Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Rozhovor s Petrem Horákem

Rozhovor s Petrem Horákem

horak
horak
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jak se vaše stu­dio dosta­lo k prá­ci na novém čes­kém ani­mo­va­ném fil­mu Lichožrouti?

S reži­sér­kou Galinou Miklínovou spo­lu­pra­cu­je­me již mno­ho let a dokon­ce jsme i pro­du­cen­ti vět­ši­ny jejich krát­kých fil­mů. Takže když při­šla před něko­li­ka lety s dota­zem, zda­li bychom nechtě­li jít s ní a pro­du­cen­tem Ondřejem Trojanem do rea­li­za­ce Lichožroutů, bylo oka­mži­tě roz­hod­nu­to.

V jaké fázi pří­prav se vlast­ně ani­mo­va­ný film dosta­ne od výtvar­ných návrhů a scé­ná­ře k vám na stůl. Nebo přes­ně­ji k vám do počí­ta­čů?

Všechno, co vidí­te v ani­mo­va­ném fil­mu, musí někdo vymys­let, nakres­lit, či vymo­de­lo­vat z designer­ské hlí­ny. Toto vše při­pra­ví výtvar­ník a jeho spo­lu­pra­cov­ní­ci. Tyto všech­ny pod­kla­dy poté slou­ží jako výcho­zí bod pro zhmot­ně­ní jed­not­li­vých postav, poza­dí a rekvi­zit v počí­ta­čích.  U počí­ta­čů nese­dí IT inže­ný­ři, ale výtvar­ní­ci, kte­ří za spo­lu­prá­ce hlav­ní­ho výtvar­ní­ka při­da­jí hod­no­tu, kte­rý sou­čas­ný soft­ware, pokud se s citem vyu­ži­je, nabí­zí.

Jaká je tech­no­lo­gie Lichožroutů, co všech­no vaše prá­ce zahr­nu­je? 

Technologii, kte­rou jsou Lichožrouti vytvo­ře­ni, se celo­svě­to­vě říká CGI, tedy Computer-generated image­ry . Znamená to, že vše je vytvo­ře­no ve vir­tu­ál­ním pro­stře­dí počí­ta­če. Naší pra­cí je z doda­né­ho scé­ná­ře a výtvar­ných návrhů vytvo­řit obra­zo­vou slož­ku fil­mu. Tedy, nakres­lit storyboard/animatik, vymo­de­lo­vat v počí­ta­či všech­ny posta­vy, rekvi­zi­ty a poza­dí. To vše v počí­ta­či na table­tech ruč­ně pokres­lit struk­tu­ra­mi, při­pra­vit posta­vám vir­tu­ál­ní ovla­da­če pro ani­ma­ci, naa­ni­mo­vat jed­not­li­vé scé­ny, potom je vir­tu­ál­ně nasví­tit, vyren­de­ro­vat, zkom­po­no­vat a pře­dat k finál­ní­mu stři­hu a barev­ným korek­cím do post­pro­dukč­ní­ho stu­dia.

Byla pro vás prá­ce na Lichožroutech něčím nová? Lišila se v něčem od vašich před­cho­zích pro­jek­tů?

Oproti před­cho­zím pro­jek­tům bylo potře­ba nasta­vit tech­no­lo­gic­kou a kva­li­ta­tiv­ní lať­ku o kus výše, pro­to­že si to vyža­do­val prá­vě výtvar­ný záměr fil­mu. Věděli jsme, že nemů­že­me v čes­kých pod­mín­kách vytvo­řit film jako ame­ric­ká ani­mač­ní stu­dia, záro­veň jsme ale nechtě­li vytvo­řit něja­ký pod­prů­měr­ný „plas­ti­ko­vý“ CGI film.

Co bylo pro vás na fil­mu nej­těž­ší?

Nejtěžší bylo vymys­let tech­no­lo­gic­ké postu­py, kte­ré dovo­lí malé­mu týmu udr­žet výtvar­nou a fil­mo­vou kva­li­tu, kte­rou jsme si na začát­ku sta­no­vi­li, na úrov­ni celo­ve­čer­ní­ho fil­mu. Poté ten­to tým posta­vit a udr­žet ho v čes­kém, ani­mo­va­né­mu fil­mu ne zrov­na pře­jí­cím pro­stře­dí v maxi­mál­ním výko­nu po dobu tří let.

Která fáze vaší prá­ce vás nej­víc baví, kdy máte při pohle­du na obra­zov­ku pocit uspo­ko­je­ní?

Já osob­ně mám radost ze všech fází, i tako­vých těch ne zrov­na atrak­tiv­ních, jako je tře­ba pro­gra­mo­vá­ní, bez kte­ré­ho by ovšem tako­vý film nemohl vůbec vznik­nout. Ale pokud mohu někte­ré fáze vyzdvih­nout, tak je to ani­ma­ce, kdy člo­věk vidí, jak posta­vy oži­jí a dosta­nou svůj cha­rak­ter.  Druhá krás­ná fáze je, když se jed­not­li­vé zábě­ry nasví­tí a vyren­de­ru­jí a člo­věk popr­vé spat­ří výsled­ný vzhled, kde se spo­jí a uká­že prá­ce všech jed­not­li­vých pro­fe­sí jako celek.

Jak vel­ký tým ani­má­to­rů pra­co­val na Lichožroutech ?

Na fil­mu pra­co­va­li i jiné pro­fe­se než ani­má­to­ři. Např. sto­ry­bo­a­dis­ti, mode­lá­ři, tex­tu­rá­ři, pro­gra­má­to­ři, riga­ři, osvět­lo­va­či, kom­po­zi­to­ři, pro­gra­má­to­ři a jiní. Pro zjed­no­du­še­ní ale tomu­to celé­mu týmu může­me říkat ani­má­to­ři a byl zhru­ba 25 člen­ný.

Přibližte nám, co jed­not­li­ví čle­no­vé týmu děla­jí?

Storyboardisti – nakres­lí obráz­ko­vý scé­nář fil­mu, z kte­ré­ho vytvo­ří ani­ma­tik. To je vlast­ně prv­ní vizu­ál­ní podo­ba fil­mu a nej­dů­le­ži­těj­ší část výro­by, kde se vše plá­nu­je a vymýš­lí.

Modeláři – dle výtvar­ných návrhů vymo­de­lu­jí vše, co je ve fil­mu vidět. Tedy posta­vy, poza­dí a rekvi­zi­ty.

Texturáři – vše, co mode­lá­ři vymo­de­lu­jí, musí pokres­lit struk­tu­ra­mi na table­tech na počí­ta­či.

Rigaři – vše­mu co se ve fil­mu hýbe, musí vytvo­řit vir­tu­ál­ní kost­ry a ovla­da­če podob­né kla­sic­ké fil­mo­vé lout­ce.

Animátoři – pomo­cí vir­tu­ál­ních ovla­da­čů a kos­ter vdech­nou jed­not­li­vým posta­vám a před­mě­tům život.

Simulátoři – pomo­cí soft­ware simu­lu­jí­cí­ho reál­né fyzi­kál­ní jevy vyro­bí ani­ma­ci, např. vody, léta­jí­cí­ho lis­tí, látek, kou­ře aj.

Osvětlovači – všem před­mě­tům nasta­ví fyzi­kál­ní svě­tel­né para­me­t­ry a pomo­cí svě­tel ve vir­tu­ál­ním pro­stře­dí nasví­tí kaž­dou scé­nu fil­mu.

Programátoři – jsou k dis­po­zi­ci všem pro­fe­sím a sna­ží se jim zjed­no­du­šo­vat prá­ci vhod­ný­mi pod­půr­ný­mi nástro­ji, kte­ré pro­gra­mu­jí na míru pří­mo pro film.

Kompozitoři – sklá­da­jí jed­not­li­vé vrst­vy obra­zu, vyrá­bí vizu­ál­ní efek­ty a barev­né korek­ce v jed­not­li­vých zábě­rech.

Vy jste vedou­cím stu­dia Alkay Animation Prague a kopro­du­cen­tem Lichožroutů. Podílel jste se na fil­mu i jako ani­má­tor, nebo se věnu­je­te jen orga­ni­zač­ní strán­ce pro­jek­tu?

Krom toho, že jsem vedou­cím stu­dia a pro­duk­ce, tak také vytvá­řím a vymýš­lím celý výrob­ní a tech­no­lo­gic­ký postup. Tedy jak se odbor­ně říká, vytvá­řím s pro­gra­má­to­ry pipe­li­ne a s pro­dukč­ní­mi work­flow jed­not­li­vých pro­fe­sí. Také jsem hlav­ním osvět­lo­va­čem a ren­der manage­rem stu­dia.

 Lichožrouti jdou do kin, s jakým poci­tem je pouš­tí­te do svě­ta?

Lichožrouty vypouš­tím do kin s vel­mi dob­rým, hře­ji­vým poci­tem, pro­to­že se nám ve finá­le poved­lo lať­ku kva­li­ty, kte­rou jsme si na začát­ku sta­no­vi­li, posu­nout ješ­tě o kou­sek výše, než jsme zamýš­le­li. A to vše díky obrov­ské­mu zápa­lu a pra­co­vi­tos­ti celé­ho stu­di­o­vé­ho týmu, kte­rý dělal svo­ji prá­ce s rados­tí, nevy­jí­ma­je super­vi­zi reži­sér­ky a výtvar­ni­ce Galiny Miklínové a pro­du­cen­ta Ondřeje Trojana.

Co vaše stu­dio při­pra­vu­je dál?

Nejraději bychom rov­nou zača­li Lichožrouty 2, ale to si ješ­tě bude­me muset chvil­ku počkat. Takže mezi­tím urči­tě dokon­čí­me něko­lik dílů ruč­ně kres­le­né­ho seri­á­lu Čtyřlístek a dou­fám, že dojde i na pokra­čo­vá­ní celo­ve­čer­ní­ho CGI fil­mu Čtyřlístek 2.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Zlatý podraz hraje s diváky férově19. října 2018 Zlatý podraz hraje s diváky férově Na včerejší tiskové konferenci představili tvůrci nový film „Zlatý podraz“, kde se  hlavní hrdina musí popasovat s velkou sportovní výhrou i zásadními životními prohrami. Příběh se odvíjí […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Saw II2. února 2006 Saw II Ani ne po roce přichází do kin pokračování úspěšného thrilleru, v němž si smrtelně nemocný psychopat hraje svými oběťmi na schovávanou. - Žij nebo zemři. Vyber si. Skupinka osmi […] Posted in Filmové recenze
  • Recenze: 300: BITVA U THERMOPYL - Blu-ray STEELBOOK10. března 2014 Recenze: 300: BITVA U THERMOPYL - Blu-ray STEELBOOK V roce 2006 Zack Snyder natočil komiks od Franka Millera. Jeho stylizaci si vzal za svou a s pomocí počítačů, několika méně slavných herců a samozřejmě zeleného plátna natočil svůj velice […] Posted in Filmové recenze
  • Kozí příběh - pověsti staré Prahy9. dubna 2008 Kozí příběh - pověsti staré Prahy Nadějný řezbář Kuba (Matěj Hádek) se svou kozou (Jiří Lábus) přichází hledat štěstí do středověké Prahy. Zrovna v době, kdy se právě všude kolem budují […] Posted in Recenze
  • Země mrtvých - Land of Dead14. června 2006 Země mrtvých - Land of Dead Víte kdo je označován za zakladatele „zombie“ žánru? Filmů, ve kterých se prohání (lépe řečeno belhají) oživlé mrtvoly, jejichž jediným a hlavním cílem je pochutnat si na šťavnatém lidském […] Posted in Filmové recenze
  • Aquaman (2018)23. prosince 2018 Aquaman (2018) Nečekané překvapení před koncem roku a James Wan potvrdil, že zvládne natočit úplně vše.Aquaman dle trailerů působil jako mořský digitální bordel, ve výsledku jsem dostal vizuální orgie a […] Posted in Krátké recenze
  • Zombik – 6210. března 2019 Zombik – 62 Posted in Komiks
  • Korea - Tajemství dávné věštby - Bára tentokrát ve válce30. června 2021 Korea - Tajemství dávné věštby - Bára tentokrát ve válce Bára má teprve 12 let a chodí do šesté třídy. V podstatě normální holka, řeklo by se. Ale Bára má tajemství. S rodiči se přestěhovala na venkov, což ze začátku nelibě nesla. To se dalo […] Posted in Recenze knih
  • Nové hry do klubovny - nápady na zajímavé aktivity11. února 2019 Nové hry do klubovny - nápady na zajímavé aktivity Pracujete ve školní družině nebo školním klubu? Jste vedoucí pobytových  nebo příměstských táborů? Nevíte si rady, jak zabavit děti? Tato publikace vám bude velkým přínosem.  Kniha […] Posted in Recenze knih
  • Dopravní prostředky, které pohnuly světem - ilustrovaná historie dopravy15. května 2021 Dopravní prostředky, které pohnuly světem - ilustrovaná historie dopravy Máte rádi dopravní prostředky? Hledáte zajímavou publikaci pro své děti? Chcete zažít pořádnou jízdu? Chcete se dozvědět, jak to vlastně měli naši předkové? Tak právě vám je určena novinka […] Posted in Recenze knih

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,37940 s | počet dotazů: 256 | paměť: 72423 KB. | 19.05.2024 - 00:47:32