Far Cry 3: Blood Dragon – retro-futuristická jízda plná neonů a parodie

FCBFoto: Ubisoft
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Far Cry 3: Blood Dragon je samo­stat­né roz­ší­ře­ní kul­tov­ní stří­leč­ky Far Cry 3, kte­ré se svým poje­tím vylo­že­ně vymy­ká stan­dard­ní­mu žán­ru. Nabízí kom­bi­na­ci humo­ru, nos­tal­gie po 80. letech a pul­zu­jí­cí akce v neo­no­vě nasví­ce­ném posta­po­ka­lyp­tic­kém svě­tě. Tato hra je záro­veň poctou i paro­dií na teh­dej­ší sci-fi fil­my a video­hry, což z ní činí jedi­neč­ný záži­tek, kte­rý sto­jí za pozor­nost nejen fanouškům série.

Úvod

Far Cry 3: Blood Dragon vzni­kl v poměr­ně krát­kém vývo­jo­vém cyk­lu pou­hých šes­ti měsí­ců, což je na dneš­ní pomě­ry téměř neu­vě­ři­tel­né. Tým Ubisoft Montreal měl za úkol vytvo­řit něco neče­ka­né­ho a ori­gi­nál­ní­ho, co by nejen zau­ja­lo nové hrá­če, ale i osvě­ži­lo fran­ší­zu. Výsledkem je hra, kte­rá vypa­dá, jako kdy­by ji někdo pono­řil do kýble s neo­no­vý­mi barva­mi, syn­thwa­ve soun­d­trac­kem a sty­li­za­cí pří­mo z VHS kazet 80. let. Hlavním hrdi­nou je kyber­ne­tic­ký super­vo­ják, ser­žant Rex „Power“ Colt, jehož cynic­ký a sar­kas­tic­ký hlas pro­půj­čil zná­mý herec Michael Biehn, což dodá­vá hře dal­ší vrst­vu auten­tic­ké­ho retro šar­mu.

Blood Dragon se liší od kla­sic­ké­ho Far Cry 3 nejen svým vizu­ál­ním sty­lem, ale i zjed­no­du­še­nou hra­tel­nos­tí a výraz­ným důra­zem na humor a paro­dii. Tato kom­bi­na­ce však nezna­me­ná, že by šlo o povrch­ní či nedo­ta­že­ný titul – nao­pak, hra v sobě skrý­vá nema­lý poten­ci­ál zába­vy a nos­tal­gie, kte­rý oce­ní pře­de­vším hrá­či s citem pro béč­ko­vé fil­my a her­ní odka­zy.

Hratelnost

Herní mecha­ni­ky Blood Dragon vychá­ze­jí z osvěd­če­ných prin­ci­pů Far Cry 3, ovšem jsou zjed­no­du­še­ny a při­způ­so­be­ny krat­ší­mu, sviž­něj­ší­mu zážit­ku. Hráči mají k dis­po­zi­ci sedm hlav­ních misí a ote­vře­ný svět, kte­rý je zhru­ba polo­vič­ní opro­ti základ­ní hře. Mapa je pose­ta nepřá­tel­ský­mi základ­na­mi, kte­ré lze dobýt růz­ný­mi způ­so­by – od tiché­ho infil­trač­ní­ho postu­pu po kla­sic­kou „Rambo styl“ střel­bu z mini­gu­nu. Vedlejší úko­ly jsou v sou­la­du s tra­di­cí Far Cry, tedy zachra­ňo­vá­ní rukojmích nebo eli­mi­na­ce vybra­ných cílů, a za jejich plně­ní hráč zís­ká­vá pení­ze na vylep­še­ní zbra­ní.

Mezi hlav­ní zají­ma­vos­ti pat­ří pří­tom­nost krva­vých dra­ků – obřích neo­no­vých dino­sau­rů, kte­ří doká­žou stří­let lase­ry z očí. Tito dra­ci nejsou jen deko­ra­cí, ale fun­gu­jí jako uni­kát­ní her­ní prvek, kte­rý doká­že výraz­ně ovliv­nit prů­běh boje. Jejich při­lá­ká­ní na nepřá­tel­skou základ­nu pomo­cí kyber­ne­tic­kých srd­cí při­dá­vá tak­tic­kou hloub­ku. Nicméně, jejich rela­tiv­ně níz­ká odol­nost a poměr­ně jed­no­du­chá mecha­ni­ka mohou někdy půso­bit spí­še jako gim­mick než sku­teč­ná výzva. Zbraně jsou roz­ma­ni­té, ale někte­ré z nich půso­bí sla­bě a nevy­vá­že­ně, což může zkla­mat hrá­če hle­da­jí­cí vět­ší vari­a­bi­li­tu v arze­ná­lu.

Grafika a zvuk

Blood Dragon exce­lu­je pře­de­vším ve vizu­ál­ní strán­ce, kte­rá je jedi­neč­nou retro-futuristickou smě­si­cí neo­no­vých barev, pixe­lo­vé este­ti­ky a sty­li­zo­va­ných 16bitových ani­ma­cí. Hra navo­zu­je atmo­sfé­ru, jako kdy­by hráč sle­do­val sta­rou VHS kaze­tu akč­ní­ho sci-fi fil­mu z 80. let. Toto vizu­ál­ní poje­tí je nejen nápa­di­té, ale i pre­ciz­ně pro­ve­de­né – kaž­dý detail svěd­čí o lás­ce vývo­já­řů k této este­ti­ce. Oproti rea­lis­tič­těj­ší­mu poje­tí ostat­ních dílů série Far Cry je Blood Dragon odváž­ným a svě­žím expe­ri­men­tem, kte­rý doká­že hrá­če vtáh­nout do své­ho svě­ta skr­ze vizu­ál­ní i zvu­ko­vé pro­střed­ky.

K tomu výraz­ně při­spí­vá i soun­d­track od aus­tral­ské­ho dua Power Glove, kte­rý čer­pá z inspi­ra­ce syn­thwa­ve hud­bou a iko­nic­ký­mi skladba­mi Johna Carpentera či fil­mů jako Terminátor. Hudba je výbor­ně sla­dě­ná s her­ní akcí a pod­tr­hu­je cel­ko­vý dojem z hry. Dabing Michaela Biehna zase dodá­vá hlav­ní posta­vě cha­rak­te­ris­tic­ký drs­ný a sar­kas­tic­ký tón, kte­rý per­fekt­ně ladí s paro­dic­kým pod­tex­tem hry. Zvukový design je pak dopl­něn o futu­ris­tic­ké efek­ty a zvu­ky lase­rů, výbuchů a kyber­ne­tic­kých nepřá­tel, což posi­lu­je atmo­sfé­ru dysto­pic­ké budouc­nos­ti.

Příběh

Blood Dragon nena­bí­zí hlu­bo­ký nebo kom­pli­ko­va­ný pří­běh – nao­pak, jeho síla spo­čí­vá prá­vě v jed­no­du­chos­ti a vědo­mém vyu­ži­tí klišé akč­ních béč­ko­vých fil­mů. Děj se ode­hrá­vá v alter­na­tiv­ní rea­li­tě roku 2007 po jader­né apo­ka­ly­p­se a sle­du­je ser­žan­ta Rexe „Power“ Colta na misi zasta­vit zlé­ho plu­kov­ní­ka Sloana a jeho šíle­né plá­ny. Příběh je plný absurd­ních momen­tů, pře­hna­ných akč­ních scén a dia­lo­gů, kte­ré jsou záměr­ně pře­hna­né a humor­né. Díky tomu hra fun­gu­je jako skvě­lá paro­die, kte­rá si ze sebe dělá legra­ci a záro­veň vzdá­vá hold svým před­lo­hám.

16bitové ani­ma­ce dopro­vá­ze­jí­cí pří­běh při­dá­va­jí dal­ší vrst­vu nos­tal­gie a pomá­ha­jí vyprá­vět děj způ­so­bem, kte­rý při­po­mí­ná sta­ré kres­le­né seri­á­ly či her­ní cut­scé­ny z minu­lých dese­ti­le­tí. Blood Dragon se nebo­jí být hloupý a nesmy­sl­ný, což je jeho nej­vět­ší devi­zou – pokud hráč při­jme ten­to tón, čeká ho zábav­ná a odleh­če­ná zku­še­nost, kte­rá nekla­de náro­ky na logi­ku či seri­óz­nost.

Technické zpracování

Technicky je Blood Dragon posta­ven na engi­nu Dunia 2, kte­rý byl pou­žit i pro Far Cry 3. Díky tomu je gra­fi­ka a fyzi­ka na dob­ré úrov­ni, ačko­li hra není pře­hna­ně nároč­ná na hard­ware. Nicméně, vzhle­dem k krát­ké­mu vývo­jo­vé­mu cyk­lu se obje­vi­ly někte­ré tech­nic­ké nedo­stat­ky, jako jsou občas­né pády hry, zejmé­na v poz­děj­ších misích. Také hra postrá­dá stří­dá­ní den­ní­ho a noč­ní­ho cyk­lu, při­čemž se ode­hrá­vá prak­tic­ky výhrad­ně v noč­ním reži­mu, což může někte­rým hrá­čům při­pa­dat mono­tón­ní.

AI nepřá­tel je zjed­no­du­še­ná – čas­to půso­bí jako „trou­bo­vé“, kte­ří sice někdy tre­fí, ale cel­ko­vě nejsou pří­liš nároč­ní. Některé mecha­nismy pře­ja­té z Far Cry 3, jako napří­klad počet nepřá­tel a jejich agre­si­vi­ta, mohou být mís­ty frustru­jí­cí, pro­to­že nepřá­te­lé čas­to zahl­cu­jí hrá­če najed­nou. Na dru­hou stra­nu, absen­ce craf­tingo­vé­ho sys­té­mu a zjed­no­du­še­ný strom doved­nos­tí při­spí­va­jí k rych­lej­ší­mu tem­pu hry a eli­mi­nu­jí zby­teč­né kom­pli­ka­ce.

👍 Kladné body

  • Originální a nápa­di­tá retro-futuristická gra­fi­ka evo­ku­jí­cí 80. léta
  • Skvělý syn­thwa­ve soun­d­track a výbor­ný dabing Michaela Biehna
  • Zábavná, paro­dic­ká a humor­ná atmo­sfé­ra s množ­stvím fil­mo­vých a her­ních odka­zů

👎 Záporné body

  • Krátká her­ní doba – základ­ní pří­běh lze dohrát za méně než 8 hodin
  • Některé zbra­ně půso­bí nevy­vá­že­ně a malé množ­ství obsa­hu může půso­bit limi­to­va­ně
  • Technické pro­blémy v podo­bě občas­ných pádů a absen­ce stří­dá­ní denního/nočního cyk­lu

Závěrečné hodnocení

Hodnocení: 85 %

Far Cry 3: Blood Dragon je zábav­ná a svě­ží vzpru­ha, kte­rá před­sta­vu­je skvě­lý expe­ri­ment Ubisoftu s retro­pa­ro­dií a nos­tal­gic­kým poje­tím her­ní­ho zážit­ku. I přes svou krát­kou dobu hra­ní a něko­lik tech­nic­kých nedo­stat­ků doká­že zaujmout svým humo­rem, sty­lo­vou gra­fi­kou a pří­jem­ně pul­zu­jí­cí atmo­sfé­rou. Pro fanouš­ky 80. let, syn­thwa­ve hud­by a paro­dic­kých akč­ních pří­bě­hů je to napros­tá povin­nost. Pro ostat­ní hrá­če před­sta­vu­je pří­jem­ný oddech od tra­dič­ních stří­le­ček, kte­ré ve svém žán­ru půso­bí čas­to pří­liš váž­ně a kon­venč­ně. Blood Dragon je tak nejen třeš­nič­kou na dor­tu Far Cry 3, ale i samo­stat­ným her­ním zážit­kem, kte­rý si zaslou­ží mís­to v her­ní sbír­ce.


Far Cry 6: Evoluce legendární série s politickým nádechem na karibském ostrově
29. října 2025Far Cry 6: Evoluce legendární série s politickým nádechem na karibském ostrověPo třech letech od vydání předchozího dílu přichází Ubisoft s dalším hlavním pokračováním série Far Cry. Tentokrát se hra odehrává na fiktivním karibském ostrově Yara, kde diktátorský režim Antóna Castilla vytváří dusnou atmosféru plnou napětí a…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 5: Západní Amerika v plamenech fanatismu a přežití
26. října 2025Far Cry 5: Západní Amerika v plamenech fanatismu a přežitíFar Cry 5 přináší do slavné série nový pohled na otevřený svět zasazený do malebné, ale nebezpečné Montany. S rozsáhlou mapou, propracovaným příběhem a možností kooperace nabízí hra hodiny zábavy, a to i přes některé nedostatky,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 4 – Himalájský dobrodružný epos s rozporuplným příběhem a rozsáhlým světem
26. října 2025Far Cry 4 – Himalájský dobrodružný epos s rozporuplným příběhem a rozsáhlým světemFar Cry 4 patří mezi ty herní tituly, které vzbuzují silné emoce a názory, často rozdělené mezi vášnivé fanoušky a kritiky. Přestože nabízí rozsáhlý otevřený svět a velmi variabilní hratelnost, příběh a některé designové volby vzbuzují…Vydáno v rubrice: Recenze her
Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechem
24. října 2025Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechemHalf Sword je jednou z těch her, které vás zaskočí svou neotřelostí a zároveň nenechají vypustit z ruky ovladač. Tento fyzikálně založený simulátor středověkého boje se snaží přinést autentický zážitek, jaký v žánru jen tak nenajdete,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružství
23. října 2025Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružstvíFar Cry 3 je jedním z těch titulů, které se zařadily mezi ikonické hry své doby a dodnes ovlivňují žánr otevřených světů a akčních stříleček z pohledu první osoby. Tato hra nejenže přinesla nezapomenutelný příběh a…Vydáno v rubrice: Recenze her
Little Nightmares III – krásná noční můra, která ztratila část své temné magie
24. října 2025Little Nightmares III – krásná noční můra, která ztratila část své temné magieTřetí díl oblíbené hororové série Little Nightmares přichází s výraznou změnou ve vývoji i hratelnosti. Studio Supermassive Games přebírá žezlo a přináší kooperativní zážitek, který však ne vždy dokáže naplnit očekávání věrných fanoušků série. Jak se…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 2: Odvážný krok do africké divočiny, který redefinoval žánr
22. října 2025Far Cry 2: Odvážný krok do africké divočiny, který redefinoval žánrFar Cry 2 představuje zásadní odklon od prvního dílu série a nabízí hráčům surový a autentický zážitek z africké savany během občanské války. I přes některé nedostatky zůstává unikátním příspěvkem do světa otevřených herních světů, který…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry - Revoluce otevřeného světa, která položila základy moderního FPS žánru
21. října 2025Far Cry - Revoluce otevřeného světa, která položila základy moderního FPS žánruPrvní díl série Far Cry z roku 2004 se stal milníkem v herním průmyslu, který přinesl zcela nový přístup k otevřeným světům a akčnímu hraní v první osobě. I přes svůj věk zůstává zajímavou studií toho,…Vydáno v rubrice: Retro games
HROT – retro střílečka s duší československé historie
19. října 2025HROT – retro střílečka s duší československé historieHROT je nezávislá first-person shooter hra, která se odvážně vrací k legendám žánru z 90. let, jako jsou Doom či Quake, a přitom přináší zcela unikátní atmosféru zasazenou do alternativní verze socialistického Československa. Díky propracovanému level…Vydáno v rubrice: Recenze her
The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoie
18. října 2025The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoieThe Exit 8 není běžnou hrou, kterou byste zařadili do žánru hororu nebo akčních adventur. Naopak, jde o unikátní kombinaci logické hry a psychologického stimulátoru chůze, kde hlavní roli hrají detaily a schopnost vnímat drobné odchylky…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře