Příběh vojenského veterána Martina Illése začíná příjezdem do Brna, kde chce začít novou etapu svého života. Má sice zkušenosti z boje, ale jeho plány jsou výrazně odlišné od předchozího vojenského stylu života. Rád by za minulostí udělal tlustou čáru. Není to sice tak snadné, jak si to představoval, ale postupně se setkává s lidmi, kteří se k němu chovají bez předsudků. A ani romantická láska se mu nevyhne.
Režisér Jan Hřebejk natočil v Brně a okolí pro Českou televizi romantické drama, ke kterému napsal scénář Marek Epstein. Zkušený scénárista si zvolil netradičního hrdinu a vsadil ho do současného městského prostředí, kde se setkává s různými typy lidí. Od zadlužené rodiny sestry až po bohatou rodinu, kam se dostává zcela náhodně po zapojení do konfliktu na ulici. I přes dlouhé odloučení od běžného života, se dokáže hlavní hrdina docela dobře orientovat v různých situacích i mezilidských vztazích. Jeho přímočaré jednání i vyjadřování bez zábran mu sice chvílemi komplikují život, ale v podstatě se snaží začít poctivě pracovat. Nositelem naděje v budoucnost jsou nejen povahové vlastnosti hlavního hrdiny, ale také začátek milostného vztahu.
Představitelem hlavního hrdiny je slovenský herec Milan Ondrík, který působí velmi sebevědomě a je pro roli dobře fyzicky vybaven. I když nechává své postavě hodně tajemství a ukryté energie, dokáže zároveň zapůsobit svou bezprostředností a úsměvem. Do role romanticky zamilované partnerky obsadili tvůrci filmu Marii Poulovou, která je jako z jiného světa a postupně získává na sebevědomí a jistotě. Spolu s Ondríkem tvoří zajímavý pár. Ve filmu mě ještě zaujala celá rodinka vlivného politika, kterého hraje Pavel Kříž. Jeho manželku hraje Alena Antalová a syna hraje Vincent Navrátil. Tahle trojice na sebe dobře slyší a podařilo se jí vytvořit postavy, které nepůsobí jednoznačně a proti hlavnímu hrdinovi mají na sobě hodně snobského nánosu.
Ve filmu je také daný prostor pro nezákonné bitky spojené se sázkami. Ondrík i kaskadéři si určitě při natáčení užili. Nedokážu posoudit, do jaké míry se filmové záběry blíží realitě, ale záběry zápasů jsou dobře snímané i střižené. Oceňuji kameru Martina Šece. Scény probíhají bez zbytečných řečí a balastu. Evokuje to přímý boj tak, aby hlavní hrdina mohl zúročit své bojové zkušenosti, ale je patrné, že se nechce s komunitou kolem sázkařů dál zaplétat.
Filmový a divadelní režisér Jan Hřebejk má na kontě úspěšné filmy jako Pelíšky nebo Pupendo. Film Veterán působí vůči uvedeným filmům hodně komorně, což umožňuje sledovat hlavního hrdinu a odkrývat jeho emoce a energii. Scenárista Marek Epstein má za sebou také velké množství scénářů k filmům, které si získaly oblibu diváků (Klec, Vrásky z lásky, BrainStorm atd.). Umí dobře napsat dialogy, má smysl pro napětí i cit pro nečekané zvraty v ději. Film Veterán není výjimkou a obsahuje vše, co jsem již vyjmenovala, ale v úspornější verzi. Také jsem očekávala komplikovanější zápletku a lepší návaznost děje.
Film mě zaujal svým námětem i hereckými výkony již zmiňovaných osob.
Skvělé, napínavé, neokoukané, konečně hrdinou pořádný chlap. Palec nahoru pánům Epsteinovi a Hřebejkovi!