Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Muži v černém 3 | Men in Black III [70%]

V kinech SR od: 24.05.2012 ITAFilm

Komedie / Sci-Fi / Akční | USA, 2012, 104 min

Režie: Barry Sonnenfeld
Scénář: Etan Cohen
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Will Smith, Tommy Lee Jones, Jemaine Clement, Josh Brolin, Lady Gaga, Emma Thompson, Alice Eve, Kevin Covais, Rip Torn, Nicole Scherzinger, Mike Pyle, Justin Bieber, Tim Burton

Konečně. Fanoušci sty­lo­vých chláp­ků v čer­ném boju­jí­cí v uta­je­ní se šmejdem z vesmí­ru muse­jí zaple­sat. Po letech dokla­dů, pře­pi­sů a pře­tá­ček koneč­ně při­chá­zí do dis­tri­buce tře­tí díl pří­bě­hů vlád­ních agen­tů zalo­že­ných na komik­su Lowella Cunninghama. Dokáží agen­ti i po dese­ti letech od nepří­liš vyda­ře­né­ho dru­hé­ho dílu stá­le bavit, nebo doba jejich slá­vy pomi­nu­la a tvůr­ci si to neu­vě­do­mi­li? Když při­hléd­ne­me k roz­počtu kte­rý se kvů­li prů­ta­hům vyšpl­hal až na masi­tých 215 mili­o­nů, dou­fa­jí prav­dě­po­dob­ně v prv­ní mož­nost. Kde je ovšem prav­da se dočte­te dále.

S Agenty J a K se setká­vá­me o deká­du poz­dě­ji než kde jsme je opus­ti­li po dru­hém díle. Oba stá­le půso­bí u přís­ně taj­né vlád­ní orga­ni­za­ce Muži v čer­ném, kte­rá má za úkol dohlí­žet na mimo­zem­skou akti­vi­tu na Zemi i mimo ní. Agenta K však co nevi­dět dostih­ne jeho vlast­ní minu­lost. V roce 1969 dopa­dl a poslal do věze­ní na povrchu Měsíce mimo­zem­ské­ho zlo­čin­ce Borise, kte­rý plá­no­val budou­cí inva­zi naší pla­ne­ty. Tomu se v sou­čas­nos­ti poda­ří ze své­ho uvěz­ně­ní po 40ti letech unik­nout a roz­hod­ne se vydat zpát­ky v čase, aby zabrá­nil své­mu pola­pe­ní a násled­né­mu uvěz­ně­ní. Aby zabrá­nil napl­ně­ní toho­to zlo­věst­né­ho plá­nu, musí se Agent J vydat za Borisem, spo­jit své síly s teh­dej­ší ver­zí Agenta K  a zasta­vit psy­cho­tic­ké­ho mimo­zemš­ťa­na před vytvo­ře­ním alter­na­tiv­ní budouc­nos­ti.

215 mega je váž­ně dost. Zvláště pak na film, kte­rý se začal natá­čet v době, kdy byl scé­nář tři­krát pře­pi­so­ván a hoto­vá byla zhru­ba jen jed­na tře­ti­na. Tohoto fak­tu zna­lý fanou­šek pak měl oba­vy, jak bude výsled­ná zále­ži­tost vypa­dat. Naštěstí je to po do prů­mě­ru sta­hu­jí­cí dvoj­ce pře­kva­pi­vě sluš­ná návrat. Muži v čer­ném jed­no­du­še nestár­nou a kon­fron­ta­ce dvou napros­to roz­díl­ných agen­tů fun­gu­je stá­le stej­ně dob­ře, ať už v sou­čas­nos­ti nebo kon­cem šede­sá­tých let. Ústřední dvo­ji­ce, nebo tro­ji­ce chcete-li, má mezi sebou stá­le tu zábav­nou che­mii, kte­rá vzá­jem­né pro­ti­kla­dy dvou pří­mo­ča­ře odliš­ných cha­rak­te­rů výbor­ně dokres­lu­je. Josh Brolin coby mla­dá alter­na­ce Tommyho Lee Jonese jed­no­du­še šla­pe více než obstoj­ně v jeho sto­pách. S men­ším roz­dí­lem, kte­rý tvo­ří jeho ne úpl­ně zfor­mo­va­ný cha­rak­ter tak, jak jej zná­me ze sou­čas­nos­ti. Možná je jen tro­chu ško­da fakt, že mís­ty až pří­liš­ná mora­li­za­ce se zde sna­ží pře­sa­ho­vat humor­nou slož­ku, kte­rou mají fanouš­ci rádi pře­de­vším. Dobře míře­ná sklad­ba humo­ru ale dává tomu­to nedu­hu ale­spoň z čás­ti zapo­me­nout, i když toho humo­ru tady zase tolik, kolik bys­te čeka­li jed­no­du­še není. Vinu na tom nese jedi­ně scé­nář. Z načrt­nu­té pre­mi­sy se jed­no­du­še dalo vykouz­lit dale­ko více, než jen prů­měr­nou pře­hlíd­ku dob­ře míře­ných, avšak oje­di­ně­lých hlá­šek a odka­zů.
Netřeba však být pří­liš přís­ný. Ať už tře­tí díl dosa­hu­je zábav­nos­ti jaké chce, pořád je to dale­ko lep­ší výsle­dek než jsem se odvá­žil čekat a roz­hod­ně lep­ší výsle­dek než dale­ko více nevy­vá­že­ná dvoj­ka. Jednoduše i přes výraz­né chy­by v ply­nu­los­ti, tem­pu celé­ho sním­ku a poměr­ně nevý­raz­né­ho hlav­ní­ho zápo­rá­ka, se jed­ná o zábav­nou sle­zi­nu, kte­rá jed­no­du­še potě­ší. Je fajn vidět Smithe zase po letech na plát­ně kin, o Jonesovi, i když v dale­ko men­ší míře, ani nemluvě. Sice je tro­chu ško­da, že si sní­mek vystří­lel nej­lep­ší nábo­je v hlav­ní trai­le­ro­vé kam­pa­ni, nicmé­ně jejich zábav­nost ani v repe­ti­ci neztrá­cí moc na svém kouz­le (zejmé­na část s úsmě­vem z tea­se­ru). Druhá výt­ka z mojí stra­ny je pak na adre­su zpra­co­vá­ní. Režijně je to rela­tiv­ně rutin­ní zále­ži­tost na jejíž adre­su  nelze moc říci jak klad­ná, tak ani zápor­ná slo­va. O to hor­ší je to však po stra­ně digi­tál­ních efek­tů, kte­ré jsou poně­kud hor­ší úrov­ně, než by bylo i na pomě­ry série vhod­né. Na dru­hou stra­nu klid­ný prů­běh a tu správ­nou atmo­sfé­ru udr­žu­je Danny Elfman, jehož prá­ce se svý­mi původ­ní­mi moti­vy z roku 1997 je více než pří­jem­ná  a vra­cí divá­ka zase o něko­lik let zpět.

V koneč­ném důsled­ku tak tře­tí Muži v čer­ném nejsou tako­vá pohro­ma, jak se ze začát­ku zdá­lo. Zábavnost si muži v čer­ných oble­cích s kra­va­tou a brý­le­mi ucho­va­li i po těch letech. Vůbec je to cel­ko­vě tak fajn, že se nechá­te unést a pří­liš sní­mek neře­ší­te. Celé to ovšem fun­gu­je jen na povrchu, pro­to je dost mož­né, že se sní­mek vykou­ří tak rych­le z hla­vy, jak se do ní dostal. To je v respek­tu hlav­ně k prv­ní­mu dílu cel­kem ško­da. Nicméně kdo říká, že si nemů­že­me dát za pár měsí­ců repe­te na Blu-ray a DVD.
Jsou zpět a v plné pol­ní. Třetí Muži v čer­ném baví více, než jsem se odvá­žil po prů­ta­zích čekat. Trio agen­tů fun­gu­je napl­no, atmo­sfé­ra také. Ačkoliv se jed­ná po režij­ní strán­ce o poměr­ně běž­nou zále­ži­tost, digi­tál­ní efek­ty by snes­ly tro­chu vět­ší péči a scé­nář má pár závaž­něj­ších pro­blé­mů, záro­veň se zde i přes pár ústup­ků mora­li­za­ci tvůr­cům poved­lo něko­lik více než tref­ných momen­tů, kte­ré trou­fám si tvr­dit pře­kro­čí samot­ný film. V cel­ku je to ale vlast­ně jen fajn let­ní odde­chov­ka pro nená­roč­né. Takže vlast­ně ide­ál­ní stav.

Hodnocení: 70%

PS. Byl pro mě šok, že se ve fil­mu mih­la i Lady Gaga. Nejspíše jsem ji měl tro­chu pro­blém poznat mezi těmi zástu­py mimo­zemš­ťa­nů, kde se hold jed­no­du­še ztra­tí.

20 % Emzák co nepo­u­ží­vá Colgate