Monstrum - Příběh Eda Geina: Vrah, který inspiroval Psycho, Texaský masakr motorovou pilou i Mlčení jehňátek

Monstrum: Příběh Eda GeinaZdroj: Netflix
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Šokující sku­teč­ný pří­běh Eda Geina (Charlie Hunnam), nechval­ně pro­slu­lé­ho vra­ha a vykra­da­če hrobů, kte­rý inspi­ro­val mno­hé z nej­slav­něj­ších fil­mo­vých zabi­já­ků v Hollywoodu...

Mnozí nad tím mohou krou­tit hla­vou, séri­o­ví vra­zi se nicmé­ně sta­li význam­nou sou­čás­tí pop­kul­tu­ry. Někteří se sta­li předob­ra­zy pro film, kni­hu, seri­ál či doku­men­ty. Někteří nevy­hnu­tel­ně pře­psa­li his­to­rii kri­mi­na­lis­ti­ky. A někte­ří z nich mají kul­tov­ní sta­tus vel­mi podob­ným tře­ba rocko­vým hvězdám. Často se jim poté ve své tvor­bě věnu­je tele­viz­ní tvůr­ce Ryan Murphy. Jenom v jeho seri­á­lu American Horror Story se obje­vi­li posta­vy jako Delphine LaLaurie, John Wayne Gacy, Richard Ramirez či Jeffrey Dahmer. V seri­á­lu American Crime Story se násled­ně Murphy věno­val třem význam­ným kri­mi­nál­ním a medi­ál­ně vel­mi sle­do­va­ným pří­pa­dům Ameriky - soud­ní pro­ces s O. J. Simpsonem, vraž­da Gianniho Versace a skan­dá­lu býva­lé­ho ame­ric­ké­ho pre­zi­den­ta Billa Clintona spo­je­né­ho s jeho pomě­rem se stá­žist­kou Monicou Lewinski.

Murphyho fas­ci­na­ce pop­kul­tu­rou, ame­ric­kým zlo­či­nem a pře­de­vším séri­o­vý­mi vra­hy tím ovšem neskon­či­la. Jedním důka­zem za všech­ny může být mini­sé­rie Monstrum - Příběh Jeffreyho Dahmera. Se sle­do­va­nos­tí ve výši 115,6 mili­o­nů zhléd­nu­tí (Netflix sle­do­va­nost vždy zazna­me­ná­vá pou­ze prv­ních 90 dní od uve­de­ní seri­á­lu) se dodnes jed­ná o 4. nej­sle­do­va­něj­ší seri­ál v his­to­rii Netflixu, seri­ál Monstrum tak byl pro­dlou­žen pro dal­ší 2 série. 2. série se kon­krét­ně zamě­ři­la na pří­pad Lylea a Erika Menendezových. Bratři Menendezové mož­ná nejsou tako­vou „sen­za­cí“ jako Jeffrey Dahmer, jejich pří­pad nicmé­ně Ameriku výraz­ně oble­těl. Přesto se zača­ly obje­vo­vat hla­sy, kte­ré vola­ly po tom, že snad dal­ší série Monstra bude mít blí­že k té prv­ní a zamě­ří se na něja­ké­ho séri­o­vé­ho vra­ha. A když už pří­běh o Johnu Wayneovi Gacym vzni­ká u kon­ku­ren­ce, 3. série na Netflix dora­zi­la s podti­tu­lem Příběh Eda Geina. Toho séri­o­vé­ho vra­ha, kte­rý inspi­ro­val Normana Batese v Psychu, Leatherface v Texaském masa­k­ru moto­ro­vou pilou a také Buffalo Billa v Mlčení jeh­ňá­tek. Jak se 3. sérii Monstra daří před­sta­vit pří­běh prav­dě­po­dob­ně jed­no­ho z nej­vět­ších lid­ských mon­ster všech dob?

Monstrum: Příběh Eda Geina
Photo © Netflix

Ed Gein pat­ří mezi séri­o­vé vra­hy, jejichž aktiv­ní kari­é­ra je oble­pe­na for­mou mno­ha záhad. Přesný počet obě­tí, kon­krét­ní moti­va­ce, stej­ně tak je sou­čás­tí spe­ku­la­cí to, že se mělo jed­nat o kani­ba­la. Dle dolo­že­ných důka­zů je ovšem z dneš­ní­ho pohle­du vní­mán jako nek­ro­fil s for­mou pato­lo­gic­ké­ho transves­tis­mu. Volba na her­ce, kte­rý Geina v 3. sérii seri­á­lu Monstrum ztvár­ní, padla na Charlieho Hunnama. Hvězda seri­á­lu Zákony gan­gu, před­sta­vi­tel titul­ní role ve fil­mu Král Artuš: Legenda o meči, jeho Raymond Smith poté pat­řil mezi nej­vý­raz­něj­ší posta­vy gan­gs­ter­ky Gentlemani. Má zku­še­nos­ti s anti-hrdiny i drs­ňá­ky, s posta­va­mi s emo­ci­o­nál­ní hloub­kou i posta­va­mi, kte­ré jde snad­no popsat jako kom­plex­ní. Ztvárnit Eda Geina se nicmé­ně jeví jako vel­ká výzva i pro ty nej­zku­še­něj­ší herec­ké hrá­če. Hunnam, kte­ré­ho i přes leti­té zku­še­nos­ti nešlo pořád do dneš­ní­ho dne zařa­dit mezi ty nej­vět­ší herec­ké hvězdy, nicmé­ně v Edu Geinovi našel roli, kte­rá má snad pro­za­tím nej­vět­ší šan­ci dostat ho do nej­vyš­ší herec­ké ligy. A nebo mu mini­mál­ně zaru­čit výhru Zlatého gló­bu či tele­viz­ní ceny Emmy.

Televizní ruko­pis Ryana Murphyho je po mno­ha letech už tak nějak snad­no roz­po­zna­tel­ný, dost prav­dě­po­dob­ně by tak nej­no­věj­ší sérii Monstra snad­no roz­po­znal i někdo, kdo si náho­dou dvě před­cho­zí série s tou nej­no­věj­ší nespo­jí jako sou­část jed­né mini­sé­rie a do pří­bě­hu Eda Geina jed­no­du­še vkro­čí jako do samo­stat­né­ho pří­bě­hu Eda Geina. Ten je zpo­čát­ku pre­zen­to­ván tak, jak ho moh­lo vní­mat jeho oko­lí. Možná jako podi­ví­na a samo­tá­ře, záro­veň ovšem poměr­ně las­ka­vé­ho a zdvo­ři­lé­ho. Jenže pak se obje­ví prv­ní názna­ky toho, že s Edem Geinem není něco tak úpl­ně v pořád­ku. Nepřekvapivě se uká­že, že i v pří­pa­dě Geina je pro­blém zacho­ván už v pro­stře­dí a záze­mí, ve kte­rém titul­ní zlo této série vyrůs­ta­lo, po vzo­ru Příběhu Jeffreyho Dahmera jde vlast­ně udá­los­ti spo­je­né s Edem Geinem tech­nic­ky sva­lit na selhá­ní sys­té­mu. Byť má nicmé­ně výraz­nou úlo­hu vztah Geina s jeho nábo­žen­sky fana­tic­kou mat­kou Augustou v podá­ní Laurie Metcalf, pri­már­ně jde z mini­sé­rie jas­ně vypo­zo­ro­vat pře­de­vším to, jak moc sku­teč­ně může séri­o­vý vrah ovliv­nit pop­kul­tu­ru. A jak moc to jde vní­mat jako nor­mu.

Monstrum: Příběh Eda Geina
Photo © Netflix

Série Monstrum se drží dra­ma­ti­zo­va­né­ho poje­tí, tedy mixem sku­teč­ných udá­los­tí a fabu­la­cí. Předchozí série zamě­ře­na na bra­t­ry Menendezovi napří­klad při­šla s kon­tro­verz­ní při­da­nou lin­kou o tom, že mezi dvě­ma bra­t­ry exis­to­val incest­ní homose­xu­ál­ní vztah. Jak je na tom Příběh Eda Geina? Drží se vše­o­bec­ně zná­mých fak­tů, záro­veň při­dá­vá jis­té fabu­la­ce a také pasá­že, kte­ré půso­bí jako z jiné­ho svě­ta, tedy přes­ně tako­vé ty pasá­že, kte­ré do svých pro­jek­tů rád dopl­ňu­je prá­vě Ryan Murphy. Takové momen­ty mají zdů­raz­nit Geinovu oči­vid­nou důle­ži­tost v hie­rar­chii séri­o­vých vra­hů, Murphy má navíc pořád výraz­nou sla­bost pro pop­kul­tu­ru. I pro­to má důle­ži­tou úlo­hu v prv­ních epi­zo­dách této série význam­ný fil­mař Alfred Hitchcock v podá­ní Toma Hollandera.

Za scé­ná­řem celé série sto­jí Ian Brennan, kte­rý se násled­ně cho­pil i režie 4. a 5. epi­zo­dy, zby­lých 6 epi­zod nato­čil Max Winkler. Brennan je spo­lu s Murphym spo­lu­tvůr­cem seri­á­lu, je i pro­to roz­po­zna­tel­né, že se pře­su­nem do jiné­ho obdo­bí a zamě­ře­ním na jinou kapi­to­lu zlo­či­nu v Americe zase tolik nemě­ní.  I 3. série Monstra je dějo­vě roz­tříš­tě­ná, napříč osmi epi­zo­da­mi se postup­ně sta­ví mozai­ka, kte­rá má nad pří­pa­dem Eda Geina na samot­ném kon­ci ide­ál­ně uči­nit jas­nou teč­ku. Byť je vlast­ně těž­ké říct, jak moc je napo­je­ní Eda Geina na fas­ci­na­ci transgen­der žena­mi kulant­ní a jak moc by ho někte­ří kri­mi­nál­ní exper­ti nej­spí­še moh­li smést ze sto­lu. Nutno nicmé­ně podotknout, že Ed Gein nej­spí­še jen tak nepře­sta­ne být osob­nos­tí obklo­pe­nou spous­ty záhad a nikdo snad do toho seri­á­lu nepů­jde s tím, že mu snad dra­ma­ti­zo­va­ná mini­sé­rie polo­ží nej­zá­sad­něj­ší otáz­ky, kte­ré jde ve spo­ji­tos­ti s aktiv­ním obdo­bím toho­to séri­o­vé­ho vra­ha mít.

Monstrum: Eda Geina
Photo © Netflix

Monstrum: Příběh Eda Geina sta­ví v prv­ní řadě na tom, jak je Ed Gein v rám­ci pop­kul­tur­ních očí vní­mán. Teprve v dru­hé řadě se sna­ží být tak nějak auten­tič­těj­ší a upřím­něj­ší rekon­struk­cí toho, co se asi v hla­vě Geina ode­hrá­va­lo a jak přes­ně k daným udá­los­tem násled­ně dochá­ze­lo. Nechybí jeho fas­ci­na­ce nacis­mem, vel­mi kom­pli­ko­va­ný vztah s vel­mi kom­pli­ko­va­nou mat­kou, nako­nec i přes­né vyob­ra­ze­ní toho, jak přes­ně mohl být snad­no Gein vní­mán jako podiv­ný a přes­to neškod­ný chla­pík. Hned 1. epi­zo­da fun­gu­je jako ide­ál­ní před­sta­ve­ní Geinova vněj­ší­ho a násled­ně i vnitř­ní­ho svě­ta. Zároveň v rám­ci celé série nechy­bí momen­ty, kte­ré se zabý­va­jí vyšet­řo­vá­ním a pře­de­vším také vní­má­ním oko­lí. Jakmile se seri­ál věnu­je Geinovi v momen­tě,  kdy by ho ješ­tě nikdo netipl na šíle­né­ho vra­ha, je vel­mi nos­ný. O to těž­ší je s čis­tým srd­cem tvr­dit, že jsou nut­ně nej­zá­bav­něj­ší ty pasá­že, kdy se řeší vliv Geina na osob­nos­ti jako Tobe Hooper (reži­sér Texaského masa­k­ru moto­ro­vou pilou) v podá­ní Willa Brilla, Anthony Perkins (Norman Bates, kte­rý byl nebyl Normanem Batesem bez Gaina) v podá­ní Joeyho Pollariho, či zmi­ňo­va­ný Hitchcock v podá­ní Hollandera.

Seriál jde svým způ­so­bem vní­mat jako tako­vé siam­ské dvoj­če. Jsou vzá­jem­ně pro­po­je­ná a nemo­hou bez sebe exis­to­vat, přes­to jde snad­no věřit, že mno­hé seri­ál roz­dě­lí prá­vě tím, jak pří­běh Geina dělí na dvě odliš­né strán­ky. Mnozí budou mít s fak­tem, že vzni­ká dal­ší pro­jekt o séri­o­vém vra­ho­vi, pro­blém už z prin­ci­pu, pro­to­že se mno­hým fas­ci­na­ce séri­o­vý­mi vra­hy z rela­tiv­ně pocho­pi­tel­ných důvo­dů hnu­sí. Nedá se při­tom říci, že by se Příběh Eda Geina nesna­žil ale­spoň čás­teč­ně pou­ká­zat na to, co přes­ně na tako­vých pří­pa­dech vlast­ně lidí láká.  Popkulturizaci jde ostat­ně vní­mat jako jeden ze „snad­no obha­ji­tel­ných“ důvo­dů‚  odkaz kul­tov­ních pro­jek­tů jako prá­vě Psycho či Mlčení jeh­ňá­tek poté může divá­ky vézt k k morál­ně pro­vo­ka­tiv­ním otáz­kám ohled­ně toho, zda my jako kon­zu­men­ti nemá­me být teo­re­tic­ky těm­to séri­o­vým vra­hům čás­teč­ně vděč­ní. A nebo jest­li jde naší kon­zu­ma­ci tako­vých pro­jek­tů něja­kým způ­so­bem vůbec obhá­jit.

Monstrum
Photo © Netflix

Jedná se ostat­ně o aspekt, kte­rý je s pohr­dá­ním nad tím­to seri­á­lem spo­je­ný už od 1. série. Od počát­ku se mlu­ví o tom, že je výro­ba seri­á­lu Monstrum jako nemo­rál­ní, stej­nou mírou pře­vy­pra­vo­vá­ní pří­bě­hů titul­ních mon­ster kaž­dé série. Mnozí Monstrum ozna­ču­jí za osla­vu ohav­nos­tí a jeho divá­ky (kte­rých dle sta­tis­tik Netflixu bylo jen v roce 2022 zhru­ba 115,6 mili­o­nů) za hloupé psy­cho­pa­ty. Přístup ke sle­do­vá­ní podob­ných pořa­dů se poté samo­zřej­mě vždy odví­jí pou­ze od toho, co již daným divá­kům při­jde dale­ko za hra­nou. Je v pořád­ku sle­do­vat libo­vol­ný díl ze série Texaský masa­kr moto­ro­vou pilou, pro­to­že je Leatherface fik­tiv­ní posta­vou, byť se musí při­po­me­nout, že má kari­é­ra toho­to sla­she­ro­vé­ho zabi­já­ka pořád záro­dek u sku­teč­né­ho pří­pa­du Geina? A dá se podob­ná argu­men­ta­ce snad­no pře­vézt na všech­ny váleč­né fil­my, kte­ré s podob­nou opti­kou „osla­vu­jí“ napří­klad zabí­je­ní židů?

Případ Eda Geina není tím seri­á­lem, kte­rý měl tohle dile­ma roz­lousk­nout. Sleduje lid­skou bytost, jejíž činy jsou neo­spra­ve­dl­ni­tel­né, ozna­če­ní za mon­strum nemů­že být ide­ál­něj­ší. Seriál má v pri­már­ní řadě slou­žit jako dra­ma­ti­zo­va­ná rekon­struk­ce (tyto dva pojmy se nemuse­jí navzá­jem vylu­čo­vat) a nahléd­nu­tí do Geinovy cho­ré mys­li. Natočit pro­jekt o tako­vém vra­ho­vi a rea­li­zo­vat ho s úmys­lem, aby výsle­dek u Eda Geina vyvo­lal sou­cit, to už by nej­spí­še moh­lo rov­nou vézt k rea­li­za­ci vese­lé­ho taneč­ní­ho muzi­ká­lu o 11. září. Nebo roman­tic­ké kome­die z piv­ni­ce s Josefem Fritzlem v hlav­ní roli. Bylo by tak nefér Murphymu, Brennanovi a spol. křiv­dit a sle­pě je snad obvi­ňo­vat z toho, že 40 let po Geinově smr­ti rea­li­zo­va­li pro­jekt, kte­rý ho má v očích veřej­nos­ti nějak obha­jo­vat. Pouze pou­ka­zu­je na důvo­dy jeho jed­ná­ní, kte­ré dle oče­ká­vá­ní neby­lo lemo­vá­no těmi nej­čist­ší­mi úmys­ly. Je nicmé­ně snad­no pocho­pi­tel­né, že se jed­ná o poje­tí Geina, kte­ří můžou mno­zí jed­no­du­še snad­no nená­vi­dět. Především vyús­tě­ním toho, jak se k tomu­to poje­tí Geina při­stu­pu­je, finá­le jeho pří­bě­hu totiž už vylo­že­ně evo­ku­je spí­še Geina, jehož účast by více zapa­da­la do American Horror Story.

Monstrum: Příběh Eda Geina
Zdroj: Netflix

Paralely ke kni­ze Psycho jsou nevy­hnu­tel­né a vždy potě­ší, že Laurie Metcalf dosta­ne ale­spoň mini­mál­ní pro­stor pro­je­vit svůj herec­ký talent (fana­tic­kou mat­ku logic­ky hra­je zce­la odliš­ně než­li v Teorii vel­ké­ho třes­ku). Je pocho­pi­tel­né, že dojde na vizu­ál­ně nepří­jem­né moti­vy, mini­mál­ně stej­ně nepří­jem­ný ovšem seri­ál doká­že být i po psy­cho­lo­gic­ké strán­ce. Daří se věro­hod­ně pro­dat dobo­vé zasa­ze­ní, atmo­sfé­ru Geinova rodiš­tě Wisconsinu, byť poté občas dojde na humor, je ho spí­še mini­mum a když už na něj pře­ci jen dojde, nesha­zu­je váž­nost klí­čo­vých momen­tů. Jen to doka­zu­je, že rekon­struk­cí Geinových skut­ků sku­teč­ně nikdo nebe­re na leh­kou váhu.  A svým způ­so­bem je na Geinovi prá­vě to nej­za­jí­ma­věj­ší to, jak se ho chví­le­mi sku­teč­ně daří pro­fi­lo­vat jako člo­vě­ka. Svým způ­so­bem to jenom vypo­ví­dá o nevy­zpy­ta­tel­nos­ti lidí a for­mě tem­no­ty, kte­rou v sobě nej­spí­še má kaž­dý z lidí. Někdo vět­ší, někdo zase men­ší. Byť sice dis­ku­ze na soci­ál­ních sítích občas mohou nazna­čo­vat opak, nic zatím nena­svěd­ču­je tomu, že by uli­ce byly aktu­ál­ně plné psy­cho­pa­tů.

3. série Monstra měla původ­ně na Netflix dora­zit s podti­tu­lem Original Monstrum (Původní mon­strum) a moh­lo se snad­no zdát, že pří­běh Eda Geina celý for­mát Monstra zakon­čí. Nicméně už bylo potvr­ze­no, že dojde na 4. sérii, kte­rá ovšem díky zamě­ře­ní na Lizzie Borden (a její­ho obvi­ně­ní z dvoj­ná­sob­né vraž­dy v roce 1892) bude mít spí­še blí­že k 2. sérii, už jen kvů­li styč­ným plo­chám - vraž­da blíz­kých rodin­ných pří­sluš­ní­ků (zavraž­dě­né­ho otce Borden si zahra­je Hunnam), údaj­né nási­lí v rám­ci rodi­ny, kte­ré mělo vraž­dy obhá­jit, záro­veň i výrazná medi­ál­ní pozor­nost. Je tak prav­dě­po­dob­né, že fanouš­ci budou volat po tom, aby se pří­pad­ná 5. série vyda­la spí­še smě­rem Jeffreyho Dahmera a Eda Geina než­li ces­tou Menéndezových a Borden. Těžko nicmé­ně říct, zda vůbec ješ­tě jde něko­ho jako je zrov­na Ed Gein pře­ko­ná­vat. Richarda Ramireze už Murphy vyčer­pal v American Horror Story, John Wayne Gacy vzni­ká u kon­ku­ren­ce a s Aileen Wuornos se už pra­co­va­lo způ­so­bem, kte­rý Charlize Theron vyne­sl Oscara. Dá se nicmé­ně věřit, že Příběh Eda Geina zazna­me­ná na Netflixu vel­kou sle­do­va­nost a jen více zne­chu­tí všech­ny, kte­ří úspě­chem podob­ných for­má­tů pohr­da­jí. Ne nadar­mo se ovšem vět­ši­nou říká, že kaž­dá min­ce má dvě stra­ny, zrov­na tato argu­men­ta­ce by měla poté v poho­dě uspět prá­vě i u celé­ho pro­jek­tu Monstrum. I u jeho aktu­ál­ní 3. řady.

Monstrum: Příběh Eda Geina
Zdroj: Netflix

Ta sice trpí nezpo­chyb­ni­tel­ný­mi pro­blémy, pře­de­vším nevy­vá­že­nos­ti v rám­ci struk­tu­ry vyprá­vě­ní. Na dru­hou stra­nu ovšem nesto­jí jen na exce­lent­ním výko­nu Charlieho Hunnama, kte­rý doká­že nahnat husi­nu mini­mál­ně stej­ně jako Evan Peters před 3 lety v roli Jeffreyho Dahmera. Ed Gein se v očích díky tomu­to seri­á­lu nesta­ne někým, koho má člo­věk lito­vat, někdo, kdo si doká­že obhá­jit zvěr­stva, kte­rých se bez­po­chy­by dopouš­těl. A přes­to se Hunnamovi daří své mon­strum při­vézt k živo­tu způ­so­bem, kte­rý divá­ko­vi umož­ňu­je vstou­pit do Geinovy hla­vy. A vní­mat, jak je sku­teč­né mož­né, že zod­po­věd­nost za vytvá­ře­ní bytos­tí jako prá­vě Ed Gein může mít násled­ně čas­to vel­mi ali­bis­tic­ká spo­leč­nost. Morální pochyb­nost spo­je­nou s rea­li­za­cí podob­ných pro­jek­tů tak jde do vel­ké míry roz­prášit. A svým způ­so­bem jde snad­no obhá­jit, proč nao­pak mají pro­jek­ty jako Monstrum prá­vo vzni­kat. Byť je nevy­hnu­tel­né, že ter­čem dis­ku­zí nad nejen morál­ní­mi hod­no­ta­mi budou i do budouc­na.

Monstrum: Příběh Eda Geina nena­bí­zí jed­no­du­ché odpo­vě­di ani morál­ní pou­če­ní, spí­še ote­ví­rá pro­stor k zamyš­le­ní nad tím, co činí séri­o­vé vra­hy iko­na­mi popu­lár­ní kul­tu­ry, a jaké jsou hra­ni­ce eti­ky při adap­ta­ci sku­teč­ných zlo­či­nů pro tele­viz­ní for­mát. Charlie Hunnam svým výko­nem doká­že před­sta­vit Eda Geina nejen jako mon­strum, ale i jako člo­vě­ka, jehož psy­chi­ka je hlu­bo­ce naru­še­ná a záro­veň for­mo­va­ná oko­lím a rodin­ným záze­mím. Seriál nelze vní­mat jako osla­vu hrůz­ných činů, ale dra­ma­ti­zo­va­nou son­dou do mys­li a život­ní­ho kon­tex­tu jed­no­ho z nej­zná­měj­ších séri­o­vých vra­hů. Fascinace mon­strem může být snad­no sou­čás­tí kul­tur­ní reflexe, pro­jek­ty jako Monstrum mají prá­vo na svůj vznik.

3. série Monstra tak trpí nevy­vá­že­nou struk­tu­rou a chví­le­mi půso­bí jako pro­jekt, kte­rý by chtěl pří­běh Eda Geina pojmout pře­ci jen dvě­ma vel­mi odliš­ný­mi způ­so­by, výko­nem Hunnama a pořád nos­ným pří­stu­pem k vyprá­vě­ní ovšem 3. série nut­ně nepro­ka­zu­je, že by for­má­tu anto­lo­gie Monstrum došel dech. Především i díky infor­ma­cím o tom, že se 4. série vydá zase tro­chu jinou ces­tou a  opět se uká­že, že mon­stra mohou mít nej­růz­něj­ší podo­by. Byť je prav­dě­po­dob­né, že mno­zí opět budou pře­de­vším volat po dal­ších pří­bě­zích se séri­o­vý­mi vra­hy...

Verdikt: 70 %

Pýcha a předsudek: Trpká romantika bez jiskry a nadhledu
15. ledna 2024Pýcha a předsudek: Trpká romantika bez jiskry a nadhleduVšichni známe tradiční námět romantických filmů. ONA se zamiluje, ON ji ignoruje, vše vypadá beznadějně. Najednou dojde ke zvratu kdy zjistíme, že jeho ignorace je pouze zdánlivá, ovšem je tu problém, přes který se nedá dostat.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Citadel: Amazonův špionský seriál se zbytečně představoval jako megahit režírovaný Bratry Rusoovými
8. června 2023Citadel: Amazonův špionský seriál se zbytečně představoval jako megahit režírovaný Bratry RusoovýmiNejvětší zklamání roku, největší Joke a podvrh! Amazon diváky lákal na jeden z nejdražších seriálů ( téměř 300 miliónový rozpočet) a na režiséry Bratry Rusoovy, tvůrce Avengers, takže divák se zkrátka mohl těšit na velkolepou akční…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Královna Alžběta: Zlatý věk
8. září 2022Královna Alžběta: Zlatý věkSnímek Královna Alžběta z roku 1998 sklidil pro svůj pohled do zákulisí středověké politiky vesměs příznivé ohlasy a katapultoval do všeobecného povědomí herečku Cate Blanchett, která se za svůj výkon v titulní roli dočkala nominace na Oscara. Toto zajímavé,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kingsman: První mise (The King’s Man) – Recenze – 60 %
6. ledna 2022Kingsman: První mise (The King’s Man) – Recenze – 60 %Režisér, scenárista a producent Matthew Vaughn (Hvězdný prach, Kick-Ass) pojal akčně-komediální film Kingsman: První mise jako prequel k oběma svým starším snímkům Kingsman: Tajná služba (2014) a Kingsman: Zlatý kruh (2017) a vypráví v něm o tom, jak…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kingsman: První mise - 75%
6. ledna 2022Kingsman: První mise - 75%Sebranka nejhorších tyranů a geniálních zločinců se připravuje rozpoutat válku, jež má zahubit miliony lidí. Skupina lidí musí vyhrát závod s časem a zastavit je. To celé povede ke zrodu první nezávislé tajné služby s názvem…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Piráti z Karibiku: Na konci světa
13. prosince 2021Piráti z Karibiku: Na konci světaPiráti z Karibiku: Na konci světa je americký výpravný fantasy film režiséra Gorea Verbinského z roku 2007, třetí díl filmové série Piráti z Karibiku a pokračování filmu Truhla mrtvého muže (2006). Sleduje Willa Turnera, Elizabeth Swannovou,…Vydáno v rubrice: Speciály
Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže
6. prosince 2021Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého mužePiráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže je americký fantasy film z roku 2006. Jedná se o druhý díl filmové série Piráti z Karibiku a pokračování filmu Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003). Režíroval ho Gore…Vydáno v rubrice: Speciály
Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže aneb vítejte v Disneylandu podruhé
5. srpna 2021Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže aneb vítejte v Disneylandu podruhé„Pane Turnere a slečno Swanová, zatýkám vás za napomáhání nebezpečnému zločinci. Určitě vám bude něco říkat jméno Jack Sparrow.“zeptá se arogantně lord Beckket. „Kapitán !!! Kapitán Jack Sparrow“ odpoví unisono Keira Knightley a Orlando Bloom, aby…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Pýcha a předsudek
16. července 2021Pýcha a předsudekKnižní předlohu, slavný román Jane Austin, jsem nečetla, takže osobně nedokážu posoudit, jak dalece film zachoval osudy svých knižních hrdinů. Když jsme však z kina odcházeli, nějaká paní si pochvalovala, že ačkoli film (logicky) některé pasáže…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nechte ho jít - Kevin Costner se vrací k žánru western.
6. prosince 2020Nechte ho jít - Kevin Costner se vrací k žánru western.Poklidný život penzionovaného šerifa George Blackledgea (Kevin Costner) a jeho ženy Margaret (Diane Lane) přeruší tragická smrt jejich syna. Vzápětí jim osud uštědří další ránu. Jejich snacha Lorna (Kayli Carter) se znovu provdá a s novým…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Květa

... na jeden zátah, oprav­du per­fekt­ně zpra­co­va­né