Také se vám často stává, že náročná komunikace se zvrtne v hádku, uražení se a vůbec nikam to nevede? V této chvíli se člověk nechal unést svými emocemi a je jasné, že komunikace pak nemůže být efektivní. Nová kniha Empatická a asertivní komunikace se snaží dát návod, jak tyto situace zvládat a jak v nich komunikovat konstruktivně.
Základ efektivní komunikace je mít emoce pod kontrolou a nenechat se jimi unést. Jak takový emoční únos vypadá, je popisováno v první kapitole. Dále také najdete vysvětlení, proč emoce vznikají, na co reagujeme apod. A že vlastně za své emoce jsme zodpovědní sami, určitě neplatí, že nás naštval druhý. Je třeba přijmout za své emoce odpovědnost. Tendenci jednat pod vlivem emocí máme také tehdy, pokud se někdo dotkne naše citlivého místa, jež se může týkat našich přesvědčení. Cestou, jak z toho ven, je prozkoumat svá přesvědčení a těch nefunkčních se zbavit. Dále reagujeme také dle tzv. našeho zákoníku, kdy máme nějaké hodnoty, očekávání, jak by se měli druzí chovat apod. V případě, že někdo poruší nějakého pravidlo z našeho zákoníku, vznikají negativní emoce. Ale je třeba si uvědomit, že to jsou naše pravidla, ne toho druhého. Neméně důležité je také nevytvářet si domněnky a nebrat si chování druhých osobně. A pokud přeci už jen dojde k tomu, že cítíte, že se necháváte unést emocemi, autorka nabízí několik technik, jak předejít emočnímu únosu a stále komunikovat efektivně.
Následuje kapitola, kde je přehled komunikačních technik přirovnaných k zvířatům, dle toho, jak člověk komunikuje. Existuje tak komunikační styl lva, který chce za každou cenu dosáhnout svého, medvídka, který radši ustoupí, jen aby udržel vztahy a byl oblíbený či lišky, která se snaží nalézt alespoň kompromis. Jsou zde popsány charakteristiky a zjistíte, že určitě některé techniky komunikace používáte a nejlepší by bylo, aby to byla jedna z těch efektivních.
Další kapitoly se už zabývají technikami, jak někoho odmítnout, aniž bychom narušili vzájemný vztah, jak poskytovat zpětnou vazbu, jak reagovat na kritiku a útočné projevy a také jak poznat a reagovat na manipulaci.
Domnívám se, že kniha poskytuje opravdu cenné rady pro ty, co chtějí asertivně komunikovat, naučit se různé techniky, ale zároveň i pochopit, proč u nás vznikají emoce a komunikace se třeba zvrhne v hádku. Je i zajímavé poznat, jaké komunikační techniky člověk aktuálně sám používá. Přitom je kniha napsána velmi čtivou formou, tudíž si ji může přečíst kdokoli, i když o tomto tématu nic neví.
Kniha je zároveň sympaticky tenká, vizuálně zajímavá, tudíž se určitě stane pomocníkem pro ty, kteří chtějí efektivně komunikovat. Teď už stačí jen rady zapojit do vlastní komunikace.
Autor: Olga Lošťáková,
Nakladatelství: Grada
Počet stran: 172
Žánr: Psychologie, komunikace
Hodnocení: 95 %
Nejnovější komentáře