Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Zmizení | Prisoners [80%]

Zmizení | Prisoners [80%]

Denis Villeneuve se pyš­ní tři roky sta­rým celo­ve­čer­ním debu­tem Požáry, kte­rý se dodnes drží v žeb­říč­ku 250 nej­lep­ších fil­mů dle ame­ric­ké­ho por­tá­lu IMDb.  To činí z jeho dal­ší­ho poči­nu poměr­ně oče­ká­va­ný sní­mek. Zvláště, když se v něm obje­ví v hlav­ních rolích Jake Gyllenhaal a Hugh Jackman. Avšak i pokud vás trai­le­ry nepře­svěd­či­ly (jako mě), měli bys­te i přes­to sním­ku dát šan­ci. Za váš čas totiž ten­to mra­zi­vý thriller roz­hod­ně sto­jí.
Keller Dover (Hugh Jackman) se svo­jí rodi­nou jde osla­vit díku­vzdá­ní ke své­mu pří­te­li Franklinovi (Terrence Howard) a jeho rodi­ně. Vše se ovšem zvrt­ne v momen­tě, kdy se děti po jíd­le roz­hod­nou vydat do nepří­liš vzdá­le­né­ho domu Doverových. Z toho­to výle­tu se totiž hol­čič­ky obou otců již nevrá­tí. Po prvot­ním pát­rá­ní v oko­lí vychá­zí naje­vo, že v sou­sed­ství před něko­li­ka hodi­na­mi par­ko­val nezná­mý kara­van a tak všech­ny napa­dá to nej­hor­ší, malé dív­ky někdo une­sl. Případ zmi­ze­lých dívek dostá­vá na sta­ros­ti detek­tiv Loki (Jake Gyllenhaal), kte­rý začí­ná pro­vě­řo­vat všech­ny mož­né scé­ná­ře zmi­ze­ní dívek. Keller ovšem nechce čekat a bere zále­ži­tost do vlast­ních rukou.
Popravdě, nevím proč mě trai­ler na zmi­ze­ní nenadchl. Veškeré jeho čás­ti by na papí­ře půso­bi­ly doce­la pří­jem­ně a herec­ké obsa­ze­ní také neby­lo špat­né, nicmé­ně mě to pros­tě do kina nijak zvláš­tě netáh­lo. O to pří­jem­něj­ší bylo pře­kva­pe­ní, když jsem se ke sním­ku koneč­ně dostal. Bez prů­ta­hů totiž mohu říci, že se jed­ná o jed­no­ho z čer­ných koní letoš­ní fil­mo­vé sezo­ny. Denis Villeneuve totiž nato­čil mra­zi­vý atmos­fe­ric­ký thriller, kte­rý i přes dél­ku dvou a půl hodi­ny divá­ka pohl­tí a nepus­tí jej do posled­ní minu­ty.
Lví podíl na tom hra­je pří­jem­né obsa­ze­ní a solid­ní scé­nář, stej­ně jako oso­bi­té zpra­co­vá­ní. Tvůrci se sice mís­ty sni­žu­jí ke kopí­ro­vá­ní poměr­ně nadu­ží­va­ných ber­li­ček a cha­rak­ter­ní­ho vývo­je v tom­to žánro­vém kon­tex­tu, výsled­ný dojem to ovšem nestí­há nijak závrat­ně kazit. Snímek totiž drží celou dobu pohro­ma­dě a nemá jedi­nou vylo­že­ně špat­nou či prů­měr­nou část. I když mu k doko­na­los­ti pře­ci jen něco chy­bí, plní roli čer­né­ho koně pod­zi­mu napros­to doko­na­le. Fanoušci chlad­ných kri­mi­nál­ních thrille­rů rados­tí zaple­sa­jí, ostat­ní si uži­jí výbor­ně obsa­ze­nou kri­mi­nál­ku, kte­rá se nesna­ží vetřít divá­ko­vi do příz­ně za kaž­dou cenu.

Pokud vám tak podob­né lát­ky něco říka­jí, dej­te urči­tě Zmizení šan­ci. Zklamání vás roz­hod­ně v kinech neče­ká. Podobně pří­jem­ně nato­če­ný a napsa­ný sní­mek, během kte­ré­ho ute­čou dvě a půl hodi­ny jako voda tu už něja­kou dobu nebyl. A ne že bych chtěl být pro­rok ale řekl bych, že zase něja­kou dobu nebu­de.

Denis Villeneuve jeho dru­há celo­ve­če­rov­ka a tre­fa do čer­né­ho. Zmizení je pocti­vý atmos­fe­ric­ký thriller, kte­rý se může chlu­bit nejen skvě­lým obsa­ze­ním a herec­ký­mi výko­ny, ale také solid­ně napsa­ným pří­bě­hem a pre­ciz­ním zpra­co­vá­ním. Pokud bych měl volit sní­mek toho­to pod­zi­mu, měl bych poměr­ně jas­no.

Zmizení
(Prisoners, Zmiznutie)

Thriller / Krimi / Drama / Psychologický