Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Hon | Jagten [95%]

Drama / Thriller
Dánsko, 2012, 111 min

Režie: Thomas Vinterberg
Scénář: Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm
Hudba: Nikolaj Egelund
Hrají: Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport, Thomas Bo Larsen, Susse Wold, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Anne Louise Hassing

Pro dneš­ní den pře­ru­ším sérii člán­ků o nomi­no­va­ných na Oscara a budu se tro­chu nezvykle věno­vat evrop­ské kine­ma­to­gra­fii. Minulý čtvr­tek totiž do čes­kých kin při­šly dva hoj­ně chvá­le­né sním­ky. Jedním z nich je dán­ské dra­ma s Madsem Mikkelsenem, kte­ré urva­lo i nomi­na­ci na brit­skou cenu BAFTA za nej­lep­ší cizo­ja­zyč­ný sní­mek. Pokud máte vol­nou chví­li, je čas na návště­vu kina...

Dvaačtyřicetiletý Lucas je po pro­puš­tě­ní ško­ly nucen pra­co­vat jako uči­tel v mateř­ské ško­le. Děti ho mají rády a on si až na nevy­ře­še­né spo­ry o opa­t­rov­nic­tví své­ho dospí­va­jí­cí­ho syna na svůj život taky nestě­žu­je. Jeho osa­mě­lý život ale co nevi­dět naru­ší prv­ně začí­na­jí­cí romá­nek s Nadjou, pomoc­nou sílou ve škol­ce, ale hlav­ně afé­ra kte­rá pro­puk­ne prá­vě v mís­tě jeho zaměst­ná­ní. Dcera jeho nej­lep­ší­ho pří­te­le, malá Klara, se roz­hod­ne Lucasovi pomstít lží o tom, že ji sexu­ál­ně obtě­žo­val. Tato zdán­li­vě malá lež však bude mít pro oba nedo­zír­né násled­ky v momen­tě, kdy uve­de udá­los­ti do pohy­bu ředi­tel­ka škol­ky. Vzhledem ke Klařině nepo­sk­vr­ně­né pověs­ti a Lucasově samo­tář­ském sty­lu živo­ta situ­a­ce nabe­re na obrát­kách a vyha­zov a zapo­je­ní poli­cie do vyšet­řo­vá­ní je tepr­ve začá­tek. Lucas se oci­tá sám pro­ti všem, nikdo nechce mít nic spo­leč­né­ho s úchy­lem...

Předně bych měl zmí­nit, že nijak zvláš­tě nehol­du­ji sever­ské kine­ma­to­gra­fii. Mé zna­los­ti začí­na­jí a kon­čí u shléd­nu­tí něko­li­ka zásad­ních sním­ků a těm pár, na kte­ré jsem nara­zil dá se říci náho­dou. S Honem je to ale tro­chu jinak. Z mno­ha míst je na tohle, na prv­ní pohled nevý­raz­né osob­ní dra­ma, pěna chvá­la a je ozna­čo­ván za jeden z top fil­mů roku, kte­rý ješ­tě ani pořád­ně neza­čal.
Jeho kva­li­ty však nespo­čí­va­jí v žád­ném z kla­sic­kých měří­tek západ­ní pro­duk­ce. Žádné vizu­ál­ní láka­dla, žád­né opu­lent­ní sce­né­rie ani slav­né tvá­ře (Mads Mikkelsen těž­ko utáh­ne mimo svo­ji domo­vi­nu něco sám na svůj tvář). Přesto drti­vou vět­ši­nu téhle pro­duk­ce Hon vál­cu­je na všech fron­tách s napros­tým pře­hle­dem. Ptáte se proč? Protože tohle není film dámy a páno­vé, tohle je osob­ní záži­tek ze kte­ré­ho se nebu­de­te snad­no zve­dat ze sedač­ky. Je navíc dost mož­né, že slab­ší pova­hy budou tenhle sní­mek jen těž­ce roz­dý­chá­vat, byť neob­sa­hu­je téměř nic expli­cit­ní­ho.
Lucasovo osob­ní dra­ma je totiž až mra­zi­vě pří­stup­né pro divá­ka a i přes tra­gic­ké násled­ky jed­né malé lži divák nemů­že odtrh­nout oči. Dokonce jsem měl mís­ty pocit, jako by se sál oko­lo mně vyprázd­nil a já byl neza­u­ja­tým pozo­ro­va­te­lem tra­gic­ké­ho údě­lu hlav­ní­ho hrdi­ny. Emoce a poci­ty při­tom jedou napl­no. Nejvíce smut­ná věc na celém fil­mu je ale jeho rea­lis­tič­nost a až boda­vá upřím­nost s jakou je pří­běh podán. Je to až s podi­vem jak snad­no se lidé doká­ží bez­o­hled­ně zma­ni­pu­lo­vat a ničit ostat­ním živo­ty. Jak nená­vist­ná zví­řa­ta ve skry­tu duše vlast­ně jsme a jak rea­gu­je­me v momen­tě kdy si mys­lí­me že jsme v prá­vu. Nejvíc šoku­jí­cí na sním­ku je prá­vě fakt, že neu­ka­zu­je téměř žád­né fan­task­ní výje­vy ale lid­skou spo­leč­nost a její stin­nou strán­ku, kte­ré se kaž­dý vyhý­bá.

Abych prav­du řekl nějak objek­tiv­ně hod­no­tit tenhle sní­mek mi v pod­sta­tě ani nená­le­ží. I teď, něko­lik hodin po pro­jek­ci mám pro­blém s tím, se z jeho násled­ků sebrat. Není to jen téma­ti­kou a pří­bě­hem. Hon je totiž pří­kla­dem fil­mu, kte­rý bych se nebál ozna­čit „čis­tým fil­mem“. Člověk u něj totiž pře­sta­ne vní­mat fakt, že sle­du­je film, že by měl dýchat a pono­ří se hlu­bo­ko dovnitř fil­mu. Z těch­to hlu­bin se však už ani po jeho kon­ci tak úpl­ně nevy­no­ří.

Studie lid­ství a tak­zva­ná civi­li­zo­va­ná spo­leč­nost pod lupou. Naprosto exce­lent­ní dán­ské dra­ma, kte­ré svo­jí upřím­nos­tí a zpra­co­vá­ním napros­to stí­rá hra­ni­ce kde kon­čí film a kde začí­ná rea­li­ta. Jedinečný film v kaž­dém svém ohle­du, doko­na­lý v cel­ku. Zanechá nesma­za­tel­nou sto­pu, kte­rá nutí k zamyš­le­ní; pod­le sebe sou­dím tebe. Vinterberg nato­čil až mra­zi­vě rea­lis­tic­kou fres­ku člo­vě­ka str­ha­né­ho spo­leč­nos­tí, kte­rá ata­ku­je emo­ce silou, kte­rá se jen těž­ko vyrov­ná­vá a divák je nucen mís­ty až zatla­čit slzu. To vše pou­ze s rekvi­zi­ta­mi reál­né­ho svě­ta, žád­ným fikč­ním ele­men­tem.

Hodnocení: 95%

Podívejte se na hodnocení Hon na Kinoboxu.

• 80% Mrazivý sever