Assassin’s Creed Unity – Revoluce, která zůstala rozpracovaná

UnitFoto: Ubisoft
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Assassin’s Creed Unity před­sta­vu­je sed­mý hlav­ní díl slav­né akčně-historické série Ubisoftu, kte­rý sli­bo­val pře­lo­mo­vý záži­tek na nové gene­ra­ci kon­zo­lí. Příběh zasa­ze­ný do bouř­li­vých let fran­couz­ské revo­lu­ce měl nabíd­nout hlu­bo­ký a pro­pra­co­va­ný svět, avšak rea­li­ta byla bohu­žel mno­hem kom­pli­ko­va­něj­ší. Tato recen­ze si kla­de za cíl detail­ně roze­brat všech­na kla­dy i zápo­ry této ambi­ci­óz­ní, ale záro­veň kon­tro­verz­ní hry.

Úvod

Assassin’s Creed Unity byl vydán v lis­to­pa­du 2014 a měl jako prv­ní díl série vyu­žít plný poten­ci­ál PlayStationu 4 a Xboxu One s cílem nabíd­nout detail­ní a živou­cí Paříž z obdo­bí Francouzské revo­lu­ce. Ubisoft vsa­dil na pro­pra­co­va­ný pří­běh, nový sys­tém při­způ­so­be­ní hlav­ní­ho hrdi­ny Arna Doriana a zave­de­ní koo­pe­ra­tiv­ní­ho mul­tipla­ye­ru, kte­rý měl hru posu­nout na novou úro­veň inter­ak­ce. Všechny tyto novin­ky však dopro­vá­ze­ly tech­nic­ké pro­blémy a nevy­vá­že­ná hra­tel­nost, kte­ré zatla­či­ly Unity do pozi­ce nej­kri­ti­zo­va­něj­ší­ho dílu série.

Tvůrci se roz­hod­li pro zásad­ní změ­ny v her­ních mecha­ni­kách, zejmé­na v par­kou­ru a sou­bo­jích, kte­ré měly být rea­lis­tič­těj­ší a dyna­mič­těj­ší. Zároveň hrá­či popr­vé moh­li detail­ně upra­vo­vat podo­bu své­ho asa­sí­na, což při­da­lo na per­so­na­li­za­ci a poci­tu vlast­ní­ho pří­bě­hu. Vývoj však nará­žel na pro­blémy s opti­ma­li­za­cí a slo­ži­tos­tí scén, což ved­lo k kom­pro­mi­sům v gra­fic­kém roz­li­še­ní a sním­ko­vé frek­ven­ci, zejmé­na na kon­zo­lích.

Hratelnost

Hratelnost Unity je jako dvou­seč­ný meč. Na jed­né stra­ně sto­jí pro­pra­co­va­ný sys­tém koo­pe­ra­ce, kte­rý nabíd­ne zába­vu při hra­ní s přá­te­li a při­ná­ší nový roz­měr do série. Společné mise a tak­tic­ké plá­no­vá­ní při­ná­še­jí svě­ží vítr do zaběh­nu­tých vzor­ců, což je bez­po­chy­by jeden z nej­vět­ších pří­no­sů hry. RPG prv­ky v podo­bě výro­by a vylep­šo­vá­ní vyba­ve­ní pak umož­ňu­jí hrá­či při­způ­so­bit si styl boje a prů­zku­mu pro­stře­dí.

Na dru­hou stra­nu však ovlá­dá­ní par­kou­ru půso­bí těž­ko­pád­ně a čas­to frustru­jí­cím dojmem. Nejde jen o občas­né špat­né nača­so­vá­ní sko­ků, ale o cel­ko­vou neschop­nost posta­vy ply­nu­le rea­go­vat na pří­ka­zy hrá­če. Tento pro­blém umoc­ňu­je input lag a nepřes­nos­ti, kte­ré brá­ní v ply­nu­lém pohy­bu po měs­tě. Souboje, ačko­liv nabí­ze­jí nové mož­nos­ti, trpí nedo­stat­kem intu­i­tiv­nos­ti – absen­ce někte­rých základ­ních funk­cí, jako je rych­lý útok skry­tou čepe­lí nebo odzbro­je­ní nepří­te­le, výraz­ně sni­žu­je jejich dyna­mi­ku. Umělá inte­li­gen­ce pro­tiv­ní­ků je navíc čas­to nevy­vá­že­ná, pře­hna­ně agre­siv­ní a záro­veň schop­ná úto­čit i v momen­tě, kdy by měla být hrá­čo­va posta­va nedo­stup­ná.

Plížení, kte­ré bylo vždy jed­ním z pilí­řů série, zde ztrá­cí na efek­ti­vi­tě kvů­li ome­ze­ným mož­nos­tem, jako je nemož­nost pís­ká­ní či scho­vá­vá­ní těl. Umělá inte­li­gen­ce je navíc čas­to nekon­zis­tent­ní, což může vést jak k nechtě­ným odha­le­ním, tak k situ­a­cím, kdy nepřá­te­lé nere­a­gu­jí vůbec, což kazí atmo­sfé­ru a napě­tí.

Grafika a zvuk

Assassin’s Creed Unity sku­teč­ně před­sta­vu­je vel­ký krok vpřed z hle­dis­ka vizu­ál­ní strán­ky. Detailní a roz­sáh­lá mapa Paříže je jed­nou z nej­věr­něj­ších rekon­struk­cí měs­ta v celé her­ní his­to­rii. Propracované posta­vy, rea­lis­tic­ké ani­ma­ce davu a pro­myš­le­né nasví­ce­ní vytvá­ře­jí úchvat­nou atmo­sfé­ru, kte­rá hrá­če doká­že vtáh­nout do dění. Množství NPC, jejich ani­ma­ce a inter­ak­ce jsou pozo­ru­hod­né a před­sta­vu­jí jed­no z nej­lep­ších ztvár­ně­ní živé­ho měs­ta v her­ním pro­stře­dí.

Na dru­hou stra­nu tech­nic­ké pro­blémy, jako jsou pro­pa­dy sním­ko­vé frek­ven­ce, vizu­ál­ní bugy a zase­ká­vá­ní posta­vy, čas­to vytr­há­va­jí z ilu­ze. Zvukový dopro­vod je spí­še nevý­raz­ný a chy­bí mu výraz­něj­ší moti­va­ce, kte­rá by pod­trh­la dra­ma­tic­ké momen­ty pří­bě­hu. České loka­li­za­ce se sice dočka­ly, ale někte­ré pře­kla­dy půso­bí až pří­liš moder­ně či nevhod­ně do kon­tex­tu his­to­ric­ké­ho obdo­bí, což může někte­ré hrá­če rušit.

Příběh

Příběh Assassin’s Creed Unity se ode­hrá­vá v roce 1789, v tur­bu­lent­ním obdo­bí fran­couz­ské revo­lu­ce, a sle­du­je osu­dy Arna Doriana, mla­dé­ho muže, kte­rý se sna­ží nalézt spra­ve­dl­nost a pomo­ci vybu­do­vat svo­bo­du. Motivy zra­dy, lás­ky a ide­á­lů jsou zde však zpra­co­vá­ny spí­še povrch­ně. Postavy půso­bí čas­to jed­no­roz­měr­ně a vzta­hy, napří­klad mezi Arnem a Élisou, kte­rou Arno milu­je, nejsou dosta­teč­ně roz­vi­nu­té. Zároveň je para­dox­ní, že Élise jako tem­plář­ka hra­je v pří­bě­hu mini­mál­ní roli, což zne­u­ží­vá poten­ci­ál její posta­vy.

Hratelný pří­běh začí­ná Arnovým uvěz­ně­ním v Bastile, kde se setká­vá s asa­sí­nem Bellecem, kte­rý ho uve­de do řádu. Následuje série misí zamě­ře­ných na likvi­da­ci tem­plá­řů zod­po­věd­ných za smrt ado­p­tiv­ní­ho otce Arna. Ačkoliv je záplet­ka struk­tu­ro­va­ná, půso­bí čas­to před­ví­da­tel­ně a line­ár­ně, s opa­ko­va­ným vzor­cem odha­le­ní a eli­mi­na­ce nepří­te­le, což ubí­rá na napě­tí. Konec hry, kdy Arno ztra­tí Élis, je sice emo­tiv­ní, ale uspě­cha­ný a bez výraz­něj­ší­ho vyvr­cho­le­ní.

Technické zpracování

Technické strán­ky hry před­sta­vu­jí nej­vět­ší bolest celé Unity. I přes ambi­ci­óz­ní cíle trpí hra čet­ný­mi bugy, kte­ré se pohy­bu­jí od vizu­ál­ních nedo­stat­ků, přes zase­ká­vá­ní posta­vy v pro­stře­dí, až po pro­blémy s ovlá­dá­ním, kte­ré mohou vést k nechtě­ným úmr­tím. Tyto chy­by jsou nato­lik čet­né, že zane­chá­va­jí pocit polo­pro­jek­tu, jenž nebyl dosta­teč­ně otes­to­ván a vyla­děn před vydá­ním.

Optimalizace byla po vydá­ní také pro­ble­ma­tic­ká – hra běže­la na kon­zo­lích v roz­li­še­ní 900p a 30 sním­cích za sekun­du, což mělo zajis­tit fil­mo­vý záži­tek, ale záro­veň ome­zi­lo ply­nu­lost a ode­zvu. I na výkon­ných PC se obje­vo­va­ly pro­blémy s výko­nem a sta­bi­li­tou. Ubisoft násled­ně vydal řadu patchů, kte­ré situ­a­ci čás­teč­ně zlep­ši­ly, ale úpl­né odstra­ně­ní chyb se nikdy nepo­da­ři­lo. Přítomnost mik­ro­trans­ak­cí a pře­hna­né ceny vyba­ve­ní navíc kazí kom­plex­ní záži­tek a mohou hrá­če odra­zo­vat od pro­zkou­má­vá­ní všech mož­nos­tí hry.

👍 Kladné body

  • Vynikající vizu­ál­ní zpra­co­vá­ní a detail­ní rekon­struk­ce Paříže s živou­cí atmo­sfé­rou
  • Zábavný a ino­va­tiv­ní koo­pe­ra­tiv­ní mul­tipla­yer při­ná­še­jí­cí nový her­ní roz­měr
  • Možnost detail­ní­ho při­způ­so­be­ní posta­vy a RPG prv­ky ve výba­vě a schop­nos­tech

👎 Záporné body

  • Časté tech­nic­ké pro­blémy a bugy, kte­ré výraz­ně naru­šu­jí hra­tel­nost
  • Těžkopádný a čas­to frustru­jí­cí par­kour a nevy­vá­že­né sou­bo­je
  • Povrchní a před­ví­da­tel­ný pří­běh s nevy­u­ži­tým poten­ci­á­lem postav, zejmé­na v roman­tic­ké linii

Závěrečné hodnocení

Assassin’s Creed Unity je ambi­ci­óz­ní pro­jekt, kte­rý se sna­žil o revo­lu­ci v sérii, ale jeho tech­nic­ké nedo­stat­ky a nevy­vá­že­ná hra­tel­nost ho posu­nu­ly spí­še do role expe­ri­men­tu než plno­hod­not­né­ho pokra­čo­vá­ní. Přesto nabí­zí jedi­neč­ný záži­tek díky své atmo­sfé­ře, vizu­ál­ní strán­ce a koo­pe­ra­tiv­ní­mu reži­mu, kte­rý je zábav­ný a ino­va­tiv­ní. Pro fanouš­ky série, kte­ří doká­žou pře­hléd­nout tech­nic­ké nedo­stat­ky, může být Unity po opra­vách solid­ní vol­bou. Pro ostat­ní však bude spí­še varo­vá­ním, jak důle­ži­tá je sta­bi­li­ta a dob­ře vyvá­že­ná hra­tel­nost. Hodnocení: 65 %.


Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvář
22. prosince 2025Survive The Nights – realistický zombie survival, který ještě hledá svou pravou tvářSurvive The Nights patří mezi ambiciózní projekty v žánru zombie survival her, které si kladou za cíl nabídnout hluboký a realistický zážitek z přežití v postapokalyptickém světě. Přestože hra disponuje řadou originálních mechanik a nápadů, její…Vydáno v rubrice: Recenze her
Winter Survival: zážitek plný výzev i inovací
22. prosince 2025Winter Survival: zážitek plný výzev i inovacíSurvival žánr je již léta doménou herních vývojářů, kteří neustále hledají nové způsoby, jak hráče ponořit do boje o přežití v nehostinném prostředí. Nová hra, kterou jsme měli možnost podrobit detailnímu zkoumání, přináší osvěžující kombinaci známých…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého Egypta
11. prosince 2025Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého EgyptaAssassin’s Creed Origins představuje klíčový milník v historii slavné série Ubisoftu, který nejenže přináší nový dech do osvědčené značky, ale zároveň otevírá bránu do fascinujícího světa starověkého Egypta. Tento díl, který nás zavádí do doby před…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozenců
10. prosince 2025Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozencůAssassin's Creed Syndicate přináší do slavné série nový pohled na viktoriánskou éru, kdy Londýn pulzoval energií průmyslové revoluce. Hra nás zavádí do roku 1868 a představuje jedinečný příběh dvou sourozenců, Jacob a Evie Fryeových, kteří se…Vydáno v rubrice: Recenze her
HITMAN: Eminem vs. Slim Shady – když rap a assassinátorství najdou společnou řeč
9. prosince 2025HITMAN: Eminem vs. Slim Shady – když rap a assassinátorství najdou společnou řečHitman World of Assassination rozšiřuje své hranice o nečekanou, ale vřele přijatou spolupráci s legendou hip hopu, Eminemem. DLC "Eminem vs. Slim Shady" přináší do světa Agenta 47 unikátní mise, které spojují ikonickou rapovou postavu s…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktu
2. prosince 2025Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktuAssassin’s Creed Rogue představuje unikátní moment v dlouholeté sérii Ubisoftu, kdy se hráči poprvé dostávají do role templáře, tedy „protistrany“ asasínského bratrstva. Hra, zasazená do chladných vod severního Atlantiku a rušných ulic New Yorku v době…Vydáno v rubrice: Recenze her
Contraband Police – tvrdý život pohraničníka
27. listopadu 2025Contraband Police – tvrdý život pohraničníkaContraband Police je netradiční simulace, která vás vrhne do role mladého pohraničníka v komunistickém fiktivním státě Acaristan v roce 1981. Hra kombinuje detailní správu dokumentů a kontrol s akčnějšími sekvencemi, a přináší tak svěží zážitek, který…Vydáno v rubrice: Recenze her
Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezeními
22. prosince 2025Shadow Fight Arena - bojová hra s velkým potenciálem, ale také se zbytečnými omezenímiShadow Fight Arena je nejnovějším přírůstkem do známé série bojových her, která si získala fanoušky na mobilních zařízeních. Při přechodu na PC se však hra potýká s očekáváním hráčů a otázkou, zda se jedná pouze o…Vydáno v rubrice: Recenze her
Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?
18. prosince 2025Total Tank Simulator 2: Návrat ke kořenům nebo krok zpět?Po úspěchu původního Total Tank Simulatoru přichází jeho pokračování, které přináší výrazné změny v herním konceptu i mechanikách. Novinka se soustředí výhradně na tankové bitvy z druhé světové války a opouští rozmanitost jednotek i taktické možnosti,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončení
16. prosince 2025Bodycam: Revoluce v FPS, která ještě čeká na své dokončeníBodycam je jednou z nejodvážnějších a zároveň nejkontroverznějších herních novinek poslední doby. Tento titul, který vznikl v režimu early access díky práci pouhých dvou mladých francouzských vývojářů, přináší do žánru first-person shooterů zcela unikátní pohled –…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře