Bratři Coenové přišli s remakem klasického westernu z roku 1969, který je u nás známý jako Maršál, za který si představitel maršála Cogburna John Wayne odnesl Oscara. Stejná tematika jednookého, věčně podnapilého, ale spravedlivého maršála se objevila i o šest let později ve filmu Stuarta Millara, který film pojmenoval věcně Rooster Cogburn, kde si opět zahrál John Wayne a po jeho boku zazářila hvězda Katherine Hepburn.
V roce 2010 tuto látky převedli na plátno bratři Coenové a pokusili se vzkřísit zašlou slávu klasického amerického westernu. Do hlavní role obsadili zkušeného profesionála Jeffa Bridgese a k němu do role mladičké drzé dívky, která je rozhodnuta vydat se třeba na vlastní pěst pomstít smrt svého otce, přivedli Hailee Steinfeld, která za sebou nemá výraznější filmové role. Do své postavy čtrnáctileté dívky Mattie Ross vnesla tolik kuráže, že jí to vyneslo i nominaci na Oscara. Film si vysloužil nominací hned 10, nicméně akademici se rozhodli neproměnit ani jednu. Což je trochu škoda, nicméně s přihlédnutím k tomu, že letos byl rok na mimořádné filmy opravdu bohatý, je vysvětlitelné, že remake klasického westernu prostě uspět nemohl, ať byla jeho kvalita jakákoli.
Film není výpravně nijak zvlášť náročný,o to víc se soustředí na detaily. Hudební doprovod je spíše intimní než okázalý. Dalo by se říct, že postavy mluví tak akorát, snad jedině s výjimkou texaského rangera LaBoeufa, kterého si zahrál Matt Damon. A objevil se tak v jedné ze svých nejlepších rolí. Upovídaný Texas Ranger, který se v nouzi neštítí vychlemtat vodu z kaluže a ze kterého si věčně přiopilý Cogburn utahuje však záhy ukazuje, že i on má opravdovou kuráž.
Ale bezesporu největší pozornost na sebe poutá mladičká Mattie, která je ve svých čtrnácti letech velice pragmatická a inteligentní. Ví, jak promluvit, aby dostala, co chce. A nebojí se překážek, které jí stojí v cestě za pomstou. Naštěstí se tvůrci vyvarovali všech zbytečných patosů a sentimentu. Ani v těch nejvypjatějších scénách se neuchylují ke zbytečnostem v podobě otřepaných žánrových klišé, i když si sem tam neodpustí gesta typická pro Divoký Západ.
Western je pár let neobnovovaný žánr, jelikož se myslelo, že už je překonán a do moderní doby prostě nezapadá. Překonán opravdu je, ale tento snímek ukazuje, že se dá natočit výborně a to tak, že baví i ženské publikum, které při klasických westernech obrací oči v sloup. Bratři Coenové našli způsob, aniž by se o to nějak výrazněji snažili, jak předat svou vizi a ideu o westernu jako kvalitním snímku dále publiku. A povedlo se jim to. I když nenaplnili žádné oscarové ambice, těch deset nominací jim už nikdo nevezme.
Film je kvalitní, s výbornými hereckými výkony a silným příběhem, nicméně v letošní konkurenci, kterou ovládali hlavně sóloví hráči, je Opravdová kuráž filmem spíše „týmovým“. Samostatné role se sice také dají separovat, ale pro celkový prožitek je lepší na film nahlížet skrze všechny zúčastněné osoby. Ani jedna postava totiž není tak silná, že by dokázala odvyprávět celý příběh sama. I když je hlavním vypravěčem Mattie Ross, nelze film vnímat jen skrze její pocity. Na druhou stranu zločince Toma Chaneyho se ani nemá cenu pokoušet pochopit, proto je mu ve filmu vyhrazen pouze minimální prostor. Je to prostě klasický padouch, který navíc postrádá slušnost. Protože na Divokém Západě mají i zločinci smysl pro spravedlnost. Tím je postava zbabělého vraha otce mladé dívky postavena do ještě horšího světla.
Atmosféru konce 19. století se podařilo převést na plátno vcelku umě. Filmu nechybí ani vtip, což je další pozitivní věc. Celá záležitost se tu bere jaksi s nadhledem. Což je známka toho, že bratři Coenové film zvládli nejen režijně, ale také scenáristicky. Vzali román Charlese Portise zase z jiného světla a nesnažili se dělat remake, spíše vytvořit zcela jedinečný snímek, který se trochu vymyká tomu, u čeho jsme u této dvojice byli doposud svědkem. Většinou jsou jejich filmy přehlídkou bizarních postav nebo vyšinutých námětů. Opravdová kuráž se výrazně liší, jelikož postavy jsou vcelku uvěřitelné a netrpí žádnými zvláštnostmi. Takže pravověrní fanoušci této dvojky z filmu možná nadšení nebudou. To ale nemění nic na tom, že jejich cit pro film je jedinečný a dokáží své představy divákům podat opravdu povedeným způsobem.
Oscara asi nezískal proto, že scénář a děj je okopírovaný ze staršího westernu, mám dojem že s Waynem.