Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Velký Gatsby | The Great Gatsby [75%]

Velký Gatsby | The Great Gatsby [75%]

rp the great gatsby still09.jpg
rp the great gatsby still09.jpg
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
20. léta nevy­pa­da­ly nikdy tak cool! Veterán Baz Luhrman se vra­cí po pěti letech do kin a do čes­ké dis­tri­buce se dostal od vče­rej­ší­ho dne jeho nej­no­věj­ší počin, adap­ta­ce jed­no­ho z nej­kla­sič­těj­ších romá­nů od Francise Scotta Fitzgeralda, Velký Gatsby. Hvězdně obsa­ze­ný sní­mek se sice opro­ti původ­ní­mu plá­nu zpoz­dil, nicmé­ně koneč­ně dora­zil a divá­ci si jeho kva­li­ty mohou vyzkou­šet na vlast­ní kůži. Baz se poku­sil zadap­to­vat kni­hu, kte­rá je pod­le mno­hých neza­dap­to­va­tel­ná, což jen potvr­di­ly čas­to až prů­měr­né před­cho­zí poku­sy. Jak ovšem dopa­dl ten­to sto­mi­li­o­no­vý pokus?  

Nick Carraway je depri­mo­va­ný alko­ho­lik, kte­rý se po zni­če­ní své osob­nos­ti živo­tem mezi Long Islandskou sme­tán­kou dostá­vá do péče psy­chi­at­ra. Po dis­ku­zi mu dopo­ru­čí, aby důvo­dy svých pro­blé­mů s alko­ho­lem pře­ve­dl do kniž­ní for­my, neboť před lety měl tvůr­čí ambi­ce. Skrze jeho memoá­ry tak odha­lu­je pří­běh, kte­rý začal v roce 1922, kdy se pře­stě­ho­val do West Eggu, čás­ti Long Islandu. Jeho skrom­ný pří­by­tek se však oci­tá v těs­ném sou­sed­ství jed­né z nej­vět­ších hvězd spo­le­čen­ské­ho živo­ta v New Yorku, mili­o­ná­ře Jaye Gatsbyho. Ten pořá­dá pro zná­mé osob­nos­ti mon­stroz­ní spo­le­čen­ské akce, kam bez pozvá­ní při­chá­zí kaž­dý, kdo v této met­ro­po­li Spojených stá­tů ame­ric­kých něco zna­me­ná. Právě díky pří­mé blíz­kos­ti své­ho domu s dějiš­těm nej­vět­ších a nej­slav­něj­ších akci se dostá­vá Nick do kon­tak­tu s člo­vě­kem, kte­rý za tou­to buja­rou osla­vou živo­ta sto­jí. Jak ale co nevi­dět zjiš­ťu­je, Nick sehra­je v živo­tě toho­to mla­dé­ho mili­o­ná­ře dale­ko vět­ší roli, než kte­rý­ko­liv z dvo­ji­ce mužů při jejich prv­ním setká­ní tuší. Pro oba z nich však nastá­vá koloběh udá­los­tí, kte­rý bude mít dras­tic­ké násled­ky na živo­ty obou z nich.   
Velký Gatsby roz­hod­ně nezkla­mal. Je to obstoj­ná adap­ta­ce vyni­ka­jí­cí kni­hy.“ 
Musím se při­znat, že lite­ra­tu­ře nijak extra zvláš­tě nehol­du­ji. Samozřejmě, dobrou kni­hu si pře­čtu rád i poně­ko­li­ká­té, nicmé­ně já jako čte­nář jsem nároč­ná oso­ba, kte­rá si jen tak něja­kou kni­hu neu­ži­je, tak­že proč ris­ko­vat. Velký Gatsby je ovšem tou světlou vyjím­kou, kte­rou jsem se v rela­tiv­ní rych­los­ti už pro­kou­sal tři­krát (pře­ci­jen je to jen nece­lých dvěs­tě stran) a urči­tě to ješ­tě pár­krát zvlád­nu v nad­chá­ze­jí­cích letech. Pokud jste kni­hu nečet­li, výraz­ně dopo­ru­ču­ji to dohnat. Právě díky cha­rak­te­ru kni­hy a její­ho vyprá­vě­ní je ale poměr­ně těž­ké sní­mek ucho­pit tak, abys si udr­žel svo­ji cha­rak­te­ris­tic­kou struk­tu­ru a postup­né odkrý­vá­ní cha­rak­te­ru titul­ní­ho hrdi­ny. Luhrman a Pearce se roz­hod­li poně­kud při­způ­so­bit cha­rak­ter vypra­vě­če potře­bám fil­mu a jeho vyprá­vě­ní tak trans­for­mo­vat na jeho retrospek­tiv­ní pře­dá­vá­ní zku­še­nos­ti se sym­pa­tic­kým mili­o­ná­řem. To s sebou při­ná­ší však i ochu­ze­ní dějo­vé lin­ky této posta­vy na napros­té mini­mum a také ztrá­tu cha­rak­te­ris­tic­kých prv­ků a dru­hot­ných dějo­vých linek. Literární kri­tik bude namí­tat, já ovšem za sebe mohu říci, že mi to ani neva­di­lo. I když se totiž sní­mek oprošťu­je od někte­rých moti­vů a jiné pře­chá­zí v rych­los­ti, až po pro­jek­ci jsem si uvě­do­mil, že má téměř dvě a půl hodi­ny. Nestačil jsem se ovšem začít nudit. 
A to i přes fakt, že sní­mek má not­nou řád­ku nega­tiv, kte­rý­mi bych se pro­ten­to­krát zabý­val jako prv­ní­mi. Velký Gatsby totiž pro mě hlav­ně zna­me­ná dal­ší ránu do sla­bin. Mnohokrát jsem se vyja­d­řo­val pro­ti 3D, tedy jsem i ten­to­krát zvo­lil sta­rou dobrou kla­si­ku. Nicméně jak bývá u podob­ných pro­jek­cí až nepří­jem­ně čas­tým zvy­kem, pro­sto­ro­vost kte­rou vyu­ží­vá 3D se odrá­ží i na 2D ver­zi, což je tady díky not­né dáv­ce digi­tál­ních scén až pří­liš mno­ho vidi­tel­né a mís­ty až doslo­va otrav­né. A jako divá­ka mě ten­to pří­stup tvůr­ců začí­ná oprav­du štvát. S tím však bohu­žel nic neu­dě­lám. 
Co je ovšem dale­ko zásad­něj­ší věc, je sna­ha reflek­to­vat 21. sto­le­tí do kla­sic­ké­ho pří­bě­hu. Bujaré osla­vy zalo­že­né na moder­ních tren­dech kýčo­vi­tos­ti mar­no­strat­nos­ti fun­gu­jí, hudeb­ní eska­pá­dy váž­ně ne. Sakra, pokud chci dosáh­nout podob­né­ho efek­tu, mám něko­lik mož­nos­tí z čeho vybí­rat, kupří­kla­du electroswing. Ne však tuhle kom­bi­na­ci hip hopu, swin­gu a taneč­ních dis­ko­té­ko­vých hitů, kte­ré pros­tě nefun­gu­jí. Je to sakra­ment­ská ško­da, neboť instru­men­tál­ní soun­d­track kte­rý stvo­řil Craig Armstrong je nečím neza­po­me­nu­tel­ným, co i v slab­ších momen­tech fil­mu dopu­je atmo­sfé­ru do žil a svo­ji úder­nos­tí vyvo­lá­vá mís­ty až husí kůži. 
I za tou pře­plá­ca­nou, pře­hna­nou a do znač­né míry umě­lou fasádou kte­rá se prá­vě skr­ze tyto prv­ky sna­ží v divá­ko­vi vyvo­lat dojem fami­li­or­nos­ti a lep­ší pocho­pe­ní mra­vů, se totiž pořád jed­ná o osob­ní dra­ma muže, kte­rý se pře­svěd­čil o tom, že všech­no za pení­ze kou­pit nejde. A prá­vě v tom si veš­ke­rou pozor­nost na sebe str­há­vá Leonardo DiCaprio. Z pozi­ce člo­vě­ka, kte­rý toho­to her­ce ješ­tě před lety ze srd­ce nená­vi­děl, sme­kám. Takhle oží­va­jí lite­rár­ní hrdi­no­vé na vel­kém plát­ně. Leo navíc před­vá­dí napros­to bez­chyb­ný výkon, kte­rý je za posled­ních pár let už něko­li­ká­tým v řadě. Edgerton mu k tomu sluš­ně sekun­du­je jako sliz­ký Tom a Carey Mulligan jako fem­me fata­le taky obstá­la na výbor­nou.  
Jak to tedy shr­nout? Velký Gatsby roz­hod­ně nezkla­mal. Je to obstoj­ná adap­ta­ce vyni­ka­jí­cí kni­hy, kte­rá nabí­zí hned něko­lik vztyč­ných bodů a něko­lik roz­to­mi­lých detai­lů, kte­ré divá­ka v oče­ká­vá­ní nadchnou. Obsahuje ale na dru­hou stra­nu také něko­lik až nestra­vi­tel­ných ele­men­tů, kte­ré podrá­ží sním­ku nohy. Baz Luhrman ten­to­krát opět v poně­kud pře­pá­le­né for­mě mož­ná reflek­tu­je dobu sou­čas­nou i dobu pří­bě­hu, v koneč­ném důsled­ku ale při­ná­ší jen v mno­ha ohle­dech chyb­ný a v mno­ha ohle­dech pod­ma­ni­vý sní­mek. Tak jako tak, za návště­vu vaše­ho kina Gatsby a jeho pří­běhy oprav­du sto­jí. 

Ctihodný pan Gatsby to opět zkou­ší na fil­mo­vém plát­ně, ten­to­krát s obli­če­jem Leonarda DiCapria a pod režij­ní tak­tov­kou Baze Luhrmana.  Opulentní, vyuměl­ko­va­ná a do extré­mu zahna­ná reflek­ce dobo­vé atmo­sfé­ry stej­ně jako atmo­sfé­ry posled­ní doby je tím pod­ma­ni­vým a záro­veň i kame­nem úra­zu této fil­mo­vé adap­ta­ce. Fenomenální herec­ký výkon v titul­ní roli, solid­ní ved­lej­ší role a do detai­lu per­fekt­ní instru­men­tál­ní dopro­vod, ale také ne zrov­na fun­gu­jí­cí apli­ka­ce hip hopu a podob­ných moder­ních sty­lů do kon­tex­tu, pří­liš vizu­ál­ních ústup­ků 3D ver­zi a vlast­ně pří­liš digi­tál­ní. I přes veš­ke­ré chy­by je ale Velký Gatsby parád­ním sním­kem, kte­rý doká­že upou­tat nato­lik, že si ani neu­vě­do­mí­te ty dvě a půl hodi­ny strá­ve­né v přítmí sálu. 

Jazz
Barvičky
Hip Hop
Atmosféra
American Dream

Postup:

Přidejte všho přes míru, doplň­te o parád­ní herec­ké výko­ny, zapraš­te hip hopem a z tuplá­ku na ex. 

Velký Gatsby
(The Great Gatsby, Velký Gatsby)

Drama / Romantický
Austrálie / USA, 2013, 142 min

Režie: Baz Luhrmann
Předloha: F. Scott Fitzgerald (kni­ha)
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan
Hudba: Craig Armstrong
Hrají: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Amitabh Bachchan, Jack Thompson, Jacek Koman, Vince Colosimo, Goran D. Kleut, Heather Mitchell

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
V kinech ČR od: 16.05.2013 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 16.05.2013 Continental

http://www.imdb.com/title/tt1343092/


Podívejte se na hodnocení Velký Gatsby na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,68955 s | počet dotazů: 251 | paměť: 63794 KB. | 05.11.2024 - 11:28:18