Před dvěma dny se do nabídky Netflixu i u nás dostal další očekávaný snímek - novinka Alexe Garlanda Anihilace na motivy stejnojmenné knihy Jeffa VanderMeera. Během krátké doby se tak jedná už o druhý snímek původně určený pro kina, který se této platformě podařilo získat do své distribuce a všichni předplatitelé služby tak nemusí čekat na českou kinopremiéru. A patří-li chytrá sci-fi k vašim oblíbeným filmovým počinům, pak byste měli zpozornět. Druhé fiasko jako v případě The Cloverfield Paradox se totiž rozhodně nekoná.
Před nějakou dobou na zemi dopadl mimozemský předmět kolem kterého se začalo šířit podivné pole, z jehož útrob se ještě žádný průzkumník nevrátil. Nyní, o mnoho měsíců později je do situace vtažena bioložka Lena (Natalie Portman) jejíž manžel je prvním člověkem, který se z pole označovaného jako „Shimmer“ vrátil. Nevrátil se ovšem ve stejném stavu, v jakém se na průzkum tohoto mimozemského pole vydal. Aby Lena pochopila co se to s jejím manželem vlastně děje, rozhodne se přidat k další expedici, která se vydává přímo do centra tohoto pole, do místa, kam dopadl onen mimozemský objekt...
Anihilace je jedním z těch přemýšlivých a pomalých sci-fi, které s největší pravděpodobností nesednou každému. Až na pár trochu divočejších momentů novinka Alexe Garlanda pomalu buduje svoji atmosféru a pomalu ale jistě si omotává diváka kolem prstu, aby ho mohla v druhé půli začít pomalu ale jistě trýznit. Anihilace totiž nejenom, že dává dostatek prostoru k zamyšlení, dokáže vykreslit hned několik mrazivých momentů, u kterých až hraničí s hororem. Nejde tu až tak o explicitu samotných momentů, jako o jejich nápad, samotnou realizaci a to, co pro „účastníky zájezdu“ tyhle kontakty s novou realitou znamenají.
To jen umocňuje skvělý ženský herecký ansámbl, kterému vévodí Natalie Portman. Ta byť se svojí částečnou fyzickou proměnou působí trochu podivně (a za mě i svým způsobem docela nepříjemně), na straně druhé díky tomu již ztratila onu auru dětskosti a naivnosti, tedy její komplikovaný herecký projev již nic nebrzdí. Její Laura, jež provází příběhem celého filmu, není vyloženě pozitivní hrdinkou a její proměna v rámci filmu a postupné odhalování jejího charakteru tak působí na výbornou. Je ostatně hodně příjemné vidět, jak skvěle může fungovat film, ve kterém jsou organicky silné ženské hrdinky (a v podstatě s vyjímkou Oscara Isaaca ženy dominují tomuto filmu) bez toho, aniž by musely být na sílu protěžované nebo bylo třeba upozorňovat na to, že jsou to ženy. Ve světě, kde se každý snaží být politicky korektní a poukazovat na to, že ženy jsou potřeba ve více filmech, je Anihilace docela zajímavý paradox - skvělý film s výborným téměř výhradně ženským hereckým ansámblem, který příliš povyku ve svém omezeném uvedení v kinech neudělal.
Přičtěte si k tomu fakt, že vás Anihilace navíc dorazí poměrně zajímavou výpravou, slušnou kamerou a působivou, místy až dokonale mrazivou hudební složkou Geoffa Barrowa a Bena Salisburyho s máte výsledný audiovizuální koktejl, během kterého vám rozhodně nebude příjemno. Jenže je to právě to správné nepříjemno, které z této sci-fi novinky dělá jedinečnou záležitost. Alex Garland tak i se svým dalším scenáristickým počinem dokazuje, proč platí v současném hollywoodu za talent, který se vyplatí sledovat.
Nechci tu tvrdit, že tahle pomalá atmosferická sci-fi studie sedne každému, pokud ovšem máte rádi trochu hlubší sci-fi než jen hromadu divoké akce bez většího smyslu, pak dejte téhle novince šanci. Na ploše necelých dvou hodin tahle záležitost rozehrává jednu z nejpůsobivějších podívaných, které nepotřebují velkolepé scény nebo hromadu akce k tomu, aby svého diváka emocionálně zdevastovali a silně se mu zaryli do paměti. Skvěli herci a působivá audiovizuální stránka jen umocňují tenhle osobitý filmový zážitek, jehož atmosféru mu může žánrová konkurence jen závidět.
Děsivá už jen z podstaty, mrazivě chladná a přemýšlivá. Tak by se dala popsat ta necelá dvouhodinka ve společnosti Anihilace. Přemýšlivé sci-fi, které těží nejenom z neskutečně hutné atmosféry, skvělé hudební složky a originálního příběhu, prim zde hrají také ženské hrdinky, se kterými se na výpravu do neznáma vydáte. Organické, silné a nenucené, jejich příběh vás ale pohltí. Natalie Portman navíc po ztrátě oné aury dětskosti v roli Leny funguje na výbornou což jen umocňuje jistá nepříjemnost jejího hereckého projevu.
Anihilace (Annihilation) Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi / Thriller / Horor USA / Velká Británie, 2018, 115 min Režie: Alex Garland Scénář: Alex Garland Kamera: Rob Hardy Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury Hrají: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Gina Rodriguez, Tessa Thompson, Tuva Novotny, Benedict Wong, David Gyasi, Sonoja Mizuno, Cosmo Jarvis, Crystal Clarke Producenti: Eli Bush, Andrew Macdonald, Allon Reich, Scott Rudin Střih: Barney Pilling Scénografie: Mark Digby Kostýmy: Sammy Sheldon
USA V kinech od:23.02.2018 Paramount Pictures https://www.csfd.cz/film/419596-annihilation/ https://www.imdb.com/title/tt2798920/
30. listopadu 2016 Na jaké filmy se těšit v prosinci? Listopad se nachýlil ke svému konci a je načase si ukázat, jaké filmy na nás čekají v prosinci. Nečekejte však jen vánoční filmy, protože je toho i mnohem víc.Červená želva / La Tortue […] Posted in Kritický Klub
27. října 2020 Všestranná příprava do školy - Mezi námi předškoláky Pracujete v mateřské škole? Hledáte zajímavé inspirace pro práci s předškolními dětmi? Chcete svého předškoláka co nejlépe připravit do první třídy? Pokud jste si alespoň dvakrát […] Posted in Recenze knih
21. srpna 2019 Mirai Navrátil – dýdžej Ve filmu Přes prsty máte miniroličku dýdžeje. Toužil jste někdy stát se hercem, nebo pro vás muzika a kapela vždycky znamenaly nejvíc? Je to opravdu minirolička a vzniklo to spíše ze […] Posted in Rozhovory
26. prosince 2012 Dai yat gaai (2008) Singapurské pravidlo č. 1 zní: žádní duchové nejsou! Jenže co když opravdu existují a chtějí krvavou pomstu? Mladý policista Lee Kwok se probouzí v nemocnici. Poslední co si pamatuje […] Posted in Horory
3. ledna 2004 Terry Gilliam v TV - Brazil Podobně jako ve Dvanácti opicích, i zde Gilliam umístil svůj příběh do těžko definovatelného období kolem Vánoc "někdy ve 20. století", kdy armády bezejmenných úředníčků striktně […] Posted in TV Recenze
19. ledna 2022 Srdce na dlani – Recenze – 40 % Srdce na dlani je nová česká romantická komedie režiséra a scenáristy Martina Horského a producenta Tomáše Hoffmana, kteří mají ve stejném žánru na kontě mimo jiné Srdce na dlani, megahit […] Posted in Filmové recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře