#5 - Fantom opery

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Pátým fil­mem, kte­rý údaj­ně pat­ří mezi 101 nej­lep­ších horo­rů, je Fantom ope­ry. Jeden z pří­bě­hů, kte­rý se stal doslo­va nesmr­tel­ným, a to i díky tomu­to sním­ku.

Fantom ope­ry

The Phantom of the Opera

USA, 1925, 107 minut

Režie: Rupert Julian, Lon Chaney, Ernst Laemmle, Edward Sedgwick

Scénář: Raymond L. Schrock a Elliott J. Clawson pod­le romá­nu Gastona Lerouxe

Hrají:

Lon Chaney (Fantom)

Elith Pio (Christoine Daae)

Oscar Stribolt (Vikomt Raoul de Chagny)

Exkurze po horo­ro­vých fil­mech 20. let minu­lé­ho sto­le­tí poma­lu kon­čí. Mezi 101 nej­lep­ších horo­rů jich bylo vybrá­no cel­kem 5, ale nut­no říci, že se povět­ši­nou sku­teč­ně jed­ná o fil­my, kte­ré by nemě­la his­to­rie zapo­me­nout. Posledním němým fil­mem z této éry je Fantom ope­ry, fil­mo­vé zpra­co­vá­ní vel­mi slav­né kni­hy Gastona Lerouxe. Román nebyl zfil­mo­ván pou­ze jed­nou, ale za celou his­to­rii kine­ma­to­gra­fie nesčet­ně­krát. Přesto zůstá­vá ver­ze z roku 1925 nej­slav­něj­ší. Konkuruje jí pou­ze muzi­kál, kte­rý slo­žil Andrew Lloyd Webber a jehož sklad­by jsou doslo­va neza­po­me­nu­tel­né.

Ale vrať­me se zpět k fil­mo­vé­mu zpra­co­vá­ní, kde se popr­vé setká­vá­me se jmé­nem Lon Chaney. A roz­hod­ně ne napo­sle­dy, i když poz­dě­ji to bude s pří­dom­kem Jr. Lon Chaney stvo­řil posta­vu, jed­no z neza­po­me­nu­tel­ných mon­ster prv­ní polo­vi­ny 20. sto­le­tí. V pod­sta­tě se jed­na­lo o prv­ní­ho sku­teč­ně legen­dár­ní­ho netvo­ra, kte­rý vze­šel z ame­ric­kých stu­dií. Lon Chaney nikdy nebyl kra­sa­vec, jeho obli­čej pří­mo vybí­zel k tomu, aby hrál růz­né pří­še­ry a děsi­vé posta­vy. Erik, fan­tom paříž­ské ope­ry, je tou nej­slav­něj­ší z nich. Jeho skvost­nost tkví v tom, že Chaney nepře­hrá­val, dával důraz na pohle­dy a výraz, podob­ně jako tomu bylo poz­dě­ji ve fil­mu Dracula, kte­rý bude před­mě­tem dal­ší recen­ze. Mimochodem Tod Browning původ­ně uva­žo­val prá­vě o Lonu Chaneym jako o her­ci, kte­rý by ztvár­nil posta­vu tran­syl­ván­ské­ho hra­bě­te.

Pohled se stal pro Fantoma zásad­ní a urču­jí­cí, a to pře­de­vším pro­to, že vět­ši­nu fil­mu vystu­pu­je v mas­ce. Ale ve chví­li, kdy při­chá­zí na scé­nu celá jeho tvář, se jed­ná o sku­teč­nou eska­la­ci hrů­zy v jejím němém podá­ní. Chvíle, kdy je Fantom odmas­ko­ván, je sku­teč­ným tri­um­fem fil­mu. Nesmělá Christine se naklá­ní, aby Fantomovi, kte­rý pro ni v tu chví­li hra­je, sun­da­la mas­ku. Neustále se odta­hu­je, aby vybra­la ten správ­ný moment. A když se jí to koneč­ně pove­de, kame­ra rych­lým stři­hem zabí­rá Fantomův obli­čej, kte­rý je roz­škle­be­ný ve své odpor­nos­ti a nelid­skosti. Naprosto doko­na­le si dove­du před­sta­vit, jak tahle jedi­ná scé­na doká­za­la teh­dej­ší divá­ky v kinech doslo­va vydě­sit k smr­ti. Její síla zde stá­le exis­tu­je.

Ve fil­mu zůstá­vá i hra stí­nů, kte­rá je pro fil­my 20. let typic­ká a kte­rá je v sou­čas­né době tolik pod­ce­ňo­va­ná a nahra­zo­va­ná oby­čej­ný­mi lekač­ka­mi, jež jsou vět­ši­nou tím jedi­ným, co sta­ví horo­ro­vou atmo­sfé­ru. Pokud se týká zbyt­ku vyzně­ní fil­mu, je sku­teč­ně úchvat­né, jak vel­ko­le­pé scé­ny bylo mož­né v této době nato­čit. Jednou z nej­lep­ších je jed­no­znač­ně maš­kar­ní bál, na kte­rý dora­zí v pod­sta­tě celé měs­to – ber­te s nad­sáz­kou. Navíc zde zís­kal film bar­vu a nut­no říci, že to byl tah geni­ál­ní. Ve chví­li, kdy se na scé­ně obje­vu­je Fantom ve své mas­ce čer­ve­né smr­ti, je téměř nezbyt­né, aby zde barva figu­ro­va­la. Lze ji tak pojmout jako expe­ri­ment, ale stej­ně tak jako nezbyt­nost pro efekt fil­mu. Jen podo­tý­kám, že jsem viděl čer­no­bí­lou ver­zi, kde je bar­ve­na prá­vě pou­ze maš­ka­rá­da. Jedná se o scé­nu vskut­ku impo­zant­ní, a to pře­de­vším díky tomu, jak Fantom schá­zí po scho­diš­ti a lidé se před ním roze­stu­pu­jí. Mají z něj strach. A on z něj děs čiší. Jeho tvář, kte­rou zdo­bí mas­ka leb­ky, respek­ti­ve spí­še pří­mo leb­ka, je sku­teč­ně děsi­vá, stej­ně jako před­zvěst čer­ve­né smr­ti Edgara Allana Poea. Obdobně stra­ši­del­né až děsi­vé jsou pak zábě­ry na Fantoma, jak ve své roz­škle­be­nos­ti sedí na soše na stře­še budo­vy ope­ry a kolem něj vla­je jeho rudý plášť.

Pokud se týká samot­né­ho pří­bě­hu, nut­no říci, že jej lze srov­ná­vat napří­klad s Frankensteinem. Jeho finál­ní myš­len­ka mi při­šla napros­to shod­ná, hlav­ně ve chví­li, kdy se Fatnom, netvor, sna­ží unik­nout před roz­lí­ce­ným davem, ale jeho únik se nezda­ří a je davem zabit. Ale přes­to pře­se všech­no, je Fantom v pod­sta­tě pou­ze hříč­kou pří­ro­dy, kte­rá se zami­lu­je, ale ve své nestvůr­nos­ti není schop­na Christine opus­tit, žár­lí a chce zni­čit vše, na čem mu kdy zále­že­lo. Příběh je tak v pod­sta­tě horo­ro­vým zpo­dob­ně­ním lid­ské žár­li­vos­ti a sna­hy mít to krás­né jen pro sebe, a schop­nos­ti ničit vše, co kdy bylo důle­ži­té.

Jen ješ­tě poznám­ku na závěr. Když jsem pro­jíž­děl foto­gra­fie z fil­mu na inter­ne­tu, vel­mi mě zau­ja­la jed­na, kde je Fantom srov­ná­ván s Voldemortem. Podoba, zde sku­teč­ně exis­tu­je. Nutno říci, že obli­čej, kte­rý byl pro Chaneyho vytvo­řen, je ukáz­kou skvě­lé­ho umu mas­ké­rů teh­dej­ší doby, a v pod­sta­tě nelze vůbec srov­ná­vat novo­do­bé­ho nepo­ve­de­né­ho Fantoma v podá­ní Gerarda Butlera s „pár škrá­ban­ci na tvá­ři“, s děsi­vým vze­zře­ním Lona Chaneyho. Pravda, Schumacherův Fantom ope­ry nebyl pojat jako horor, ale jako kýč, kte­rý se poku­sil sta­vět na úspě­chu skvě­lé­ho muzi­ká­lu.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Lon Chaney. Postava netvo­ra je sama o sobě sil­ným argu­men­tem. Děsivost je navo­zo­vá­na postup­ně, je v krás­ném kon­tras­tu s vel­ko­le­postí a nád­he­rou paříž­ské ope­ry. Je sta­vě­no na vel­mi sil­ných obra­zech – pod­zem­ní krá­lov­ství, kde se Fantom pohy­bu­je na člu­nu a na koni, odmas­ko­vá­ní, mas­ka čer­ve­né smr­ti, finál­ní Fantomův smích v momen­tě, kdy ví, že je s ním konec.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Jedná se o němý film, jehož dél­ka může být pro někte­ré divá­ky sku­teč­ně nestra­vi­tel­ná. Příběh, kte­rý je ve Fantomovi pre­zen­to­ván, je v sou­čas­né době poměr­ně neo­ri­gi­nál­ní, ale je zasa­zen do krás­né­ho a monu­men­tál­ní­ho pro­stře­dí.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 15.4.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Fantom ope­ry na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře