30 zásadních rolí Rudolfa Hrušínského

Foto: Viz pata článku.Foto: Viz pata článku.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Před tři­ce­ti lety zasáh­la Česko mimo­řád­ně smut­ná zprá­va, že nás ve věku 73 let opus­til jeden z nej­vět­ších čes­kých her­ců všech dob Rudolf Hrušínský. Tento nej­slav­něj­ší člen slav­né­ho herec­ké­ho rodu po sobě zane­chal neu­vě­ři­tel­né množ­ství parád­ně zahra­ných diva­del­ních, fil­mo­vých a tele­viz­ních rolí. Jeho fil­mo­gra­fie čítá pes­trou šká­lu postav od milov­ní­ků v raných letech přes role kome­di­ál­ní až po nároč­né dra­ma­tic­ké úlo­hy. Pojďme si tedy ke smut­né­mu výro­čí úmr­tí toho­to herec­ké­ho veli­ká­na při­po­me­nout tři­cít­ku jeho nej­zá­sad­něj­ších rolí, mezi nimiž najde­me nejen role hlav­ní, ale i ved­lej­ší, avšak výraz­né role.

Lízin let do nebe (1937) / Lízino štěstí (1939), Jarka Rejlek

Hrušínský před kame­rou debu­to­val v sedm­nác­ti letech v adap­ta­ci romá­nu Líza Irovská Růženy Utěšilové. V pří­bě­hu sirot­ka Lízy (Zdenka Sulanová), kte­rá se v obci Ptačice, rodiš­ti své­ho otce, stá­vá „obec­ním děv­če­tem“ a vět­ši­na míst­ních na ni pohlí­ží skr­ze prs­ty, se talen­to­va­ný mla­dík před­sta­vil v roli syna míst­ní­ho sta­ros­ty Jarky Rejlka, kte­rý je v Ptačičích Líziným nej­lep­ším kama­rá­dem a ochrán­cem. Pro vel­ký úspěch se film o dva roky poz­dě­ji dočkal pokra­čo­vá­ní Lízino štěs­tí, ve kte­rém Hrušínského Jarka sehra­je rov­něž důle­ži­tou roli, když se po Lízině svat­bě s dok­to­rem Tomášem Lepařem (Ladislav Boháč) poku­sí o sebe­vraž­du. Přestože se jed­ná o ukáz­ko­vou čer­ve­nou kni­hov­nu, je to zají­ma­vý doku­ment o tom, jak začí­na­ly dvě budou­cí vel­ké herec­ké osob­nos­ti (s Hrušínským tu debu­to­val i pat­nác­ti­le­tý Josef Kemr).

Cesta do hlubin študákovy duše (1939), septimán Jan Vaněk

Mezi sep­ti­má­ny v nestár­nou­cí kome­dii Martina Friče záři­la tako­vá herec­ká esa jako Ladislav Pešek nebo František Filipovský. Hrušínský byl sice teh­dy méně zku­še­ný než oni, herec­ky jim však byl více než vyrov­na­ným part­ne­rem. V pří­bě­hu eru­do­va­né­ho, avšak nesmě­lé­ho pro­fe­so­ra pří­ro­do­pi­su Matulky (Jindřich Plachta), kte­ré­ho sep­ti­má­ni lstí dosta­nou ke stát­ni­ci, má hudeb­ně nada­ný stu­dent Jan Vaněk svou výraz­nou ved­lej­ší linii. Když v polo­le­tí pro­pad­ne z mate­ma­ti­ky, jeho otec (Gustav Hilmar) mu pro­dá kla­vír, aby měl čas na stu­di­um. Vaněk se však hudeb­ní čin­nos­ti nehod­lá vzdát a cho­dí hrát do kavár­ny a poté, co jej přís­ný otec uvi­dí, radě­ji ode­jde z domo­va. Zastání nalez­ne u mla­dé­ho pro­fe­so­ra češ­ti­ny Voříška (František Vnouček), kte­rý rov­něž hra­je na kla­vír.  Hrušínský byl teh­dy sice jen čer­s­tvě plno­le­tý, avšak už zde začí­na­lo být jas­né, že máme co do čině­ní s budou­cím panem her­cem.

Studujeme za školou (1939), student Karel Toman

V témže roce vytvo­řil Hrušínský ješ­tě jed­nu stu­dent­skou roli, ten­to­krát šlo o roli de fac­to hlav­ní (mezi stu­den­ty), zatím­co v Cestě do hlu­bin měl vět­ší pro­stor Peškův Kulík. Komedie Miroslava Cikána nás zave­de na praž­skou obchod­ní aka­de­mii, na níž despo­tic­ký pro­fe­sor Vlk (František Smolík) nutí stu­den­ty biflo­vat se z učeb­ni­ce mís­to toho, aby je při­pra­vo­val na budou­cí povo­lá­ní. Premiant tří­dy Karel Toman spo­leč­ně se dvě­ma kama­rá­dy (Josef Kemr, Vladimír Salač) na prázd­ni­no­vé pra­xi v obcho­dě poho­ří, pro­čež v novém škol­ním roce spo­leč­ně s dce­rou obchod­ní­ka Evou Vichrovou (Stella Májová), u její­hož otce (František Kreuzmann) onu pra­xi absol­vo­va­li, vyhlá­sí Vlkovi stáv­ku. Ješitný pro­fe­sor však trvá na tom, aby oba viní­ci byli potres­tá­ni. Karel se po neu­vá­že­né větě své mat­ky (Marie Blažková) roz­hod­ne skon­čit se živo­tem, což Vlka donu­tí, aby svůj pří­stup ke stu­den­tům i výu­ce pře­hod­no­til. Zejména s Kemrem, s nímž se sta­li dlou­ho­le­tý­mi přá­te­li, Hrušínský před­ve­dl skvě­lou herec­kou che­mii.

Noční motýl (1941), student Michal

Poslední Hrušínského stu­dent­ská role ve výbě­ru, opro­ti před­cho­zím však spí­še zápor­ná. V pří­bě­hu mla­dé vycho­va­tel­ky Marty Dekasové (Hana Vítová), kte­rá se kvů­li nešťast­né lás­ce sta­ne ze sluš­né dív­ky pro­sti­tut­kou, nabí­zí Hrušínského anti­hr­di­na Michal, kte­rý je do Marty jed­no­stran­ně zami­lo­ván, tra­gic­ké rozuz­le­ní, když ji na kon­ci fil­mu zastře­lí. Snímek Františka Čápa nám tak Hrušínského uká­zal ve zce­la nové polo­ze, se kte­rou si ovšem teh­dy jed­n­a­dva­ce­ti­le­tý herec pora­dil na výbor­nou (tak jako s kaž­dou rolí´).

Pancho se žení (1946), Pancho

Hrušínský nebyl jen herec a ve čty­ři­cá­tých letech se posta­vil i na opač­nou stra­nu kame­ry. Zatímco však roman­tic­ké dra­ma Jarní píseň (1944) pou­ze reží­ro­val, k o dva roky mlad­ší wes­ter­no­vé kome­dii záro­veň napsal i scé­nář a dokon­ce vytvo­řil titul­ní roli. Děj spo­čí­vá v tom, že krás­ná Rosita (Vlasta Matulová) má být pro­vdá­na za při­hlouplé­ho Pedra (Josef Kemr), s nímž se vzá­jem­ně nezna­jí, pro­čež ute­če z domo­va a potká­vá dob­ro­dru­ha Pancha, do kte­ré­ho se zami­lu­je, pro­čež násle­du­je pale­ta nej­růz­něj­ších záměn a jiných humor­ných situ­a­cí. Přestože ten­to sní­mek více­mé­ně zapa­dl pra­chem a zda­le­ka nedo­sá­hl tako­vé pro­slu­los­ti jako poz­děj­ší Limonádový Joe aneb Koňská ope­ra (1964) Oldřicha Lipského, může ten­to „wes­tern po čes­ku“ půso­bit jako dal­ší z důka­zů šíře a vše­stran­nos­ti Hrušínského talen­tu.

Hostinec „U kamenného stolu“ (1948), Spytihněv

Adaptace humo­ris­tic­ké­ho romá­nu Karla Poláčka byla jed­ním z posled­ních čes­kých fil­mů prvo­re­pub­li­ko­vé­ho stři­hu a pro Hrušínského zna­me­na­la jed­nu z posled­ních mla­dic­kých rolí. S bra­t­rem Tomášem (Svatopluk Beneš) tvo­ří Spytihněv neroz­luč­nou dvo­ji­ci, avšak má to háček v tom, že oba brat­ři spo­lu kvů­li dáv­né­mu klu­kov­ské­mu spo­ru nemlu­ví, pro­čež si dokon­ce poka­zi­li celou gra­ma­ti­ku. Když jejich strý­ce, bru­čoun­ské­ho hos­tin­ské­ho Tatrmuže (Saša Rašilov) opus­tí man­žel­ka (Jiřina Šejbalová) a on se pro­to uza­vře před celým svě­tem, chlap­ci pře­vez­mou hos­po­du a málem ji při­ve­dou na buben. Během jejich poby­tu u strý­ce se však záro­veň sezná­mí s dce­ra­mi pana rady Dyndery (Stanislav Neumann), při­nu­ce­né­ho svou ženou (Růžena Šlemrová) k přís­né die­tě, Alenou (Dagmar Sedláčková) a Věrou (Dagmar Frýbortová), v nichž nalez­nou zalí­be­ní a díky nimž se usmí­ří. Kuriozitou fil­mu je, že jed­no­ho ze soků, snobské­ho Gastona si zahrál Václav Špidla, otec ex-premiéra Vladimíra Špidly.

Dobrý voják Švejk (1956) / Poslušně hlásím (1957), Josef Švejk

Skokem do pada­sá­tých let se dostá­vá­me k Hrušínského vůbec nej­zná­měj­ší fil­mo­vé roli. Kdo by neznal Švejka, původ­ně obchod­ní­ka se psy a poz­dě­ji vojen­ské­ho slu­hu, kte­rý je uznán „ouřed­ním blbem“, avšak ve sku­teč­nos­ti se jed­ná o maza­né­ho pro­vo­ka­té­ra, kte­rý skr­ze svou před­stí­ra­nou blbost zrca­dlí hloupost ostat­ních. Satirický román Jaroslav Haška se dočkal hned něko­li­ka fil­mo­vých ztvár­ně­ní, avšak dvojdíl­ná ver­ze reži­sé­ra Karla Steklého je jed­no­znač­ně nej­zná­měj­ší a málo­kdo si doká­že před­sta­vit Švejka jinak než jako Hrušínského. V roli Švejka Hrušínský uplat­nil širo­kou šká­lu výra­zo­vých pro­střed­ků a doká­zal, že i když byl pri­már­ně dra­ma­tic­kým her­cem, smy­sl pro kome­di­ant­sví mu nechy­běl ani v nejmen­ším. Přestože byl Hrušínský jed­no­znač­nou domi­nan­tou celé­ho dvo­j­fil­mu, zdat­ně mu v prv­ním fil­mu sekun­do­val zejmé­na Miloš Kopecký jako felt­ku­rát Katz a ve dru­hém pak Jaroslav Marvan jako stráž­mis­tr Flanderka nebo Vlastimil Brodský jako maďar­ský voják.

Dařbuján a Pandrhola (1959), Pandrhola

Do výbě­ru Hrušínského zásad­ních rolí se dosta­ly i dvě fil­mo­vé pohád­ky. V té star­ší z nich, kte­rou pod­le před­lo­hy Jana Drdy nato­čil Martin Frič, ztvár­nil Hrušínský hlav­ní­ho zápo­rá­ka, lako­mé­ho a nena­žra­né­ho slád­ka Pandrholu, kte­rý na začát­ku odmít­ne pro­dat mlá­to na kaši haví­ři Kubovi Dařbujánovi (Jiří Sovák), aby nakr­mil svou počet­nou rodi­nu. Ten mu to však vrá­tí, když se za pomo­ci Smrťáka (Václav Lohniský) dá na dok­to­ři­nu a při jeho nemo­ci z něj vymá­mí jitr­ni­ce a pivo pro celou ves­ni­ci Kocandu. Zde už Hrušínský dáv­no nebyl štíh­lý mla­dí­ček, pro­čež se na pup­ka­té­ho Pandrholu fyzi­o­gno­mic­ky výbor­ně hodil.

Strach (1963) / Vrah skrývá tvář (1966) / Po stopách krve (1969) / Diagnóza smrti (1979), major Kalaš

V šede­sá­tých a sedm­de­sá­tých letech se fil­mo­vé detek­tiv­ky a kri­mi­nál­ky roji­ly jako hou­by po deš­ti. Mezi ty vůbec nej­zná­měj­ší pat­ři série detek­ti­vek Petra Schulhoffa s majo­rem Kalašem, kte­ré­ho před­sta­vo­val prá­vě Hrušínský (jedi­nou výjim­kou byl film Na kole­jích čeká vrah z roku 1970, kte­rý reží­ro­val Josef Mach a Kalaše hrál Jiří Sovák). Výtečně tem­né „Kalašovky“ odstar­to­va­ly v roce 1963 fil­mem Strach a vrcho­lu dosáh­ly o tři roky mlad­ší dru­ho­ti­nou Vrah skrý­vá tvář. V prv­ních dvou fil­mech Kalašovi asis­to­val nad­po­ru­čík Varga v podá­ní Radoslava Brzobohatého, kte­ré­ho ve sním­cích Po sto­pách krve (1969) a Diagnóza smr­ti (1979) nahra­di­li Vladimír Ptáček a Vilém Besser (ve výše zmí­ně­ném Na kole­jích čeká vrah Sovákovu Kalašovi sekun­do­val Jaromír Hanzlík). Filmy se neo­be­šly bez (zvláš­tě pro detek­ti­vy) nut­né ide­o­lo­gic­ké zátě­že, kte­rou se však tvůr­cům v čele se Schulhoffem poda­ři­lo utlu­mit na mini­mum.

Jeppe z vršku, Jeppe (1966)

Mezi fil­my (a jeden seri­ál) se dosta­la i jed­na diva­del­ní hra, ve kte­ré Hrušínský na prk­nech Národního diva­dla před­ve­dl abso­lut­ní herec­ké mis­trov­ství. Komedie nor­ské­ho dra­ma­ti­ka Ludviga Holberga vyprá­ví pří­běh sed­lá­ka Jeppeho, kte­rý frustra­ci z údaj­né nevě­ry své přís­né ženy utá­pí v alko­ho­lu, čehož vyu­ži­jí tři uro­ze­ní páni, kte­ří jej dosta­nou na zámek a udě­la­jí z něj vlád­ce pan­ství, při­čemž se baví jeho pro­mě­nou. Hrušínský zde mis­tr­ně pro­po­jil kome­di­ant­ství s živo­čiš­nos­ti, čímž si tuto roli při­vlast­nil. Odehrálo se však jen zhru­ba 60 repríz, jeli­kož Hrušínský v té době dostal svůj prv­ní infarkt a reži­sér Jaromíra Pleskot si bez něj si tuto hru  neu­měl před­sta­vit. Jeppeho man­žel­ku zde ztvár­ni­la Blažena Holišová, kte­rá se po boku Hrušínského obje­vi­la v poz­děj­ších letech hned něko­li­krát. Ze zázna­mu před­sta­ve­ní se docho­va­la nece­lá hodi­na, kte­rou pro­stří­ha­nou s roz­ho­vo­rem s Pleskotem Česká tele­vi­ze odvy­sí­la­la v roce 2009.

Rozmarné léto (1967), Antonín Důra

Jiří Menzel měl Hrušínského vel­mi v obli­bě a obsa­dil jej s výjim­kou osca­ro­vých Ostře sle­do­va­ných vla­ků (1966) a kome­die Na samo­tě u lesa (1976) do všech svých nej­zná­měj­ších fil­mů. Jednou z iko­nic­kých rolí, kte­ré Hrušínský vytvo­řil, je lázeň­ský mis­tr Důra, kte­rý trá­ví čas roz­ho­vo­ry se dvě­ma přá­te­li, majo­rem Hugem (Vlastimil Brodský) a abbém Rochem (František Řehák), při­čemž jejich idy­lu naru­ší návště­va kome­di­an­tů, kou­zel­ní­ka Arnoštka hra­né­ho Menzelem a krás­né pro­va­zo­chod­ky­ně Anny (Jana Preissová), do kte­ré se všich­ni tři přá­te­lé zami­lu­jí, což naru­ší nejen jejich vzá­jem­né vzta­hy, ale Důrovi se málem roz­bi­je i man­žel­ství s ženou Kateřinou (Míla Myslíková). Menzelova adap­ta­ce nove­ly Vladislava Vančury je dnes již fil­mo­vou kla­si­kou a Hrušínský na tom má nema­lý podíl, zejmé­na jeho věta „Tento způ­sob léta zdá se mi poně­kud nešťast­ným“ je vskut­ku okříd­le­nou repli­kou.

Čest a sláva (1968), rytíř Václav Rynda z Loučky

V Hrušínského fil­mo­gra­fii najde­me i jed­no polo­za­po­me­nu­té his­to­ric­ké dra­ma, kte­ré vznik­lo pod tak­tov­kou Hynka Bočana. Příběh z kon­ce tři­ce­ti­le­té vál­ky je opro­ti jiným his­to­ric­kým sním­kům mimo­řád­ně syro­vý, ať už drs­ný­mi scé­na­mi, nebo vul­gár­ní mluvou, pro­čež vyob­ra­ze­ní pozd­ní­ho stře­do­vě­ku půso­bí zce­la vĕr­nĕ. Hrušínský v hlav­ní roli neroz­hod­né­ho rytí­ře Ryndy, kte­ré­ho dvo­ji­ce poslů fran­couz­ské­ho krá­le (Karel Höger, Blanka Bohdanová) pře­mlou­vá k roz­pou­tá­ní povstá­ní pro­ti Habsburkům, půso­bil na jed­nu stra­nu drs­ně, avšak sou­čas­ně i niter­ně. Z fil­mu sálá jas­ná ale­go­rie na oku­pa­ci voj­sky Varšavské smlou­vy, pro­čež krát­ce po pre­mi­é­ře puto­val do tre­zo­ru na a tele­viz­ní obra­zov­ku se dostal až v roce 1991.

Spalovač mrtvol (1968), Karel Kopfrkingl

Vrcholnou dra­ma­tic­kou roli vytvo­řil Hrušínský v horo­ru Juraje Herze, kte­rý vzni­kl pod­le nove­ly Ladislava Fukse. Zaměstnanec kre­ma­to­ria Karel Kopfrkingl je na sklon­ku prv­ní repub­li­ky vzor­ným a spo­řá­da­ným otcem rodi­ny, avšak s nástu­pem pro­tek­to­rá­tu se mění nejen v pří­sluš­ní­ka NSDAP, ale pře­de­vším v pato­lo­gic­ké­ho vra­ha své milo­va­né rodi­ny. Hrušínský zde byl dia­me­t­rál­ně odliš­ný od ostat­ních rolí a půso­bil zde až neu­vě­ři­tel­ně sliz­ce, což ovšem doklá­da­lo jeho mimo­řád­nou herec­kou vše­stran­nost. Ani ten­to film se krát­ce po pre­mi­é­ře nevy­hnul vlo­že­ní do tre­zo­ru, čemuž mimo jiné dopo­moh­lo i obsa­ze­ní poz­děj­ší disi­dent­ky Vlasty Chramostové do role man­žel­ky Kopfrkingla, při­čemž její man­žel Stanislav Milota stál za kame­rou. Po obno­ve­né pre­mi­é­ře v roce 1990 se Spalovač mrt­vol stal kul­tem.

Skřivánci na niti (1969), důvěrník

Na samém kon­ci šede­sá­tých let si Hrušínský střih­nul ješ­tě jed­nu ukáz­ko­vě zápor­nou roli. Bezejmenný důvěr­ník, kte­rý v prv­ní polo­vi­ně 50. let na kla­den­ském šro­tiš­ti dohlí­ží na prá­ci pří­sluš­ní­ků „pora­že­né bur­žo­az­ní tří­dy“, se sice vůči bri­gád­ní­kům tvá­ří chá­pa­vě, avšak těm, kte­ří se pro­ti komu­nis­tic­ké­mu reži­mu ozvou, kon­krét­ně „Mlíkaři“ (Vladimír Ptáček), pro­fe­so­ru filo­so­fie (Vlastimil Brodský) a nako­nec i hlav­ní­mu hrdi­no­vi Pavlu Hvězdářovi (Václav Neckář), pořád­ně zava­ří.  A aby toho neby­lo málo, tak své pedo­fil­ní chout­ky uká­jí „péčí o hygi­e­nu“ mla­dič­ké Romky. Skřivánci se ani nedo­čka­li pre­mi­é­ry a pro svou ote­vře­nou kri­ti­ku reži­mu byli ihned na dva­cet let dáni do tre­zo­ru (pre­mi­é­ru měli až v roce 1990). Oscarový reži­sér Jiří Menzel tak u estab­lishmen­tu upa­dl v nemi­lost a ani Hrušínský to se sou­dru­hy za nor­ma­li­za­ce neměl leh­ké, jeli­kož v prv­ní polo­vi­ně sedm­de­sá­tých let jej čekal čtyř­le­tý zákaz.

Dým bramborové natě (1976), doktor Meluzin

Comebackovou roli při­ne­sl Hrušínskému legen­dár­ní reži­sér František Vláčil, kte­rý si jej do své­ho šes­té­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu (kte­rý pro něj rov­něž zna­me­nal návrat po něko­li­ka stře­do­me­tráž­ních sním­cích) doslo­va vyvzdo­ro­val. A udě­lal více než dob­ře, jeli­kož role intro­vert­ní­ho léka­ře - spe­ci­a­lis­ty, kte­rý se po letech v emi­gra­ci, kde zane­chal svou býva­lou ženu, vra­cí do své vlas­ti a zapad­lé ves­ni­ci při­jí­má mís­to obvod­ní­ho léka­ře, aby zde našel klid a rov­no­váhu, padla Hrušínskému s jeho mis­trov­stvím v herec­kém mini­ma­lis­mu jako uli­tá. Ve fil­mu sle­du­je­me, jak se dok­tor Meluzin (tak se jme­no­va­la i kniž­ní před­lo­ha Bohumila Říhy) postup­ně sží­vá s ven­ko­va­ny, kte­ří jej zpo­čát­ku nepři­jí­ma­jí, než pozna­jí, že to není jen skvě­lý lékař, ale i skvě­lý člo­věk. Comeback se vyda­řil a v násle­du­jí deká­dě šel Hrušínský z role do role.

Adéla ještě nevečeřela (1978), komisař Josef Ledvina

Na roz­díl od šede­sá­tých let, kte­rá pre­zen­to­va­la Hrušínského pře­váž­ně jako dra­ma­tic­ké­ho her­ce, v sedm­de­sá­tých a osm­de­sá­tých letech v jeho fil­mo­gra­fii pře­va­žo­va­ly kome­die. Jednu z nej­vý­raz­něj­ších kome­di­ál­ních rolí vytvo­řil Hrušínský v noto­ric­ky zná­mé paro­dii Jiřího Brdečky a Oldřicha Lipského. Zemitý poli­cej­ní komi­sař Ledvina, kte­rý milu­je čepo­va­nou Plzeň, lahůd­ko­vé buř­ty a Praha pro něj nemá tajem­ství, sekun­du­je slav­né­mu ame­ric­ké­mu detek­ti­vu Nicku Carterovi (Michal Dočolomanský) při vyšet­řo­vá­ní zmi­ze­ní psa hra­běn­ky Thunové (Květa Fialová), při­čemž při­jdou na sto­pu maso­žra­vé rost­li­ně Adéle, kte­rou vypěs­to­val zlot­ři­lý „bota­nik“ Matěj Kráčmera ali­as Zahradník (Miloš Kopecký). Na kon­tras­tu hero­ic­ké­ho Cartera s pří­zem­ním Ledvinou je demon­stro­vá­na roz­díl­nost ame­ric­ké a čes­ké kul­tu­ry.

Kulový blesk (1978), doktor Radosta

Hrušínského si výraz­ně oblí­bi­lo i duo otců Divadla Járy Cimrmana Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, tak­že když se prv­ně jme­no­va­ný popr­vé cho­pil režij­ní tak­tov­ky, nemohl Hrušínský v jeho debu­tu chy­bět. Právník Radosta je orga­ni­zá­to­rem dva­nác­ti­smě­ny nebo­li nej­vět­ší akce v ději­nách stě­ho­vá­ní, při­čemž na jeho mamu­tí kolo­toč se dosta­ne napří­klad psy­cho­log Vladimír Knotek (Josef Abrhám) se svou prag­ma­tic­kou ženou Věrou (Daniela Kolářová), důchod­ky­ně Anežka Jechová (Milada Ježková), oper­ní zpě­vák Bílek (Karel Kalaš), vyná­lez­ce ing. Severín (Smoljak), lékař Ječný (Svěrák) nebo postar­ší snou­ben­ci Bohumil Flieger (Bedřich Prokoš) a Jarmila Opatrná (Zita Kabátová). Hrušínský zde pod­le Svěrákových slov přes­ně pocho­pil roli Radosty, kte­ré­ho pojal s brit­skou suchos­tí i zápa­lem pro věc.

Zlatí úhoři (1979) / Smrt krásných srnců (1986), převozník Karel Prošek

Hned dvě auto­bi­o­gra­fic­ké povíd­ko­vé kni­hy Oty Pavla se dočka­ly zfil­mo­vá­ní, při­čemž v obou pří­pa­dech se tak­tov­ky cho­pil Karel Kachyňa. Zatímco o sedm let star­ší tele­viz­ní film Zlatí úho­ři se i přes fan­tas­tic­ký výkon Vladimíra Menšíka v roli tatín­ka zamě­řo­val pře­váž­ně na jeho nejmlad­ší­ho syna „Prdelku“ (Martin Mikuláš), což bylo Pavlovo alter ego, ve fil­mo­vé Smrti krás­ných srn­ců už byl v cen­t­ru dění tatí­nek Popper, obchod­ní zástup­ce fir­my Electrolux, kte­ré­ho rov­něž skvě­le zahrál Karel Heřmánek. Spojnicí obou těch­to fil­mů je kro­mě auto­ra, reži­sé­ra a kru­té­ho osu­du židov­ské rodi­ny za nacis­tic­ké oku­pa­ce posta­va rodin­né­ho pří­te­le, ven­kov­ské­ho samo­ros­ta Proška, kte­ré­ho v obou pří­pa­dech ztvár­nil Hrušínský. Přestože se jed­ná o ved­lej­ší roli, Hrušínský tomu­to málo­mluv­né­mu podi­ví­no­vi dodal obrov­ské cha­risma.

Postřižiny (1980), doktor Gruntorád

Další výraz­nou ved­lej­ší roli vytvo­řil Hrušínský i v Menzelově adap­ta­ci kni­hy Bohumila Hrabala, poe­tic­ké kome­dii Postřižiny. Obvodní lékař a před­se­da správ­ní rady nym­bur­ské­ho pivo­va­ru má stej­ně jako její ostat­ní čle­no­vé sla­bost pro krás­nou, ale roz­pus­ti­lou paní slád­ko­vou Maryšku (Magda Vašáryová), při­čemž nevy­ne­chá pří­le­ži­tos­ti, aby si nepo­dal její­ho man­že­la slád­ka Francina (Jiří Schmitzer), zvlášť když mu může být zámin­kou jeho ukři­če­ný bra­tr Pepin (Jaromír Hanzlík). Jednou z nej­pů­vab­něj­ších scén této fil­mo­vé kla­si­ky je i moment, kdy Gruntorád usí­ná na prsu paní slád­ko­vé, což Hrušínský podal s noble­sou.

Pozor, vizita! (1981), bacilonosič Alois Prepsl

Začátek osm­de­sá­tých let při­ne­sl Hrušínskému i vel­mi výraz­nou hlav­ní roli v Kachyňově adap­ta­ci romá­nu Adolfa Branalda Vizita. Světoběžník Prepsl musí být sta­rá kole­na izo­lo­ván v nemoc­ni­ci, jeli­kož je baci­lo­no­si­čem břiš­ní­ho tyfu. Můžeme tedy sle­do­vat, jak se s tím muž, kte­rý byl celý život vol­ný jako pták, učí vyrov­ná­vat a to včet­ně čet­ných poku­sů o útěk. Později se spřá­te­lí nejen s ukli­zeč­kou Katkou (Blažena Holišová) a dez­in­fek­to­rem Kafkou (Josef Somr), ale pře­de­vším s mla­dič­kou Mankou (Veronika Jeníková) z dět­ské­ho domo­va, se kte­rou i přes věko­vý roz­díl zaži­je milost­né pnu­tí, a svým par­ťá­kem z poko­je dědou Bartůňkem (Ľudovít Greššo), kte­ré­ho jeho děti v čele s nej­star­ším Josefem (Miroslav Moravec) jen vyu­ží­va­jí, což mu Prepsl pomá­há řešit. V této roli před­ve­dl Hrušínský širo­kou šká­lu výra­zo­vých pro­střed­ků a to jak kome­di­ál­ních, tak dra­ma­tic­kých, pro­čež se Prepsl řadí mezi jeho život­ní role.

Tajemství hradu v Karpatech (1981), profesor Orfanik

Tři roky po Adéle, co ješ­tě neve­če­ře­la, při­šel ten­týž tým v čele s Jiřím Brdečkou a Oldřichem Lipským s vol­nou adap­ta­cí romá­nu Julese Verna Tajemný hrad v Karpatech. Obsazení bylo vel­mi podob­né, hlav­ním kla­ďa­sem hra­bě­tem Teleke z Tölökö byl opět Michal Dočolomanský a hlav­ním zápo­rá­kem baro­nem Gorcem z Gorceny nepře­kva­pi­vě Miloš Kopecký. Hrušínský zde ztvár­nil šíle­né­ho věd­ce Orfanika, kte­rý pro Gorce sestro­jí pří­stroj, kte­rý pomo­cí svě­tel­ných paprs­ků vytvá­ří ilu­zi sku­teč­nos­ti a jehož pomo­cí zhmot­ní již zesnu­lou oper­ní divu Salsu Verde (Evelyna Steinmarová), spo­leč­nou lás­ku Telekeho a Gorce. Hrušínský zde byl opět tro­chu jiný než v ostat­ních rolích a Orfanikovi dodal jis­tou psy­che­de­lič­nost.

Slavnosti sněženek (1983), pan Franc

„Jak by tady bylo krás­ně, kdy­by neby­ly ty děs­ný vosy“, to je již dnes zli­do­vě­lá repli­ka pana France, jed­no­ho ze dvou mys­liv­ců z Kerska, jimž je v páté Menzelově adap­ta­ci kni­hy Bohumila Hrabala věno­ván vět­ší pro­stor a kte­ré­ho ztvár­nil Hrušínský (tím dru­hým je dojem­ný sní­lek Leli hra­ný Jaromírem Hanzlíkem). Příběh spo­ru dvou mys­li­vec­kých spo­leč­nos­tí o to, komu bude pat­řit zabi­té divo­ké pra­se, což je nako­nec vyře­še­no kom­pro­mi­sem v podo­bě spo­leč­né hos­ti­ny, je divá­kům vel­mi dob­ře znám. Zároveň nahlí­ží­me i do Francova sou­kro­mí, když je doma neu­stá­le hubo­ván ukři­če­nou man­žel­kou (opět Holišová) a dce­rou (Blanka Lormanová). Franc by rád měl doma klid, pro­to čas­to utí­ká do hos­po­dy. Přestože se jed­ná natu­re­lem o pros­té­ho muže z lidu, Hrušínský mu doká­zal dodat hloub­ku mini­ma­lis­tic­kým pro­je­vem.

Tři veteráni (1983), Pankrác

Druhou fil­mo­vou pohád­kou, ve kte­ré jsme Hrušínského moh­li vidět, je sati­ric­ká adap­ta­ce stej­no­jmen­né pohád­ky Jana Wericha z kni­hy Fimfárum, pod kte­rou je scé­náris­tic­ky pode­psán Zdeněk Svěrák. Hrušínský si zde zahrál vyslou­ži­lé­ho dělo­střel­ce Pankráce, nej­star­ší­ho a nej­chytřej­ší­ho ze tří vete­rá­nů, kte­ré­ho však vál­kych­ti­vý Bimbác (Petr Čepek) nako­nec rov­něž vypro­vo­ku­je k vál­če­ní a věč­ně pasiv­ní Servác (Josef Somr) se k Pankrácovi při­dá. Tato skvost­ná fil­mo­vá pohád­ka dodnes neztrá­cí na aktu­ál­nos­ti a měla by být dětem pouš­tě­na povin­ně, jak­ko­liv ony zřej­mě nej­víc oce­ní ros­tou­cí nos prin­cez­ny Bosany (Vida Skalská Neuwirthová).

Rozpuštěný a vypuštěný (1984), otec Hlaváček

Detektivní kome­die, kte­rá dvo­ji­ci hlav­ních postav inspek­to­ra Václava Trachty (Jiří Zahajský) a prak­ti­kan­ta Jindřicha Hlaváčka (Marek Brodský) i někte­ré repli­ky pře­vza­la ze hry Divadla Járy Cimrmana Vražda v salón­ním kupé, byla dal­ším záře­zem pro Hrušínského v kate­go­rii ved­lej­ších, ale přes­to výraz­ných rolí. Hlaváčkův otec a haj­ný se spo­leč­ně s mat­kou Hlaváčkovou (kdo jiný než Holišová) při­ple­te k vyšet­řo­vá­ní vraž­dy (kte­rá je ve sku­teč­nos­ti pou­ze fin­go­va­ná) továr­ní­ka Bierhanzela (Jiří Kodet), při­čemž sehra­je důle­ži­tou roli, když svou puš­kou obrá­tí směr dre­zí­ny, kte­rá má něko­lik chudá­ků, kte­ří vinou „zázrač­né“ mas­ti při­šli o vla­sy, při­pra­vit o život. Hrušínský zde opět doká­zal, že pro něj neby­lo malých rolí.

Vesničko má středisková (1985), doktor Skružný

Společně se Švejkem nej­zná­měj­ší a dle mého i vrchol­ná Hrušínského kome­di­ál­ní role. Přestože dok­tor Skružný je až tře­tí nej­vět­ší posta­vou této kla­sic­ké hoř­ké kome­die po (mo)mentálně zao­sta­lém závoz­ní­ko­vi Otíku Rákosníkovi (János Bán) a jeho řidi­či Karlu Pávkovi (Marián Labuda), vede nejen v počtu zli­do­vě­lých hlá­šek. Skružný pří­mo ztě­les­ňu­je svě­rá­kov­skou poe­ti­ku, kdy doká­že na sla­bos­ti ostat­ních pohlí­žet s obrov­skou dáv­kou poro­zu­mě­ní. A přes­to­že pro ostat­ní vystu­pu­je v roli moud­ré­ho rád­ce, sám má vel­kou sla­bost pro krá­su čes­ké pří­ro­dy, ovšem při reci­ta­ci ver­šů z Máchova Máje se kochá i za volan­tem, pro­čež čas­to hava­ru­je. Myslím, že nejsem sám, komu se při vyslo­ve­ní jmé­na Hrušínský jako prv­ní vyba­ví ten­to moud­rý ven­kov­ský dok­tor, přes­to­že jeho pří­jme­ní ani jed­nou ve fil­mu neza­zní.

Malý pitaval z velkého města: Kasař (1986), kasař Josef Kořán

V mno­ha seri­á­lech se Hrušínský neob­je­vil a když už, tak ve ved­lej­ších rolích. Je tu však jed­na výjim­ka a tou je kri­mi­na­lis­tic­ký seri­ál Jaroslavů Dietla a Dudka Malý pita­val z vel­ké­ho měs­ta, kde se sice obje­vil pou­ze v jed­né epi­zo­dě, tři­nác­tý díl Kasař si však zce­la při­vlast­nil. 23x tresta­ný kasař Josef Kořán je vtip­ný sta­řík, kte­rý baví své oko­lí s výjim­kou kri­mi­na­lis­ty Libora Krejcárka (Jiří Krampol), kte­rý vyšet­řu­je jeho vykra­de­ní samo­ob­slu­hy, při­čemž Kořán zuby neh­ty kry­je své­ho kom­pli­ce, kte­rým je vychyt­ra­lá vdo­va Gabriela Melicharová (Věra Galatíková), Kořánova dosa­vad­ní druž­ka. Když jej tato dáma po návra­tu z věze­ní vyho­dí, uká­že se Kořánova melan­cho­lič­těj­ší strán­ka, když sko­čí pod tram­vaj. Právě v tom­to kon­tras­tu vese­lé slup­ky a tem­né­ho nit­ra se Kořán nej­ví­ce podo­bá Prepslovi a jed­ná se pro­to o roli tragi­ko­mic­kou, ve kte­ré však Hrušínský jako již tra­dič­ně obstál na jed­nič­ku.

Jak básníkům chutná život (1987), malíř Hubáček

Třetí „perestroj­ko­vý“ díl Básníků osob­ně pova­žu­ji za vrchol celé této hexa­lo­gie. Mladý lékař Štěpán Šafránek (Pavel Kříž) je kvů­li aver­zi pri­mář­ky na inter­ně (Věra Vlčková) pře­řa­zen na obvod do Bezdíkova, kde potká­vá celou řadu své­ráz­ných figu­rek, jaký­mi jsou výřeč­ná sest­ra Tonička (Jana Hlaváčová), cho­le­ric­ký řidič sanit­ky Pisařík (Pavel Zedníček) a v nepo­sled­ní řadě i zámec­ký malíř Hubáček, otec Štěpánovy tře­tí lás­ky „Píšťalky“ (Eva Vejmělková) a samo­rost odmí­ta­jí­cí veš­ke­ré kon­ven­ce, kte­ré jiné malí­ře sva­zu­jí. I v této epi­zod­ní roli Hrušínský doká­zal, že i na malé plo­še jeho hvězda září plnou silou. Po jeho boku v roli jeho man­žel­ky se opět obje­vi­la Blažena Holišová, pro­čež je může­me pro­hlá­sit za fil­mo­vý pár, jak­ko­liv jeho tahou­nem byl vždy Hrušínský a Holišová mu pokaž­dé zdat­ně sekun­do­va­la.

Tichá bolest (1990), dědeček Kadavý

Po same­to­vé revo­lu­ci se jako hou­by po deš­ti rodi­ly fil­my, kte­ré reflek­to­va­ly minu­lých čty­ři­cet let komu­nis­tic­ké nad­vlá­dy. Někteří tuto trp­kou dobu pojí­ma­li s humo­rem, jiní sáze­li na váž­nĕj­ší notu. Do té dru­hé sku­pi­ny pat­řil i slo­ven­ský reži­sér Martin Hollý, kte­rý těs­nĕ po revo­lu­ci nato­čil auto­bi­o­gra­fic­ké dra­ma pod­le před­lo­hy býva­lé­ho disi­den­ta Jiřího Křižana, jehož alter ego Jan Kadavý (Ivan Jiřík) je hlav­ním hrdi­nou toho­to pří­bĕhu ode­hrá­va­jí­cí­ho se ve dvou časo­vých rovi­nách. V jed­né Janka sle­du­je­me na voj­nĕ u „Pétépáků“ a v té dru­hé vidí­me vzpo­mín­ky na nera­dost­né dět­ství, kdy mu popra­vi­li otce a on musel sná­šet šika­nu od uči­te­lů i spo­lu­žá­ků, tak­že jedi­nou svĕtlou vzpo­mín­kou je pro nĕj děde­ček, kte­rý jej po otco­vĕ smr­ti vycho­vá­val. U této role jsme se opĕt moh­li pře­svěd­čit o tom, že Hrušínský byl mis­trem mini­ma­lis­mu, kdy témĕř nehnul brvou, přes­to doká­zal vyjá­d­řit sil­né emo­ce. Tento sní­mek však neprá­vem zapa­dl (pobod­ně jako vět­ši­na fil­mů z roku 1990), což je i kvů­li výko­nu Hrušínského ško­da.

Obecná škola (1991), ředitel školy

Po prv­ních svo­bod­ných vol­bách se Hrušínský (čás­teč­ně pro­ti své vůli) stal poslan­cem Federálního shro­máž­dě­ní. Na herec­tví však ani v nejmen­ším neza­ne­vřel. Nejznámější jeho fil­mo­vou rolí z toho­to obdo­bí je přís­ný, ale spra­ved­li­vý ředi­tel obec­né ško­ly z celo­ve­čer­ní­ho debu­tu Jana Svĕráka, kte­rý jako jedi­ný (spo­leč­nĕ s inspek­to­rem) zná prav­du o hlav­ním hrdi­no­vi, auto­ri­ta­tiv­ním, avšak chla­pec­kou tří­dou milo­va­ném uči­te­li Igoru Hnízdovi (Jan Tříska). Nejvíce ve spo­je­ní s posta­vou ředi­te­le roz­hod­nĕ utkvĕ­la vĕta „Rodiče, kte­ří chtĕ­jí vidĕt Idiota, nechť při­jdou do ředi­tel­ny. Hrušínský zde před­ve­dl více­mé­ně stan­dard­ní výkon, na jaký jsme od něj byli vždy zvyklí, ten stan­dard je však pro­klatĕ vyso­ko.

Noc rozhodnutí (1993), Emil Hácha

Svou vůbec posled­ní roli vytvo­řil Hrušínský rok před smr­tí v tele­viz­ní insce­na­ci Pavla Háši a jed­na­lo se o tře­tí­ho čes­ko­slo­ven­ské­ho a pozdĕ­ji pro­tek­to­rát­ní­ho pre­zi­den­ta Emila Háchu. Ten byl v noci ze 14. na 15. břez­na při­nu­cen pode­psat sou­hlas se vzni­kem Protektorátu Čechy a Morava, při­čemž ten­to sní­mek řeší dile­ma mezi sta­teč­nos­tí a odpo­věd­nos­tí za celý národ, kte­ré je obzvlášť boles­ti­vé, když jej má uči­nit sta­rý a nemoc­ný muž. Pohublý a tĕž­ce nemoc­ný Hrušínský zde už byl na pokra­ji fyzic­kých sil, přes­to podal feno­me­nál­ní výkon, což jen doka­zo­va­lo, jak výji­meč­ným her­cem ten­to veli­kán byl.

Tento člá­nek záro­veň vychá­zí i na blo­gu DJ Vlado’s World.

Zdroj: Wikipedie, ČSFD; Foto: Filmové stu­dio Barrandov, Národní fil­mo­vý archív, Česká tele­vi­ze

10(+1) zásadních rolí Martina Dejdara
12. března 202510(+1) zásadních rolí Martina DejdaraVčera oslavila významné životní jubileum šedesáti let jedna z nejvšestrannějších osobností českého showbyznysu, herec, moderátor, bavič, tanečník, zpěvák a filmový producent Martin Dejdar, jeden z předních členů legendární Yspilonky (která bohužel letos z rozhodnutí nového ředitele…Vydáno v rubrice: Profily osob
Top 10 nejkrásnějších amerických hereček všech dob
7. října 2024Top 10 nejkrásnějších amerických hereček všech dobVe čtvrtý říjnový den na blogu již tradičně dostávají prostor největší krásky ze stříbrného plátna. Po výběrech ze dvou lokálních scén (české a slovenské) se nyní podíváme mezi celosvětové hvězdy, které se zrodily za velkou louží…Vydáno v rubrice: Profily osob
Petr Čepek: Citlivý a charakterní démon
19. září 2024Petr Čepek: Citlivý a charakterní démonDnes je tomu třicet let od dne, kdy nás navždy opustil jeden z nejlepších a zároveň nejcharismatičtějších českých herců všech dob, dlouholetý člen pražského Činoherního klubu Petr Čepek, který v pouhých 54 letech podlehl rakovině slinivky…Vydáno v rubrice: Profily osob
Oduševnělý sexsymbol Tereza Ramba
29. června 2024Oduševnělý sexsymbol Tereza RambaNejobsazovanější mladá česká herečka Tereza Ramba (dříve Voříšková) je už pětatřicátnice, holka jako květ. Jelikož tato krásná, charismatická a mimořádně talentovaná mladá žena s podmanivě zastřeným hlasem absolvovala za svou hereckou kariéru velmi zajímavý vývoj, který…Vydáno v rubrice: Profily osob
Helena Třeštíková: Česká režisérka a pedagožka slaví 75 let
22. června 2024Helena Třeštíková: Česká režisérka a pedagožka slaví 75 letHelena Třeštíková, rodným jménem Böhmová, je významná česká režisérka a pedagožka, známá svou dokumentární tvorbou zaměřenou na mezilidské vztahy a sociální problémy. Během své kariéry natočila přes čtyřicet dokumentárních filmů a krátce působila jako ministryně kultury…Vydáno v rubrice: Profily osob
Meryl Streep slaví 75 let
22. června 2024Meryl Streep slaví 75 letMeryl Streepová, osminásobná držitelka Zlatého glóbu, dvojnásobná držitelka Ceny Emmy a trojnásobná držitelka Oscara, slaví své 75. narozeniny. Během své kariéry se stala jednou z nejuznávanějších hereček všech dob a zanechala nezapomenutelnou stopu ve světě filmu,…Vydáno v rubrice: Profily osob
Karel Šíp: Ikona Českého Showbyznysu
31. května 2024Karel Šíp: Ikona Českého ShowbyznysuKarel Šíp slaví 1. června své narozeniny. Známý baskytarista, moderátor, humorista, scenárista a textař, se zapsal do historie české hudby a televize svým mnohostranným talentem a dlouholetou kariérou. Karel Šíp (* 1. června 1945 Praha-Bubeneč; rodným…Vydáno v rubrice: Profily osob
Zemřel herec a režisér Jan Kačer
24. května 2024Zemřel herec a režisér Jan KačerVe věku 87 let zemřel český herec a režisér Jan Kačer. O jeho úmrtí informovala rodina. Kačer se narodil 3. října 1936 v Holicích. Vystudoval divadelní režii na pražské DAMU a svou hereckou kariéru zahájil v…Vydáno v rubrice: Profily osob
Simona Postlerová (1964 – 2024): Herečka s hlasem pro hvězdy
5. května 2024Simona Postlerová (1964 – 2024): Herečka s hlasem pro hvězdySimona Postlerová, narozená 9. listopadu 1964 v Plzni, byla česká herečka, která se výrazně prosadila v divadle, filmu a dabingu. Patřila ke stálicím souboru Divadla na Vinohradech a divákům zůstane v paměti díky celé řadě rolí.…Vydáno v rubrice: Profily osob
Karel Dobrý: Život a Kariéra
2. května 2024Karel Dobrý: Život a KariéraKarel Dobrý slaví 55 let života a může se pyšnit bohatou kariérou jak v českém, tak i zahraničním uměleckém prostředí. Dětství a Začátky Narodil se 2. května 1969 v Karlových Varech, ale dětství prožil v Praze…Vydáno v rubrice: Profily osob
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře