Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > X-Men: Dark Phoenix - Recenze - 65%

X-Men: Dark Phoenix - Recenze - 65%

MV5BMTQzNmU0ZDctMzhkNy00M2Q5LWJhZjItMjhkNGEyZmRkZjk2XkEyXkFqcGdeQXVyNzg5MTQ2MTE@. V1

Simon Kinberg use­dá popr­vé do reži­sér­ské­ho křes­la celo­ve­čer­ní­ho fil­mu a při­ná­ší nám ohni­vou jed­no­hub­ku ze svě­ta X-Men. Není se čeho bát (nebo jo?), Simon je zku­še­ný pro­du­cent a scé­náris­ta, kte­rý nám zpro­střed­ko­val dal­ší vel­ké pec­ky ze svě­ta Marvelu jako X-Men a Deadpool. A pálit vás tenhle film vlast­ně taky moc nebu­de, ten se spá­lil v pod­sta­tě sám, ale o tom poz­dě­ji.
Mladí X-Meni se ten­to­krát musí posta­vit jed­né z nej­sil­něj­ších bytos­tí vesmí­ru - Dark Phoenix. Ale není to tak jed­no­du­ché. Při vesmír­né misi, na kte­rou jsou naši hrdi­no­vé vyslá­ni za záchra­nou kos­mo­nau­tů se sta­ne tak tro­chu neho­da. Vesmírná kos­mic­ká síla/entita, kte­rou my fan­do­vé zná­me jako Phoenix Force se vtě­lí do Jean Grayové (Sophie Turner), ve kte­ré vycí­ti­la obrov­ský poten­ci­ál. Už tak moc­ná mutant­ka, kte­rá má leh­ké psy­chic­ké potí­že z dět­ství se stá­vá sil­něj­ší a je to o to hor­ší, že se skr­ze ní začne pro­je­vo­vat moc Phoenix. A jak to tak bývá, když svou moc někdo nedo­ká­že ovlá­dat, tak se budou dít věci a brzy se něko­mu ublí­ží. A je to Jeanina rodi­na, kte­ré ona tak­to ublí­ží.
Rodina X-Menů v čele v pro­fe­so­rem Charlesem Xavierem (James McAvoy) to nicmé­ně nehod­lá vzdát a Jean zachrá­nit při­vést domů. Nebude to však snad­né a hrdi­no­vé se musí posta­vit nejen nevy­zpy­ta­tel­né Jean, ale i staré­mu pří­te­li Magnetovi (Michael Fassbender) a úpl­ně nové­mu nepří­te­li. A jak se tohle ohni­vé akč­ní rodin­né dra­ma vyře­ší? To máte mož­nost nyní zjis­tit v našich kinech.

MV5BOGI4MzE0ZWItYjAwZC00NTkwLTg0NTItNDRiMmY2ZGJiODczXkEyXkFqcGdeQXVyNjg2NjQwMDQ@. V1 SX1777 CR001777744 AL
Zdroj: Imdb

Začnu tím, co je zřej­mé na prv­ní pohled, a to je vizu­ál­ní strán­ka fil­mu. Já jsem ho viděl v Imax 3D a rov­nou mohu říct, že to není úpl­ně potře­ba. Je fakt, že vidět zblíz­ka star­tu­jí­cí rake­to­plán ve 3D za burá­ce­ní v kinosá­le, to je super, ale výsled­né­mu dojmu to moc nepři­dá. Ve fil­mu je doce­la dost vidět, kte­ré scé­ny jsou nato­če­ny pri­már­ně 3D kame­ra­mi pro úče­ly Imax a kte­ré jsou digi­tál­ně pře­dě­lá­ny do oněch 3D. Ale to jen okra­jo­vě jako zají­ma­vost. Jinak se na film kou­ká dob­ře, akce tu vlast­ně pří­liš není, a když ano, tak není pří­liš dlou­há. Je znát, že akcent fil­mu je úpl­ně jin­de, a to v emo­ci­o­nál­ní rovi­ně. Takže tri­ků si uži­je­te tak ako­rát, akce má spát a až na pár výji­mek to není pře­hna­né vzhle­dem k síle Dark Phoenix.
Vizuální strán­ku dopro­vá­zí svou hud­bou bož­ský Hans Zimmer, kte­rý opět uka­zu­je svo­jí veli­kost a muzi­kál­ní geni­a­li­tu. Jsem moc rád, že ho stu­dio uke­ca­lo ješ­tě k jed­né komik­sov­ce, kte­ré už dělat nechtěl. Nosné hudeb­ní téma je lehce roz­po­zna­tel­né a snad­no se i ve zbyt­ku pozná Hansův ruko­pis. Já už se tak doce­la těším na vydá­ní soun­d­trac­ku, kte­ré je plá­no­vá­no na 7.6.2019.

MV5BMTk2OTMzMjI3MF5BMl5BanBnXkFtZTgwMzk1NDI0NjM@. V1 SX1777 CR001777744 AL
Zdroj: Imdb

No a teď k téma­tům, kte­ré srá­ží hod­no­ce­ní fil­mu. Jak jsem řekl, reži­sér Simon Kinberg sta­ví film až někam do oblas­ti rodin­ných dra­mat, což urči­tě je zají­ma­vé v rám­ci komik­so­vé­ho svě­ta. U staré­ho Wolverina ve fil­mu Logan mu to náram­ně vyšlo, ale tady se teda fakt spá­lil. Emočně sou posta­vy šered­ně plo­ché. Na ukáz­ku pořád­né emo­ce vlast­ně ani nema­jí dost pro­sto­ru a jedi­ná, kdo tu má čas něco uká­zat je samot­ná Jean (jo Charles taky sem tam). A tady se uka­zu­je, že Sophie Turner je pros­tě pořád stej­ná jako v GoT. Jediné co umí tro­chu zahrát je agre­siv­ní, potaž­mo nafr­ně­ná emoč­ní rovi­na. Když se sna­ží vyplo­dit něja­ké to dra­ma a sou­cit, tak to vyzní do prázd­na. Ba co víc, sta­ne ze z ní ufňuka­ná „nána“, kte­rou si tak dob­ře lidé pama­tu­jí prá­vě z Her o Trůny. Co tenhle pocit pod­tr­hu­je je Tye Sheridan v roli Cyclopse. Ten nepřed­ve­de vůbec nic. Má to být Jeanin mile­nec, ale tady abso­lut­ně chy­bí che­mie. To už fakt mno­hem víc věří­te dvojici/trojici Beast+Raven+Magneto.
Avšak najdou se i dob­ře zahra­né role. James McAvoy mě zase pře­svěd­čil o svých kva­li­tách a umí zahrát spous­tu věcí. A taky koneč­ně uka­zu­je, že Charles Xavier vždyc­ky nebyl ten pan doko­na­lý. Další posta­va, kte­rá mě pře­kva­pi­la byl Magneto. Sice pří­liš pro­sto­ru nedo­stal, ale i tak ho Michael Fassbender zahrát, tak jak si ho ale­spoň já, jakož­to fanou­šek komik­sů, před­sta­vu­ji. Emočně nestá­lý, zarpu­ti­lý a když jde do tuhé­ho, tak doká­že určit pri­o­ri­ty.
A ješ­tě jed­né posta­vy jsem si zde vši­ml, a kte­rá mě veli­ce mile pře­kva­pi­la. A tou je Storm. Alexandra Shipp byla v její roli v Apokalypse z roku 2016 dost nevý­razná a i samot­ná posta­va nedů­le­ži­tá. Zde jsem se koneč­ně dočkal Storm, jakou znám z komik­sů a Alexandra udě­la­la za ty 2 roky obrov­ský pokrok. Zbytek ansám­blu (Jessica Chastain, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Evan Peters, Kodi Smit-McPhee) je více­mé­ně do počtu.
Takže co se herec­kých výko­nů, zdá se to „pade na pade“, ale bohu­žel kvů­li pro­sto­ru na plát­ně vyjde cel­ko­vě sna­že­ní dost na prázd­no a emoč­ně je film cel­ko­vě plo­chý a málo uvě­ři­tel­ný.

MV5BMjM4NzE5NzM1Nl5BMl5BanBnXkFtZTgwNzA3MzM1NzM@. V1 SX1777 CR001777744 AL
Zdroj: Imdb

No a dru­há věc, kte­rá je pro mě zásad­ní pro­blém je zasa­ze­ní pří­bě­hu, respek­ti­ve časo­vá linie. Kdo z divá­ků nevi­děl X-Men Apokalypsa, tak ten­to odsta­vec radě­ji nečtě­te. Film se dle vyjá­d­ře­ní samot­né­ho reži­sé­ra ode­hrá­vá 10 let po udá­los­tech Apokalypsy. To by z výpra­vy, slo­že­ní týmu a časo­vé­mu obdo­bí sedě­lo, jen­že zde je veli­ký pro­blém. Jean Greyová dis­po­no­va­la silou Phoenix už dřív, a díky ní také byly X-Meni schop­ni Apokalypsu pora­zit. Jenže teď se uka­zu­je, že Phoenix Force zís­ka­la Jean poz­dě­ji v aktu­ál­ním sním­ku. Takže tady máme časo­vý roz­por. Ono by to až tak neva­di­lo, kdy­by v dří­ve zmí­ně­ném sním­ku neod­ka­zo­va­li všich­ni na tuto moc a při finál­ním sou­bo­ji nepro­je­vi­la Jean Samotnou sílu prá­vě v podo­bě ohni­vé­ho ptá­ka. Vlastně by bylo lep­ší, kdy­by sní­mek X-Men Apokalypsa vůbec nevzni­kl. Sice by lidé byli ochu­ze­ni o roz­voj postav a před­sta­ve­ní něko­li­ka nových, ale aspoň by to neu­dě­la­lo tako­vou neple­chu. Navíc byl film dost špat­ně při­jat divá­ky, byl totiž zamě­řen spíš na fanouš­ky komik­sů, kde úspěch měl.

MV5BMmYwNDg4ZjgtNTI0Yi00YzQ5LWFmMjktZWExYTMwY2Y4OTZjXkEyXkFqcGdeQXVyNDQxNjcxNQ@@. V1
Zdroj: Imdb

Kdybychom tedy vza­li X-Men Dark Phoenix tro­chu samo­stat­ně, tak je to cel­kem dob­rá komik­sov­ka ze svě­ta X-Men. Je to vizu­ál­ně dob­ré, hudeb­ně skvě­lé. Jenže scé­náris­tic­ky i režij­ně to hoří jako Fénix a z pope­la to nepo­vsta­ne. Ani samot­né zakon­če­ní mě osob­ně nijak neu­spo­ko­ji­lo, pro­to­že u mě roz­hod­ně nevy­vo­lal pocit, že je oprav­du konec série fil­mů ze svě­ta X-Men. Film tak ničím nepře­kva­pí a dost při­po­mí­ná kla­sic­ké komik­so­vé klišé „alá“ Captain Marvel. Holka má moc, neu­mí jí ovlá­dat, dosta­ne se do pro­blé­mu, kama­rá­di jí chtě­jí pomoct, spo­leč­ně pora­zí nové­ho zápo­rá­ka, hol­ka se hodí do kli­du a sta­ne se zní nej­moc­něj­ší bytost. Konec a šáte­ček. Tím vším nechci nazna­čit, že je Dark Phoenix vylo­že­ně špat­ný film. Je to nako­nec doce­la dob­ře kou­ka­tel­ná jed­no­hub­ka, kte­rá i když se zdá být ohni­vá, tak vůbec nepá­lí. Rychle zapad­ne někam do prů­mě­ru. Já dávám 65% a nebýt Zimmera, tak je urči­tě méně.

Podívejte se na hodnocení X-Men: Dark Phoenix na Kinoboxu.

-