Plastová panenka se po existenciální krizi vydává z Barbielandu do reálného světa ve filmu Barbie, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Toto svižné zpracování hračky od Mattela nabízí spoustu barevné zábavy a dostatek úsměvných momentů, které příběh unesou, ale také těžkotonážní satiru, která film zastaví na mrtvém bodě.
V režii Grety Gerwig podle scénáře, který napsala společně s Noahem Baumbachem, hraje Barbie Margot Robbie „stereotypní“ titulní panenku: obyvatelku Barbielandu, která nejí, nepije a nemá genitálie a kouzelně se vznáší od svého Domu snů přes Hvězdnou Vetu až po plastovou pláž v Malibu s pískem a vlnami tvrdými jako kámen.
Barbie je koneckonců plastová hračka, stejně jako postavičky ve filmu Lego Movie... jen je její svět o něco méně přístupný. Žije spolu s celou řadou dalších Barbie (hrají je Emma Mackey, Hari Nef, Nicola Coughlan, Dua Lipa, Alexandra Shipp, Issa Rae a další) a Kenů (Ryan Gosling, Simu Liu, Kingsley Ben-Adir, a dokonce i John Cena) a dokonce i několika vedlejšími postavami (Alan Michaela Cery a Midge Emerald Fennell) v dokonalé existenci, která se za každého svítání rozpadá v písně a tance.
Dokud to není tak dokonalé a Robbieho stereotypní Barbie se ocitne v existenciální krizi a má myšlenky na smrt. To, co by mohlo být zajímavým nastavením Hromnic o prožívání stále stejného dne, je však místo toho externalizováno, protože drsná Podivná Barbie (Kate McKinnon) Robbieho postavě řekne, že problémy má ve skutečnosti dítě, které si s ní hraje v reálném světě.
Barbie se tedy do toho reálného světa na Venice Beach vydává prostřednictvím řady kouzelných vozidel, s Goslingovým Kenem v závěsu. Ale zatímco Barbie nenajde odpověď na svou existenciální krizi zrovna prostřednictvím dospívající Saši (Ariana Greenblatt) a její matky (America Ferrera), Ken najde zbrusu nový svět patriarchátu, který může přenést zpět do Barbielandu.
Gosling si roli Kena bez námahy krade pro sebe a jeho proměna na patu v roli vůdce frajírků, doplněná garderobou Jakea Paula a vrcholným tanečním soubojem s Liu, je vrcholem filmu. Zároveň ale překvapivě hraje plně realizovanou postavu plnou chyb a tužeb, která v průběhu filmu projde hmatatelným obloukem. Jinými slovy, tento Ken je nejzajímavější postavou Barbie.
● Perempuan Bergaun Merah Slušná duchařina z Indonésie od režiséra, který má potenciál. Kimo Stamboel poslední ...
● Better Living Through Chemistry [70%] V dnešním článku se na chvíli vzdálíme z české kotliny a podíváme se na jeden ze zají...
● #1888: Temná věž - Pistolník 1: Cesta začíná - 45 % Temná věž - Pistolník 1: Cesta začíná (Dark Tower - The Gunslinger: The Journey Begins)Vydalo...
● MARTIN FREEMAN MARTIN FREEMAN (Everett K. Ross) byl zatím naposledy k vidění v roli doktora Johna Watsona, ktero...
● Perníkový táta - Série 4 4. řada: 90 % Do značné míry rozporuplná série. Je tu spousta neuvěřitelně skvělých epizo...
Na druhou stranu všechny barbíny - včetně Robbieho hlavní role - jsou chytré a sebevědomé a úspěšné a šťastné a krásné a tak, tak nudné. Jedině Ferrerova maminka, která touží po znovunabytí kouzla trávení času se svou dcerou, má nějakou poutavou charakterovou motivaci.
Až do samotného konce, kdy se Barbie rozhodne, že by možná přece jen měla dát své hlavní postavě něco na práci, a vymyslí pro Stereotypní Barbie existenciální krizi, která je jí vlastní. V pětiminutové sekvenci bílé prázdnoty, která připomíná finále Matrixu Reloaded, vysvětluje merovejská stvořitelka Barbie Ruth Handlerová (Rhea Perlmanová) svému výtvoru i divákům smysl života.
Barbie je také plná uřvaných obžalob patriarchátu ode zdi ke zdi, které jsou vysvětlovány prostřednictvím dialogů, ale nikdy nejsou v rámci vyprávění přesvědčivě zobrazeny. Dokonce i patriarchátem ztělesněný generální ředitel společnosti Mattel (Will Ferrell) je velký roztomilý trouba a nikdy nepředstavuje žádnou skutečnou hrozbu.
Kritici, kteří berou všechno to brojení proti patriarchátu za bernou minci, ale opravdu nedávají Gerwigové a Baumbachovi dostatečné uznání za hloubku jejich mnohovrstevnatého příběhu. Navzdory všemu hluku na povrchní úrovni je tento film o Barbie ve skutečnosti upřímnou prosbou o rovná práva a zastoupení Kensů, skutečně utlačovaných lidí ve světě filmu.
Po sedmi filmech o Transformerech a několika G.I. Joe je tu konečně jeden pro holky... nebo snad ano? Barbie je neobvykle surrealistický letní blockbuster, který by si měli užít všichni diváci, a i když občas překáží zmatené poselství, je v Barbielandu příliš mnoho zábavy na to, abychom tento film zavrhli.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře