Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Project X [55%]

Alternativní názvy: Projekt X

V kinech SR od: 19.04.2012 Continental

Komedie | USA, 2012, 88 min (SE: 93 min)

Režie: Nima Nourizadeh
Scénář: Matt Drake, Micha­el Bacall
Hrají: Nichole Bloom, Martin Klebba, Alexis Knapp, Jimmy Kimmel

Filmy slo­že­né z rádo­by sku­teč­ných zábě­rů jed­no­du­še v sou­čas­nos­ti letí. Stačí se podí­vat na feno­me­nál­ní úspěch série Paranormal Activity. Někomu ovšem došlo, že by se podob­ný kon­cept dal vyu­žít i v jiném žán­ru, než jsou prá­vě lekač­ky. Tím sním­kem je zále­ži­tost jmé­nem Project X. Její čes­ká pre­mi­é­ra díky dis­tri­bu­to­ro­vi tak úpl­ně nevy­šla, tak­že se z ní zatím mohou těšit už dru­hý měsíc v kinech naši východ­ní sou­se­dé. U nás si nej­spí­še bude­me muset počkat až na pre­mi­é­ru na Blu-Ray a DVD. Pokud máte rádi akce, chlastač­ky a osla­vy vše­ho dru­hu, roz­hod­ně by vám toto díl­ko nemě­lo unik­nout. Větší fil­mo­vou pár­ty bys­te asi jen těž­ko hle­da­li.

Thomasovi je sedm­náct. V den jeho naro­ze­nin sla­ví ovšem jeho rodi­če také své výro­čí, a tak zatím­co oni vyrá­že­jí na dovo­le­nou, Thomas se svý­mi kama­rá­dy Costou a J.B. uspo­řá­da­jí osla­ven­ci men­ší osla­vu. To co ovšem násle­du­je, je pár­ty neče­ka­ných roz­mě­rů, kte­rá rede­fi­nu­je slo­vo pár­ty samot­né. Costa totiž chce pro Thomase napros­to neza­po­me­nu­tel­nou akci, na kte­ré si všich­ni tři uži­jí nejen dosta­tek alko­ho­lu, ale také polo­na­hých dam a akce. Když však akci plá­nu­jí, ani jeden z nich nepo­čí­tá s tím, že se celá akce zvrt­ne a mís­to původ­ně plá­no­va­ných pade­sá­ti lidí, dora­zí na naro­ze­ni­no­vou osla­vu něco málo přes dva tisí­ce lidí. A všich­ni se chtě­jí dob­ře bavit.

A to je také asi zhru­ba tak všech­no co dosta­ne­te. Málo? Tak to máte blbé. Nic víc totiž sní­mek nena­bí­zí. Nehledejte něja­ký zálud­ný děj v poza­dí, něja­ké názna­ky pří­bě­hu nebo nedej bože něja­ký vývoj děje. Vše co Project X je, je jed­na vel­ká akce, od začát­ku do kon­ce, kte­rou zavr­ší něco vzdá­le­ně podob­né­ho mora­li­zu­jí­cí­mu finá­le. Ovšem i to vyzní­vá poně­kud nebez­peč­ně sty­lem, kal­te co to jde, vždyc­ky to dob­ře dopad­ne. Nepříliš dob­ré sdě­le­ní kte­ré vzká­zat mla­dé gene­ra­ci, pokud jde o mě.

Celý nápad doku­men­ta­ce nej­vět­ší akce od prv­ních počát­ků přes náku­py, samot­nou akci a její zavr­še­ní je pře­kva­pi­vě dob­rý. Je jed­no­du­še vidět, že když se podob­ný kon­cept uchy­tí v rukou něko­ho schop­né­ho, doká­že to bavit i bez nuce­nos­ti. Metráž sním­ku je navíc něco málo pod hodi­nu a půl, tak­že toho času na nudu ani vlast­ně moc není. Pokud vás baví sle­do­vat vel­kou ban­du tee­nage­rů chlastat a bavit se v řád­ně ame­ric­kém sty­lu ala Prci, Prci, Prcičky, roz­hod­ně zkla­má­ni nebu­de­te. Já osob­ně ale čekal pře­ci jen tro­chu víc a pro­to na mé stra­ně zavládlo tro­chu zkla­má­ní. Jednoduše nic co by se dalo ozna­čit za film totiž nedo­sta­ne­te. A kome­dii už vůbec ne. Jsou zde sice názna­ky něja­ké­ho vývo­je a před­ví­da­tel­né­ho kon­ce přes­ně pod­le šab­lo­ny, nicmé­ně celá akce tyhle sna­hy uto­pí. Co tedy dostá­vá­te, je mís­to neza­u­ja­té­ho pozo­ro­va­te­le nej­vět­ší akce v ději­nách Ameriky z pohle­du prv­ní oso­by.
Co se týče zpra­co­vá­ní, není moc co sním­ku vytknout. Atmosféra akce zde napl­no fun­gu­je i v těch nej­slab­ších momen­tech a člo­věk se tak oci­tá napl­no pří­mo v dění. Absence hud­by tomu jen napo­má­há. Celý hudeb­ní dopro­vod je slo­žen z aktu­ál­ních vypa­lo­va­ček, tak­že je ilu­ze doko­ná­na. Dále asi není moc co k Projectu X co říci. Jednoduše se jed­ná o našla­pa­nou stře­do­škol­skou akci obřích roz­mě­rů, kte­rá pro jed­ny slou­ží jako odstra­šu­jí­cí pří­kla­dy, pro dru­hé jako návod, jak se při příští pří­le­ži­tos­ti vytáh­nout. Nemění to však nic na tom, že Project X je sice zají­ma­vou změ­nou opro­ti kaž­do­den­ní nabíd­ce kin, nicmé­ně podru­hé už se podob­né zále­ži­tos­ti vyhnu oblou­kem. A nebu­du nej­spí­še sám. Hold, jed­nou sta­či­lo a dost. I když musím uznat, že na podob­nou akci bych si s chu­tí zašel.

How to Party: American Style, vol. 1. Project X je zají­ma­vým zpes­t­ře­ním nabíd­ky kin, nicmé­ně zkla­má­vá ve vět­ši­ně základ­ních ohle­dů co se týče fil­ma­ři­ny. Končí tak jako řeme­sl­ně vyda­ře­ný záznam jed­né vel­ké stře­do­škol­ské akce. Nemáte však pro­blém ani na minu­tu uvě­řit, že se podob­ná akce oprav­du kona­la a vy jste se jí oči­ma jed­no­ho z účast­ní­ků oprav­du zúčast­ni­li.

Hodnocení: 55%

50 % Teenageři

Podívejte se na hodnocení Project X na Kinoboxu.