Amerikánka (2024) režiséra Viktora Tauše je na naše poměry zcela výjimečný snímek, který byl vytvořen na základě skutečné události - předlohou Amerikánky pro film byla skutečná postava, Zdena Vrbová. Pro svůj experimentální a provokativní způsob zpracování bude rozdělovat diváky na ty, kteří jej budou milovat, a ty, kteří jej budou zatracovat. Viktor Tauš se nebojí bořit konvence a působit razantně osobitě, někdy až nepříjemně.
Přečtěme si anotaci:
„Vracíš se na místa. Na místa, kde jsi vyrůstala. Třeseš se. Potíš se. Polykáš. Nemůžeš se vyhnout vzpomínkám. Některý jsou jako pestrý obrazy. Některý jak rány pěstí. Děcák za komunistů. Pěstouni. Pasťák. A pak samet. A svoboda, se kterou nevíš, jak naložit. Stokrát jsi padla. Ale stokrát zase vstala. Nedostali tě. Nebyla jsi na to totiž sama. Měla jsi sebe. A taky naději. Naději, že jednou zdrhneš do Ameriky. Kde na tebe čeká táta. Amerikánka. Příběh o holce, která přestala utíkat.“
Jak na mne osobně film zapůsobil?
Amerikánka je bezesporu odvážný snímek, jenž promlouvá svým netradičním stylem, lehce avantgardním pojetím, pestrou záplavou všeho včetně barev i hudby. Používá experimentální vyprávění, silné výtvarné prvky a míchá reálné a snové roviny. Hlavní poselství já osobně vnímám ve společensko - filozofické výzvě, apelu na společnost, nitro člověka, kdy snímek může být vnímán jako umělecky cenný a hluboký. Viktor Tauš evidentně hledal nové výrazy, často šokující nebo nepohodlné, aby umocnil své působení skrze film. Důraz je kladen na subjektivitu výpovědi hlavní hrdinky, na použitou symboliku a zasažení podvědomí. Existenciální podtón je v průběhu celého dramatu téměř k nevydržení.
Amerikánku někteří kritici nazývají „těžce ártovou záležitostí“, já bych slovo „těžce“ vynechala jako pejorativní zabarvení. Amerikánka JE ártový snímek, nečekejte proto ani dokument ani osobní zpověď. Toto výjimečné dílo Viktora Tauše, vymykající se „nudným“ konzervativním postupům, bych mohla přirovnat snad jen k některým odvážným dílům z excentrické tvorby režisérky Věry Chytilové (Sedmikrásky). Tato nesourodá směsice barev a zvuků chce působit na všechny smysly diváka stejně jako jakékoliv jiné umění včetně obrazů, soch či hudby.
Artový snímek hovoří ústy hlavní protagonistky, Amerikánky (Klára Kitto), která ani tak nemodeluje svůj dětský hlásek, jako spíše křičí, pláče, šeptá, doufá, zoufá, až nakonec rezignuje... Ale kromě divákovy racionality oslovuje také jeho emoce, podvědomé cítění, dotýká se jeho hluboce zasutých traumat a historických prožitků. Sledování tedy nemusí být zcela komfortní, ale o to právě nejspíš tvůrci šlo - vzbudit autentické pocity, vžít se do situace hlavní hrdinky, okusit její bolest, beznaděj, osamění, ztrátu i novou naději.
Spektrum jasných barev, které jsou dávkovány nadmíru často, velice intenzivně září, vyzařuje a zasahuje oko diváka, takže ještě umocňuje niterný prožitek - například červená barva mi evokovala krev, vraždu, menstruaci; další častěji užité barvičky byly žlutá, modrá a zelená, které na mne působily až jedovatě. Ačkoliv samotné barvy by byly bývaly na jiném místě vnímány na první pohled jako krásné, použitím jako velkoformátové pozadí v tak bolavém filmu stály v protikladu k až tragicky smutnému ladění, takže z barevnosti nevyplynula ona jásavost, ale spíše kontrastovaly a agresivně útočily na smysly diváka. Snímek zcela prvoplánově zasahuje všechny čivé buňky, přespříliš barevný vizuál zasáhne citlivé oko pozorovatele, zatímco výrazně hlučící hudba ohluší ucho posluchače. Ačkoliv děj je zasazen převážně do prostředí dětského domova, nejedno vnitřní dítě v příběhu nenalezne kus sebe a svého vlastního dětství.
Verdikt:
Hodně zajímavý snímek, formálně odvážný, výrazně neklasický - ale takové já mám ráda! Také dost barevný, vypadá jako mírně psychedelický, ale veškeré hodnocení myšleno kladně. Ano, samozřejmě, že ohlasy budou velice různorodé, protože toto drama není určeno pro každého a bude rozdělovat diváky. Bohužel ducha příběhu nepochopí ten, kdo není citlivá osoba. Na mě osobně snímek velmi působil, osud dívenky je silný a smutný. Amerikánka na mne zapůsobila, a proto uděluji krásných 75 %.
Nejnovější komentáře