Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Poslední král | Birkebeinerne [60%]

Poslední král | Birkebeinerne [60%]

Z fil­mo­vé­ho seve­ru k nám do kin vět­ši­nou prou­dí pocti­vé osob­ní dra­ma­ta a hut­né atmos­fe­ric­ké thrille­ry. Historické lát­ky nejsou zrov­na obvyk­lé, čehož se sna­ží vyu­žít sní­mek Poslední král o pří­bě­hu zra­dy nor­ské­ho krá­le a boje o zacho­vá­ní krá­lov­ství napříč dán­ské agre­si. Stojí tahle podí­va­ná za návště­vu kina, nebo jí může­te s ledo­vým kli­dem pře­jít?

Torstein (Kristofer Hivju) a Skjervald (Jakob Oftebro) jsou věr­ní vojá­ci krá­le, kte­rým byl svě­řen neleh­ký úkol. Jejich král pota­jí zplo­dil syna, kte­rý se jed­no­ho dne má stát nor­ským krá­lem, a oni jej mají za kaž­dou cenu ochrá­nit. Když jej ovšem pře­su­nu­jí na bez­peč­né mís­to, je král ve svém síd­le otrá­ven a na jeho mís­to se dere jeden z jeho býva­lých důvěr­ní­ků. Ten ovšem ješ­tě netu­ší, že dale­ko v horách poma­lu ros­te prá­vo­plat­ný násled­ník trů­nu. Když to zjis­tí, roz­hod­ne se pota­jí vyslat za pomo­ci dán­ské­ho vla­da­ře jed­not­ku elit­ních vojá­ků aby chlap­ce našli a spo­leč­ně s jeho dopro­vo­dem popra­vi­li...

Poslední král je poměr­ně zají­ma­vou podí­va­nou, byť má hned něko­lik chyb, kte­ré jí zabra­ňu­jí stát se něčím víc, než jen v rám­ci mož­nos­tí sluš­nou his­to­ric­kou zále­ži­tos­tí. Režírující Nils Gaup se totiž mož­ná až pří­liš sna­ží vymě­nit psy­cho­lo­gic­kou pro­pra­co­va­nost a hut­ný pří­běh za při­blí­že­ní se zahra­nič­ním pro­duk­cím. Díky tomu se ale pří­běh ne vždy daří udr­žet v nasta­ve­ných kole­jích a někte­ré momen­ty by zaslou­ži­ly tro­chu lep­ší zpra­co­vá­ní. Film totiž v jejich důsled­ku půso­bí mís­ty mož­ná až pří­liš naiv­ně, nuce­ně a nejed­not­ně.
Gaup se navíc sna­ží mož­ná až zby­teč­ně moc z fil­mu udě­lat „cool“ podí­va­nou i v momen­tech, kdy to není díky samot­ným exte­ri­é­rům tře­ba. Kamera Petera Mokrosinskiho zvlá­dá půso­bi­vě vyu­žít sever­ské exte­ri­é­ry i inte­ri­é­ry, přes­to ovšem v něko­li­ka momen­tech půso­bí prá­vě díky sna­ze o něco jiné­ho mož­ná až tro­chu leh­ko­váž­ně s názna­kem laci­nos­ti. Trochu více času v rám­ci pří­prav si mož­ná zaslou­ži­ly i samot­né akč­ní scé­ny, kte­ré díky své cho­re­o­gra­fii nejsou zrov­na výhrou.

Herecky je pak film znač­ně limi­to­ván tím, co mu jeho ne úpl­ně vypi­lo­va­ný scé­nář dovo­lí. Naštěstí ovšem film v mno­ha momen­tech zachra­ňu­je pocti­vá atmo­sfé­ra, kte­rá poměr­ně sluš­ně nasta­vu­je pro­stře­dí pro sku­teč­ný pří­běh z nor­ských dějin. Pokud tedy pat­ří his­to­ric­ké lát­ky do vaší krev­ní sku­pi­ny, nemá smy­sl vám návště­vu Posledního krá­le v kině roz­mlou­vat. Nils Gaup nato­čil v rám­ci mož­nos­tí sluš­nou podí­va­nou, kte­rá si své mís­to na slun­ci i přes své chy­by zaslou­ží. Ne vždy sice tenhle film fun­gu­je úpl­ně bez pro­blé­mu, přes­to ona hodi­na a tři­čtvr­tě ve spo­leč­nos­ti nor­ských dějin ute­če pře­kva­pi­vě rych­le. Jako bonus k tomu dosta­ne­te video­po­zván­ku na nor­ské hor­ské hře­be­ny a lek­ci his­to­ric­ké­ho car­vin­gu.
Záchrana nor­ské­ho krá­lov­ství na hře­be­nech hor. Nils Gaup nato­čil poměr­ně sluš­nou his­to­ric­kou podí­va­nou, kte­rou mož­ná troš­ku zby­teč­ně táh­ne k prů­mě­ru sna­ha při­blí­žit se zao­ce­án­ským pro­duk­cím, nicmé­ně na dru­hé stra­ně zachra­ňu­je sym­pa­tic­ká sever­ská atmo­sfé­ra a exte­ri­é­ry. Pro fanouš­ky his­to­ric­kých podí­va­ných roz­hod­ně dob­rá vol­ba, ostat­ně i pro všech­ny, kte­ří si chtě­jí dát výpra­vu do nor­ské his­to­rie.
30% Klasický Hollywood
30% Město hvězd
20% Zábava pro všech­ny
20% Porce dob­ré nála­dy

Poslední král
(Birkebeinerne, The Last King, Posledný kráľ)
Akční / Dobrodružný / Drama / Životopisný
Norsko, 2016, 100 min

Režie: Nils Gaup
Scénář: Ravn Lanesskog
Kamera: Peter Mokrosinski
Hudba: Gaute Storaas
Hrají: Jakob Oftebro, Kristofer Hivju, Pål Sverre Hagen, Thorbjørn Harr, Thea Sofie Loch Næss, Benjamin Helstad, Stig Henrik Hoff, Jeppe Beck Laursen, Nikolaj Lie Kaas, Søren Pilmark, Adam Nemet, Torkel Dommersnes Soldal, Ane Ulimoen Øverli, Bjørn Sundquist, Åsmund Brede Eike
Producenti: Finn Gjerdrum, Stein B. Kvae
Scénografie: Karl Júlíusson

Česko V kinech od: 19.01.2017 Film Europe