Kritiky.cz > Filmy > Filmová klasika > Anděl zkázy

Anděl zkázy

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Kdysi dáv­no jsme s kama­rá­dem vymýš­le­li jen tak co nejabsurd­něj­ší nápa­dy a pokou­še­li jsme se najít dob­rý námět pro absurd­ní povíd­ku. Jedna idea absurd­něj­ší než dru­há, ale pou­žít se nic neda­lo. A vtom mi blesklo hla­vou něco, o čem jsem hned věděl, že je to ono! „A co takhle sku­pi­na lidí,“ říkám, „kte­ří jsou zavře­ní v doko­řán ote­vře­né míst­nos­ti, ze kte­ré kdo­ví­proč nemů­žou ven!“ Už jsem se viděl coby absurd­ní spi­so­va­tel, pro­to­že tohle - bylo mi jas­né - je nápad kolosál­ní. „Dobré,“ zabru­čel kama­rád, kte­rý byl zběh­lej­ší ve fil­mo­vé his­to­rii i o něco sečtě­lej­ší. „Ale poně­kud… pou­ži­té.“ A já zjis­til, že ten drzoun, kte­rý si dovo­lil můj nápad pou­žít už před víc než tři­ce­ti lety, nebyl nikdo jiný než Jeho Veličenstvo Filmař Luis Buňuel. Nejen vymys­lel, ale i nato­čil a to v roce 1962. Ach jo, tak to asi vlast­nic­tví myš­len­ky nevy­sou­dím.

Ve vel­kém honos­ném domě se chys­tá slav­nost­ní veče­ře. Spousta dob­rot, dob­ré víno, kavi­ár, jen per­so­nál má z podiv­ných nevy­slo­ve­ných důvo­dů zaje­čí úmys­ly. Postupně z domu dezer­tu­jí kucha­ři, číš­ní­ci i slu­žeb­né, jedi­ný, kdo v domě, ve kte­rém se sešla míst­ní sme­tán­ka, z per­so­ná­lu zůstal, je major­do­mus. Hned od začát­ku je vše div­né, napří­klad pří­chod pan­stva se ode­hrá­vá dva­krát napros­to stej­ně. Když se pan­stvo nave­če­ří, vede spo­le­čen­ské žvás­ty a divák se postup­ně sezna­mu­je s posta­va­mi. Celkem jde asi o dva­cít­ku lidí z vyš­ší až vyso­ké spo­leč­nos­ti, spo­le­čen­sky - jak jinak - na úrov­ni. Ale něco je na tom spol­ku div­né: Je už pět hodin ráno a nikdo se nechys­tá k odcho­du. I sám hos­ti­tel už je ner­vóz­ní: Proč nikdo nejde domů?

A nejde a nejde, radě­ji všich­ni přespí na mís­tě v saló­nu. Druhý den ráno se k nim při­dá­vá i major­do­mus, kte­rý je do té doby jedi­ný mimo salón. Postupně hos­té pozná­va­jí, že z nejas­ných důvo­dů nemo­hou opus­tit míst­nost. Nikdo netu­ší proč, ale všech­ny poku­sy pro­lo­mit bari­é­ru, selhá­va­jí. Postupně všich­ni pocho­pí, že se z nich sta­li věz­ni. Nemají nic k jídlu ani k pití, odska­ku­jí si do při­leh­lých skří­ní s vel­ký­mi váza­mi a začí­na­jí bojo­vat o holý život. Postupně odha­zu­jí eti­ke­tu a někte­ří i morál­ní zása­dy, někte­ří umí­ra­jí při­ro­ze­nou ces­tou, jiní vlast­ní rukou, někte­ří pro­pa­da­jí do halu­ci­na­cí (surre­a­lis­tic­ká scé­na s pohy­bu­jí­cí se rukou je halu­ci­na­cí jed­né z postav), jiní do letar­gie. Postupně dojde i na hle­dá­ní viní­ka a málem i na lynč. Podobně je tomu i ven­ku, kde se sice hou­fu­jí zvě­dav­ci i míst­ní auto­ri­ty, ale bohu­žel, ze stej­ně podiv­ných důvo­dů, jako hos­té nemo­hou opus­tit salón, nemů­že ani nikdo zven­ku vstou­pit do domu. Jen malé dítě doká­že pro­lo­mit bari­é­ru kouz­la, ale jen na chvi­lič­ku, pro­to­že i ono se ze stra­chu vrá­tí „za čáru“.

Uvězněným se poda­ří dostat se ke zdro­ji vody k pití, do saló­nu se dosta­nou i po domě se vol­ně potu­lu­jí­cí ovce, což umož­ní těm, co dosud pře­ži­li, zahnat hlad. A když - jak se zdá - zou­fa­lá situ­a­ce kul­mi­nu­je a dojde na osob­ní bit­ky a volá­ní po krva­vé obě­ti, dosta­nou se všich­ni opět do stej­né situ­a­ce, ve kte­ré byli prv­ní večer. Venku se před bra­nou sejde per­so­nál domu, kte­rý se - vede­ný podiv­nou intu­i­cí - vra­cí do služ­by. Prokletí pomi­ne a bari­é­ry pada­jí. Vše se zdá být v pořád­ku. No, v pořád­ku… To by nebyl pan Luis, aby nevy­mys­lel geni­ál­ní cynic­ký závěr, kte­rý opět vyu­ží­vá něko­li­krát uplat­ně­ný motiv opa­ko­vá­ní. Znovu stej­ná bari­é­ra, ten­to­krát je v ní ale uvěz­ně­no mno­hem víc lidí. Opět ovce, kte­ré se jdou dob­ro­vol­ně nechat zabít, aby někte­ří uvnitř podi­vu­hod­né smyč­ky pře­ži­li. Ostatně nejsme vlast­ně všich­ni v podob­né situ­a­ci, uvnitř své čer­né díry, za jejíž hori­zont nám cosi zne­mož­ňu­je se vydat?

Mnohovrstevný film, kte­rý lze chá­pat mno­ha způ­so­by, jako útok na prázd­nost a nabubře­lost lidí z vyš­ších vrs­tev, jako stu­dii cho­vá­ní napo­hled jed­no­li­té sku­pi­ny pod tla­kem, jako ces­tu ke koře­nům základ­ních lid­ských potřeb, kte­ré jsme už v roz­maz­le­nos­ti své­ho „zla­té­ho věku“ sko­ro zapo­mně­li vní­mat. Anebo jako pros­tý absurd­ní výsměch všem, kte­ří za kaž­dou cenu hle­da­jí filo­so­fic­ký výklad.

Škoda, moh­la to být ten­krát kdy­si dáv­no zají­ma­vá povíd­ka, kdy­by mne pan Buňuel o pár desí­tek let nepřed­bě­hl. Teď si hýč­kám jeden dal­ší malý, ale napros­to původ­ní nápad: Odehrává se to ve věze­ní a svou horo­ro­vou roli tam hra­je vel­ké ost­ré kyva­dlo a tma­vá hlu­bo­ká jáma… Ale své­mu sečtě­lé­mu kama­rá­do­vi to ten­to­krát radě­ji neřek­nu!


Podívejte se na hodnocení Anděl zkázy na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Spy Kids 25. března 2003 Spy Kids 2 Teprve nedávno jsem se z dlouhé chvíle odhodlal jít na tohle Rodriguezovo dílko určené prvotně pro dětské publikum a věřte, nelitoval jsem. Když jsem byl malý, chtěl jsem být, asi jako […] Posted in Filmové recenze
  • Trollové mezi námi. Švandovo divadlo chystá hru o dezinformacích19. září 2018 Trollové mezi námi. Švandovo divadlo chystá hru o dezinformacích Vliv dezinformací, rodinné vazby narušené pobytem v různých sociálních bublinách i zpráva o prvním teroristickém útoku v Čechách inspirovaly původní českou hru Trollové mezi námi mladé […] Posted in Divadelní aktuality
  • Inferno - O TVŮRCÍCH25. října 2016 Inferno - O TVŮRCÍCH TOM HANKS (Robert Langdon) je herec, producent a režisér, poctěný mnoha významnými oceněními. Je jedním z pouhých dvou herců v historii, kterým se podařilo získat Oscara za nejlepší […] Posted in Profily osob
  • Zlomené město | Broken City [55%] 18. dubna 2013 Zlomené město | Broken City [55%] Zlomené město http://www.csfd.cz/film/300771-zlomene-mesto/ http://www.imdb.com/title/tt1235522/ Alternativní názvy: Broken City, Zlomené mesto V kinech ČR od: 25.04.2013 […] Posted in Filmové recenze
  • Italská Neapol se již nadále nebude objevovat v sérii FIFA. Exkluzivní licenci získala Konami pro eFootball PES. Smlouva vejde v...30. dubna 2021 Italská Neapol se již nadále nebude objevovat v sérii FIFA. Exkluzivní licenci získala Konami pro eFootball PES. Smlouva vejde v... Italská Neapol se již nadále nebude objevovat v sérii FIFA. Exkluzivní licenci získala Konami pro eFootball PES. Smlouva vejde v platnost od sezony 2022/2023. Poté musí mít Neapol smyšlený […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Viktor Preiss - Hodinář12. srpna 2019 Viktor Preiss - Hodinář Vaše cesta k této pohádce nebyla jednoduchá, co nakonec přesvědčilo, že jste roli Hodináře přijal? Byla to souhra různých okolností – jednak mě pan producent Berčík oslovil jménem Jitky […] Posted in Rozhovory
  • Alley, The (2003) 24. května 2017 Alley, The (2003) Ne každá dívka je tak bezbranná, jak na první pohled může vypadat! Jméno tohoto režiséra vám zřejmě absolutně nic neřekne, ale věřte, že Lincoln Kupchak se pohybuje ve filmové […] Posted in Horory
  • Robinsonův ostrov - 15.3.201716. března 2017 Robinsonův ostrov - 15.3.2017 18. díl Robinsonova ostrova. https://youtu.be/kP4Ya0FBPck Posted in Reality show
  • Komunita na FB 12. října 2012 Komunita na FB Využiji chvíli mezi články abych upozornil na nově založenou komunitní stránku na sociální síti Facebook na adrese  https://www.facebook.com/OkoDivaka. Pokud se tedy počítáte za […] Posted in Filmové recenze
  • Ještěr2. října 2023 Ještěr Temná Neo Noir Krimi od Netflixu a ďábelský Benidicio Del Toro! Takhle má vypadat dvojtá výhra. Neznámý debutantský outsider natočí jednu z kriminálek roku a rovnou na Netflix, který […] Posted in Krátké recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,78154 s | počet dotazů: 258 | paměť: 72305 KB. | 03.06.2024 - 14:43:02