Něco si vyjasněme hned ze startu: nejsem trekkie, nikdy jsem nebyl a ani přes výjimečný zážitek z Abramsova nového filmu se jím stát nehodlám. Avšak právě to byl jeden z impulzů, které mě dokopaly se na jeho Star Trek opravdu těšit. Když se totiž pořád dokola pitváte v každém novém filmu, který už je delší dobu zaklíněn v nějaké propracovávanější mytologii (například že mu zhotovíte nějaký ten fan web), nezainteresovaný pohled očima průměrného diváka do světa navíc tak komplexního, jako je ten okolo Star Treku, si prostě nemůžete nechat ujít.
Na druhou stranu si ale samozřejmě nemůžu dovolit tak hlučný fandom ani ignorovat. Takže říct mi nějaká nula ve žlutém pyžamu, že Han Solo je děvka, vulkání uši by sice taky lítaly do vzduchu, ale zároveň jsem už i stačil pochytit, proč si Sheldon a Leonard z Big Bang Theory myslí, že nejžádanějšími muži na planetě jsou William Shatner a Patrick Steward, či že klingonština asi nebude žádný západoturecký dialekt. Z tohoto úhlu pohledu proto musím Abramsovi pochválit jednu věc, která by v dané mytologii vůbec neznalému divákovi mlátila do očí asi nejvíc: režisér se s průměrným diváctvem totiž ani trochu nemazlí, a to nejen nádechem svého filmu, ale především samotnou zápletkou, jejíž přepálenost na jednu stranu sice drze odporuje stanoveným vzorcům, jenž nám předepisují, jak servírovat nový look zaběhlého univerza pro co možná nejširší zástup návštěvníků kin, ale na stranu druhou na nás zase ustavičně křičí: „Člověče, vždyť je to Star Trek!“
Že Abrams nekompromisně obchází trend realistických restartů je jedna věc; bez phaserů a warp pohonu jste i tady v čudu, a když někdo řekne „Všechnu energii do předních štítů“, tak je to na těch štítech opravdu vidět a tudíž vám to neudělá kráter do pláště jako v Battlestar Galactice. Fanouškům jde ale režisér na ruku mnohem víc, než jen snůškou pojmů a (dost podstatným) štěkem Leonarda Nimoye. Jeho Star Trek proto není žádným zhuštěním vize kdysi úspěšného seriálu a nakopnutím jeho zcela nové odnože pro masy, jak by se dalo čekat, ale naopak je to přesně takový Star Trek, jaký si ho každý z nás můžeme představit. A nenechte se zmást těmi Beastie Boys v úvodu.
Proto sled událostí způsobený vrtochami mršky černé díry, ze kterých by Einstein roloval v hrobě, tedy pro režisérovo přidružené duo scénáristů Alexe Kurtzmana a Roberta Orciho (kteří si doteď brousili logiku především na odůvodňování rubaček velkých robotů a úchylek Michaela Baye vyhazovat věci do vzduchu), sice není žádnou výzvou, avšak tentokrát to drhne někde trochu jinde.
U těchto dvou pánů už totiž sice delší dobu víme, že na úkor zdravého rozumu jsou schopni vykonstruovat jeviště pro perfektní akční scény, a stejně je tomu tak i zde, ale tentokrát chlapci tak nějak nezvládají poskládat si jednotlivé střípky celé dějové linie efektivně dohromady, a proto začíná film po téměř bezchybné první polovině trochu ztrácet nit především odbočkou na trekovskou verzi planety Hoth a z ní vzešlou rychlokvašnou vysvětlovačkou.
Nezapomínejme ale, že nový Star Trek není o zkáze hrozící vesmíru či narušeném (Nimoyův termín) Ericu Banovi. Nový Star Trek je především o sžití s jeho fantastickou posádkou. O rebelu bez příčiny Chrisu Pineovi, o brilantním a pro svou roli jediném akceptovatelném kandidátu Zachary “badass Sylar“ Quintovi, paranoidním Karlu Urbanovi, hláškujícím Simonu Peggovi a Antonu Yelchinovi, který má asi desetkrát silnější přízvuk, než většina skutečných Rusů (dříve jsem jeho obsazení do role Kylea Reese pro nového Terminátora nechápal, teď už se na výsledek nemůžu dočkat).
Největší poklonu si ale pořád zasluhuje režisér J. J. Abrams, který teď už snad i těm největším škarohlídům dokázal, že to tři roky staré Mission Impossible opravdu nebyla náhoda, a že na ty seriály by ho byla opravdu škoda. Jeho provedení Star Treku je totiž dokonalým příkladem sice jednoduchého, avšak skutečně poctivého příběhu „pro každého“. Především v již zmíněné první polovině totiž režisér dokonale propojuje nejrůznější žánry a přitom je očišťuje od jakéhokoliv klišé a jiných vedlejších efektů. J. J. Abrams je prostě bezkonkurenčně nejlepší režisér své generace a svým novým snímkem dokázal, že jako dnes už jeden z mála zároveň dokáže natočit i opravdu ryzý, čistý, upřímný, vřelý a po všech stránkách poctivý americký snímek. A to prosím bez jakékoliv nadsázky, patosu, sarkazmu či přidané hodnoty.
(Když jsem v titulcích zahlédl zmínku o Lucasfilmu, musel jsem se rozesmát.)
Foto: Paramount Pictures
Části seriálu: Star Trek
- STAR TREK: PRVNÍ KONTAKT
- STAR TREK: VZPOURA
- STAR TREK: DO TEMNOTY
- STAR TREK: DO TEMNOTY: Vesmír: Tváří v tvář temnotě
- Star Trek: Do temnoty: 90%
- STAR TREK: DO TEMNOTY:Zpět na kapitánském můstku: Posádka se znovu schází
- STAR TREK: DO TEMNOTY:Nezakrytá Nemesis
- STAR TREK: DO TEMNOTY: Dospívání Enterprise
- Star Trek: Picard - Jean-Luc Picard se vrací
- Star Trek - druhá nastartovaná série J.J. Abramse
- Star Trek: Do neznáma - možná poslední film s novou posádkou
- Star Trek - Film z roku 1979 - 100 %
- Star Trek II: Khanův hněv - 95 %
- Star Trek III: Pátrání po Spockovi
- Star Trek IV: Cesta domů
- Star Trek V: Nejzazší hranice
- Star Trek VI: Neobjevená země
- Star Trek VII: Generace
- Star Trek: Picard The Star Gazer & Penance (S02E01-S02E02)
- Star Trek: Picard - Season 1
- Star Trek: Picard - Season 2
- Navracím se ke kořenům: Můj pohled na původní Star Trek film a setkání s posádkou kapitána Kirka
- Star Trek: Nemesis - Poslední mise kapitána Picarda
Nejnovější komentáře