Velký Gatsby | The Great Gatsby [75%]

rp the great gatsby still09.jpgrp the great gatsby still09.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
20. léta nevy­pa­da­ly nikdy tak cool! Veterán Baz Luhrman se vra­cí po pěti letech do kin a do čes­ké dis­tri­buce se dostal od vče­rej­ší­ho dne jeho nej­no­věj­ší počin, adap­ta­ce jed­no­ho z nej­kla­sič­těj­ších romá­nů od Francise Scotta Fitzgeralda, Velký Gatsby. Hvězdně obsa­ze­ný sní­mek se sice opro­ti původ­ní­mu plá­nu zpoz­dil, nicmé­ně koneč­ně dora­zil a divá­ci si jeho kva­li­ty mohou vyzkou­šet na vlast­ní kůži. Baz se poku­sil zadap­to­vat kni­hu, kte­rá je pod­le mno­hých neza­dap­to­va­tel­ná, což jen potvr­di­ly čas­to až prů­měr­né před­cho­zí poku­sy. Jak ovšem dopa­dl ten­to sto­mi­li­o­no­vý pokus?  

Nick Carraway je depri­mo­va­ný alko­ho­lik, kte­rý se po zni­če­ní své osob­nos­ti živo­tem mezi Long Islandskou sme­tán­kou dostá­vá do péče psy­chi­at­ra. Po dis­ku­zi mu dopo­ru­čí, aby důvo­dy svých pro­blé­mů s alko­ho­lem pře­ve­dl do kniž­ní for­my, neboť před lety měl tvůr­čí ambi­ce. Skrze jeho memoá­ry tak odha­lu­je pří­běh, kte­rý začal v roce 1922, kdy se pře­stě­ho­val do West Eggu, čás­ti Long Islandu. Jeho skrom­ný pří­by­tek se však oci­tá v těs­ném sou­sed­ství jed­né z nej­vět­ších hvězd spo­le­čen­ské­ho živo­ta v New Yorku, mili­o­ná­ře Jaye Gatsbyho. Ten pořá­dá pro zná­mé osob­nos­ti mon­stroz­ní spo­le­čen­ské akce, kam bez pozvá­ní při­chá­zí kaž­dý, kdo v této met­ro­po­li Spojených stá­tů ame­ric­kých něco zna­me­ná. Právě díky pří­mé blíz­kos­ti své­ho domu s dějiš­těm nej­vět­ších a nej­slav­něj­ších akci se dostá­vá Nick do kon­tak­tu s člo­vě­kem, kte­rý za tou­to buja­rou osla­vou živo­ta sto­jí. Jak ale co nevi­dět zjiš­ťu­je, Nick sehra­je v živo­tě toho­to mla­dé­ho mili­o­ná­ře dale­ko vět­ší roli, než kte­rý­ko­liv z dvo­ji­ce mužů při jejich prv­ním setká­ní tuší. Pro oba z nich však nastá­vá koloběh udá­los­tí, kte­rý bude mít dras­tic­ké násled­ky na živo­ty obou z nich.   
Velký Gatsby roz­hod­ně nezkla­mal. Je to obstoj­ná adap­ta­ce vyni­ka­jí­cí kni­hy.“ 
Musím se při­znat, že lite­ra­tu­ře nijak extra zvláš­tě nehol­du­ji. Samozřejmě, dobrou kni­hu si pře­čtu rád i poně­ko­li­ká­té, nicmé­ně já jako čte­nář jsem nároč­ná oso­ba, kte­rá si jen tak něja­kou kni­hu neu­ži­je, tak­že proč ris­ko­vat. Velký Gatsby je ovšem tou světlou vyjím­kou, kte­rou jsem se v rela­tiv­ní rych­los­ti už pro­kou­sal tři­krát (pře­ci­jen je to jen nece­lých dvěs­tě stran) a urči­tě to ješ­tě pár­krát zvlád­nu v nad­chá­ze­jí­cích letech. Pokud jste kni­hu nečet­li, výraz­ně dopo­ru­ču­ji to dohnat. Právě díky cha­rak­te­ru kni­hy a její­ho vyprá­vě­ní je ale poměr­ně těž­ké sní­mek ucho­pit tak, abys si udr­žel svo­ji cha­rak­te­ris­tic­kou struk­tu­ru a postup­né odkrý­vá­ní cha­rak­te­ru titul­ní­ho hrdi­ny. Luhrman a Pearce se roz­hod­li poně­kud při­způ­so­bit cha­rak­ter vypra­vě­če potře­bám fil­mu a jeho vyprá­vě­ní tak trans­for­mo­vat na jeho retrospek­tiv­ní pře­dá­vá­ní zku­še­nos­ti se sym­pa­tic­kým mili­o­ná­řem. To s sebou při­ná­ší však i ochu­ze­ní dějo­vé lin­ky této posta­vy na napros­té mini­mum a také ztrá­tu cha­rak­te­ris­tic­kých prv­ků a dru­hot­ných dějo­vých linek. Literární kri­tik bude namí­tat, já ovšem za sebe mohu říci, že mi to ani neva­di­lo. I když se totiž sní­mek oprošťu­je od někte­rých moti­vů a jiné pře­chá­zí v rych­los­ti, až po pro­jek­ci jsem si uvě­do­mil, že má téměř dvě a půl hodi­ny. Nestačil jsem se ovšem začít nudit. 
A to i přes fakt, že sní­mek má not­nou řád­ku nega­tiv, kte­rý­mi bych se pro­ten­to­krát zabý­val jako prv­ní­mi. Velký Gatsby totiž pro mě hlav­ně zna­me­ná dal­ší ránu do sla­bin. Mnohokrát jsem se vyja­d­řo­val pro­ti 3D, tedy jsem i ten­to­krát zvo­lil sta­rou dobrou kla­si­ku. Nicméně jak bývá u podob­ných pro­jek­cí až nepří­jem­ně čas­tým zvy­kem, pro­sto­ro­vost kte­rou vyu­ží­vá 3D se odrá­ží i na 2D ver­zi, což je tady díky not­né dáv­ce digi­tál­ních scén až pří­liš mno­ho vidi­tel­né a mís­ty až doslo­va otrav­né. A jako divá­ka mě ten­to pří­stup tvůr­ců začí­ná oprav­du štvát. S tím však bohu­žel nic neu­dě­lám. 
Co je ovšem dale­ko zásad­něj­ší věc, je sna­ha reflek­to­vat 21. sto­le­tí do kla­sic­ké­ho pří­bě­hu. Bujaré osla­vy zalo­že­né na moder­ních tren­dech kýčo­vi­tos­ti mar­no­strat­nos­ti fun­gu­jí, hudeb­ní eska­pá­dy váž­ně ne. Sakra, pokud chci dosáh­nout podob­né­ho efek­tu, mám něko­lik mož­nos­tí z čeho vybí­rat, kupří­kla­du electroswing. Ne však tuhle kom­bi­na­ci hip hopu, swin­gu a taneč­ních dis­ko­té­ko­vých hitů, kte­ré pros­tě nefun­gu­jí. Je to sakra­ment­ská ško­da, neboť instru­men­tál­ní soun­d­track kte­rý stvo­řil Craig Armstrong je nečím neza­po­me­nu­tel­ným, co i v slab­ších momen­tech fil­mu dopu­je atmo­sfé­ru do žil a svo­ji úder­nos­tí vyvo­lá­vá mís­ty až husí kůži. 
I za tou pře­plá­ca­nou, pře­hna­nou a do znač­né míry umě­lou fasádou kte­rá se prá­vě skr­ze tyto prv­ky sna­ží v divá­ko­vi vyvo­lat dojem fami­li­or­nos­ti a lep­ší pocho­pe­ní mra­vů, se totiž pořád jed­ná o osob­ní dra­ma muže, kte­rý se pře­svěd­čil o tom, že všech­no za pení­ze kou­pit nejde. A prá­vě v tom si veš­ke­rou pozor­nost na sebe str­há­vá Leonardo DiCaprio. Z pozi­ce člo­vě­ka, kte­rý toho­to her­ce ješ­tě před lety ze srd­ce nená­vi­děl, sme­kám. Takhle oží­va­jí lite­rár­ní hrdi­no­vé na vel­kém plát­ně. Leo navíc před­vá­dí napros­to bez­chyb­ný výkon, kte­rý je za posled­ních pár let už něko­li­ká­tým v řadě. Edgerton mu k tomu sluš­ně sekun­du­je jako sliz­ký Tom a Carey Mulligan jako fem­me fata­le taky obstá­la na výbor­nou.  
Jak to tedy shr­nout? Velký Gatsby roz­hod­ně nezkla­mal. Je to obstoj­ná adap­ta­ce vyni­ka­jí­cí kni­hy, kte­rá nabí­zí hned něko­lik vztyč­ných bodů a něko­lik roz­to­mi­lých detai­lů, kte­ré divá­ka v oče­ká­vá­ní nadchnou. Obsahuje ale na dru­hou stra­nu také něko­lik až nestra­vi­tel­ných ele­men­tů, kte­ré podrá­ží sním­ku nohy. Baz Luhrman ten­to­krát opět v poně­kud pře­pá­le­né for­mě mož­ná reflek­tu­je dobu sou­čas­nou i dobu pří­bě­hu, v koneč­ném důsled­ku ale při­ná­ší jen v mno­ha ohle­dech chyb­ný a v mno­ha ohle­dech pod­ma­ni­vý sní­mek. Tak jako tak, za návště­vu vaše­ho kina Gatsby a jeho pří­běhy oprav­du sto­jí. 

Ctihodný pan Gatsby to opět zkou­ší na fil­mo­vém plát­ně, ten­to­krát s obli­če­jem Leonarda DiCapria a pod režij­ní tak­tov­kou Baze Luhrmana.  Opulentní, vyuměl­ko­va­ná a do extré­mu zahna­ná reflek­ce dobo­vé atmo­sfé­ry stej­ně jako atmo­sfé­ry posled­ní doby je tím pod­ma­ni­vým a záro­veň i kame­nem úra­zu této fil­mo­vé adap­ta­ce. Fenomenální herec­ký výkon v titul­ní roli, solid­ní ved­lej­ší role a do detai­lu per­fekt­ní instru­men­tál­ní dopro­vod, ale také ne zrov­na fun­gu­jí­cí apli­ka­ce hip hopu a podob­ných moder­ních sty­lů do kon­tex­tu, pří­liš vizu­ál­ních ústup­ků 3D ver­zi a vlast­ně pří­liš digi­tál­ní. I přes veš­ke­ré chy­by je ale Velký Gatsby parád­ním sním­kem, kte­rý doká­že upou­tat nato­lik, že si ani neu­vě­do­mí­te ty dvě a půl hodi­ny strá­ve­né v přítmí sálu. 

Jazz
Barvičky
Hip Hop
Atmosféra
American Dream

Postup:

Přidejte všho přes míru, doplň­te o parád­ní herec­ké výko­ny, zapraš­te hip hopem a z tuplá­ku na ex. 

Velký Gatsby
(The Great Gatsby, Velký Gatsby)

Drama / Romantický
Austrálie / USA, 2013, 142 min

Režie: Baz Luhrmann
Předloha: F. Scott Fitzgerald (kni­ha)
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan
Hudba: Craig Armstrong
Hrají: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Amitabh Bachchan, Jack Thompson, Jacek Koman, Vince Colosimo, Goran D. Kleut, Heather Mitchell

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
V kinech ČR od: 16.05.2013 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 16.05.2013 Continental

http://www.imdb.com/title/tt1343092/


Podívejte se na hod­no­ce­ní Velký Gatsby na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Vetřelec: Země - Seriál přímo stvořený pro rozdělení publika?
26. září 2025Vetřelec: Země - Seriál přímo stvořený pro rozdělení publika?Po ztroskotání neznámé vesmírné lodě na planetě Zemi se Wendy (Sydney Chandler) a nesourodá jednotka vojáků vydávají loď prozkoumat. Najdou tam něco nebezpečného, něco, co touží po jejich krvi, a to Vetřelce... Sérii Vetřelec čeká dost…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře