Označení horror je pro tenhle film hloupě zjednodušující a uchýlil jsem se k němu v hlavičce proto, že mě nic lepšího nenapadlo. Ve filmové databázi (vynikající místo, zvlášť doporučuji) zase Ďáblova advokáta hodili do jednoho pytle s akčními filmy; faktem je, že dnes žádný film nepostrádá akci -- jenže v takovém případě se jich většina může jít vycpat, neboť Devil’s Advocate je daleko lepší.
Základní myšlence filmu hrají do ruky všechny příznaky naší pokročilé civilizace. Přibližující se milénium vyvolává představu nadcházejícího zlomu, podporovaného mnohými náboženskými výklady. Globální přelidnění se mísí s děsem přírody mizející před očima. U soudů jsou osvobozováni vrahové a przniči, často pro zdánlivou formální prkotinu či slůvko v zákoně. My, cyničtí obyvatelé takzvaných demokracií, pociťujeme prázdnotu práva a spravedlnosti, vlastní bezmocnost před nepředstavitelným bohatstvím a mašinérie moci hrstky povýšených a neřešitelnou chudobou a bezvýchodností nepřehledných zástupů.
Nebojte se, o tom film není, to se mi jenom vybavilo pozadí myšlenky, že jsme součástí plánu, hracími figurkami. A jeden z hráčů je sám Pán Zla.
Začínající floridský právník Kevin Lomax (Keanu Reeves) má úspěch. Jeho předchozí praxe přísedícího prokurátora byla bez jediné prohry; i jako čerstvý obhájce trestních případů dokáže přesvědčit porotu, dokáže jim podstrčit svou vlastní logiku, upoutat svým charismem, třebaže obžalovaný je jasně vinen. Kevin u soudu nikdy neprohrál.
Dobře fungující manželství s krásnou Mary Ann (Charlize Theron) nenarušuje ani jeho bigotní matka (Judith Ivey). Poté, co se Kevinovi podaří vyrazit z poroty osvobozující rozsudek pedofilního učitele, dostává nabídku, kterou nemůže odmítnout: práci u prestižní právní firmy v New Yorku.
Matka stačí ještě synáčka varovat, že N.Y. je světovým centrem hříchu, ale Kevin i Mary Ann jsou vzápětí unešeni nabídnutým bohatstvím, báječným luxusním bydlením, závratným platem a neuvěřitelnou životní příležitostí vůbec.
A Kevin Lomax se seznamuje Johnem Miltonem (Al Pacino), mužem, jenž jej do Města povolal.
Je dokonale fascinován bohatstvím svého nového prostředí a plnou silou se pustí do práce. Cosi se však změnilo. Vítězství není jenom cílem, stává se posedlostí. Brzy přebírá případ bohatého stavitele (Craig T. Nelson), obviněného z brutálních vražd; Kevin je nadšen příležitostí jej obhajovat a naprosto jej neděsí vědomí, že jeho klient se možná dopustil daleko rozsáhlejších zločinů.
John Milton navíc, jak se zdá, nalezl v Kevinově zvláštní zalíbení, a jeho štědrost vůči novému advokátu nezná mezí. Chce s ním trávit svůj volný čas, který Kevin naopak vůbec nenachází pro svou vlastní manželku. Když se mu Mary Ann svěří, že manželky ostatních advokátů nejsou tím, čím se jeví, že jejich život není tak báječný, jak se zdá, že zažívá momenty hrůzy, které neumí vysvětlit, Kevin ji jen povrchně utěší a nadále ignoruje.
Pak ale Eddie Barzoon (Jeffrey Jones) zemře náhlou, děsivou smrtí. Hrůzné dojmy dohánějí Mary Ann k šílenství. Další právnický partner, krásná Christabella (Connie Nielson), svůdně dráždí Lomaxe až k nepříčetnosti. Jeho matka přijíždí na návštěvu a prchá po setkání s Miltonem. Kevin pociťuje první doteky strachu...
Třebaže podle výše zmíněného uvedení do děje je Kevin Lomax jeho centrem, Ďáblův advokát stojí a padá se svým nejdůležitějším představitelem, Johnem Miltonem. Herecký výkon Al Pacina je prostě fascinující. Nikdy jsem nebyl obdivovatelem Keanu Reevese, a ani zde nevybočuje z rámce řemesla. Zato Pacino je tak přesvědčivý, tak charismatický, tak vyzývavý, že jej doporučuji k vidění i těm divákům, které slova akční a horror příšerně odpuzují. Film Devil’s Advocate je z naprosté většiny životním dramatem; nečekejte žádné kýble krve a rohaté obludy. Nejde totiž o tělo, nýbrž o duši.
Jako další pozitivní prvek musím zmínit citlivě ztvárněnou sexuální smyslnost. Obvykle extrémně prudérní Amerika zřejmě pěknou nahotu a sex snese pouze v souvislosti s ďáblem. Film je vskutku právem mládeži nepřístupný.
Velmi dobře jsem se bavil, a určitě nejen já. Třebaže se hned na začátku pokazilo digitální ozvučení a muselo být opravováno (pravá „Digital Experience“ -- takové chrčení jsem už dlouho neslyšel), publikum brzo zapomnělo na půlhodinové zdržení, a na konci filmu se tleskalo. Věřím, že Ďáblovu advokátu zatleskáte i vy.
Hodnocení: VYNIKAJÍCÍ
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
Hned, jaxe Lomax se ženou dostali do New Yorku, začaly být věci příliš napínavé a zajímavé, než abych si všímal hnidopíchatelných detailů.
- Kevin si na záchodě v soudní budově sundá prstýnek (detail). V jednom bezprostředně následujícím záběru celé postavy skloněné nad umývadlem prstýnek na poličce chybí -- a pak je zas zázračně zpět.
- Lomax se ženou odjíždějí od kostela, kde se Kevin byl rozloučit s matkou před odjezdem do New Yorku. Před vsednutím do auta Kevin Mary Ann vášnivě líbá a přitom jí zuby stáhne náušnici. V následující vteřině má Mary Ann obě náušnice zpátky (neměla čas si ji nasadit) a auto se rozjíždí.
- Povšimněte si, jak šíleně brzy ráno museli točit scénu nečekaně prázdných ulic New Yorku -- stíny jsou předlouhé, řekl bych tak 5 a.m.
Photo © 1997 Warner Bros.
Nejnovější komentáře