JIŘÍ VEJDĚLEK (scenárista, režisér, producent)

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

„Bylo těž­ké se neza­mi­lo­vat“

Co vás napadlo jako prv­ní, když jste doče­tl scé­nář?

Že Iva ví, o čem píše. Mělo to cit a hloub­ku. Hned jsem dostal chuť k tomu žen­ské­mu pří­bě­hu při­dat i svůj muž­ský pohled, urči­tou leh­kost a úsměv. Po Ženách v poku­še­ní jsem měl v Tátově vol­ze zno­vu mož­nost podí­vat se ženám tak tro­chu „pod poklič­ku“ a něco nové­ho se o nich dozvě­dět.

Samozřejmě mě také láka­la pří­le­ži­tost obklo­pit se krás­ný­mi a talen­to­va­ný­mi dáma­mi. Byl by hřích toho nevy­u­žít.

Dost čas­to zpra­co­vá­vá­te tzv. žen­ská téma­ta. Co vás na nich láká?

Člověk by měl psát a točit o tom, co ho zají­má, k čemu ho vede srd­ce i vášeň, tak­že není vůbec pře­kva­pi­vé, že já se tolik věnu­ji ženám.

 

Ve fil­mu už poně­ko­li­ká­té zpra­co­vá­vá­te i téma man­žel­ství, ale při­tom jste zapří­sáhlý sta­rý mlá­de­nec. Proč?

Protože mám oba­vu, že svat­ba je nej­čas­těj­ším důvo­dem roz­vo­du. Ale zají­má mě, jak to

dlou­ho­do­bé, mnoh­dy celo­ži­vot­ní sou­ži­tí lidé zvlá­da­jí a jak si s ním pora­dí.

Jak jste pro spo­lu­prá­ci na Tátově vol­ze zís­kal tolik skvě­lých here­ček a her­ců?

Musel jsem samo­zřej­mě vybu­dit veš­ke­rý svůj šarm a svůd­nic­ké umě­ní, abych je uhra­nul (smích). Výrazně mi ale pomá­hal scé­nář, kte­rý se hereč­kám i her­cům veli­ce líbil.

 

Po Elišce Balzerové už se mi stýska­lo a byl jsem rád, že jí zno­vu můžu nabíd­nout krás­nou roli. Vůbec jsem nepo­chy­bo­val, že v ní bude skvě­lá. Ale ješ­tě mě pře­kva­pi­la, byla totiž napros­to bri­lant­ní.

 

Táňu Vilhelmovou jsem chtěl již dáv­no obsa­dit, tak­že jsem byl potě­šen, že jsem koneč­ně měl roli, kte­rá je jí hod­na. Bylo to pro mě i pro ni veli­ce zají­ma­vé natá­če­ní, pro­to­že v Tátově vol­ze hra­je výraz­ně jinou pova­hu, než jaké před­vá­dě­la ve fil­mech dosud. Na roz­díl od tem­pe­ra­ment­ních, ener­gic­kých, mnoh­dy až ost­rých hrdi­nek, před­sta­vu­je v Tátově vol­ze tako­vé­ho motýl­ka

s neu­vě­ři­tel­nou vnitř­ní silou.

 

Obě už si spo­lu zahrá­ly mat­ku a dce­ru v Teorii tyg­ra, ovšem v Tátově vol­ze hra­jí úpl­ně jiné cha­rak­te­ry, a hlav­ně tady mají výraz­ně vět­ší pro­stor. Mohly tedy roze­hrát udi­vu­jí­cí vari­a­ce na téma vzta­hu „mat­ka dce­ra“.

 

Martina Myšičku jsem oslo­vil, pro­to­že má v sobě tu správ­nou míru zod­po­věd­nos­ti a sluš­nos­ti, kte­rou role vyža­do­va­la. Je to doko­na­lý před­sta­vi­tel muže, kte­ré­ho oce­ní ženy, jež se už tak říka­jíc

„vybláz­ni­ly“ a hle­da­jí opo­ru a sta­bi­li­tu.

 

Bolka Polívku obsa­zu­ji opa­ko­va­ně, pro­to­že umí skvě­le zahrát jak cha­rak­ter­ně, tak kome­di­ál­ně. S paní Maciuchovou a Cibulkovou jsem se tou­žil poznat. Postavě paní Vilmy Cibulkové jsem do scé­ná­ře vepsal „nohy, z nichž se všem mužům točí hla­va“ a žen­skou slov­ní pře­střel­ku s Eliškou

Balzerovou, tak­že jsem snad ani neměl jinou vol­bu než Vilmu, pro­to­že ona má tu správ­nou ele­gan­ci jak v chůzi, tak v žen­ské pichla­vos­ti.

 

Paní Hana Maciuchová v Tátově vol­ze před­sta­vu­je ženu prag­ma­tic­kou, pro něko­ho mož­ná mís­ty až cynic­kou. Takže jsem potře­bo­val něko­ho s její grá­cií, aby posta­vě vdech­la lid­skost.

 

Emilku Vášáryovou jsem zno­vu rád vyzval po Václavovi ke spo­lu­prá­ci a opět to pro mě byla radost a úžas­ný záži­tek.

 

Podobně jako s Evou Holubovou, se kte­rou jsme se při natá­če­ní sešli popr­vé od Účastníků zájez­du. Zcela drze jsem ji oblé­kl do nej­ší­le­něj­ší­ho kos­tý­mu, v jakém jsem kdy hereč­ku pus­til na plac. Eva si ho ale s Ivankou Uhlířovou uži­la jako málo­kdo, a ješ­tě si k tomu navíc necha­la v mas­kér­ně udě­lat hla­vu a zni­čit neh­ty, aby vše s kos­tý­mem ladi­lo a její figu­ra půso­bi­la co nejau­ten­tič­tě­ji.


S Václavem Neužilem a Janou Plodkovou jsem fil­mo­val popr­vé a hned jsem z nich udě­lal man­žel­ský pár. Teprve potom jsem se dozvě­děl, že spo­lu oprav­du před dáv­ný­mi lety pár tvo­ři­li, tak­že jsem to obsa­ze­ní intu­i­tiv­ně tre­fil.

Autem, kte­rým ústřed­ní dvo­ji­ce ve fil­mu jez­dí, byla od začát­ku volha GAZ 21, řeče­ná Carevna? Ano, ostat­ně byla i v názvu fil­mu, tak­že jsem neměl srd­ce ji „pře­ob­sa­dit“ za jiný vůz. V prů­bě­hu natá­če­ní jsem její kva­li­ty doce­nil, pro­to­že je to auto cel­kem pro­stor­né a mohl jsem se při zábě­rech scho­vat na zad­ním seda­dle i s panem kame­ra­ma­nem. Jen chudák pan zvu­kař musel jez­dit skr­če­ný v kuf­ru. Navíc je volha foto­ge­nic­ká. Byť je to vůz z výcho­du, neza­pře, že své vzo­ry má na zápa­dě. Myslím, že kdy­by si tu fešan­du zasta­vil Jack Kerouac, jis­tě by k dámám jako sto­pař rád nastou­pil. Dostal jsem něko­lik dopo­ru­če­ní na vlast­ní­ky vete­rá­na, ale potom jsme káp­li na člo­vě­ka, kte­rý sem volhy vozí z cizi­ny, opra­vu­je je a dává jim novou fazó­nu. U toho jsme si naši volhu objed­na­li a Kolja nám ji na natá­če­ní při­pra­vil přes­ně pod­le mých přá­ní, včet­ně bar­vy karo­se­rie, kol, pol­stro­vá­ní

a typu volan­tu.

 

Už podru­hé spo­lu­pra­cu­je­te s Vladimírem Smutným. V čem si sedí­te?

Vladimír má bri­lant­ní oko, bys­trou mysl, boha­té zku­še­nos­ti a doká­že nasní­mat film neje­nom krás­ně, ale i tak, aby obraz pod­po­ro­val hlav­ní myš­len­ku a cel­ko­vé vyzně­ní. Navíc je vždy pří­jem­né spo­lu­pra­co­vat s někým, s kým vzru­še­nou deba­tu nad pra­cí klid­ně pře­ru­ší­me, abychom moh­li oce­nit půvab ženy, kte­rá zrov­na pro­šla kolem naše­ho sto­lu.


Nakolik je finál­ní obra­zo­vá podo­ba fil­mu dílem vaším a dílem kame­ra­ma­na?

Nejen mým a kame­ra­ma­na. K dis­ku­zi je potře­ba při­zvat při­nejmen­ším pana archi­tek­ta, kos­tým­ní výtvar­ni­ci, mas­ké­ra a vět­ši­nou i pana lokač­ní­ho a postu­po­vat ve vzá­jem­né sou­hře. Není náho­da, že potom má urči­tá scé­na potřeb­nou atmo­sfé­ru, že kos­týmy ladí s bar­vou, kte­rou je vyma­lo­ván pokoj atd. Má v tom prs­ty rozum i cit spous­ty lidí, a je potře­ba zajis­tit, aby všech­ny slož­ky byly ve vzá­jem­né har­mo­nii. Já jsem potom vět­ši­nou ten tvr­do­hla­vec, kte­rý neú­stup­ně trvá na tom, aby se to vypipla­lo do detai­lů.

 

Všiml jsem si, že Tátova volha má opro­ti vašim před­cho­zím fil­mům vět­ší množ­ství del­ších zábě­rů,

že funkč­ně šet­ří stři­hem. Proč?

Nestříhám, pokud nemu­sím. Spíš hle­dám něja­ké při­ro­ze­né aranž­má, kte­ré vystih­ne pod­sta­tu scé­ny, zesí­lí její úči­nek a her­ci se v něm budou cítit uvol­ně­ně. Pokud to chce del­ší záběr, tak proč ne, jsem jenom rád. Myslím si, že to vět­ši­nou půso­bí na divá­ka věro­hod­ně, pro­to­že věří, že tam posta­vy jenom tak při­šly a tu situ­a­ci pro­ži­ly. Že jim ji nikdo nere­ží­ro­val. Snažím se dosáh­nout toho, aby pří­běh při­ro­ze­ně ply­nul a vypa­dal jed­no­du­še, že ho vlast­ně nikdo nein­sce­no­val.

 

Co pro vás bylo při prá­ci na tomhle fil­mu nej­těž­ší?

Nezamilovat se. Vždyť si vez­mě­te mezi koli­ka krás­ný­mi a talen­to­va­ný­mi dáma­mi jsem celou dobu byl.

 

Ve fil­mu se celou dobu neob­je­ví posta­va otce. Ani na fot­ce. To byl záměr?

Ano, chtěl jsem pod­po­řit ten pocit náh­lé ztrá­ty a to, jak svým nej­bliž­ším vel­mi chy­bí. Navíc si takhle divá­ci mohou dosa­dit do té úlo­hy, koho chtě­jí, aniž bych jim to dik­to­val.

 

Kdybys měl pozvat divá­ky, na co bys je nalá­kal?

Na emo­tiv­ní, napí­na­vou, zábav­nou jízdu se skvě­lý­mi herec­ký­mi výko­ny.


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře