Assassin’s Creed Unity představuje sedmý hlavní díl slavné akčně-historické série Ubisoftu, který sliboval přelomový zážitek na nové generaci konzolí. Příběh zasazený do bouřlivých let francouzské revoluce měl nabídnout hluboký a propracovaný svět, avšak realita byla bohužel mnohem komplikovanější. Tato recenze si klade za cíl detailně rozebrat všechna klady i zápory této ambiciózní, ale zároveň kontroverzní hry.
Úvod
Assassin’s Creed Unity byl vydán v listopadu 2014 a měl jako první díl série využít plný potenciál PlayStationu 4 a Xboxu One s cílem nabídnout detailní a živoucí Paříž z období Francouzské revoluce. Ubisoft vsadil na propracovaný příběh, nový systém přizpůsobení hlavního hrdiny Arna Doriana a zavedení kooperativního multiplayeru, který měl hru posunout na novou úroveň interakce. Všechny tyto novinky však doprovázely technické problémy a nevyvážená hratelnost, které zatlačily Unity do pozice nejkritizovanějšího dílu série.
Tvůrci se rozhodli pro zásadní změny v herních mechanikách, zejména v parkouru a soubojích, které měly být realističtější a dynamičtější. Zároveň hráči poprvé mohli detailně upravovat podobu svého asasína, což přidalo na personalizaci a pocitu vlastního příběhu. Vývoj však narážel na problémy s optimalizací a složitostí scén, což vedlo k kompromisům v grafickém rozlišení a snímkové frekvenci, zejména na konzolích.
Hratelnost
Hratelnost Unity je jako dvousečný meč. Na jedné straně stojí propracovaný systém kooperace, který nabídne zábavu při hraní s přáteli a přináší nový rozměr do série. Společné mise a taktické plánování přinášejí svěží vítr do zaběhnutých vzorců, což je bezpochyby jeden z největších přínosů hry. RPG prvky v podobě výroby a vylepšování vybavení pak umožňují hráči přizpůsobit si styl boje a průzkumu prostředí.
Na druhou stranu však ovládání parkouru působí těžkopádně a často frustrujícím dojmem. Nejde jen o občasné špatné načasování skoků, ale o celkovou neschopnost postavy plynule reagovat na příkazy hráče. Tento problém umocňuje input lag a nepřesnosti, které brání v plynulém pohybu po městě. Souboje, ačkoliv nabízejí nové možnosti, trpí nedostatkem intuitivnosti – absence některých základních funkcí, jako je rychlý útok skrytou čepelí nebo odzbrojení nepřítele, výrazně snižuje jejich dynamiku. Umělá inteligence protivníků je navíc často nevyvážená, přehnaně agresivní a zároveň schopná útočit i v momentě, kdy by měla být hráčova postava nedostupná.
Plížení, které bylo vždy jedním z pilířů série, zde ztrácí na efektivitě kvůli omezeným možnostem, jako je nemožnost pískání či schovávání těl. Umělá inteligence je navíc často nekonzistentní, což může vést jak k nechtěným odhalením, tak k situacím, kdy nepřátelé nereagují vůbec, což kazí atmosféru a napětí.
Grafika a zvuk
Assassin’s Creed Unity skutečně představuje velký krok vpřed z hlediska vizuální stránky. Detailní a rozsáhlá mapa Paříže je jednou z nejvěrnějších rekonstrukcí města v celé herní historii. Propracované postavy, realistické animace davu a promyšlené nasvícení vytvářejí úchvatnou atmosféru, která hráče dokáže vtáhnout do dění. Množství NPC, jejich animace a interakce jsou pozoruhodné a představují jedno z nejlepších ztvárnění živého města v herním prostředí.
Na druhou stranu technické problémy, jako jsou propady snímkové frekvence, vizuální bugy a zasekávání postavy, často vytrhávají z iluze. Zvukový doprovod je spíše nevýrazný a chybí mu výraznější motivace, která by podtrhla dramatické momenty příběhu. České lokalizace se sice dočkaly, ale některé překlady působí až příliš moderně či nevhodně do kontextu historického období, což může některé hráče rušit.
Příběh
Příběh Assassin’s Creed Unity se odehrává v roce 1789, v turbulentním období francouzské revoluce, a sleduje osudy Arna Doriana, mladého muže, který se snaží nalézt spravedlnost a pomoci vybudovat svobodu. Motivy zrady, lásky a ideálů jsou zde však zpracovány spíše povrchně. Postavy působí často jednorozměrně a vztahy, například mezi Arnem a Élisou, kterou Arno miluje, nejsou dostatečně rozvinuté. Zároveň je paradoxní, že Élise jako templářka hraje v příběhu minimální roli, což zneužívá potenciál její postavy.
Hratelný příběh začíná Arnovým uvězněním v Bastile, kde se setkává s asasínem Bellecem, který ho uvede do řádu. Následuje série misí zaměřených na likvidaci templářů zodpovědných za smrt adoptivního otce Arna. Ačkoliv je zápletka strukturovaná, působí často předvídatelně a lineárně, s opakovaným vzorcem odhalení a eliminace nepřítele, což ubírá na napětí. Konec hry, kdy Arno ztratí Élis, je sice emotivní, ale uspěchaný a bez výraznějšího vyvrcholení.
Technické zpracování
Technické stránky hry představují největší bolest celé Unity. I přes ambiciózní cíle trpí hra četnými bugy, které se pohybují od vizuálních nedostatků, přes zasekávání postavy v prostředí, až po problémy s ovládáním, které mohou vést k nechtěným úmrtím. Tyto chyby jsou natolik četné, že zanechávají pocit poloprojektu, jenž nebyl dostatečně otestován a vyladěn před vydáním.
Optimalizace byla po vydání také problematická – hra běžela na konzolích v rozlišení 900p a 30 snímcích za sekundu, což mělo zajistit filmový zážitek, ale zároveň omezilo plynulost a odezvu. I na výkonných PC se objevovaly problémy s výkonem a stabilitou. Ubisoft následně vydal řadu patchů, které situaci částečně zlepšily, ale úplné odstranění chyb se nikdy nepodařilo. Přítomnost mikrotransakcí a přehnané ceny vybavení navíc kazí komplexní zážitek a mohou hráče odrazovat od prozkoumávání všech možností hry.
👍 Kladné body
- Vynikající vizuální zpracování a detailní rekonstrukce Paříže s živoucí atmosférou
- Zábavný a inovativní kooperativní multiplayer přinášející nový herní rozměr
- Možnost detailního přizpůsobení postavy a RPG prvky ve výbavě a schopnostech
👎 Záporné body
- Časté technické problémy a bugy, které výrazně narušují hratelnost
- Těžkopádný a často frustrující parkour a nevyvážené souboje
- Povrchní a předvídatelný příběh s nevyužitým potenciálem postav, zejména v romantické linii
Závěrečné hodnocení
Assassin’s Creed Unity je ambiciózní projekt, který se snažil o revoluci v sérii, ale jeho technické nedostatky a nevyvážená hratelnost ho posunuly spíše do role experimentu než plnohodnotného pokračování. Přesto nabízí jedinečný zážitek díky své atmosféře, vizuální stránce a kooperativnímu režimu, který je zábavný a inovativní. Pro fanoušky série, kteří dokážou přehlédnout technické nedostatky, může být Unity po opravách solidní volbou. Pro ostatní však bude spíše varováním, jak důležitá je stabilita a dobře vyvážená hratelnost. Hodnocení: 65 %.
Části seriálu: Assassin’s Creed
- Assassin’s Creed IV: Black Flag – pirátská romance a svoboda na otevřeném moři
- Assassin’s Creed Unity – Revoluce, která zůstala rozpracovaná
- Assassin’s Creed: Brotherhood – Temný návrat do srdce Říma s bratrstvem asasínů
- Assassin’s Creed: Revelations – Epilog legendy Ezia Auditore v srdci Osmanské říše
- Assassin’s Creed - DĚJ ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - HISTORICKÝ KONTEXT
- Assassin’s Creed - NATÁČENÍ SKOKU VÍRY...VE SKUTEČNOSTI
- Assassin’s Creed - O PRODUKCI
- Assassin’s Creed - OBSAZENÍ ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - VZHLED ASSASSIN’S CREED
- Assassin’s Creed - ZPRACOVÁNÍ HER
- Assassin’s Creed – začátek legendy, který definoval žánr akčních adventur
- Assassin’s Creed II – návrat legendy, který stále fascinuje
- Assassin’s Creed III: Revoluce v sérii i na bojišti Americké války za nezávislost
- Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktu



















(4,91 z 5)