský­tá poten­ci­ál pro nesmír­ně zají­ma­vou podí­va­nou a sám jsem byl zvě­da­vý, jak se Branagh se svým impo­zant­ním kní­rem pope­re s tak iko­nic­kou posta­vou. Bohužel smut­ným fak­tem je, že nová ver­ze toho­to slav­né­ho pří­bě­hu je při­nej­lep­ším zapo­me­nu­tel­nou podí­va­nou s množ­stvím nepří­liš pasu­jí­cích herec­kých před­sta­vi­te­lů.
Až se tomu nechce věřit, nicmé­ně tato herec­ká sesta­va nezvlá­dá zaujmout. Takové množ­ství herec­ké­ho poten­ci­á­lu zde při­chá­zí vni­več. Samotná před­lo­ha balan­cu­je na hra­ně absur­di­ty, kdy celá hlav­ní myš­len­ka pří­bě­hu je tak geni­ál­ní až je vlast­ně absurd­ní a umě­lá, nicmé­ně díky šikov­ně napsa­né­mu pří­bě­hu, nikdy nepře­kro­čí tu hra­ni­ci dob­ré­ho k pito­mé­mu. Film ovšem jako­by si nevě­děl rady se samot­ným pří­bě­hem a mís­to až klaus­tro­fo­bic­ké­ho a komor­ní­ho pří­bě­hu se mění v observač­ní odvy­prá­vě­ní kost­ry pří­bě­hu, kte­rá jako­by si spí­še chtě­la odkrouž­ko­vat veš­ke­ré povin­nos­ti a důle­ži­té body bez jaké­ho­koliv zájmu a poté na divá­ky vrh­nout emo­ci­o­nál­ní závěr. Bohužel díky tomu, že absen­tu­je jaká­koliv výraz­něj­ší atmo­sfé­ra, nema­jí pro­stor vynik­nout ani samot­né posta­vy, kte­ré mají tak díky tomu půso­bí spí­še dojmem diva­del­ní­ho nácvi­ku, než váž­ně míně­né­ho vyšet­řo­vá­ní vraž­dy.
Co se týče samot­né­ho Branagha v titul­ní roli, tam si doteď nejsem úpl­ně jis­tý, zda-li se jed­ná o dobrou či špat­nou vol­bu. Jeho Poirot je správ­ně excen­t­ric­ký, cha­risma­tic­ký a tak tro­chu úpl­ně mimo (což je ostat­ně i kniž­ní hrdi­na) přes­to jsem se nemohl zba­vit poci­tu, že čekám na moment, kdy se herec začne smát pod vou­sy. Tady je totiž ta hra­ni­ce od výstřed­nos­ti k absurd­nu pře­kro­če­na něko­li­krát a samot­né akč­něj­ší a humor­něj­ší poje­tí hrdi­ny mi ne vždy úpl­ně sed­lo. A bohu­žel tenhle pří­běh sto­jí a padá na hlav­ním hrdi­no­vi. Když ho pak nezvlá­da­jí podr­žet ani ved­lej­ší posta­vy, jen a prů­švih zadě­lá­no. Nebudu tu tvr­dit, že je to pro­var na celé čáře, své momen­ty nová Vražda v Orient expre­su beze­spo­ru má, nějak zapa­ma­to­va­tel­ná či zají­ma­vá v něja­kém ohle­du pří­liš není.
Může za to i audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka, kdy hudeb­ně díky Patricku Doyleovi nabí­zí film poměr­ně sluš­ný stan­dard, kte­rý pod­po­ru­jí půso­bi­vé exte­ri­é­ro­vé vel­ké cel­ky s titul­ním vla­kem dělí­cím mění­cí s kra­ji­nu, v momen­tě kdy se ovšem kame­ra Harise Zambarloukose zamě­ří na hrdi­ny, při­ná­ší něko­lik podiv­ných momen­tů, kte­ré dále tříští atmo­sfé­ru. Na jed­né stra­ně v někte­rých momen­tech mož­ná až pří­liš osob­ní, v jiných momen­tech pak zase až pří­liš odci­ze­ná. V cel­ku je ovšem prá­vě kame­ra tím, co fil­mu defi­ni­tiv­ně podrá­ží nohy.
Vražda v Orient expre­su se v nové podo­bě pří­liš nevy­ved­la. Hromada poten­ci­á­lu, nesku­teč­ně hvězd­né obsa­ze­ní a jeden z nej­slav­něj­ších kri­mi­nál­ních pří­bě­hů, bohu­žel ve výsled­ku rela­tiv­ně zapo­me­nu­tel­ná a nevy­rov­na­ná dvou­ho­di­nov­ka v kině, u kte­ré se těž­ko hle­da­jí důvo­dy, proč ji vlast­ně dopo­ru­čit něko­mu dal­ší­mu. Ukázkový pří­klad toho, že vel­ko­le­pé ambi­ce a hvězda­mi oplý­va­jí­cí obsa­ze­ní nedě­la­jí auto­ma­tic­ky sluš­ný a dob­ře zahra­ný film. Tohle zpra­co­vá­ní Agathy Christie se zkrát­ka do his­to­rie neza­pí­še.

Nová ver­ze legen­dár­ní­ho pří­bě­hu se i přes vel­ké ambi­ce a sil­ný herec­ký fond topí v ele­men­tár­ních chy­bách a nevy­rov­na­nos­ti, kte­ré pod­ko­pá­va­jí nohy nepří­liš uvě­ři­tel­ní  či zají­ma­vé herec­ké výko­ny, sla­bá kame­ra a téměř nepří­tom­ná atmo­sfé­ra. Sám Branagh pak coby Hercule Poirot fun­gu­je tak vlast­ně jen napůl. Tahle ver­ze Agathy Christie tak osl­nit pří­liš nezvlá­dá a ved­le ostat­ních zpra­co­vá­ní toho­to pří­bě­hu půso­bí mož­ná až pří­liš nedo­ko­na­le a podiv­ně.
50% Legendární pří­běh
50% Podivná, nevy­rov­na­ná a pochyb­ná žánro­vá prá­ce

Vražda v Orient expre­su
(Murder on the Orient Express, Vražda v Orient expre­se)
Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller
USA / Malta, 2017, 114 min

Režie: Kenneth Branagh
Předloha: Agatha Christie (kni­ha)
Scénář: Michael Green
Kamera: Haris Zambarloukos
Hudba: Patrick Doyle
Hrají: Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Kenneth Branagh, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi, Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin, Marwan Kenzari, Richard Price, Josh Gad, Manuel Garcia-Rulfo
Producenti: Kenneth Branagh, Ridley Scott, Simon Kinberg, Mark Gordon, Michael Schaefer, Aditya Sood, Judy Hofflund
Střih: Mick Audsley
Scénografie: Jim Clay