Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Bright

Bright

Netflix se neta­jí svým plá­nem po seri­á­lo­vém poli dobýt také fil­mo­vou tvor­bu. Doposud se ovšem jed­na­lo o méně náklad­né pro­jek­ty a ty ambi­ci­óz­něj­ší pro­jek­ty se na nás tepr­ve chys­ta­jí v násle­du­jí­cích letech. Tím prv­ním náklad­ným poku­sem, kte­rý má pomo­ci této plat­for­mě pro­ra­zit a je pova­žo­va­ný za prv­ní „bloc­kbus­ter“ toho­to dis­tri­bu­to­ra, je akč­ní „fan­ta­sy“ Bright, v jehož hlav­ní roli se před­sta­ví Will Smith, kte­rý si zopa­ko­val spo­lu­prá­ci s reži­sé­rem Sebevražedného oddí­lu Davidem Ayerem. Jak tenhle pokus dopad­nul?

Scott Ward (Will Smith) ješ­tě pořád­ně nedo­lé­čil zra­ně­ní, kte­ré si poří­dil při výko­nu služ­by, a už jej čeká dal­ší per­ná noc. Od té doby, co byl vybrán jako par­ťák prv­ní orkské­ho poli­cis­ty Nicka Jakobyho (Joel Edgerton) se mu totiž lepí smů­la na paty. Můžou za to ale i jeho kole­go­vé, kte­ří by se nej­rad­ši neza­pa­da­jí­cí­ho čle­na poli­cej­ních slo­žek zba­vi­li. Jednoho dne ovšem dosta­nou uni­kát­ní pří­le­ži­tost. Ve měs­tě se totiž obje­ví kou­zel­ná hůl­ka, báj­ný arte­fakt kte­rý má moc vyvo­lat tisí­ce let zapo­vě­ze­né­ho pána tem­not...

Na papí­ře to zní poměr­ně zají­ma­vě. Kombinace fan­ta­sy postav a fan­ta­sy vůbec s drs­nou poli­cej­ní podí­va­nou v moder­ním hávu, když už nic tak ori­gi­na­li­ta se fil­mu upřít nedá. Navíc za fil­mem sto­jí David Ayer, kte­rý si sice tro­chu pošra­mo­til pověst s loň­ským komik­so­vým prů­švi­hem Sebevražedný oddíl, ve své fil­mo­gra­fii má ovšem tako­vé kous­ky jako Železná srd­ce, Patrola, Drsný časy nebo Street Kings. Jako scé­náris­ta navíc stál za dodnes vele­be­ným Training Day.  Scénář ovšem sepsal poně­kud kon­tro­verz­ní scé­náris­ta Max Landis, jehož jmé­no roz­hod­ně nezna­me­ná kva­li­tu, jak by si sám o sobě rád mys­lel. Jak tedy dopa­dl výsled­ný pro­dukt? Rozhodně to není tako­vá hrůza, jak se vám sna­ží zahra­nič­ní ohla­sy namlu­vit, zázra­ky ovšem neče­kej­te (slov­ní hříč­ka ten­to­krát úmy­sl­ná).

Will Smith se sna­ží vytřís­kat veš­ke­ré zbyt­ky bud­dy cop šar­mu, kte­rý mu zbyl z rolí dnes již dáv­no minu­lých a dává tak čás­teč­ně vzpo­me­nout na zále­ži­tos­ti typu Muži v čer­ném nebo Mizerové, byť tu ten­to­krát není vylo­že­ně za sym­paťá­ka ale spí­še za tro­chu otrá­ve­né­ho a čás­teč­ně pokři­ve­né­ho poli­cis­ty, kte­rý se tak tro­chu pokou­ší o vykou­pe­ní za své vlast­ní cho­vá­ní. Na dru­hé stra­ně jeho par­ťák se zamas­ko­va­nout tvá­ří Joela Edgertona se sna­ží pře­svěd­čit, že jeho rasa má na víc, než být jen pou­lič­ní pova­leč a gan­gs­ter a sna­ží se tak najít jak uzná­ní od svých soukme­nov­ců tak své mís­to ve spo­leč­nos­ti. Jasně, dalo by se tu dis­ku­to­vat na plo­še něko­li­ka odstav­ců o tom, jak se film dá deko­do­vat v kon­tex­tu naší spo­leč­nos­ti a jaké nabí­zí názo­ry na rasis­mus, dis­kri­mi­na­ci a ška­tul­ko­vá­ní sku­pin oby­va­tel­stva, nicmé­ně pro­jed­nou si tuhle pře­hna­nou cit­li­vost snad může­me odpus­tit (i když se film do podob­ných ana­lýz sám zamo­tá­vá parafrá­ze­mi hnu­tí Black Lives Matter a podob­ně - a jenom pro­to, že čer­no­ši jsou ten­to­krát ti hod­ní a orci ti špat­ní to najed­nou nic neo­mlou­vá), ona totiž i přes doce­la pří­liš náklon­nost k nadu­ží­va­ným klišé je doce­la výpo­věd­ná, byť se film ode­hrá­vá ve měs­tě, kde elfo­vé, kou­zel­né víly a orci jsou na den­ním pořád­ku.

Samotný pří­běh je pak kla­sic­kým honem za MacGuffinem, kte­rá má spí­še dávat pro­stor pro díl­čí momen­ty, spí­še než vtáh­nout divá­ka díky pří­bě­hu samot­né­mu. Kouzelná hůl­ka je spí­še pro­střed­kem, než samot­ným cílem. Je navíc opře­de­na pří­bě­hem, kte­rý tak tak drží dohro­ma­dy, urči­té trh­li­ny v celém nasta­ve­ném svě­tě by odha­lil i páťák. Byť tak svět fil­mu v rám­ci mož­nos­tí fun­gu­je, člo­věk by čekal pře­ci jen něco víc. Bright paběr­ku­je na bana­li­tách, odmí­tá jít do hloub­ky a divá­kům nabí­zí povrch­ní, pří­mo­ča­ré a jed­no­du­ché vysvět­le­ní, kte­ré ne vždy je úpl­ně věro­hod­né, jako napří­klad celá zále­ži­tost kolem kou­zel­ní­ků, kte­ří dali fil­mu své jmé­no.

Audiovizuálně se film sna­ží podat jakousi moder­ni­zo­va­nou sty­lis­tic­kou strán­ku, kte­rou zvo­lil Ayer pro svůj film Patrola. S tím, že je na fil­mu hod­ně cítit vliv sna­hy o to, půso­bit co nej­ví­ce cool a moder­ně, jako tomu bylo tře­ba v pří­pa­dě Sebevražedného oddí­lu. Trochu ško­da je, že film díky tomu ztrá­cí tro­chu věro­hod­nos­ti a půso­bí tak tro­chu namyš­le­ně. Je ovšem na pová­že­nou, jak moc za tím sto­jí scé­nář a jak vel­kou roli na tom měl styl Davida Ayera. Rozhodně by si však film zaslou­žil tro­chu více pro­sto­ru na před­sta­ve­ní svě­ta, ve kte­rém se ode­hrá­vá (jeli­kož zde je to poně­kud zkrat­ko­vi­té), a pře­de­vším pro své­ho zápo­rá­ka, nebo spí­še zápo­rač­ku, s tvá­ří Noomi Rapace, kte­rá má sice něko­lik zají­ma­vých scén, na plo­še dvou hodin ovšem půso­bí tro­chu upo­za­de­ně. Rozhodně pak ne tak děsi­vě, jak se vám film sna­ží namlu­vit.

Byť má tedy Bright nepo­pi­ra­tel­né nede­ostat­ky a z poten­ci­á­lu se dalo vytě­žit o hro­ma­du víc, doká­zal bych vyjme­no­vat hned něko­lik komerč­ně úspěš­ných bloc­kbus­te­rů z letoš­ní­ho roku, kte­ré dopadly o pozná­ní hůře. Není to tedy úspěch na prv­ní dobrou ale pří­slib toho, že to Netflix mys­lí váž­ně. Škoda, že tenhle film má v Ayerově fil­mo­gra­fii blí­že spí­še k Sabotáži, než k vyda­ře­něj­ším poli­cej­ním dra­ma­tům, ze kte­rých si mno­hé vypůj­ču­je. Přesto bych Bright úpl­ně neo­de­p­si­o­val, jako jed­no­rá­zo­vá pop­cor­nov­ka, kte­rou si může­te hned pus­tit v obý­vá­ku roz­hod­ně poba­ví a zaujme dosta­teč­ně. A vzhle­dem k tomu, že již teď byla potvr­ze­ná dvoj­ka, bude na napra­vo­vá­ní nedo­stat­ků ješ­tě pro­stor.

Ne úpl­ně vyrov­na­ná, povrch­ní, znač­ně zjed­no­du­še­ná a nevy­rov­na­ná podí­va­ná, to je prv­ní zásek mezi vel­ký­mi fil­my od Netflixu. Za ty dvě hodi­ny ovšem poba­ví více, než někte­ré dale­ko náklad­něj­ší bloc­kbus­te­ry a i přes zjev­né nedo­stat­ky a slab­ší scé­nář od Maxe Landise je tenhle mix poli­cej­ní kri­mi­nál­ky a fan­ta­sy, říz­nu­tý bud­dy cop podí­va­nou, vlast­ně doce­la fajn.

Bright
Akční / Dobrodružný / Drama / Krimi / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2017, 117 min

Režie: David Ayer
Scénář: Max Landis
Kamera: Roman Vasyanov
Hudba: David Sardy
Hrají: Will Smith, Noomi Rapace, Joel Edgerton, Chris Browning, Brandon Larracuente, Édgar Ramírez, Lucy Fry, Ike Barinholtz, Brad William Henke, Kenneth Choi, Dawn Olivieri, Andrea Navedo, Nea Dune, Matt Gerald, Luis Moncada, Thanh Van Ngo, Alex Meraz, Daniel Moncada, Happy Anderson, Derek Graf, Aaron V. Williamson, Pleasant Wayne, Chelsea Rendon, Laura Vallejo
Producenti: David Ayer, Eric Newman, Bryan Unkeless
Střih: Michael Tronick
Scénografie: Andrew Menzies