Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba – Archívní recenze na slavný film Goerge Lucase z roku 1999.

Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba – Archívní recenze na slavný film Goerge Lucase z roku 1999.

StarWar1
StarWar1

GALAKTICKOU REPUBLIKOU ZMÍTAJÍ NEPOKOJE. VZNIKLY SPORY OHLEDNĚ ZDANĚNÍ OBCHODNÍCH CEST K ODLEHLÝM HVĚZDNÝM SOUSTAVÁM. CHAMTIVÁ OBCHODNÍ FEDERACE DOUFÁ, ŽE ZÁLEŽITOST VYŘEŠÍ JEJÍ SMRTÍCÍ BITEVNÍ LODĚ, KTERÉ ZAHÁJILY ÚPLNOU OBCHODNÍ BLOKÁDU MALÉ PLANETY NABOO. ZATÍMCO REPUBLIKOVÝ KONGRES VEDE O TĚCHTO DRAMATICKÝCH UDÁLOSTECH ZDLOUHAVÉ ROZPRAVY. NEJVYŠŠÍ KANCLÉŘ TAJNĚ VYSLAL DVA RYTÍŘE JEDI, OCHRÁNCE MÍRU A SPRAVEDLNOSTI V GALAXII, ABY KONFLIKT ZAŽEHNALI.

https://web.archive.org/web/20070611044533im_/http:/mujweb.cz/www/mag.knight/super24/skryta_hrozba00.jpg A tak se Qui-Gon Jinn a jeho učedník Obi-Wan Kenobi, dva rytíři řádu Jedi, vydávají na planetu Naboo zabránit oné invazi. Jenomže co čert nechtěl – drtivý útok je již v plném proudu a oba Jediové mají co dělat, aby alespoň zachránili panovnici Amidalu. Při napínavém úniku se však porouchá královnina kosmická loď a naši přátelé jsou nuceni nouzově přistát na pouštní planetě Tatooine. Zde potkává Qui-Gon malého chlapce Anakina Skywalkera, jehož majitelem je všivý obchodník a známý sázkař Watto. Jelikož je Anakin vyučeným opravářem a vyzná se téměř ve všech strojích, slíbí našim hrdinům, že jim pomůže s opravou královské vesmírné lodě. Nejdříve však musí podstoupit těžkou zkoušku v podobě závodu hyperrychlých kluzáků, který rozhodne o jeho další budoucnosti. Anakin samozřejmě porazí všechny své soupeře, dokonce i vysoce favorizovaného a nefér hrajícího Sebulbu, a výhrou je mu svoboda a pár chechtáků, potřebných na koupi nových součástek do lodi. Qui-Gon věří, že se v Anakinovi ukrývá veliká síla, a i přes protesty ostatních Jediů jej začne cvičit. Vesmírné putování zavede odvážné rytíře až do galaktického senátu, kde se královna Amidala pokusí přimět členy vlády k pomoci ohrožené planety Naboo. Její snažení však vyzní marně, a tak se vrací na rodnou  https://web.archive.org/web/20070611044533im_/http:/mujweb.cz/www/mag.knight/super24/skryta_hrozba01.jpg planetu, aby zde vyřešila celou zapeklitou situaci po svém… Jak jste si určitě všimli, příběh nových Hvězdných válek je velice jednoduchý, napsaný přesně tak, aby jej pochopili i mladší diváci. George Lucas, otec celé série, nám prostřednictvím nejmodernější trikové technologie vypráví příběh o devítiletém chlapci Anakinovi, který se stane již v útlém významnou postavou. Abych se ovšem jenom neprodíral samotným příběhem, jemuž nechybí určitá porce naivity, omrkněme Skrytou hrozbu i z té druhé strany. Ve filmu se objeví přes devatenáct set triků, což je zatím největší počet, jaký byl ve filmu kdy použit. Nejvíce stíženou úlohu však měli samotní herci, kteří museli většinu scén odehrát „se vzduchem“ nebo před modrým pozadím. Jednotlivé kulisy a mimozemské bytosti, které by byly na skutečné zhotovení velice náročné a nákladné, byly potom těmi nejlepšími hollywoodskými programátory do filmu postupně importovány. Rozpočet filmu tak přišel producenty na úctyhodných 100 miliónů dolarů a na Skryté hrozbě je to rozhodně znát. Do role Obi-Wana obsadil Lucas britského herce Ewana McGregora, který zazářil ve filmové komedii Trainspotting, moudrého rytíře Qui-Gona si střihl velezkušený Liam Neeson (na plátně ovšem podává mrtvý a nepřesvědčivý výkon) a královna Amidala byla udělena osmnáctileté Natalii Portmanové, která se objevila už ve filmu Leon, https://web.archive.org/web/20070611044533im_/http:/mujweb.cz/www/mag.knight/super24/skryta_hrozba02.jpg  kde hrála po boku francouzského herce Jeana Rena. Rohatou masku Dartha Maula si naopak navlékl Anthony Daniels a malého Anakina, pozdějšího Dartha Vadera, si zahrál Jake Lloyd, kterého jste měli možnost zhlédnout ve filmu Rolničky, kam se podíváš. O hudební doprovod se opět postaral ostřílený John Williams, který pracoval s Lucasem již na původních Hvězdných válkách a jehož melodie si dodnes pobrukuje nejeden fanda Star Wars. Ovšem ani SW: Epizoda I, stejně jako mnoho jiných snímků, není bezchybným filmem. Ba naopak… Titul George Lucase postrádá promyšlenější příběh, lepší herecké výkony a hlavně atmosféru původních Hvězdných válek. Uznávaný režisér zřejmě vsadil všechny své úspory na nejmodernější počítačovou technologii a pevně doufal, že budou zmiňované nedostatky zastíněny bezesporu skvělými efekty… Těžce se ovšem zmýlil a doplatil na to. Na závěr této recenze bych měl snad ještě připomenout, že v následujících letech hodlá Lucas natočit další dvě Epizody, které by měly nejen uzavřít celou ságu, ale také přitáhnout diváky do kin a osvětlit další okolnosti, které jsou zarputilým fanouškům Star Wars neznámé. Já jen upřímně doufám, že nebudou oba následující díly založené jen na počítačových tricích a budou obsahovat i trochu toho života.

Podívejte se na hodnocení Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba na Kinoboxu.

Jak bude reklama vypadat?
-