REVENANT Zmrtvýchvstání

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Snímek REVENANT je inspi­ro­va­ný sku­teč­ný­mi udá­lost­mi. Vypráví epic­ký pří­běh o pře­ži­tí a lid­ské trans­for­ma­ci v divo­ké pří­ro­dě ame­ric­ké­ho zápa­du. Během výpra­vy do nezma­po­va­né divo­či­ny je legen­dár­ní lovec Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) bru­tál­ně napa­den a zra­něn med­vě­di­cí. Když ho ostat­ní čle­no­vé jeho lovec­ké sku­pi­ny opus­tí, ocit­ne se zce­la sám a blíz­ko smr­ti. Avšak Glass se nehod­lá vzdát. Pohání ho vůle a lás­ka k jeho indi­án­ské man­žel­ce a k syno­vi. Vydá se na 200 mil dlou­hou ces­tu přes roz­leh­lý, divo­ký západ, aby vysto­po­val muže, kte­rý ho zra­dil: Johna Fitzgeralda (Tom Hardy). Co započne jako neú­pros­ná mise za odpla­tou, se i přes všech­nu nepří­zeň pro­mě­ní v hrdin­skou ody­seu a ve vykou­pe­ní. Producentem a spo­lu­au­to­rem scé­ná­ře sním­ku REVENANT je Alejandro G. Iñárritu.

O VZNIKU FILMU

Držitel Oscara, reži­sér Alejandro G. Iñárritu před­sta­ví ve svém epic­kém fil­mo­vém dob­ro­druž­ství zasa­ze­ném na divo­ký západ 19. sto­le­tí legen­du o Hughu Glassovi.  Divákům se tak ote­vře jedi­neč­ná krá­sa, tajem­ství i nebez­peč­ný život na ame­ric­kém zápa­dě v roce 1823. Částečně thriller, čás­teč­ně dlou­há ces­ta divo­či­nou, sní­mek REVENANT se nejen zabý­vá bojem za záchra­nu živo­ta, ale také sna­hou zacho­vat si důstoj­nost, bojem za spra­ve­dl­nost, víru, rodi­nu a domov.

Iñárritu se v minu­los­ti pro­sla­vil fil­my jako 21 gra­mů, Babel a Oscary ověn­če­ným sním­kem Birdman. REVENANT je jeho prv­ní his­to­ric­ký vel­ko­film. I ten­to­krát nabíd­ne svůj oso­bi­tý mix vizu­ál­ní bez­pro­střed­nos­ti a emo­ci­o­nál­ní inti­mi­ty. Jeho fil­mo­vý pří­běh zave­de divá­ky na mís­ta a do doby, kte­rá byla v moder­ní fil­mo­vé tvor­bě ztvár­ně­na jen málo­kdy.

Drsné pod­mín­ky, ve kte­rých ten­to film vzni­kal, zrcadli­ly těž­kou situ­a­ci, v jaké se v 19. sto­le­tí oci­tl Glass se svo­jí výpra­vou. Aby zce­la poro­zu­mě­li zku­še­nos­tem lov­ců kože­šin na počát­ku 19. sto­le­tí, Iñárritu, jeho štáb a her­ci byli při­pra­ve­ni čelit všem výzvám, včet­ně natá­če­ní v Kanadě a Argentině, v oblas­tech zná­mých nevy­zpi­ta­tel­ným poča­sím a nedo­tče­nou divo­či­nou.

Iñárritu ten­to­krát spo­lu­pra­co­val s drži­te­lem Zlatého gló­bu, her­cem Leonardem DiCapriem, ve zce­la výji­meč­né roli, kte­rá byla jak fyzic­ky tak i emo­ci­o­nál­ně nároč­ná. Spolu s drži­te­lem ceny BAFTA, Tomem Hardym a s her­ci Domhnallem Gleesonem a Willem Poulterem, Iñárritu pře­ne­sl růz­no­ro­dé mezi­ná­rod­ní obsa­ze­ní, včet­ně potom­ků seve­ro­a­me­ric­kých indi­á­nů, do minu­los­ti. I ten­to­krát se spo­jil s drži­te­lem Oscara, kame­ra­ma­nem Emmanuelem “Chivem” Lubezkim. Svůj oso­bi­tý vizu­ál­ní styl zasa­di­li do extre­ri­é­rů. Jejich kame­ra plu­je kra­ji­nou a dostá­vá se tak blíz­ko k pro­ta­go­nis­tům, že dokon­ce zachy­tí i lid­ský dech. Iñárritu úzce spo­lu­pra­co­val s his­to­ric­ký­mi porad­ci, aby auten­tic­ky pro­zkou­mal územ­ní vál­ky s domo­ro­dý­mi kme­ny, kte­ré se poz­dě­ji pro­mě­ni­ly v mýtus.

Glassův pří­běh zapo­čal v roce 1823. Byl jed­ním z tisí­ců, kte­ří se zapo­ji­li do obcho­du s kože­ši­na­mi, nové hna­cí síly ame­ric­ké eko­no­mi­ky. Byla to doba, kdy mno­zí vidě­li divo­či­nu jako duchov­ní prázd­no, kte­ré mělo být zkro­ce­no a doby­to těmi nej­hou­žev­na­těj­ší­mi muži. A tak se vydá­va­li do nezná­ma, pla­vi­li se po nezma­po­va­ných řekách, ztrá­ce­li se v neu­vě­ři­tel­ně buj­ných lesích, hle­da­li nejen vzru­še­ní a dob­ro­druž­ství, ale i zisk - čas­to v tvr­dé sou­tě­ži s domo­ro­dý­mi kme­ny, pro kte­ré byla tato země ode­dáv­na domo­vem.

Mnoho z těch­to lidí zemře­lo ano­nym­ně, ale Glass vstou­pil do aná­lů ame­ric­ké­ho folk­ló­ru, pro­to­že pros­tě odmí­tl zemřít. Jeho legen­da vznik­la poté, co se stře­tl s jed­ním z nej­o­bá­va­něj­ších nebez­pe­čí divo­ké­ho zápa­du: s roz­zu­ře­nou sami­cí med­vě­da grizzly­ho. I pro zku­še­né by toto byl konec. Ale ne pro Glasse. V Iñárritově podá­ní legen­dár­ní­ho pří­bě­hu napa­de­ný Glass nehod­lá zemřít. A je to prá­vě lid­ská zra­da, kte­rá ho za kaž­dou cenu žene vpřed. Glass doslo­va vsta­ne z vlast­ní­ho hro­bu a razí si ces­tu nezná­mý­mi nebez­pe­čí­mi a kul­tu­ra­mi. Je to pro něj ces­ta za zúčto­vá­ním, ale i vykou­pe­ním. Jak postu­pu­je pří­hra­nič­ní kra­ji­nou, zavrh­ne nutká­ní ničit, kte­ré ho dří­ve pohá­ně­lo. Stává se tím, kte­rý vstal z mrtvých.

Iñárritu říká: “Glassův pří­běh kla­de otáz­ky: Kdo jsme, když jsme vše­ho zba­ve­ni? Z čeho jsme a čeho jsme schop­ni?”

Leonardo DiCaprio dodá­vá: “ REVENANT je neu­vě­ři­tel­nou ces­tou nej­drs­něj­ší­mi pod­mín­ka­mi nezma­po­va­né Ameriky. Je to o síle lid­ské­ho ducha. Příběh Hugha Glasse je legen­dou, ale Alejandro vyu­ží­vá toho­to folk­ló­ru, aby pro­zkou­mal, co to oprav­du zna­me­ná, když všech­no hra­je pro­ti vám. Co je člo­věk schop­ný vydr­žet a co se sta­ne, když to vydr­ží.”

Pro Iñárrita je sní­mek REVENANT napros­tým opa­kem svě­ta inte­ri­é­rů, jak ho před­sta­vil v Birdmanovi. Poté, co se zabý­val neu­ró­za­mi sou­čas­né doby, Iñárritu pře­ho­dil výhyb­ku a zamě­řil se na vel­ko­rysý pří­běh z ame­ric­ké his­to­rie, na její neu­tu­cha­jí­cí napě­tí, kdy suro­vost stří­dá zdvo­ři­lost a klid se stře­tá­vá s ambi­cí.

 “Více než pět let byl ten­to pro­jekt mým snem,” říká Iñárritu. “Je to inten­ziv­ní, emo­ci­o­nál­ní pří­běh, kte­rý se ode­hrá­vá na krás­ném, epic­kém poza­dí. Zkoumá živo­ty lov­ců, kte­ří rost­li duchov­ně, i když nesmír­ně fyzic­ky trpě­li. Ačkoli je vel­ká část Glassova pří­bě­hu smyš­le­ná, sna­ži­li jsme se zůstat věr­ní tomu, čím si lidé v těch­to neroz­vi­nu­tých oblas­tech pro­šli. Sami jsme se roz­hod­li zaku­sit obtíž­né fyzic­ké a tech­nic­ké pod­mín­ky, abychom z toho­to neu­vě­ři­tel­né­ho dob­ro­druž­ství dosta­li oprav­do­vé emo­ce.”

Iñárritu byl fas­ci­no­ván tím, jak drs­né okol­nos­ti a nebez­pe­čí člo­vě­ka obna­ží a odha­lí jeho pra­vé já a umož­ňí mu poznat, co ho ve sku­teč­nos­ti drží při živo­tě. Jak to pomá­há odha­lit věci, kte­ré by zůsta­ly jinak skry­ty. Horolezec Reinhold Messner jed­nou pro­mlu­vil o nebez­pe­čí, kte­rá se skrý­va­jí ve vol­né pří­ro­dě: “Neučíme se své veli­kos­ti. Učíme se, jak jsme kře­hcí, sla­bí a plní stra­chu. To může­te pocho­pit pou­ze teh­dy, když jste [vysta­ve­ni] vel­ké­mu nebez­pe­čí.” Kostýmní výtvar­ni­ce Jacqueline Westová s ním sou­hla­sí a pozna­me­ná­vá: “Glass je posta­vou, kte­rá pozná vlast­ní smr­tel­nost a to je moc­ná věc.”

Tato kon­fron­ta­ce se smr­tel­nos­tí je záro­veň pro­ple­te­ná neob­vyk­lým pří­bě­hem lás­ky otce a syna: pří­bě­hem muže, kte­rý se v oka­mži­ku nej­vět­ší ztrá­ty oddá živo­tu jako nikdy před­tím.

REVENANTje nejen drs­ným pří­bě­hem o pře­ži­tí, ale také o nadě­ji,” říká Iñárritu. “Bylo pro mě důle­ži­té, abych o tom­to dob­ro­druž­ství vyprá­věl s úža­sem a při­tom obje­vo­val jak pří­ro­du, tak lid­skou pova­hu.”

Producent Steve Golin pozna­me­ná­vá: “Alejandro hle­dá prav­du ve všem, co dělá. Jeho fil­mo­vá tvor­ba je cha­rak­te­ris­tic­ká svou rea­lis­tič­nos­tí a odváž­nos­tí. Má duchov­ní roz­měr - a ve sním­ku REVENANT to for­mu­je sil­nou kom­bi­na­ci, jakou jsme před­tím ješ­tě nevi­dě­li.”

      20th Century Fox a New Regency uvá­dí REVENANT. V hlav­ních rolích Leo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Joshua Burge a Duane Howard. Režie Alejandro G. Iñárritu. Scénář Mark L. Smith a Alejandro G. Iñárritu pod­le romá­nu Michaela Punkeho. Produkce Alejandro G. Iñárritu, Arnon Milchan (12 let v řetě­zech, Zmizelá), Steve Golin (Babel, Temný pří­pad), Mary Parent (Godzilla, Noah), Keith Redmon a James Skotchdopole (Birdman, Nespoutaný Django). Výkonná pro­duk­ce James Packer (Lego pří­běh), Jennifer Davisson (Dne zra­dy), David Kanter (Odvlečen) a Brett Ratner (X-Men: Poslední vzdor). Kamera Emmanuel “Chivo” Lubezki, ASC/AMC (Gravitace, Birdman). Výprava Jack Fisk (Až na krev). Střih Stephen Mirrione, A.C.E. (Hunger Games). Supervize vizu­ál­ních efek­tů Rich McBride (Gravitace). Kostýmy Jacqueline Westová (Podivuhodný pří­pad Benjamina Buttona).


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
REVENANT Zmrtvýchvstání: Filmová orgie surového přežívání a vizuálního skvostu s výrazným hereckým obsazením
5. ledna 2024REVENANT Zmrtvýchvstání: Filmová orgie surového přežívání a vizuálního skvostu s výrazným hereckým obsazenímHugh Glass (Leonardo DiCaprio) patřil mezi zručné stopaře, který který mimo jiné pomáhal britským lovcům na území Ameriky. Při jedné takové výpravě však jeho skupinu napadne jednotka domorodců, kteří zmasakrují dvě třetiny Britů a zaženou zbytek…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
V letu - Kevin Hart krade zlato z letadla
13. ledna 2024V letu - Kevin Hart krade zlato z letadlaAsi již tradičně nám jako v posledních několika letech na jedné ze streamovacích služeb přistál nový akčňák s Kevinem Hartem v hlavní roli. V roce 2022 to byl Muž z Toronta od Netflixu, kde si zahrál…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mama: Očekávání děsivého hororu vs realita průměrné duchařiny
9. ledna 2024Mama: Očekávání děsivého hororu vs realita průměrné duchařinyCelých dlouhých pět let nechal Lucas hledat své dvě neteře, které poté co zavraždil svou manželku, unesl jeho bratr. Až úplnou náhodou narazí pátrači v lesích na starou chatu a v ní i na zubožené holčičky.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
V zajetí démonů 2
15. prosince 2023V zajetí démonů 2Ed a Lorraine musí řešit další zapeklitý případ…   Peggy Hodgsonová žije společně se svými čtyřmi dětmi v londýnské části města zvané Enfield. Jejich dům a především dceru Janet začnou doslova terorizovat nadpřirozené síly, ale unavená matka…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
The Last Voyage of the Demeter: André Øvredalova gotická lodní upíří podívaná podle Stokerovy předlohy
30. srpna 2023The Last Voyage of the Demeter: André Øvredalova gotická lodní upíří podívaná podle Stokerovy předlohyAndré Øvredal a jeho gotický lodní upíří horor dle Stokerovy předlohy. Musím říct, že Øvredala mám rád, jelikož je jednak aktivní hororový tvůrce a vybírá si vděčné a netradiční hororové žánrovky, byť né vždy je z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
První člověk: Neil Armstrong a dobytí Měsíce
15. května 2023První člověk: Neil Armstrong a dobytí MěsíceNeil Armstrong (Ryan Gosling) platí za poněkud rizikového pilota, během jeho testovacích letů již několikrát po sobě měl problémy, přesto se mu vždy podařilo se strojem přistát. Časem se tedy dostává k vesmírnému programu Gemini, který…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Strážci Galaxie: Volume 3 (Guardians of the Galaxy Vol. 3) – Recenze – 70 %
11. května 2023Strážci Galaxie: Volume 3 (Guardians of the Galaxy Vol. 3) – Recenze – 70 %Americký režisér a scenárista James Gunn tímto filmem dokončil svou akčně-komediální sci-fi/fantasy trilogii Strážci Galaxie, jejíž předchozí díly (ZDE recenze prvního dílu a TADY recenze druhého dílu) z něj udělaly jednoho z nejopěvovanějších a nejšikovnějších filmařů…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Strážci Galaxie Vol. 3: nejlepší film MCU od třetí fáze trilogie
6. května 2023Strážci Galaxie Vol. 3: nejlepší film MCU od třetí fáze trilogieRocket Raccoon se dočkal svého v Strážcích Galaxie Vol. 3, bombastickém mezigalaktickém dobrodružství, které si udržuje stejnou úroveň špičkové kvality jako jeho předchůdci a možná je dokonce nejlepším dílem trilogie. Podpořeno několika divokými filmařskými odbočkami, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Strážci Galaxie: Volume 3 - Zábavná a dojemná jízda vesmírem
2. května 2023Strážci Galaxie: Volume 3 - Zábavná a dojemná jízda vesmíremStrážci Galaxie, oblíbená parta vesmírných ztroskotanců, se již nějakou dobu zabydluje na Kdovíkde, jejich spokojený život však brzy naruší ozvěny Rocketovy (Bradley Cooper) bouřlivé minulosti. Peter Quill (Chris Pratt), který se stále trápí ztrátou milované Gamory…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Babylon - Epic Masterpiece by Damien Chazelle a budoucí kultovní klasika!
9. března 2023Babylon - Epic Masterpiece by Damien Chazelle a budoucí kultovní klasika!Mrzí mne, že jsem film v kině vynechal a zasloužím si kulku do hlavy, jde o jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděl. Filmy, Jazz a Cocaine jasně definují celý Babylon, který je rozdělen do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře