V posledních pár týdnech jsem si užil Bonda skutečně vrchovatě. Pravděpodobně jako součást reklamní kampaně na Zítřek nikdy neumírá odvysílala u nás WTBS snad úplně všechny bondovské filmy s Seanem Connerym, Rogerem Moorem a Piercem Brosnanem -- rozumí se, že ne ten, co zrovna šel do kin.!
Autor recenze: Sid Páral
V posledních pár týdnech jsem si užil Bonda skutečně vrchovatě. Pravděpodobně jako součást reklamní kampaně na Zítřek nikdy neumírá odvysílala u nás WTBS snad úplně všechny bondovské filmy s Seanem Connerym, Rogerem Moorem a Piercem Brosnanem -- rozumí se, že ne ten, co zrovna šel do kin. Nový příběh měl konkurenci v letošním nejdražším velkofilmu -- Titanicu. Za první víkend měly oba zhruba stejnou návštěvnost. Mám radost, že inteligentní špiónská pohádka se těší srovnatelné přízni jako monumentální sentimentální overkill.
Filmy o agentovi 007 vždycky velice odrážely momentální světovou politickou situaci a společenský sexuální kontext. Zatímco v raných dobách se krásné ženy v přítomnosti elegantního Angličana v podstatě okamžitě začaly svlékat, později musel nejprve příslušnici jemného pohlaví svými hrdinskými činy přesvědčit, že není jako ostatní samci (tedy šovinistické prase), nebo spíš je, ale v jeho případě to prostě tolik nevadí. Ve starších bondovkách zajišťuje 007 patřičné „postavení britské inteligence“ tím, že přesvědčí zarytou lesbičku o výhodách heterosexuality, načež v posledních filmech se Bondovou nadřízenou stává žena, rozhodná a dominantní.
Třebaže politické pozadí jednotlivých příběhu se mění podle skutečné historie (tím samozřejmě nemyslím, že by se ze slovenských hor dalo skutečně dojet do Rakouska na saních), Bond zpravidka bojuje proti osamělému, geniálnímu uzurpátorovi, toužícím podmanit si svět, vesměs s pomocí nejnovějších zbraňových systémů, podle odcizených či tajně vyrobených. I zde je zajímavé pozorovat, jak zpočátku dějově postačující hrubá síla jaderné hlavice se stala jenom pěšákem na šachovnici stále mocnějších zbraňových systémů, které v Tomorrow Never Dies vrcholí ve veřejné zpravodajské a publicistické síti jako ultimátním prostředku násilí konce 20. století.
Nezanedbatelné jsou i technické vymoženosti, které u sebe agent nosí, maskované za předměty denní potřeby. Mnohé jejich vlastnosti a rozměry jsou dnes skutečně realizovatelné. Jsem přesvědčen, že např. dálkové ovládání auta by šlo zabudovat do mobilního telefonu, třebaže problémy by nastaly s přenosem obrazu a průmyslovým rušením mimo přímou dohlednost. Jisté ovšem je, že neméně snadno by uživatel takového zařízení vzápětí šeredně boural.
O čem tedy nový bondovský film je? Britská vojenská loď je za podivných okolností potopena u vietnamského pobřeží. Nikdo nechápe, proč by čínské MIGy střílely v mezinárodních vodách, a proč by byly sestřeleny. Novináři se sbíhají do nového centra mezinárodního napětí. Exkluzivní reportáže přináší CMGN, nadnárodní zpravodajská síť vlastněná Elliotem Carverem (Jonathan Pryce). Peníze a z nich plynoucí moc potřebují publikum. Nejlákavějším představením je válka.
Britská politická scéna vře. Situaci je nutno okamžitě objasnit. Odpověď se pravděpodobně skrývá v Carverově hamburském ústředí. Léta předtím, než se stala Carverovou ženou, elegantní Paris (Teri Hatcher) měla aféru s agentem. Jmenoval se Bond. James Bond.
Ani Čína nezahálí. Carver, jemuž se dosud do nejkapitalističtějšího komunistického státu nepodařilo proniknout, vidí příležitost ve zlákání zjevně schopné reportérky Wai Lin (Michelle Yeoh) do své firmy. Jenže děvče kříží Bondovi (Pierce Brosnan) cestu příliš často na to, aby byla obyčejnou novinářkou.
Následuje pro 007 obvyklá, ale báječná a svěží mozaika akčních scén, neuvěřitelných honiček, přestřelek a soubojů, pastí a úniků, dopravních prostředků se speciální výbavou či bez ní, zato nápaditě použitých s bondovsky nonšalantní zručností ve vzduchu, na souši i na moři, jakož i pod hladinou...
Běžte na nového Bonda -- stojí za to. Název je pravda trochu slabý: TOMORROW (Zítřek) se jmenuje Carverova agentura, a s tím, že neumírá, to pochopitelně nemůže být pravda, to by nebyl Bond. Jaxem už psal, agent 007 na konci 90. let je sice stále ještě exportní samec, ale již feministicky politicky korektní, takže na film bych se nebál pozvat i dámské publikum, jež by nemělo být pohoršeno. Výkony Michelle Yeoh, hongkongské akční herečky, jsou velmi působivé. A legendární anglický špionážní vynálezce Q (Desmond Llewelyn) je ve svém šestnáctém(!) bondovském filmu miloučký jako maskovaný zástupce autopůjčovny.
Třebaže náplní Tomorrow Never Dies je pochopitelně násilí, žádné scény mi nepřipadly vyloženě nechutné -- i odrostlejší děti s elementární představou dobra, zla a světové politiky se budou jistě bavit. Příběhy Jamese Bonda, agenta 007, byly a budou elegantními pohádkami. Z mých nejoblíbenějších.
Hodnocení: DOST DOBRÉ
V Zítřku se setkáváme s výrazným product placementem (reklamou). Zatímco The Lost World: Jurrasic Park a Peacemaker byly jasně financovány Mercedes-Benzem, tato auta jsou nemilosrdně drcena Bondovým speciálně upraveným BMW (viz řezač lan na obrázku výše vlevo). Na jiném místě děje 007, připoután k Wai Lin, prchá na motorce je BMW - jaké jiné?
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Rovněž síť autopůjčoven AVIS si musela připlatit (viz animace vlevo).
- Helikoptéra, pronásledující Bonda a Wai Lin, předvádí vskutku přehnané vychýlení nosného rotoru (viz diskuse v rubrice FFFILM 17.12. a 24.12. a 31.12.). Nevěřím, že by sebevětší dynamické natáčení listů dovolilo takový úhel náklonu; kromě toho by stačilo do kouta zahnané agenty prostě zastřelit.
- 007 a Wai Lin projíždějí s motorkou po vietnamských balkónech, které se se strojovou pravidelností hroutí hned, jak je kola opustí. V ruinách je dobře vidět, jak jsou plošiny pečlivě obnovitelně přivázány, aby se scéna mohla točit znovu.
- Při první přestřelce uvnitř plíživě „neviditelné“ lodi zloduchů by tato vyvolala veliký poplach na akustických detektorech britské flotily - vždyť je to randál. Loď přesto zůstává neviditelná.
- Že by zloduši neměli na lodi hlídku, která by spatřila/uslyšela blížící se nafukovací člun?
- Tvary letadla, se kterým Bond provádí taškařice na začátku filmu, jsou jaxi povědomé. Není to český L-39 Albatros?
Části seriálu: James Bond
- ZÍTŘEK NIKDY NEUMÍRÁ
- JEDEN SVĚT NESTAČÍ
- Dr. No - Úplně první James Bond
- Dnes neumírej - poslední Bond Pierce Brosnana
- Srdečné pozdravy z Ruska - druhá (ještě lepší) Bondovka
- Goldfinger - Málokterý zločinec na světě dokáže se zlatem to, čeho je schopen Auric Goldfinger .
- Thunderball - předposlední Bond se Seanem Connerym
- Žiješ jenom dvakrát - Jediná Bondovka, kde uvidíte ruce Jana Wericha.
- Ve službách Jejího Veličenstva - první a poslední Bond George Lazenbyho
- Diamanty jsou věčné - 1. návrat Seana Conneryho do role Jamese Bonda
- Žít a nechat zemřít - první James Bond Rogera Moorea
- Muž se zlatou zbraní - Francisco Scaramanga si pro své oběti nechává dělat kulky ze zlata.
- Agent, který mne miloval - První výskyt slavného „Čelisťáka“.
- Moonraker - James Bond tentokrát ve vesmíru.
- Jen pro tvé oči - Začínají 80. léta, což jsou pro Jamese Bonda hodně divoké roky.
- Chobotnička - Předposlední bond Rogera Moorea.
- Vyhlídka na vraždu - Rozloučení s Rogere Moorem
- Dech života - První Bondovka Timothy Daltona
- Povolení zabíjet
- Zlaté oko - první James Bond nové éry
- Zítřek nikdy neumírá - Druhý Bond Pierce Brosnana.
- Jeden svět nestačí - poslední film slavného Q
- Dnes neumírej - Poslední Bond Pierce Brosnana
- Casino Royale - První Bond nové generace.
- Quantum of Solace - První Bondovka, co plynule navazuje na předchozí díl.
- Skyfall - Když M (Judi Dench) začne pronásledovat její vlastní minulost...
- Spectre - Předposlední Bond Daniela Craiga
- Není čas zemřít – Recenze – 70 %
Nejnovější komentáře