Piráti z Karibiku jsou snad čímkoliv, avšak rozhodně ne filmem, který by se do kina pomalu přikradl, skoro neslyšně, v přítmí stínů jiných projektů a bez jakéhokoliv zájmu ze strany diváků. Ba naopak… existuje-li ukázkový příklad opaku, pak je to právě Truhla mrtvého muže. Snímek, o jehož premiéře, rozpočtu a obsazení byla pečlivě informována i šedesátiletá teta z Široké Nivy uprostřed Jeseníků.
A tak… nejenom Praha stověžatá, kde se potřebnou reklamní kampaní zpravidla nešetří, ale takřka celá republika se nyní ocitla v uměle zplozených vodách filmového showbyznysu. Všudypřítomnost nastolené „pirátománie“ bych příliš nezlehčoval, protože když tak pátrám v paměti, stěží si vybavím den, kdyby se mě celý ten humbuk alespoň trochu netknul. Dílo Gora Verbinského je totiž dennodenně promíláno v nejrůznějších periodikách, zájem se k němu upíná i ze stran diametrálně orientovaných masmédií a samo sebou, že nás nemíjí ani šťavnatě sestříhané spoty v televizních reklamních blocích. Můžete chodit kanály, zabodávat zrak do asfaltu a občas si srabácky zakrývat hledí, ale vyretušovaná tvář Keiry Knightley, Orlanda Blooma a Johnnyho Deppa si vás najde takřka kdekoliv a kdykoliv. Stačí otevřít leckterý televizní program, nalistovat patřičnou sekci v tom či onom časopise, zakotvit ve výloze libovolné trafiky, naladit si oblíbenou stanici, popř. prosondovat několik internetových stránek a ocitáte se chtě nechtě v pomyslných okovech „Filmu roku“… Koneckonců - není tomu dávno, co jsem na jistém vyhledávači zaznamenal poněkud překvapivé složení „top five vyťukávaných slov“. Jack Sparrow se tam skvěl na lichotivém třetím místě.
Rozpitvávat zde příčiny celého šílenství by bylo vcelku zbytečné, protože právě o tohle se již postaral výše zmíněný zájem médií. První Piráti byli jednoduše úspěšní, do kin vtrhli s razancí tajfunu a na tváři Jerryho Bruckheimera vykouzlili úsměv nepředstavitelného rozpětí. O dvojce se tak příliš dlouhé debaty nevedly a práce na dychtivě žádaném přídavku byly započaty takřka „den poté“.
Pomineme-li průběh natáčení, pracovní podmínky a rapidně navýšený rozpočet (za účelem náležitého upgrejdu všeho možného) – jedna okolnost se za ty tři roky změnila. A to výchozí podmínky. Zatímco jednička vplula do kinosálů bez jakéhokoli výsadního postavení a s minimálními ambicemi na překonávání ziskových rekordů (což se ve výsledku projevilo několikanásobným překročením vlastního stínu), v případě pokračování nastala naprosto opačná situace. Milióny natěšených diváků, náležitě nakynutá očekávání a jistý potenciál na nejvyšší finanční mety…
Několik týdnů po zámořské premiéře a necelý týden po té české lze hodnotit Piráty z Karibikupouze z několika hledisek. Nechutně vysoké tržby, pohybující se jen v zámoří okolo čtyř set milionů dolarů, jsou svým způsobem nezpochybnitelné a znamenají jediné – Verbinského jízda se stane po zásluze nejvýdělečnějším titulem roku a nastartuje tak další vlnu očekávání před premiérou Konce světa. Nejste-li však přímo Jerry Bruckheimer, či někdo z členů natáčecího štábu, jistě vás mnohem více zajímá rozřešení toliko pokládané otázky: „Překonali Piráti sami sebe i po stránce kvalitativní?“
Zatímco za sebe mohu říci hned teď skálopevné a spokojené „Ano“, na objektivnější odpověď (danou např. zprůměrňovaným hodnocením na internetových serverech) si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat. Skutečná kvalita filmu se projeví až tehdy, jakmile dojde k vyvážení nezdravě pozitivních ohlasů s těmi umírněnějšími a mnohem střízlivějšími.
Ale nyní již k mému subjektivnímu pohledu 🙂
Zřejmě není zapotřebí, abych si následných pár odstavců hrál na pana tajemného, blafoval, mlžil a ve výsledku nakonec potvrdil to, co jsem jasně vyřkl o několik řádků výše. Následný příval písmenek tedy chápejte jako snahu o zpětné „mementovské vysvětlení“.
Druzí Piráti nejsou ničím, co byste pohledali v přihrádce s nápisem „Intelektuálně na výši“. Mozek vám neodvaří, v paměti dlouho neutkví, a pokud byste pídili - čistě ze statistických důvodů - po množství myšlenkově silných pasáží (v tomto chodu obsažených), k vyčíslení by vám bohatě postačily prsty jedné amputované ruky. Navzdory tomu nemusí nikdo ze štábu naříkat nad tím, čemu se to upsal, a bláhově přivolávat „staré, dobré časy“. Gore Verbinski sice nenatočil žádnou bombu jako Matrix (a tedy snímek, který by byl hutný v celém svém rozsahu), ale za to se zasloužil o něco neméně hodnotného. Nasměroval do kin nenáročný popcornový biják a štědře se tak zavděčil nenabaženému střednímu proudu, který patří v těchto parných (popř. deštivých) měsících k nejčastěji obšťastňovanému článku zákaznického sektoru. A ať už s tím souhlasíte, nebo ne (více, či méně) - Truhla mrtvého muže nabízí snad všechny požadované ingredience. Od notné dávky akce, která je umně skloubena s přípustnou dávkou humoru, přes úsměvně laděné dialogy, až po příjemně pohodovou atmosféru nedávného dávnověku (na čemž má výrazný podíl skvělá výprava).
Přestože by se mohlo zdát, že je Verbinského přídavek čistokrevnou akcí, kde se klidným tónem takřka nehovoří (kdo viděl trailer, jistě mi dá za pravdu), výsledek má k této prognóze poněkud daleko. Adrenalinově nabušené scény přicházejí na řadu až v poslední pětačtyřicetiminutovce a do té doby mají veškeré šarvátky čistě slovní charakter (výjimku tvoří pouze úprk z tábora lidojedů, nemající v rámci děje výraznějšího opodstatnění). V tomto případě se však velmi platně prokazuje rčení, že trpělivost růže přináší. Jakmile se z vody prvně vynoří Kraken, aby si smlsnul na obchodní lodi, po zbytek filmu se je na co koukat. Sparrow spouští palbu dětinských hlášek a nenapodobitelných grimas, někdejší kovář Jack tasí nablýskaný kord a vstříc jeho ostří si nadbíhají členové posádky Davyho Jonese (takoví prazvláštní hybridi – z poloviny lidé a z poloviny mořští tvorové).
Hrdinové se přitom správňácky přeskupují (v jednu chvíli hrají na té straně, podruhé zas na oné) a celá akce nepostrádá nezbytný spád, precizní ztvárnění a vskutku originální choreografii (těch 230 milionů prostě „zapáchá“). Ostatně souboj na mlýnském kole a již jednou zmíněný útěk z ohniště náleží mezi scény, u nichž jsem jen nevěřícně žasl nad nápaditostí scénáristy, schopnostmi animátorů a nad zručností samotného režiséra.
Přestože je Truhla mrtvého mužejen zčásti naplněna lákavou akční omáčkou, rozhodne to neznamená, že by vše ostatní spadalo do sekce „Nudné - neboli nevyhovující“. Pokračování Pirátů získává navrch i zásluhou snahy „neodvyprávět znova to samé“ a neservírovat divákům vylepšenou verzi předchozího. Pravda… děj jako takový je silně uzpůsoben smyslovému vnímání malého diváka a nenabízí nikterak spletité schéma, které by ocenili příznivci prekérně vyhrocených podívaných (hrdinové musí najít plánek klíče, posléze onen klíč, po něm zase truhlu…), ale vůči tomu nelze nic namítat. Snímek pochází z dílny Walta Disneyho a pod jeho střechou se vždy natáčelo v úzké spjatosti s tradiční „cílovkou“.
Samostatný odstavec si zaslouží (tak trochu dle očekávání) postava Johnnyho Deppa. Kapitán Jack Sparrow představuje i tentokráte stěžejní železobetonový pilíř, bez něhož by se Piráti prostě a jednoduše neobešli. Veškeré vlny se o něj tříští, stejně tak jako herecké nadání jeho filmových kolegů (ne že bych Bloomovi a Keiře nevěřil ani slovo, ale opět se opakuje situace z minula a Sparrow si krade celý snímek pro sebe). Je bez pochyb, že se Depp pro roli pitvořivého piráta narodil a že se v budoucnu už jen stěží upíše podobně význačné postavě.
Když si tak zpětně pročítám výplod své práce, s mírným údivem zjišťuji, že jsem jaksi opomněl cosi málo vytknout a přizpůsobit tak článek skutečné kvalitě posuzovaného díla (což obvykle nedělám:)). Piráti z Karibiku 2 se totiž rozhodně neřadí mezi počiny dokonalé, a ačkoliv jsou předchozí odstavce nadmíru lichotivé, k absolutní spokojenosti stále něco chybí (kratší stopáž, stálost rytmu, méně násilný konec…). Celkově vzato mají však dané nedodělky zanedbatelný dopad na celkový dojem z filmu. Druzí Piráti mě jakožto popcornová zábava pro střední proud pobavili více než dobře (a víc než ti první!) a krom toho mě rovněž nažhavili na část třetí.
A těším se jak malej!
Části seriálu: Piráti z Karibiku
- Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna
- Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly - a jak to před 16 lety začalo
- Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže - A Bruckheimer se zase směje...
- Piráti z Karibiku: Na konci světa - skoro tříhodinové utrpení
- Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
- Piráti z Karibiku: Prokletí černé perly
- Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže aneb vítejte v Disneylandu podruhé
- Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
- Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly
- Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže
- Piráti z Karibiku: Na konci světa
- Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna
- Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
Nejnovější komentáře