#10 - Zrůdy

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Jeden z nej­kon­tro­verz­něj­ších a nej­od­su­zo­va­něj­ších fil­mů své doby. Snímek, kte­rý zakon­čil vel­mi slib­nou kari­é­ru reži­sé­ra Toda Browninga. Zároveň film, kte­rý pat­ří do zla­té­ho fon­du.

Zrůdy

Freaks

USA, 1932, 64 minut

Režie:   Tod Browning

Scénář: Willis Goldbeck a Leon Gordon pod­le pří­bě­hu Clarence Aarona „Toda“ Robbinse

Hrají:

Olga Baclanova (Cleopatra)

Wallace Ford (Phroso)

Harry Earles (Hans)

Daisy Earles (Frieda)

            Jedná se o jeden z nej­kon­tro­verz­něj­ších fil­mů své doby a cha­rak­te­ris­ti­ka horo­ro­vé­ho fil­mu je u něj uvá­dě­na pře­de­vším pro­to, že v něm vystu­pu­jí zrů­dy. Tedy nechci být nijak imper­ti­nent­ní, mys­lím to pros­tě doslo­va. On sám název fil­mu je dvoja­ký. Po zhléd­nu­tí fil­mu asi kaž­dé­mu divá­ko­vi dojde, že zrů­da­mi ve sku­teč­nos­ti nejsou „ti jiní“, ale vlast­ně úpl­ně nor­mál­ní lidé.

            Ale zpět ke kon­tro­verz­nos­ti fil­mu. Snímek totiž v Hollywoodu způ­so­bil doslo­va poprask, a to poprask tako­vé­ho raže­ní, že se stu­dio MGM od sním­ku distan­co­va­lo. A Tod Browning doslo­va padl v nemi­lost. Rozhodně se od něj oče­ká­va­lo ješ­tě mno­ho fil­mů. Po Zrůdách se podí­lel pou­ze na čtyřech, kdy u dvou ani nebyl uve­den v titul­cích. Hollywood mu neod­pus­til, že nato­čil film se sku­teč­ný­mi posti­že­ný­mi, či zne­tvo­ře­ný­mi lid­mi. A tak se Browning dožil vyso­ké­ho věku 82 let, s tím, že za posled­ních 30 let své­ho živo­ta se k fil­mu v pod­sta­tě pořád­ně nepo­dí­val. Rozhodně ne jako reži­sér.

            Přesto, že jeho kari­é­ra byla tak­to utnu­ta, nelze hovo­řit o tom, že by Zrůdy byly špat­ný film. Právě nao­pak. Jenže se zde až pří­liš vysky­tu­je to, co lidé nera­di vidí. Postižení, abnor­ma­li­ty a nedo­ko­na­los­ti. Lidé mají před­sud­ky před těmi­to „zrů­da­mi“, a tak jim bylo pro­ti srs­ti se dívat na film, kde jsou tyto oso­by zesměš­ňo­vá­ny, jsou zde poni­žo­vá­ny a do znač­né míry je i z fil­mu patr­ný odpor vůči nim, ale pře­de­vším jsou zde zob­ra­zo­vá­ny s fas­ci­na­cí, ale hlav­ně, jsou to prá­vě posti­že­ní, kte­ří nako­nec dosáh­nou spra­ve­dl­nos­ti.

            Příběh není nijak slo­ži­tý. V pod­sta­tě jde o to, že jsou nám nej­pr­ve před­sta­ve­ny všech­ny posta­vy a je nám uká­zá­no, že ani v cir­ku­se, kde zrů­dy vystu­pu­jí, nema­jí uzná­ní a v pod­sta­tě ani záze­mí. Jejich nor­mál­ní kole­go­vé se jim posmí­va­jí a děla­jí si z nich legra­ci. Ale důle­ži­té je, že samy zrů­dy drží při sobě. Existuje zde urči­tý kodex, kte­rý je ve fil­mu čás­teč­ně popi­so­ván, a díky němu jsou všich­ni nedo­ko­na­lí účin­ku­jí­cí cir­ku­su rodi­nou, kte­rá drží pohro­ma­dě. To se uka­zu­je ve chví­li, kdy jed­na z nor­mál­ních hvězd, krás­ná Cleopatra, se roz­hod­ne, že si udě­lá legra­ci z lili­pu­tá­na Hanse a dá mu naje­vo, že se jí vel­mi líbí. Samozřejmě, že její zájmy jsou úpl­ně někde jin­de, což se nako­nec uká­že na sva­teb­ní hos­ti­ně, kde má být Cleopatra při­ja­ta mezi ostat­ní zrů­dy (mimo­cho­dem jed­na z nej­sil­něj­ších scén celé­ho fil­mu), ale to rezo­lut­ně odmít­ne a Hanse se navíc sna­ží otrá­vit. Zde pak nastu­pu­je „rodi­na“, kte­rá hod­lá zabrá­nit tomu, aby Cleopatra Hanse zabi­la. A to se zrů­dám nako­nec sku­teč­ně poda­ří. Zde pak dochá­zí k dru­hé­mu sil­né­mu momen­tu, kdy se bez­no­hé, bez­ruké, nebo jinak zne­tvo­ře­né zrů­dy vydá­va­jí na pochod a pro­ná­sle­du­jí Cleopatru, kte­rá se jim sna­ží unik­nout. Nakonec se jí to nepo­da­ři­lo a neví­me, co se přes­ně dělo, ale víme, co se s Cleopatrou sta­lo. Došla své­ho osu­du a pozná­ní toho, jak se změ­ni­la, je doko­na­lou poin­tou fil­mu. Nikdy se nechtě­la stát zrů­dou, ale prá­vě tou ve sku­teč­nos­ti byla.

            Film je pře­lo­mo­vý v tom ohle­du, že ve fil­mu vystu­pu­jí sku­teč­ní posti­že­ní lidé, což je jedi­ně vel­ké pozi­ti­vum, ale prá­vě tuto sku­teč­nost Hollywood ve své době neroz­dý­chal. Lidé nechtě­li vidět zrů­dy, chtě­li vidět krás­né lidi, jak se poz­dě­ji v Hollywoodu sta­lo v pod­sta­tě dogma­tem, jež ani v dneš­ní době není pří­liš poru­šo­ván. Ale prá­vě sku­teč­nost, že zde vystu­pu­jí lidé s nedo­ko­na­lost­mi, lidé jiní, je koře­ním fil­mu, bez kte­ré­ho by to pros­tě nefun­go­va­lo. My nao­pak vidí­me, jak lidé bez kon­če­tin doká­žou žít, a to dokon­ce i lidé, kte­ří nema­jí ani jed­nu kon­če­ti­nu. Mimochodem scé­na, kde bez­no­hý i bez­ruký muž s nožem v zubech jde po Cleopatře je dal­ší ukáz­kou toho, jak doká­zal Browning vystih­nout atmo­sfé­ru a děsi­vost pří­bě­hu.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

            V někte­rých momen­tech je atmo­sfé­ra sku­teč­ně tíži­vá, zrůd­nost Cleopatřina cho­vá­ní je zde v doko­na­lém sou­la­du i kon­tras­tu s hříč­ka­mi pří­ro­dy. Film není tím nejdě­si­věj­ším, co jsem kdy viděl, ale odva­ha, s jakou byl nato­čen a pre­zen­to­ván, je sku­teč­ně zará­že­jí­cí a je nut­né ji oce­nit. Tenhle film by nikdy neměl být zapo­me­nut. Skutečně nutí k zamyš­le­ní, kdo jsou ty zrů­dy.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

            Hororovost je zde do jis­té míry potla­če­na a roz­měl­ně­na mís­ty komič­nos­tí, ale pře­de­vším tragé­dií celé­ho pří­bě­hu. Navíc není kla­den tako­vý důraz na stra­ši­del­nou atmo­sfé­ru, jako spíš na činy a cho­vá­ní, kte­ré děsi­vou atmo­sfé­ru vytvá­ře­jí, což však konec kon­ců nelze pova­žo­vat za nedo­sta­tek.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 20.5.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.

#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře