#48 - Teď se nedívej (1973)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Donald Sutherland před­ve­dl, jak je skvě­lým her­cem ve fil­mu, kte­rý je skvě­lým italsko-britským giallo. Spojení nád­her­ných Benátek se skvě­lý­mi herec­ký­mi výko­ny a zají­ma­vým pří­bě­hem pros­tě fun­gu­je.

Teď se nedí­vej

Don’t Look Now

Velká Británie, Itálie, 1973, 110 minut

Režie: Nicolas Roeg

Scénář: Allan Scott pod­le pří­bě­hu Daphne du Maurier

Hrají:

Julie Christie (Laura Baxter)

Donald Sutherland (John Baxter)

Hilary Mason (Heather)

Cleila Matania (Wendy)

A opět se vra­cí­me na evrop­skou půdu, ten­to­krát rov­nou do jed­no­ho z nej­krás­něj­ších a nej­je­di­neč­něj­ších měst v Itálii (a vlast­ně i na celém svě­tě) – do Benátek. Sem se pře­stě­ho­va­li man­že­lé Baxterovi, aby našli útě­chu po smr­ti dce­ry, kte­ré jsme svěd­ky v úvod­ní scé­ně. Když Donald Sutherland vyta­hu­je mrt­vé tělo dív­ky z vody, je to sku­teč­ně vel­mi pře­svěd­či­vé a vel­mi sil­né. Osobně mám navíc Donalda Sutherlanda vel­mi rád, tak­že z toho důvo­du pro mě dal­ší body navíc.

Opět se uka­zu­je, že evrop­ský film je jiný než ame­ric­ký. Má své kouz­lo, své­ho ducha, svou hloub­ku a jedi­neč­nost, kte­rou u vět­ši­ny ame­ric­kých horo­rů nena­jde­me. Neříkám, že zde nejsou výjim­ky, ale evropští fil­ma­ři jsou pros­tě jiní. A je to jen dob­ře. Hollywood je továr­na na zázra­ky, jen ty zázra­ky jsou někdy tako­vé oby­čej­né.

Evropský film je mno­hem při­ro­ze­něj­ší. Pro mě osob­ně je to vidět pře­de­vším na tom, jak se man­že­lé milu­jí. Je v tom lid­skost, kame­ra přes­to neza­bí­rá všech­no. Herci jsou zde sku­teč­ně výbor­ní a pře­de­vším Donald uka­zu­je, že mu při hra­ní není nic cizí a že doká­že být nesku­teč­ně uvě­ři­tel­ný. Nebojí se ani nároč­něj­ších scén, jako byl pád, kte­rý málem pod­stou­pil na krko­lom­ném leše­ní.

Film má zvlášt­ní střih, kte­rý spo­lu se samot­ným sty­lem vyprá­vě­ní vytvá­ří zvlášt­ní ilu­zi nejis­to­ty, kdy není úpl­ně jas­né, co se vlast­ně děje, jaké jsou pohnut­ky někte­rých postav a hlav­ně, co se dít bude. Právě to je zvlášt­ní kouz­lo toho­to fil­mu. Je zde minu­lost, je zde pří­tom­nost a je zde budouc­nost. A to vše je na sobě na prv­ní pohled nezá­vis­lé. Ale s postu­pem času, jak film ubí­há, si uvě­do­mu­je­me, že čas je jen jeden a vše, co se sta­lo v minu­los­ti, muse­lo ovliv­nit pří­tom­nost, ale stej­ně tak vše, co se děje v pří­tom­nos­ti něja­kým způ­so­bem a někdy způ­so­bem poměr­ně zvlášt­ním, utvá­ří budouc­nost. Každá udá­lost má něja­ký svůj násle­dek, i když se na prv­ní pohled zdá, že zde vlast­ně žád­né pří­či­ny nejsou, závěr fil­mu nám dá jas­ně na sro­zu­mě­nou, že tomu tak není a že vše zapa­dá do sebe. Nedostanou se nám všech­ny odpo­vě­di, ale přes­to nám to, co se dozví­me, sta­čí.

Příběh fil­mu je vlast­ně o tom, jak se dva man­že­lé vyrov­ná­va­jí se smr­tí své dce­ry, jak odje­dou do Itálie za man­že­lo­vou pra­cí a své dru­hé dítě necha­jí v inter­nát­ní ško­le. Žena se vyrov­ná­vá se ztrá­tou po svém, kdy se setká­vá se dvě­ma žena­mi, jed­na z nich, ta sle­pá, jí říká, že její mrt­vá dce­ra je šťast­ná a Laura jí věří, moc jí chce věřit. John si ale mys­lí, že dvě ženy jsou podiv­né a nechce s nimi nic mít. Vidí je na kaž­dém kro­ku a nás napa­dá, co je na nich div­né­ho. A jako­by v poza­dí se v Benátkách dějí vraž­dy, kte­ré jsou jen jakousi ozvě­nou, jež se ale se závě­rem fil­mu dostá­vá do popře­dí.

Musím říct, že sní­mek mě pros­tě bavil. Ať už svým pří­bě­hem, zpra­co­vá­ním, herec­ký­mi výko­ny, ane­bo zvlášt­ním barev­ným pro­ve­de­ním, kdy čer­ve­ná je „sil­ver lining“, kte­ré se táh­ne celým fil­mem a cosi před­zna­me­ná­vá – změ­nu, ale je otáz­ka zda změ­nu ve for­mě smr­ti ane­bo naro­ze­ní.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film není horo­rem pro­to, že jsou zde násil­né rea­lis­tic­ké scé­ny, ale film si nao­pak hra­je s atmo­sfé­rou, podiv­ný­mi posta­vič­ka­mi a se samot­ným divá­kem, kdy vlast­ně až do kon­ce fil­mu není jas­né, o co tady sak­ra jde. A to sak­ra mys­lím oprav­du pozi­tiv­ně.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Děj může být pro něko­ho poměr­ně roz­vlek­lý, někte­ré scé­ny absurd­ní až nesmy­sl­né, a někdo se s tím pros­tě stě­ží vyrov­ná­vá. Já si ale mys­lím, že film je ukáz­kou evrop­ské jedi­neč­nos­ti a toho, že evrop­ské horo­ry, thrille­ry ane­bo pros­tě fil­my s napě­tím jsou sku­teč­ně spe­ci­ál­ní a jedi­neč­né a zaslou­ží si pozor­nost.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 10.2.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Teď se nedí­vej na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře