Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > To: Kapitola 2 - Recenze - 40%

To: Kapitola 2 - Recenze - 40%

ittwo
ittwo

Filmy na moti­vy knih Stephena Kinga posled­ní dobou letí. A tak není pře­kva­pe­ní, že nám reži­sér Andy Muschietti při­ná­ší pokra­čo­vá­ní jeho horo­ru „It: Kapitola 2“. Vlastně to není pře­kva­pe­ní pro ty z vás, kdo četl kni­hu. A tak­též pro vás nebu­de pře­kva­pe­ní ani pří­běh letoš­ní­ho sním­ku. Klaun Pennywise (Bill Skarsgård) se vrá­til do Derry po 27 letech. Naši zná­mí už nejsou děti a kaž­dý má své pro­blémy po tom, co opus­ti­li Derry. Nicméně jako malí slo­ži­li pří­sa­hu, že se v pří­pa­dě potře­by vrá­tí do měs­ta s nebla­hou sta­tis­ti­kou zmi­ze­ní lidí. Už je to něja­kou dobu a podrob­nos­ti minu­lých udá­los­tí si pama­tu­je pou­ze Mike. Ten totiž v Derry zůstal a sle­do­val situ­a­ci. Ostatním jejich zážit­ky moc rád Pennywise při­po­me­ne v hrůz­né hře o to, koho vydě­sí víc a koho z přá­tel sní jako prv­ní­ho.
Druhá kapi­to­la tak nava­zu­je pří­mo na prv­ní film, a tak vře­le dopo­ru­ču­ji všem, dohnat si lát­ku a na prv­ní sní­mek s tan­čí­cím klau­nem se podí­vat. Rozhodně si ukon­če­ní pří­bě­hu uži­je­te víc, a to už nyní v našich kinech!

MV5BOTdiYzIxYzUtOTYyMi00MjZlLWIxMjUtY2RmZTFhOTFkNjQzXkEyXkFqcGdeQXVyNjg2NjQwMDQ@. V1 SY1000 SX1500 AL
Zdroj: Imdb.com

Na začá­tek při­zná­vám, že jsem kni­hu neče­tl a rov­nou také při­zná­vám, že nejsem pří­liš vel­ký fan­da horo­rů. Přes to si umím dob­rý horor užít. Bohužel tohle nebyl ten pří­pad a důvo­dů je víc než dost. Už od prv­ní­ho sním­ku To jsem nic neo­če­ká­val, ale nako­nec to bylo zda­ři­lé díl­ko. Tentokrát je na fil­mu vidět už jen z herec­ké­ho obsa­ze­ní, že tvůr­ci zís­ka­li mno­hem víc peněz. Nevím jest­li to byl záměr, ale film se drží kniž­ní před­lo­ze více, což ješ­tě zmí­ním.
Nejprve ale k samot­ným her­cům. Dvě vel­ká jmé­na jsou zde hlav­ně James McAvoy a Jessica Chastain. Hlavně na Jamesovi je posled­ní dobou vidět, že herec­ky vyzrál a oprav­du umí hrát. Z ostat­ních her­ců je pro mě ješ­tě tro­chu zná­mý Bill Hader. Nemohu říct, že by ostat­ní her­ci hrá­li nějak špat­ně, ono není moc co uká­zat, scé­nář a režie byly asi dost strikt­ní. Do jaké míry za to může samot­ný reži­sér, nebo lob­by z vyš­ších pozic, to mi není zná­mo.

MV5BMjRmMzllMjAtOGI0Ny00MWNkLWIxZTYtMzg3NGUxZGU3Yzg5XkEyXkFqcGdeQXVyNTY2NDExMTA@. V1
Zdroj: Imdb.com

Tím, že není kde uká­zat jejich herec­ké umě­ní spo­čí­vá v samot­ném ději a roz­lo­že­ní scén samot­ných. Často se zde pra­cu­je s retrospek­ti­vou, kde se budou cítí lépe divá­ci zna­lí prv­ní­ho fil­mu. Dětští her­ci zde nao­pak před­ved­li na můj vkus poměr­ně dobrou prá­ci a tře­ba tako­vé Sophii Lillis hádám veli­kou herec­kou budouc­nost. Dále už film sází jen na kla­sic­ké „lekač­ky“, hod­ně digi­tál­ních tri­ků a tmu. Tmou se pokou­ší ušet­řit nejen pení­ze ale také sna­hu více zapra­co­vat na tem­né atmo­sfé­ře, kte­rá prv­ní­mu sním­ku roz­hod­ně nechy­bě­la. Tady dru­há kapi­to­la výraz­ně pokul­há­vá a asi po polo­vi­ně fil­mu jsem si vši­ml dost podiv­né­ho ply­nu­tí času. Asi to byl prá­vě účel - rych­le ať je tma, ať máme kam scho­vat kuli­sy a tro­chu lidi vydě­sit tmou. Na mě tenhle pokus teda abso­lut­ně nefun­go­val. A zmí­ně­né digi­tál­ní tri­ky jsou vel­mi patr­né a dost srá­ží tu manu­ál­ní prá­ci tvůr­ců, kte­ří si vždyc­ky dáva­li na horo­rech zále­žet. Bílá mas­ka holt nesta­čí a ta spous­ta digistřev a růz­ných potvor z film lep­ší sní­mek neu­dě­lá.

MV5BMDEzZTU4NDItYjBhNi00NTcwLTliYzEtN2U5YzA5MDI0ZmRlXkEyXkFqcGdeQXVyNjQ4ODE4MzQ@. V1
Zdroj: Imdb.com

Další věcí, kte­rá na mě abso­lut­ně neza­bra­la byl scé­nář. O ději kni­hy jsem si pře­če­tl abych měl hrubé srov­ná­ní, tak­že oprav­du mohu potvr­dit, že dru­há kapi­to­la odpo­ví­dá více kni­ze. Filmy tak odpo­ví­da­jí i před­lo­ze v tom, že se dru­hý děj ode­hrá­vá 27 let po prv­ním. Jen datum je posu­nu­to do moder­něj­ší doby, což taky dávám za pří­či­nu roz­počtu. Ale zpět ke scé­ná­ři, kte­rý napsal ten­to­krát samot­ný Gary Dauberman. Scénář obsa­hu­je tak úder­ná a lehce odha­li­tel­ná klišé, až to hez­ké není. Velmi čas­to se kinosál roze­smál. Což při daných scé­nách půso­bi­lo dost podiv­ně. Aby toho neby­lo málo, tak z něja­ké­ho důvo­du dru­há kapi­to­la obsa­hu­je spous­tu pasá­ží mají­cí vtip­ný cha­rak­ter. A to ať už v podo­bě slov­ních vti­pů, nebo gro­tesk­ních situ­a­cí. Ale je toho tak nějak moc, tak­že to na mě půso­bi­lo chví­le­mi jako při srov­ná­ní kla­sic­ké akč­ní pec­ky a Postradatelných. Opravdu si film dělá až pří­liš čas­to legra­ci z žán­ru a vel­mi čas­to ho tak­to opouš­tí. V tomhle smě­ru bych sou­hla­sil s jed­ním z divá­ků. Ten pár minut po před­sta­ve­ní řekl, že „tohle urči­tě za něco dosta­ne mali­nu“.

MV5BMjMzODc3NzcxM15BMl5BanBnXkFtZTgwMjk5MjgwODM@. V1 SX1557 CR001557999 AL
Zdroj: Imdb.com

A pořád to není málo. Vše výše zmí­ně­né umoc­ňu­je nevý­raz­ný klaun Pennywise, kte­rý tu nemá až tolik pro­sto­ru. Tvůrci se pros­tě roz­hod­li, že klaun má mno­ho podob a tak ho v nich uka­zu­jí, ať jsou sebe­ší­le­něj­ší. Nedostatek pro­sto­ru je o to pate­tič­těj­ší pro­blém vzhle­dem k dél­ce fil­mu. A to je nako­nec asi fak­tor, kte­rý zabil film úpl­ně. Pozor přá­te­lé! Druhá kapi­to­la má totiž celých 165 minut!!! První půl­ka fil­mu cel­kem ušla, ale taky neu­ká­za­la moc horo­ru. Druhá polo­vi­na se to sna­ží zachrá­nit, ale pros­tě už to nejde. Máte toho už dost a já jsem se dost nudil. Mohl za to i uje­tý sci-fi scé­nář, kte­rý ač je věr­něj­ší před­lo­ze, na fil­mo­vé plát­no se asi neho­dí v tako­vé podo­bě. Škoda, že ve mě prv­ní film vzbu­dil tro­chu zájmu. Jít do kina s nulo­vou před­sta­vou a nulo­vým oče­ká­vá­ním, tak by mě asi poba­vi­la tře­ba hla­va mrt­vo­ly s noha­ma pavou­ka po vzo­ru „Věci“, ale takhle jsem se chví­le­mi nesku­teč­ně nudil a po polo­vi­ně sním­ku mě bolel zadek, tak­že jsem čas­to víc pře­mýš­lel nad tím, jak lépe si ješ­tě sed­nout.
Jsem rád, že dru­há kapi­to­la je zdá se oprav­du posled­ní a nebu­de­me muset trpět. Třeba se tak sta­ne v dal­ším sním­ku pod­le před­lo­hy Stephena Kinga - Doktor Spánek, kte­rý má pre­mi­é­ru za něja­ké 2 měsí­ce a má nava­zo­vat na slav­né Osvícení.
It: Kapitola 2 má občas své svět­lé momen­ty, kdy dosta­li her­ci tro­chu pro­sto­ru se uká­zat a sem tam se uká­že i dob­rá scé­na, kte­rá navo­dí pocit stra­chu. Bohužel tyhle momen­ty rych­le mizí a divák pak musí dlou­ho trpět klišé, kome­dii a digi­bor­del. Až pří­liš dlou­ho. Tentokrát budu nemi­lo­srd­ný a dávám Pennywisovi 40%. Ještě, že už je konec.

-