Aatami Korpi (Jorma Tommila), „muž, který odmítá zemřít“, se vrací do domu, kde byla během války brutálně zavražděna jeho rodina, rozebere ho, naloží na nákladní auto a je odhodlán ho znovu postavit na bezpečném místě na jejich počest. Když se Igor Draganov (Stephen Lang), velitel Rudé armády, který zabil jeho rodinu, vrací s odhodláním dokončit svou práci, začíná neúprosná, dechberoucí honička napříč zemí – boj na život a na smrt, plný chytrých, neuvěřitelných akčních scén....
Finský režisér a scenárista Jaimari Helander před 3 lety uvedl akční snímek s názvem Sisu. Jorma Tommilla v něm ztvárnil titulního muže, který byl ztělesněním jednočlenné armády, která postupně zmasakrovala jedno celé komando SS. Helander již dříve sliboval, že se film může dočkat pokračování v případě, že v kinech vydělá dost peněz, což se nakonec stalo. Byla tak oznámena realizace pokračování s podtitulem Odplata. Děj skáče z roku 1944 do roku 1946, místo SS je tu tentokrát Rudá armáda a pro Aatamiho Korpiho je navíc jeho 2. příběh ještě osobnější. Hlavní protivník Igor Draganov v podání Stephena Langa mu totiž kdysi zabil celou rodinu. Neklidní důstojníci KGB tak Draganova osvobozují jako psa ze řetězu, aby zastavil chodící stroj na zabíjení, který pomohl vytvořit. Důstojnější pokračování poté pravděpodobně vzniknout nemohlo. A to nejen proto, že v něm Aatami Korpi zabije ještě větší počet okupantů.

Druhé Sisu do velké míry splňuje klasická očekávání od pokračování. Díky úspěchu prvního filmu dostal Helander očividně větší rozpočet a využívá tak možnosti, jak se po akční stránce ještě více vyblbnout. A někdy i způsoby, které v provedení evokují grotesky (především Road Runnera), jen s brutálnějšími výsledky. První Sisu do velké míry oplýval westernovou atmosférou, dvojka má mnohem blíže k Šílenému Maxovi, kdyby byl zasazen do prostředí mezi Sovětským svazem a Finskem jen krátce po konci 2. světové války. Tommila v hlavní roli toho opět moc (spíše vůbec nic) nenapovídá. Když už tak dojde na emocionální momenty, spoléhá především na mimické a fyzické herectví. Pokračování o jeho hrdinovi odhaluje trochu více a překvapivě nabídne i pár silných emocí, není ovšem třeba se obávat, že by došlo k radikálnímu žánrovému odklonu od předchozího filmu. Zároveň Sisu 2 ale není odvarem prvního filmu. Je větší, šílenější a vtipnější. S komunisty zachází Aatami ještě brutálněji než s nacisty. Činí tak v rámci absurdních a neskutečně přepálených akčních scén, které chvílemi porušují fyzikální zákony zhruba na úrovni Rychle a zběsile. A přesto jsou tyto akční scény realizované precizně.
Více akčních scén, více brutality, větší masakr, především nulový pocit déjà vu. Sisu: Odplata trvá 88 minut a jede od začátku do konce. Trumfů skrývá opravdu hodně, takže pokud někoho nezaujme akční scéna s motorkami, může se těšit na letadla, tanky nebo rakety. V rámci realizace akčních scén Helander často šikovně pracuje s prostředím, do kterého scénu zasadí. I tentokrát má očividně slabost pro černý humor. Násilí je ve filmu opravdu dost. Často se může jevit až absurdně, přitom ovšem pořád v ideální míře. Nadávat Sisu 2 do béčka by bylo do velké míry neuctivé. Kdyby takovou akci dodával průměrný blockbuster, nejeden divák by pravděpodobně chrochtal blahem. I když tak plány na prequel Johna Ramba, ve kterém Sylvestera Stallonea nahradí Noah Centineo, mohou působit sebevíce zbytečně, s oznámením, že se režie chopí právě Helander, může dostat nový Rambo rázem smysl. I když není vyloučené, že Helander ze svého Ramba udělá Sisu 3.0, ve kterém jen zamění nacisty a komunisty za Vietkong.

I tentokrát je děj rozdělen do 7 kapitol. Hlavní hrdina poté celou dobu opravdu plní titul Sisu (dle úvodních titulků nepřeložitelný finský výraz pro odolnost, vytrvalost a vnitřní sílu člověka). Pořád je nutné přistupovat k druhému Sisu jako k přepálené akční pohádce, ve které členy Rudé armády pomalu kosí titulní Koschej. Jen má tentokrát Aatami sobě rovného záporáka. Nacistický Bruno Helldorf v podání Aksela Henrieho byl minule docela zajímavý, přeci jen bylo znát, že se Aatamimu Korpimu nemůže moc rovnat, protože síla jednočlenné armády byla nad jeho síly. S Igorem Draganovem v podání Stephena Langa je to trochu jiné. Oba pojí tragická minulost; Lang se ani nesnaží postavu udělat sympatickou. Je to chodící zlo, které s klidem vypráví o tom, kolik žen a dětí zabilo, a obávat by se jej měli i ostatní členové Rudé armády. A když už dojde ke změření sil s Korpim, Aatami alespoň na chvíli nepůsobí jako úplně nezastavitelný stroj. Lang tak potvrzuje, že si umí užívat role záporáků, především takových, kteří jsou úmyslně stylizovaní. Jeho občasná teatrálnost (především skrze ruský přízvuk) sedí k přepálené a nadsazené formě filmu.
Korpiho honba za jeho cílem je tentokrát opravdu nebezpečnější. Minule šlo o zlato, tentokrát o něco pro Korpiho mnohem důležitějšího – rozebrat a přepravit svůj rodinný dům z území okupovaného Sověty do Finska. Sisu: Odplata v tomto ohledu vychází ze skutečných událostí, kdy Sovětský svaz anektoval východní Finsko, konkrétně Karelskou oblast a několik dalších pohraničních území, kdy o domov mělo přijít až 420 tisíc lidí. Korpi se tak proto radši rozhodně nově sovětské území opustit a dřevěný dům přestěhovat do prostředí, které zůstalo Finům. Kusy dřeva mají pro Korpiho svým způsobem ještě větší cenu než zlato, i proto se je snaží v bezpečí dopravit do cíle. Cesta to však rozhodně není jednoduchá.

Po svém boku má Korpi sice roztomilého teriéra a stále působí, že si dokáže většinu Rudé armády „namazat na chleba“, přesto musí občas improvizovat a na úkor přežití riskovat, že si možná projde zásadními fyzickými následky. Od westernového nádechu se Sisu 2 vyloženě neodklání (především díky stěžejní pasáži ve vlaku), má ovšem chvílemi blíže k prequelu Johna Wicka. Tuto populární akční sérii zvládá evokovat někdy až možná příliš kreativní akcí (i když postavenou na odlišném principu), která může být chvílemi působivá, chvílemi absurdní, chvílemi působivě absurdní. Například závěr 6. kapitoly působí jako finská parodie na americké patriotické akční snímky. Zároveň hlavní hrdina Korpi evokuje Johna Wicka tím, že si stejně jako on prošel velmi bolestivou ztrátou. A přesto mu očividně jako Wickovi jde primárně o přežití proto, aby mohl na své pozůstalé vzpomínat.
Helander spolehlivě vyvolává dojem, že má v rámci akčního žánru nakoukáno. I proto je ve druhém Sisu víceméně vše na svém místě. Je to uvědomělé a přímočaré dílo, které se za celou hodinu a půl daří neztrácet dech. Zároveň dodává závěr, který může fungovat jako slušná tečka za dvojicí příběhů Aatamiho Korpiho, přitom však nezavírá dveře případným pokračováním jeho legendy. Je jasné, že pokud ještě u prvního Sisu mohly existovat jisté pochybnosti, nyní působí Helander jako filmař, který by akčnímu žánru mohl ještě něco nabídnout. Tak třeba to vyjde i u zmiňovaného šestého (vlastně nultého) Ramba.

Sisu: Odplata potvrzuje, že Jalmari Helander patří mezi režiséry, kteří akční žánr ovládají. Film staví na úspěchu prvního dílu, přináší více akce, brutality a absurdního humoru, aniž by se stal jen kopií předchozího snímku. Jorma Tommila opět exceluje jako téměř nezastavitelný Aatami Korpi, jehož motivace – přepravit rodinný dům z území okupovaného Sověty do Finska – dodává příběhu emocionální hloubku. Stylizovaní záporáci, nadsázka a neskutečně přepálené akční scény dělají ze Sisu 2 naprostou vizuální a adrenalinovou pastvu. Přesto film dokáže kombinovat brutální zábavu s lidskými emocemi a dává divákovi pocit, že sleduje uvědomělou, přitom extrémně zábavnou akční pohádku. Sisu: Odplata úspěšně završuje dobrodružství Aatamiho Korpia a zároveň nezavírá dveře možnému pokračování jeho legendy. Ať už by se měl příště postavit Korejcům, Maďarům nebo Balkáncům...




















(4,91 z 5)