Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Král | The King

Král | The King

Netflix po men­ší odml­ce a pár méně náklad­ných sním­cích při­pra­vu­je závěr roku ve vel­kém sty­lu. A jed­ním ze stě­žej­ních sním­ků letoš­ní­ho pod­zi­mu stre­a­mo­va­cí sta­ni­ce je sní­mek Král, ve kte­rém se vydá­vá reži­sér David Michôd do his­to­rie Velké Británie s pokou­ší se v novém svět­le při­blí­žit nástup na trůn Jindřicha V.

Hal (Timothée Chalamet) roz­hod­ně netou­ží pře­vzít krá­lov­ský trůn po svém otci. Své dny trá­ví na okra­ji spo­leč­nos­ti se svým věr­ným spo­leč­ní­kem, rytí­řem Falstaffem (Joel Edgerton), se kte­rým se pro­bí­ra­jí zástu­py leh­kých děv a alko­ho­lu. Jindřich IV. si sice za své­ho násle­dov­ní­ka vybí­rá Halova mlad­ší­ho bra­t­ra Tomáše, avšak po jeho smr­ti v boji při­pad­ne trůn Halovi. Ten po svém smr­tel­ně nemoc­ném otci pře­bí­rá nejen krá­lov­ství zmí­ta­né občan­skou vál­kou ale také dlou­ho­le­tý slib doby­tí Francie...
Kdo by to byl čekal, že prá­vě Netflix se po něko­li­ka náklad­ných vel­ko­le­pých pro­duk­cích kte­ré sotva pře­kro­či­ly práh prů­mě­ru pus­tí do takhle nároč­né lát­ky. Ale nezbý­vá než gra­tu­lo­vat. Tohle totiž byla koneč­ně tre­fa do čer­né­ho. Už tomu je totiž něja­kou dobu, co se v kinech obje­vi­la něja­ká his­to­ric­ká lát­ka čer­pa­jí­cí sil­ně z brit­ské his­to­rie a díla Williama Shakespeara. A David Michôd a spol zatra­ce­ně dob­ře ví s jak vel­kým kalib­rem ope­ru­jí.
Tady se totiž neje­de v rám­ci béč­ko­vých vod nebo sna­hy o to zakrýt tro­chu nuz­něj­ší roz­po­čet. Tohle je podí­va­ná (pokud to o této komor­ní his­to­ric­ké zále­ži­tos­ti lze říci) až bloc­kbuste­ro­vých roz­mě­rů. Více než sluš­ná výpra­va, uvě­ři­tel­né inte­ri­é­ry i exte­ri­é­ry a to vše pod­po­ře­né skvě­lou kame­rou a fan­tas­tic­kou hud­bou, kte­rá vás nene­chá vypad­nout z atmo­sfé­ry ani na moment. A to i přes­to, že film má téměř dvě a půl hodi­ny.
Ba co více, film těží hlav­ně ze skvě­lé­ho herec­ké­ho ansám­blu, kte­rý tvo­ří hned něko­lik zná­mých tvá­ří, z nichž hlav­ní roli ztvár­nil Timothée Chalamet. A musím při­znat že po něko­li­ka rolích ho ten­to film zafi­xo­val jako nesmír­ný talent mezi mla­dý­mi her­ci a jsem zatra­ce­ně zvě­da­vý, co vytáh­ne za rok v Duně. Každopádně na to není sám a i zby­tek herec­ké­ho obsa­ze­ní hra­je napl­no, pře­de­vším pak Joel EdgertonSean Harris. Je fajn vidět že na tak­to výraz­ných posta­vách tvůr­ci s talen­tem nešet­ři­li. A i když by se tře­ba slu­še­lo porov­ná­ní s loň­ským sním­kem Král psa­nec, tady se jede ješ­tě o něja­ký kus dál. Tohle je pros­tě plno­hod­not­ný sní­mek kte­rý uka­zu­je, že to i na Netflixu jde. Ba co víc, tomuhle by s vel­kou pará­dou slu­še­lo i kino, pro­to­že se jed­ná o prvotříd­ní fil­ma­ři­nu kaž­dým cou­lem.
Král je totiž prvotříd­ní his­to­ric­ká podí­va­ná, kte­rá ani na moment neztrá­cí pře­hled o tom čím chce vlast­ně být. A posup­nou gra­da­cí své­ho pří­bě­hu odkrý­vá pře­rod zhý­ra­lé­ho šlech­ti­ce v hla­vu zemí brit­ské koru­ny. A aby toho neby­lo málo, může­te si k tomu při­číst skvě­le zpra­co­va­nou bitvu u Azincourtu, kte­rá je slav­nost­ním zavr­še­ním celé­ho fil­mu. Není to pří­jem­ná podí­va­ná a všich­ni zúčast­ně­ní jsou si toho vědo­mi. Tady nejde o glo­ri­fi­ka­ci hrdin­ství ale čis­to­krev­né stře­do­vě­ké peklo, kte­ré svou tís­ni­vos­tí a chlad­no­krev­nos­tí str­čí do kapsy i jiné adap­ta­ce toho­to díla.

Jedinou výraz­něj­ší výt­kou je tak pro mě scé­nář, kte­rý s lát­kou ne vždy pra­cu­je úpl­ně pře­svěd­či­vě a fil­mu tak tro­chu dává něko­lik vad na krá­se. I přes pár men­ších škobrt­nu­tí ale film zvlá­dá celé dvě a čtvrt hodi­ny pou­ta­vě pro­vá­zet his­to­ric­kým pří­bě­hem, kte­rý je špič­ko­vě zahra­ný a s nesmír­ně pou­ta­vou hud­bou. Nejedná se o tak přesty­li­zo­va­nou a oso­bi­tě poja­tou adap­ta­ci jakou byl tře­ba před pár lety Macbeth, přes­to bych se nebál ozna­čit sní­mek Král za jed­no z nej­lep­ších zpra­co­vá­ní téhle lát­ky a jeden z nej­pů­so­bi­věj­ších his­to­ric­kých vel­ko­fil­mů posled­ních let vůbec. Pokud vám his­to­ric­ká tvor­ba Williama Shakespeara něco říká a chce­te ji viděl v moder­ni­zo­va­né podo­bě (bez bolehla­vu ovšem) nebo jen tou­ží­te po suro­vé výpra­vě do popu­la­ri­zo­va­né ost­rov­ní his­to­rie pak roz­hod­ně nevá­hej­te. Obdobný sní­mek tu totiž už dlou­ho nebyl a je zatra­ce­ně fajn, že se i na podob­né kusy pořád najdou pení­ze.
William Shakespeare v moder­ni­zo­va­né leč stá­le věr­né podo­bě. Král je skvě­le zahra­ná atmos­fe­ric­ká podí­va­ná, kte­rá těží z bra­vur­ně zvlád­nu­té­ho řemes­la, parád­ní­ho obsa­ze­ní a fan­tas­tic­ké­ho soun­d­trac­ku. V rám­ci dvou a čtvrt hodi­ny nestí­há nudit a jedi­né výraz­něj­ší výtky jsou na adre­su scé­ná­ře, jinak tahle his­to­ric­ká zále­ži­tost šla­pe od začát­ku do kon­ce. Timothée Chalamet je talent jak hrom. Tohle je zkrát­ka kou­sek kte­rý roz­hod­ně neza­pad­ne a koneč­ně důkaz toho, že na Netflixu to jde také bez jakých­ko­liv poleh­ču­jí­cích okol­nos­tí.

Král

(The King)

Podívejte se na hodnocení Král na Kinoboxu.

Drama / Historický / Romantický / Válečný / Životopisný
Velká Británie / Maďarsko / Austrálie, 2019, 140 min

Režie: David Michôd
Scénář: David Michôd, Joel Edgerton
Kamera: Adam Arkapaw
Hudba: Nicholas Britell
Hrají: Timothée Chalamet, Joel Edgerton, Robert Pattinson, Ben Mendelsohn, Sean Harris, Thomasin McKenzie, Lily-Rose Depp, Tom Glynn-Carney, Dean-Charles Chapman, Ivan Kaye, Andrew Havill, Edward Ashley, Philip Rosch, Steven Elder, Phil Hodges, Gyula Mesterházy, Cedric Cirotteau, Tom Lawrence
Producenti: Joel Edgerton, Dede Gardner, Jeremy Kleiner, David Michôd, Brad Pitt, Liz Watts
Střih: Peter Sciberras
Scénografie: Fiona Crombie