„Existují mezi námi chameleoni. Géniové obdaření schopností stát se kýmkoli z nás. V roce 1964 unesla instituce známa jako Centrum, mladého chameleona jménem Jarod a podrobila jeho génia svému výzkumu. Jednoho dne ale chamelon utekl…“
Těmito slovy začíná znělka jednoho docela zvláštního kousku. V databázích je veden jako mysteriozní a scifi drama thriller. Což nijak neusnadňuje jakoukoli snahu si pod tím představit něco konkrétního.
Osobně si myslím, že vyložené scifistiky je v Chameleonovi natolik málo, že by si klidně vystačil s pouhým mysterioznem.
Jeho kouzlo je v jemnosti, spíše náznacích a užije si ho člověk, který toho hodně načetl a umí si užít jemné narážky na mnoho témat.
Jarod utekl z Centra, instituce, která využívala jeho schopnost absolutní empatie k předpovídání chování lidí v nejrůznějších situacích. Například při simulaci katastrofy letadla se Jarod postupně stal všemi členy posádky a stanovil, jak se kdo z nich zachová.
Protože byl od dětství izolován od okolního světa, nemá o něm ve svých více jak třiceti letech skoro žádné povědomí. Z toho pramení většina drobných vtípků – Jarod je nadán obrovskou inteligencí, ale nechápe drobné nuance lidského chování a má hodně zvědavost malého kluka a částečně také jeho uvažování. Krom toho má například silné sklony rozebírat vědecky fungování Santa Clause a nechápe například filmové narážky. Připomíná trochu starší verzi Sheldona Coopera, ale bez jeho asociality a bez omezení jen na teoretickou fyziku – kdyby ji potřeboval, zvládne ji za víkend.
Obviněný: „Jak dlouho jste právníkem?“
Jarod se podívá na hodinky: „Asi deset a půl minuty.“
To mu nijak nebrání osvojit si velmi rychle jakékoli povolání a velmi, velmi rafinovaně likvidovat ty, kteří spáchali něco zlého, ale zákonné prostředky na ně neplatí. Jarod nezabíjí, ale nechává pachatele zločinů pověsit se na laně vlastních hříchů. A klidně kvůli tomu přečte všechno o pravděpodobnosti, naučí se počítat karty a zruinuje kasino jen kvůli tomu, aby si mohl v klidu promluvit se šéfem ochranky.
A samozřejmě by to nebylo ono, kdyb po něm Centrum nešlo. Instituce k tomu používá pár prostředků, v čele s Jarodovým psychologem Sydneym a slečnou Parkerovou, která Jarodovo dopadení bere jako osobní akt pomsty.
Pokud přijmete model psychologické hry s cílem, kolem kterého se pozvolna stahuje smyčka, Budete se s Chameleonem celkem slušně bavit. Jarod konstruuje s oblibou takovou psychologickou Saw – jeho cílem není člověka zabít, jen odhalit, jaký doopravdy je…
31. srpna 2023 Equalizer 3: Poslední kapitola Od chvíle, kdy se Robert McCall (Denzel Washington) vzdal života v elitní jednotce, snaží se vyrovnat s hrůznými činy, které v minulosti spáchal, a nachází zvláštní útěchu ve službě […] Posted in Filmové recenze
3. června 2022 Rychle a zběsile: Tokijská jízda - 65 % Justin Lin přebral sérii Rychle a zběsile po rozpačitém druhém dílu. Ten ukázal, že nemá smysl točit film o autech, pokud v něm nemáte zajímavé postavy a smysluplný příběh, překračující […] Posted in Retro filmové recenze
9. ledna 2022 Vřískot Když bylo po všem a zvedal jsem se z křesla, napadlo mne, že ve filmu vlastně ani nikdo moc nevřískal. Všechno ječení obstaralo publikum. Pokud jste se do kina nepřišli […] Posted in Retro filmové recenze
14. prosince 2021 Spider-Man 2 - Doc Ock unese MJ Dvouhodinový film je rozdělen do tří hlavních částí. V té první se setkáváme s naším starým známým Peterem Parkerem alias Spider-manem, který pokračuje ve svém poslání - zachraňuje […] Posted in Retro filmové recenze
Nejnovější komentáře