Vrcholový predátor se vydává na vražednou dráhu s kokainem ve filmu Medvěd na koksu, netradiční hororové komedii, která tento víkend vstupuje do pražských kin i do celého světa. Film sice přináší četné scény, v nichž medvěd požívá kokain a mrzačí lidi k smrti, ale je zde k vidění tak málo jiných věcí, že jej lze jen těžko doporučit.
Reklama: Thornton II (krátce v podání Matthewa Rhyse), který zemřel poté, co vyskočil z letadla s 35 kilogramy koksu připoutaného k tělu a po poruše padáku přistál na příjezdové cestě v Knoxville. Než se tam dostal, odhodil v lesích Georgie 40 kontejnerů plných kokainu, přičemž na jeden z nich narazil černý medvěd.
Ale tím podobnost končí. Skutečný černý medvěd zemřel během několika minut po požití 34 kilogramů kokainu sám, úřady ho našly o několik týdnů později, vycpaly ho a udělaly z něj turistickou atrakci. Ve filmu Medvěd na koksu si však zvíře vypěstuje nebezpečnou závislost na fetu, hledá v lese další kokain a vykuchá každého, kdo se mu postaví do cesty.
Tam patří i sebranka postav, které se ocitnou v horách Georgie: dvojice zahraničních turistů (Hannah Hoekstra a Kristofer Hivju ze Hry o trůny), strážkyně parku (Margo Martindale) a odborník na divokou přírodu (Jesse Tyler Ferguson z Modern Family), dvojice dětí (Brooklynn Prince a Christian Convery), které si hrají na záškoláky, a starostlivá matka (Keri Russell), která je jim na stopě.
Pak je tu mafiánský boss (Ray Liotta, který krátce po natáčení zemřel), který vyšle svého syna (Alden Ehrenreich) a komplice (O’Shea Jackson Jr.), aby získali balíčky kokainu pohozené v lese, a knoxvillský detektiv (Isiah Whitlock Jr.) a zástupce (Ayoola Smart), kteří jsou jim v patách.
Většina z těchto postav a hrstka dalších poslouží během Medvěd na koksu jako zvířecí potrava a čeká vás dobrých dvacet minut uspokojivě hrůzostrašné zvířecí akce, jejímž vrcholem je útok na lesnickou stanici, který vyvrcholí medvědím pronásledováním sanitky. Plně animovaný medvěd sice zpočátku nepůsobí o nic přesvědčivěji než ježek Sonic, ale v průběhu filmu se efekty zlepšují.
Zbývající více než hodina Medvěda na koksu však postrádá vývoj postav, děje i většiny dalších základních požadavků na velkofilm. Neuvěřitelnou část filmu tvoří postavy mlátící se po lese á la film Dona Dohlera a působí z velké části improvizovaně; hlavní dějovou nití je bez legrace běžící hra na dvacet otázek.
Scénář napsal Jimmy Warden (Chůva k pohledání: Královna zabijáků) a Medvěd na koksu byl zřejmě koncipován jako svérázný indie film podle nepravděpodobného skutečného příběhu ve stylu 30 minut a méně. Režisérka Elizabeth Banksová a její herecké obsazení to však hrají ve velkém stylu a výsledkem je nepříjemný tón, který podkresluje krvavé násilí. Nepomáhá ani svižná syntezátorová hudba Marka Mothersbaugha a řada optimistických popových melodií z 80. let.
Ve filmu je cítit nechtěný nihilismus, když dvanáctiletý kluk mudruje, když narazí na mrtvá těla, a dokonce i některé mrazivé korelace se skutečným životem. „Na milou památku Raye Liotty“ stojí na konci filmu Medvěd na koksu, jen chvíli poté, co je jeho postavě v sekvenci, která má působit komicky, rozříznuto břicho, vytaženy vnitřnosti a rozžvýkány.
Film jako Medvěd na koksu by se asi neměl brát vážně, ale trocha vážnosti, pokud jde o krveprolití, by prospěla; místo toho je lehkovážný tón filmu na škodu. Nejlepší hororové komedie, jako jsou Evil Dead 2 nebo Tucker a Dale vs. Zlo, vědí, že s násilím na plátně je třeba zacházet s trochou respektu, i když jde o zábavu.
Podobně jako u Hadů v letadle však diváci, kteří na Medvěda na koksu schválně chodí, nemohou říct, že by film nesplnil svůj titulní slib. Možná se tu neděje nic moc jiného, ale je tu Medvěd na koksu, který trhá lidi na kusy, a to asi stačí.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře