Do rukou se mě dostává velmi zajímavý a inspirativní příběh šťastného dětství jednoho chlapce jménem Andre Stern, který měl možnost svobodně objevovat a rozvíjet své jedinečné vlohy bez tradiční školní výuky. Čeká vás zajímavé a poutavé vyprávění, které vás rozhodně chytne od první strany.
Celou knihou budete putovat běžnými aktivitami, možná na první pohled, ale později zjistíte, že tak běžné pro malé dítě rozhodně nejsou. Jedná se třeba o kovotepectví(dinanderie), učil se algebru, účastnil se kurzu pletení na prstech, navštěvoval keramiku, hodiny tance, bojové umění-kalaripayat, fotografování, přednášky o egyptologii, byl obklopen řadou různých knih, jelikož otec byl knihkupec, skládal stavebnici lego technic, měl obrovský zájem o automobily, astronomii, hru na kytaru, hudbu i herectví a mnoho dalších aktivit. Autor popisuje s obrovskou pokorou, co vše ho zajímalo a čím se celé dny zabýval a co ho bavilo. Jeho rodiče mu dali svobodu se učit přirozeně-skrze hru, vlastní zájmy a životní zkušenosti.
Čeká na vás inspirativní příběh šťastného dítěte, které mělo neobvyklé dětství a objevilo v něm své výjimečné nadání. Debata o tom, zda tradiční školský systém neomezuje naše děti v jejich rozvoji. Přečtěte si velmi zajímavý, nedogmatický a osvěžující pohled člověka, který měl možnost jít jinou cestou. Upřímný, osobní příběh jedinečné volby a svobody. Skvělé, povzbuzující čtení, které mě bavilo od první strany. Tato kniha mě na první pohled zaujala svým názvem, ale i obsahovým zaměřením. Sama jsem běžným školním systémem prošla až po vysokou školu, taktéž jím prochází i mé děti a jsem povoláním učitelka. Ve svém okolí mám několik rodin, které se vydaly cestou domškoláctví a často s nimi vedu různé dialogy a zjišťuji, jaká jsou pro a proti. Neváhala jsem a sáhla jsem po této skvělé knize, jelikož jsem si říkala, jak na mě zapůsobí. Čtení bylo velmi poutavé a zajímavé. Bylo velmi fascinující číst o tom, čím vším se André zabýval a říkala jsem si, že to ani není možné, že to mohl stihnout za jeden svůj život, protože zájmů a činností bylo opravdu mnoho. Autor velmi poutavě vyprávěl, čím vším si zabýval a jaké činnosti ho nejvíce bavily. Knihu doporučím všem, co pochybují o domácí výuce a myslí si, že tyto děti nemají sociální kontakt, ale i těm, co fandí domácí výuce a chtějí se něco zajímavého dozvědět a hledají alternativní formy vzdělávaní a jejich pozitiva. Čtenáři v něm najdou povídání o tom, že radost z učení a svoboda mohou být stejně důležité jako vzdělávání v instituci.
Ukázka z knihy:
Otec s matkou se mnou navštěvovali Musée de la Phtographie v Bievres. Tam jsem sice neobjevil vůbec nic nového, nicméně znal jsem všechny fotoaparáty skrznaskrz a zde jsem je mohl vidět na vlastní oči, což byl povznášející pocit. Přecházel jsem od vitríny k vitríně a mlčky se nořil do pozorování.
Tatínek s maminkou a Eléonore mne doprovázeli bez netrpělivosti, i když jejich vlastní zájem o tuto podivnou míchanici předmětů nedosahoval takových hloubek. (Muzeum v Bievres vlastně sestávalo hlavně z neuvěřitelného množství fotoaparátů, které zde ležely bez popisků v přeplněných zaprášených vitrínách jeden na druhém-což jsem přesně potřeboval!)
Začal jsem dělat skici, plánky a projekty.
Opatřil jsem si krabičky od sirek s maličkými dírkami a jako stínítko jsem používal průhlednou matnou lepící pásku.
Poté jsem zařízení ještě více vylepšil tím, že jsem před otvor nasadil čočku.
Z kartonu jsem vyrobil dva první objektivy a začal experimentovat se zaostřováním a nastavením. Krůček za krůčkem jsem uváděl do praxe všechny teorie, které jsem přečetl.
Vyvrtal jsem otvor do destičky z lepenkové vazby, která se mohla pohybovat v perforovaném krytu. Tak jsem zkonstruoval první gilotinovou uzávěrku.
Všechny tyto improvizované díly jsem pak spojil dohromady a vznikl můj první fotoaparát z kartonu, stavebnice Lego a dřeva.
Dalo mi to dost práce jej zcela utěsnit před světlem a s každým dalším těsněním nabýval aparát na objemu. Vložení filmu znamenalo komplikovanou záležitost, neboť nejprve musel všecko rozebrat. Kromě toho se film uvnitř špatně posunoval, protože těsnění způsobovalo tlak na díly uvnitř fotoaparátu.
Vložil jsem film a co nejsoustředěněji provedl šestatřicet snímků. Pak jsem film dal vyvolat ve fotoateliéru za kostelem svatého Sulpicia. Když jsem si jej vyzvedl, připadala mi cesta domů nekonečná. Nemohl jsem se dočkat, co na obrázcích uvidím. Bohužel se ukázalo, že na nich není k rozeznání nic kromě mlhavé šedivé omáčky.
Rozhodl jsem se pokusit se problém vyřešit a analyzovat důvody neúspěchu.
Několik slov o autorovi:
André Stern (* 1971)
se narodil v Paříži, je hudebníkem, skladatelem, mistrem kytarářem, novinářem a autorem knih. Vyučuje hudbě, přednáší, intenzivně pracuje v oblasti informatiky a s velkým úspěchem zastává různé pozice v tanečním a divadelním světě. Je to šťastný člověk – pracovně i společensky naplněný. A do školy nikdy nechodil, neboť ve Francii není zavedena povinná školní docházka. A protože je stále znovu žádán, aby vyprávěl o své neobvyklé cestě za vzděláním, rozhodl se na toto téma napsat knihu.
Autor: André Stern
Překlad: Petr Sumcov
Žánr: populárně naučná literatura
Vydáno: Vydal Bohemica Books, Praha, 2023
Počet stran: 174
Vazba knihy: brožovaná
ISBN: 978-80-908763-8-5
Knihu můžete koupit zde: