ROZHOVOR
Producenty filmů jsou většinou muži. Najdou se ale i výjimky. Tou je právě PhDr. Dana Voláková, která není žádným začátečníkem ani nováčkem. Precizní, vždy připravená a především pragmatická žena, která přesně ví, co a jak kdy udělat, kam zavolat a do čeho jít a do čeho ne. Rozhodla se, že vstoupí do neznáma, když se dala na produkování komedie Babovřesky Zdeňka Trošky. Už při jejím vzniku ale pochopila, že u jediného dílu rozhodně nezůstane, pustila se do dvojky a nyní vyprodukovala i trojku.
Dano, kolikátým filmem je pro Vás komedie Babovřesky (3)?
Film Babovřesky 3 je mým sedmnáctým filmem, na kterém jsem pracovala.
Když za Vámi přišel Zdeněk Troška s nápadem natočit novou, košilatou a tak trochu „sluncesenovskou“ komedii, co jste si říkala, jaké byly Vaše pocity?
To bylo obráceně, já přišla za Zdeňkem Troškou. Koncem roku 2011 jsem mu zavolala, jestli nemá nějaký scénář letní komedie. Tou dobou jsem za sebou měla práci na filmu Hranaři, který nebyl moc divácky úspěšný a produkce Nogup agency, která tento film produkovala, se chystala na natáčení dalšího filmu – komedie. Bohužel výběr scénáře, který chtěli realizovat, nebyl dle mého názoru nejlepší, takže jsem se nabídla, že jim zajistím komerčně zajímavý titul, režírovaný Zdeňkem Troškou. Naštěstí věřili mému výběru a nechali si tzv. „na klíč“ vyprodukovat film Babovřesky.
Zavolala jsem tedy Zdeňkovi, zeptala se, zda náhodou nemá nějaký scénář, on odpověděl, že několik let mu leží v šuplíku scénář od jednoho slovenského fandy (Ĺuboš Draganovský), který miluje Slunce, seno a Kameňáky a poslal mu svůj scénář na komedii, kde v hlavní roli vystupuje mladý farář, co se jmenuje Šoustal …a bylo…. 4. ledna 2012 jsme se se Zdeňkem nad tím potkali a dohodli obchodní podmínky a termíny realizace. Zdeněk pak tento scénář s Markem Kališem přepsali a upravili. Oslovila jsem televizi a reklamní partnery a v květnu 2012 jsme začali točit „jedničku“. A pak jsme každý květen vše zopakovali a natočily další dvoje Babovřesky.
Věřila jste, jako producent, jako strážce kasy filmu, že bude mít komedie úspěch?
Ano, věřila.
Byla jste skeptická, nebo od začátku jste věřila, že Troška = úspěch?
Opět mohu jen zopakovat – ano věřila, jinak bych nevěnovala víc než 3 roky života práci na přípravách a realizaci trilogie Babovřesky.
Byla jste o to více „v šoku“, když návštěvnost v kinech šplhala po desítkách tisíc?
Tomu se nedá říkat šok, ale milé překvapení a v případě reakce některých kritiků i částečná satisfakce.
Jak se Vám se Zdeňkem Troškou spolupracuje?
Skvěle. ….A nejlepší je přímo na place. To není práce, to je pohoda od prvního klapnutí, až po poslední natáčecí dne.
Jsou Babovřesky jako takové, jedním z Vašich producentsky nejsilnějších filmů, tím nej, nej, nej. Pro pohodu na place, seberealizaci, návštěvnost?
Zatím všechny filmy se Zdeňkem Troškou, na kterých jsem pracovala, byly celkově pro pohodu a atmosféru na place ty nejsilnější, ale Babovřesky jsou na 1. místě. Co se týká návštěvnosti, tak ostatně všechny Troškovy filmy mají dobrou návštěvnost.
Co kromě zisku těší producenta, když se dílo povede?
Já mám největší radost, když se film vůbec povede natočit a jeho finální podoba potěší diváka. Na předpremiérách filmu Babovřesky, které jsem s tvůrci a herci absolvovala, jsem byla překvapena spontánností, s jakou diváci reagovali a jejich nadšením a díky, kterými pak Zdeňka Trošku zahrnovali.
Jak moc náročná cesta je od podání ruky s režisérem, autorem, až po zahájení natáčení a následně po premiéru. Co všechno producent musí absolvovat?
Nemohu mluvit za ostatní producenty, ale já mám tento postup. Po podání si ruky s režisérem, se snažím podat si ruku i s distribuční společností a televizí. Pokud má producent toto zajištěné, má tak třetinu cesty za sebou. Poté oslovím mediální partnery a pak začnu zajišťovat reklamní partnery a další finanční zdroje. A když jich mám zajištěno minimálně 75 procent tak vím, že mohu začít film realizovat. Mezitím výkonná produkce připravuje výrobní složky a spolu s režisérem a dalšími tvůrci připravujeme film k výrobě. Po zajištění dostatečného množství financí předám kompetence výkonné produkci a začne se natáčet. Tím ale moje práce nekončí. Jsem přítomna natáčení a snažím se vědět o všech jeho fázích. Po dotočení filmu se přechází do postprodukce a já začínám s distributorem, televizí, reklamními a mediálními partnery připravovat kampaň a film do distribuce. Obyčejně tento proces trvá tak rok, rok a půl.
Myslíte si, že by Babovřesky uspěly kromě Slovenska i v jiných zemích? Že by „cizinci“ pochopili smysl českého humoru?
Myslím, že český humor je velmi specifický a ne vždy pochopitelný v jeho jemných nuancích. Českému humoru mají asi nejblíže slovanské národy, možná polský či ruský divák by ocenil humor tohoto filmu.
Projekt Babovřesky ale není Vaší první spolupráci s režisérem Troškou, že?
Není. Se Zdeňkem jsem spolupracovala na pohádce Z pekla štěstí 2, pak jsem koprodukovala film Doktor od Jezera hrochů, po tomto filmu jsem vyprodukovala dvanáctidílný seriál Vinařská odyssea, kde byl Zdeněk Troška jeho průvodcem, následovaly Babovřesky 1, 2 a teď i Babovřesky 3.
Chcete se Zdeňkem Troškou spolupracovat i na dalších projektech?
Pokud to bude chtít i on, tak určitě.
Co na Zdeňku Troškovi oceňujete, čeho si nejvíce vážíte?
Zdeněk Troška je skvělý člověk, kamarád a profesionál ve svém oboru a tím se mi snad podařilo vyjádřit to, co na něm oceňuji a proč si ho vážím.
Nejnovější komentáře