Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Murder Mystery

Murder Mystery

Adam Sandler se už v kinech v posled­ních letech moc nepo­hy­bu­je. Jeho kome­die byť stá­le zvlá­da­jí vydě­lá­vat pení­ze, zase tolik jako v minu­los­ti netáh­nou. Před pár lety tedy pode­psal exklu­ziv­ní smlou­vu s Netflixem, pro kte­rý měl vypro­du­ko­vat hned něko­lik kome­dií, kte­ré si to mís­to kina zamí­ří pří­mo na stre­a­mo­va­cí plat­for­mu. Zatím tahle spo­lu­prá­ce při­nes­la pře­de­vším mizer­né laci­né kome­die, kte­ré mají k tomu nej­lep­ší­mu od toho­to komi­ka hod­ně dale­ko. Může na téhle ten­den­ci jeho novin­ka Murder Mystery něco změ­nit?

Nick (Adam Sandler) a Audrey (Jennifer Aniston) jsou spo­lu už něko­lik let, přes­to pořád nevy­ra­zi­li na líbán­ky. Jejich vztah navíc začí­ná trpět tím, že Nick nedo­ká­zal už poně­ko­li­ká­té slo­žit detek­tiv­ní zkouš­ky. Mají ovšem výro­čí a tak se roz­hod­ne si tro­chu při­bar­vit svo­ji situ­a­ci a aby si o něm jeho žena nemys­le­la že na ni začí­ná kaš­lat, vyra­zí do Evropy na výlet. Po ces­tě se ovšem sezna­mu­jí s mili­o­ná­řem Charlesem Cavendishem (Luke Evans), kte­rý je pozve na výlet­ní loď jeho rodi­ny, kde se pořá­dá svat­ba. Ani Nick ani Audrey ovšem netu­ší, že se sta­nou svěd­ky vraž­dy...
Je to doce­la pře­kva­pi­vý výsle­dek ale po letech jsem zase viděl sní­mek od Adama Sandlera (jedi­ná vyjím­ka byl sní­mek The Meyerowitz Stories (New and Selected) ve kte­rém se Sandler také obje­vil ale to byl film tro­chu z jiné­ho ran­ku), u kte­ré­ho nemám potře­bu si roz­mlá­tit hla­vu o nej­bliž­ší mož­nou pev­nou plo­chu. Je to až pře­kva­pi­vé kam doká­zal tenhle komik kles­nout a jak moc se dove­dl jeho jed­no­li­tý druh humo­ru zajíst. Tentokráte ovšem má k ruce hned něko­lik schop­ných herec­kých před­sta­vi­te­lů a ono to rázem jde na to i kou­kat. V rám­ci mož­nos­tí.
On totiž celý film Murder Mystery je tako­vou čás­teč­nou paro­dií na fil­my na moti­vy pří­bě­hů těch nej­vět­ších lite­rár­ních detek­ti­vů jako Hercule Poirot a spol. Na roz­díl od ostat­ní kome­di­ál­ních kous­ků Sandlera a spol z posled­ních let ovšem jde onen fekál­ní humor tro­chu stra­nou. Hra na debi­ly tu sice pořád je domi­nant­ní, v tomhle podá­ní to ovšem pořád půso­bí jakž takž doce­la obstoj­ně (zvláš­tě když člo­věk má ješ­tě vypá­le­nou v hla­vě díru po zho­va­di­los­ti jmé­nem Holmes & Watson).
Ba co více, když to člo­věk vez­me kolem a kolem, je vlast­ně tahle novin­ka jako bez­du­chá výplň nebo jako kuli­sa k něče­mu jiném vlast­ně doce­la obstoj­ná. Nedělá to z fil­mu kdo­ví­jak dob­rý nebo zají­ma­vý film, nicmé­ně jako skrz naskrz prů­měr­ná kome­die kte­rá vyva­žu­je svo­je slab­ší momen­ty ale­spoň tro­chu zají­ma­vým nápa­dem (pře­ci jen detek­tiv­ních kome­dií tu za posled­ních pár let moc neby­lo) a doce­la pří­jem­ně over the top momen­ty a posta­va­mi v podá­ní více či méně zná­mých her­ců a here­ček.

Řemeslně fil­mu pak tak tro­chu zase čou­há „slá­ma“ z bot, nicmé­ně díky fak­tu že se sám film nebe­re ve výsled­ku tak moc váž­ně, to vlast­ně až tak zásad­ní neduh není. Ta hodi­na a tři­čtvr­tě ve spo­leč­nos­ti fil­mu by se sice dala strá­vit i pří­jem­ně­ji, nicmé­ně v porov­ná­ní se Sandlerovkami za posled­ních deset let je to asi nej­zá­bav­něj­ší kou­sek toho­to her­ce od Zohana. Přičtěte si tro­chu doda­teč­né nos­tal­gie díky Jennifer Aniston a máte kome­dii, kte­rá sice kon­čí na hra­ni­ci prů­mě­ru, pro hlav­ní akté­ry je i toto vlast­ně doce­la výhra.
Murder Mystery je v cel­ku ješ­tě pořád kou­ka­tel­nou kome­dií, kte­rá si uta­hu­je z vel­kých lite­rár­ních detek­ti­vek a ješ­tě k tomu stí­há pomr­ká­vat po pří­pad­ném pokra­čo­vá­ní, kdy­by pře­ci jen tohle mělo úspěch u divá­ků. Žádné vel­ké věci neče­kej­te, pokud vám ale sta­čí pár doce­la úsměv­ných momen­tů a zná­mé osob­nos­ti v obsa­ze­ní, smě­le do toho. Sandler má ve své fil­mo­gra­fii roz­hod­ně pekel­něj­ší kusy a po kous­cích jako Jack a Jill, Pixely nebo Sandy Wexler je prů­měr­ná kome­die pořád pre­fe­ro­va­něj­ší vari­an­tou.
Po hro­ma­dě zho­va­di­los­tí posled­ních let se Sandler vra­cí ve v rám­ci mož­nos­tí obstoj­né a po všech ohle­dech prů­měr­né kome­die, kte­rá si uta­hu­je z lite­rár­ních detek­ti­vek a zvlá­dá to i bez san­dle­ro­va spe­ci­fic­ké­ho fekál­ní­ho humo­ru. Takže vlast­ně doce­la výhra. Pořád to z téhle kome­die ale nedě­lá kro­ví­jak dob­rý film, jako kuli­sa to ovšem asi ujde.

Murder Mystery
Drama / Mysteriózní / Romantický / Akční / Komedie

USA, 2019

Režie: Kyle Newacheck
Scénář: James Vanderbilt
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrají: Jennifer Aniston, Adam Sandler, Gemma Arterton, Luke Evans, Ólafur Darri Ólafsson, Terence Stamp, Adeel Akhtar, David Walliams, Erik Griffin, John Kani, Dany Boon, Luis Gerardo Méndez, Helena Marie, Jackie Sandler, Šiori Kucuna, Pilar Holland
Producenti: Beau Flynn, James Vanderbilt, Tripp Vinson, Allen Covert, Adam Sandler, James D. Stern
Střih: Tom Costain

Na VOD od: 14.06.2019 Netflix