JAK VYCVIČIT DRAKA 2 - … A TECHNOLOGIE

Hodnocení člán­ku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Umění a tech­no­lo­gie se ve spo­leč­nos­ti DreamWorks Animation setká­va­jí ve vel­kém sty­lu. Technologie zde vždy slou­ží uměl­cům a ani­ma­ci.

Do tech­no­lo­gic­ké­ho vývo­je zapo­ju­je­me uměl­ce a kon­co­vé uži­va­te­le, abychom se ujis­ti­li, že nevy­tvá­ří­me pou­ze tech­no­lo­gic­ká řeše­ní, ale prak­tic­ká řeše­ní pro sku­teč­né lidi, kte­ří děla­jí sku­teč­né věci,“ říká Kate Swanborgová, vedou­cí oddě­le­ní tech­no­lo­gic­ké komu­ni­ka­ce a stra­te­gic­kých ali­an­cí.

Jinými slo­vy, stu­dio má zájem na tom, aby jeho uměl­ci zís­ka­li tvůr­čí svo­bo­du díky sofis­ti­ko­va­ným nástro­jům, kte­ré jim umož­ní rea­li­zo­vat jejich vizi bez vel­ké náma­hy, účin­ně a efek­tiv­ně.

To je důvo­dem, proč se stu­dio DreamWorks Animation pus­ti­lo do roz­sáh­lé­ho vývo­je zce­la nové tech­no­lo­gie výro­by fil­mů. JAK VYCVIČIT DRAKA 2 je prv­ní film, kte­rý plně vyu­ží­vá nové paten­to­va­né tech­no­lo­gie Apollo. Technologie Apollo vzni­ka­la v DreamWorks pět let a umož­ňu­je uměl­cům snad­no ovlá­dat data a mani­pu­lo­vat s nimi intu­i­tiv­ním způ­so­bem. Konečný výsle­dek je vizu­ál­ně bohat­ší a vel­ko­le­pěj­ší.

Apollo má dva základ­ní soft­wa­ro­vé kom­po­nen­ty Premo a Torch: „Premo je ani­mač­ním nástro­jem, kte­rý umož­ňu­je uměl­cům pra­co­vat s posta­va­mi na table­tech v reál­ném čase a jakým­ko­liv způ­so­bem chtě­jí,“ říká DeBlois. „Premo jim umož­ňu­je pra­co­vat intu­i­tiv­ně, zatím­co dří­ve muse­li pou­ží­vat nume­ric­kou klá­ves­ni­ci a vypo­řá­dat se se vše­mi dru­hy kři­vek a gra­fů. Teď sta­čí jen klik­nout na posta­vu, pře­su­nout tu část, se kte­rou chce­te dále pra­co­vat, vytvo­řit klí­čo­vý sní­mek a pokra­čo­vat dál. To nejen zvy­šu­je jejich rych­lost, ale dělá to celý pro­ces mno­hem při­ro­ze­něj­ší.“

Otto dodá­vá: „Premo nám umož­nil zís­kat více detai­lů na dra­cích, mno­hem více detai­lů na letec­ké kom­bi­né­ze a cel­ko­vě nám umož­nil vytvo­řit slo­ži­těj­ší scé­ny. Bezzubka měl v prv­ním fil­mu asi čty­ři­krát více ovlá­da­cích mecha­nis­mů než Škyťák nebo jaká­ko­liv jiná posta­va se čtyř­ma noha­ma, dvě­ma kří­d­ly, oca­sem, smě­ro­vým sta­bi­li­zá­to­rem… Nyní, v tom­to dru­hém fil­mu, máme draka, kte­rý má dva páry kří­del; je to tako­vý X-Wing Fighter mezi dra­ky. S vyu­ži­tím Prema jsme moh­li pokro­čit v našem bádá­ní a polo­žit si otáz­ku, Jak může­me divá­kům před­sta­vit dra­ky nově, neotře­le? Pro vznik toho­to fil­mu jsme nasta­vi­li lať­ku vyso­ko a tím posu­nu­linaše oče­ká­vá­ní mno­hem výš.“ Nyní jsme schop­ni dělat lep­ší roz­hod­nu­tí a dělat je rych­le­ji. Když navr­hu­je­me jed­not­li­vé scé­ny, nemu­sí­me čekat na počí­tač, aby poža­dav­ky zpra­co­val a pak nám uká­zal, jak to bude vypa­dat; vidí­me to hned, pří­mo před naši­ma oči­ma.“

Torch je sadou nástro­jů pro sví­ce­ní 3D scén a vzni­kl s cílem ten­to pra­cov­ní postup zjed­no­du­šit. „Díky Torchi je naše sví­ce­ní pro­pra­co­va­něj­ší,“ říká DeBlois. „Jsme schop­ni náš svět, kte­rý je sám o sobě kari­ko­va­ný a má v sobě tro­chu roz­mar­nos­ti, zren­de­ro­vat tak uvě­ři­tel­ným způ­so­bem, že ten­to film pře­ko­ná­vá para­me­t­ry ani­mo­va­ných fil­mů z minu­los­ti.Usadil se ve zvlášt­ním mezi­pro­sto­ru, někde mezi hra­ný­mi fil­my a ani­ma­cí. V sou­čas­nou chví­li ten­to mezi­pro­stor pat­ří pou­ze nám.“

„Posledních 18 let jsme pou­ží­va­li stej­nou sadu nástro­jů a bylo na čase udě­lat gene­rál­ku, abychom se ujis­ti­li, že jsme na stej­né tech­nic­ké úrov­ni jako ostat­ní fil­mo­vý prů­my­sl a sta­no­vi­li si vlast­ní cíle, co s těmi­to nástro­ji bude­me dělat dál,“ říká Pablo Valle, vedou­cí týmu osvět­lo­va­čů. „Takže s námi od samé­ho začát­ku úzce spo­lu­pra­co­va­la úžas­ná sku­pi­na talen­to­va­ných vývo­já­řů a ti pro nás vymys­le­li nástroj, kte­rý v mno­hém mani­pu­la­ci se vše­mi ele­men­ty, kte­ré během sví­ce­ní vyu­ží­vá­me, zjed­no­du­šil.“

Tým osvět­lo­va­čů měl záro­veň vel­ké štěs­tí, že měl k dis­po­zi­ci obra­zo­vé­ho porad­ce, na Oscara desetkrát nomi­no­va­né­ho kame­ra­ma­na, Rogera Deakinse (jehož ohro­mu­jí­cí tvor­bu je mož­né vidět v tako­vých fil­mech jako Skyfall, Opravdová kuráž, Tahle země není pro sta­rý a Bratříčku, kde jsi?). Deakins již spo­lu­pra­co­val s DreamWorks Animation jako kon­zul­tant na prv­ním dílu dra­čí tri­lo­gie a na fil­mech Legendární par­ta a Croodsovi. „Stejně jako u hra­ných fil­mů i v ani­mo­va­ném fil­mu hra­je sví­ce­ní, pohy­by kame­ry a kom­po­zi­ce zásad­ní roli.“

Vedoucí týmu vizu­ál­ních efek­tů David Walvoord říká, že z vizu­ál­ní­ho hle­dis­ka je jeho nej­ob­lí­be­něj­ším momen­tem scé­na v kovár­ně, hned v úvo­du fil­mu.

Jeden z důvo­dů, proč se mi to tolik líbí je, že jsme ji vyro­bi­li jako sek­ven­ci z hra­né­ho fil­mu,“ říká Walvoord. „Roger to s námi všech­no pro­bral. Kdyby tam nebyl, asi bychom se o to nepo­kou­še­li. Není to totiž způ­sob sví­ce­ní, na kte­rý jsme byli v ani­mo­va­ném fil­mu vyško­le­ni. Je to neu­vě­ři­tel­ně slo­ži­tá sek­ven­ce. Jsou v ní paprsky svět­la a malé záři­vé zábles­ky, všech­no to jsou ele­men­ty, kte­ré by moh­ly půso­bit ruši­vě, ale jsou zre­a­li­zo­vá­ny tak, že ruši­vé nejsou. Opravdu to pod­po­ru­je atmo­sfé­ru ruš­né díl­ny, kde se na poza­dí točí vel­ké vod­ní kolo, kte­ré vytvá­ří krás­né stí­ny a ve vzdu­chu se vzná­ší prach z pilin. Dodává to pocit, že se tam děje spous­ta věcí a oprav­du se to poved­lo.“

Spolupráce s Rogerem pro mě před­sta­vu­je jeden z nej­lep­ších oka­mži­ků mé kari­é­ry,“ říká Pablo Valle . „Nestává se čas­to, že Vám na tom­to dru­hu fil­mu pomá­há někdo s tak obrov­ským talen­tem. Je to per­fekt­ní kom­bi­na­ce dra­čí­ho svě­ta, kte­rý všich­ni zná­me a milu­je­me, a vizi­o­ná­ře s leti­tý­mi zku­še­nost­mi jako Roger. Vnáší do naší prá­ce vizi a ener­gii. Stal se naším uči­te­lem. V jis­tém smys­lu nás osvo­bo­dil. Často jsme zůstá­va­li v „bez­peč­né zóně“, kde jsme to dob­ře zna­li a kde jsme vědě­li jak na to. Někdy je snad­né spad­nout do zaje­té kole­je, kdy si říká­te Udělejme to zno­vu. Ale on vám to nedo­vo­lí. Podívá se na sek­ven­ci a řek­ne, Víte, tohle je nej­dů­le­ži­těj­ší. Zjednodušuje. Je to skvě­lý umě­lec, pro­to­že je schop­ný jít k pod­sta­tě věcí a také je skvě­lý spo­lu­pra­cov­ník. Nestojí mu v ces­tě vel­ké ego. Nic nepři­ná­ší vět­ší uspo­ko­je­ní, než když jsou uměl­co­vy instink­ty odmě­ně­ny poté, co ris­ko­val, a když sly­ší reak­ci, vypa­dá to skvě­le. Můžeš tro­chu při­dat?

Pokud jde o 3D, pro všech­ny fil­my z pro­duk­ce DreamWorks Animation je typic­ké, že nikdy nevy­u­ží­va­jí tech­no­lo­gie jen pro efekt, pou­ží­vá se jako pro­stře­dek k posí­le­ní pří­bě­hu, aby se divák zce­la pohrou­žil do fil­mo­vé­ho zážit­ku. P.O.V. věří, že divá­ci při sle­do­vá­ní fil­mu zapo­me­nou na to, že tam něja­ká tech­no­lo­gie vůbec je.

„Filmy toho­to dru­hu jsou tech­no­lo­gic­ky slo­ži­té, ale my nemá­me zájem na tom, aby divá­ci při sle­do­vá­ní sním­ku mys­le­li na tech­no­lo­gii. Chceme, aby hlav­ním posta­vám poro­zu­mě­li, tak­že dělá­me vše pro to, abychom jim před­sta­vi­li svět, kte­rý sice ve sku­teč­nos­ti nee­xis­tu­je, ale po dobu, kdy ho divá­ci sle­du­jí, půso­bí uvě­ři­tel­ně. Ano, nástro­je, kte­ré máme dnes k dis­po­zi­ci, jsou sofis­ti­ko­va­né, ale dou­fej­me, že na to lidé nebu­dou mys­let.

„Ve fil­mu vyu­ží­vá­me tri­ků, ale to je sou­část řemes­la,“ pokra­ču­je. „Když zachá­zí­te se ste­re­em a 3D, pra­cu­je­te s pro­sto­rem. Když lidé sedí v kině, sna­ží­me se, aby nevní­ma­li plát­no jako plo­chu; chce­me, aby se na něj díva­li jako na okno, kte­ré jim ote­vře pohled do naše­ho svě­ta.“

Walvoord dodá­vá: „3D nám v mno­ha ohle­dech naši prá­ci s vizu­ál­ní­mi efek­ty kom­pli­ku­je. Věci zís­ká­va­jí pro­sto­ro­vé zob­ra­ze­ní. Mnoho let jsme si při tvor­bě fil­mo­vých tri­ků vysta­či­li pou­ze s kame­rou. Když bylo zapo­tře­bí, skry­li jsme hloub­ku obra­zu. Ale teď s 3D nebo ste­re­em máte dvě kame­ry a může­te vní­mat hloub­ku napl­no, a když se kame­ra začne pohy­bo­vat kolem, všech­ny tri­ky pro­zra­dí. Musíme být mno­hem víc ote­vře­něj­ší a čest­něj­ší v pří­stu­pu, jakým jed­not­li­vé tri­ky rea­li­zu­je­me. Už se nedá vyu­ží­vat kla­mu, tri­ky musí být věr­né pro­sto­ru, herec­kým výko­nům a akci. To dělá celý pro­ces výro­by nároč­něj­ší, ale na dru­hou stra­nu to má i obrov­ský pří­nos, zejmé­na když sle­du­je­te fil­mo­vou scé­nu a vní­má­te pro­stor způ­so­bem, jaký vám 2D neu­mož­ňu­je.“


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Jak vycvičit draka 2 - Už žádné psí a kočičí mazlíčci, ale pořádný drak je tím správným přítelem člověka
28. prosince 2023Jak vycvičit draka 2 - Už žádné psí a kočičí mazlíčci, ale pořádný drak je tím správným přítelem člověka[caption id="attachment_14292" align="alignright" width="300"] Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation[/caption] Alespoň tak to chodí na ostrově Blp u Vikingů. A musím konstatovat, že by se mi občas nějaký ochočený drak docela líbil. Život s draky…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Jak vycvičit draka: Překvapivě zábavná animovaná perla, která osloví všechny věkové skupiny
26. prosince 2023Jak vycvičit draka: Překvapivě zábavná animovaná perla, která osloví všechny věkové skupinyAnimáku Jak vycvičit draka se před nástupem do kin nepředpovídalo moc dobré přijetí. Vcelku nezajímavá kampaň, nepříliš přesvědčivé trailery a překonaná animace naznačovaly, že tohle bude krok vedle. V kinech nakonec tento animák ale zabodoval, stal…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Druhá série „FUBAR“: premiéra seriálu s Arnoldem Schwarzeneggerem v Praze na Netflixu
13. června 2025Druhá série „FUBAR“: premiéra seriálu s Arnoldem Schwarzeneggerem v Praze na NetflixuTento víkend má na Netflixu premiéru druhá série seriálu FUBAR s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli, která diváky opět zavede do světa agenta CIA Luka Brunnera (Schwarzenegger) a jeho dcery Emmy (Monica Barbaro). Osmidílná série se…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Jak vycvičit draka (2025): hraný remake zachycuje kouzlo filmu
9. června 2025Jak vycvičit draka (2025): hraný remake zachycuje kouzlo filmuMladý Viking zjistí, že klíčem k ukončení staletého konfliktu s draky je spřátelit se s nimi – ve filmu Jak vycvičit draka, novém hraném remaku animovaného snímku z roku 2010, který má premiéru tento víkend v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
RoboCop 2014: Nečekaně povedený remake, který ctí odkaz originálu
24. února 2025RoboCop 2014: Nečekaně povedený remake, který ctí odkaz origináluMálokterý snímek si zaslouží remake méně než kultovní klasika Robocop. Surové akční scifi Paula Verhoevena z roku 1987 patří dnes k těm největším klasikám žánru a to nejen díky i na svojí dobu docela silném využití…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Druhý díl seriálu FUBAR s Arnoldem Schwarzeneggerem se bude tento měsíc natáčet v Praze
2. září 2024Druhý díl seriálu FUBAR s Arnoldem Schwarzeneggerem se bude tento měsíc natáčet v PrazeDruhá série akčního komediálního seriálu FUBAR společnosti Netflix s Arnoldem Schwarzeneggerem a Monicou Barbaro v hlavních rolích se od letošního jara natáčí v Kanadě a na dalších místech, ale v září se produkce chystá navštívit Českou…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Marťan: Strhující sci-fi blockbuster, který vás přenese na rudou planetu
3. června 2024Marťan: Strhující sci-fi blockbuster, který vás přenese na rudou planetuMark (Matt Damon) je obětí neočekávané písečné bouře na povrchu planety Mars. Jeho mise, Ares 3, je několik dní po příletu na rudou planetu zasažena neočekávaně silným písečným vichrem, kvůli kterému kapitánka mise zavelí k nouzovému…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Já, padouch: Osvěžující, ale klišé plný animák, který neurazí
24. května 2024Já, padouch: Osvěžující, ale klišé plný animák, který neurazíOsobně animákům moc neholduji. Pár kousků za rok ovšem snesu a tak je to Já, padouch. Příběh je o superzločinci jménem Gru, který je zastíněn novým mladým zločincem, kterému se povede ukrást jednu z egyptských hrobek.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
21 Jump Street
14. dubna 202421 Jump Street[caption id="" align="alignright" width="320"] Photo ©  Sony Pictures[/caption] Jenko a Schmidt právě vyšli z akademie. Jejich práce u policie zahrnuje daleko méně adrenalinu a honiček, než podle zkreslené představy čekali. Jednoho dne však náhodu narazí drogové…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Krotitelé duchů: Nedotažený, nepříliš vtipný a plný stereotypek
11. dubna 2024Krotitelé duchů: Nedotažený, nepříliš vtipný a plný stereotypek  Erin (Kristen Wiig) a Abby (Melissa McCarthy) spolu na vysoké škole pracovaly na výzkumu paranormálních jevů, na jehož základech také publikovali knihu. Nyní o několik let později se Erin od zkoumání v této oblasti oprostila…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře