Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Temná věž | The Dark Tower [40%]

Temná věž | The Dark Tower [40%]

Stephen King a jeho díla se těší vel­ké­mu zájmu Hollywoodských pro­du­cen­tů a není tedy divu, že jeho díla býva­jí čas­to adap­to­vá­na do fil­mo­vé podo­by. Filmové podo­by, kte­rá nechá­vá auto­ra před­lo­hy zpra­vi­dla veli­ce klid­ným (pokud tedy nemlu­ví­me o zná­mé afé­ře ohled­ně Osvícení od Stanleyho Kubricka). Nyní se však po mno­ha pro­blé­mech, prů­ta­zích a změ­nách dostá­vá do kin adap­ta­ce jeho mag­num opus - Temná věž. Jak se poved­la tahle dlou­ho oče­ká­va­ná fil­mo­vá udá­lost, se kte­rou byly vel­ké plá­ny do budouc­na?

Jakea (Tom Taylor) trá­pí vize. Vize o svě­tě a posta­vách, kte­ré kaž­dý pove­žu­je za výplo­dy jeho dět­ské mys­li. Když už situ­a­ce pře­sta­ne být pro jeho mat­ku únos­nou, roz­hod­ne se při­hlá­sit Jakea do ústa­vu, kde by mu měli pomoct. Jake je ovšem pře­svěd­čen, že jeho vize jsou sku­teč­né a svě­tu hro­zí veli­ké nebez­pe­čí. Utíká tedy z domo­va a sna­ží se vypá­t­rat, kde je vlast­ně prav­da. Sám ovšem ješ­tě neví, že prá­vě dal do pohy­bu udá­los­ti, ve kte­rých jde o osud celé­ho lid­stva. Na sto­pě je mu totiž Walter Padick (Matthew McConaughey) pře­zdí­va­ný Muž v čer­ném, jehož jedi­ným smys­lem živo­ta je roz­pou­tat cha­os...
Osobně jsem se na tenhle pro­jekt těšil. Ještě v době před něko­li­ka lety, kdy roz­máchlou adap­ta­ci plá­no­val J.J. Abrams a pře­de­vším pak o pár roků poz­dě­ji, kdy adap­ta­ci v podo­bě tří fil­mů a dvou tele­viz­ních seri­á­lů ve kte­rých by se obje­vil v hlav­ní roli Javier Bardem při­pra­vo­val Ron Howard. Z toho ovšem nako­nec také sešlo (pře­de­vším díky nesku­teč­ně finanč­ně nároč­né pro­duk­ci, do kte­ré se žád­né­mu ze zain­te­re­so­va­ných stu­dií nechtě­lo) a nám se nako­nec dosta­la do kin kom­plet­ně pře­ko­pa­ná ver­ze pod tak­tov­kou Nikolaje Arcela, chvá­le­né­ho dán­ské­ho reži­sé­ra a scé­náris­ty, pro kte­ré­ho je tahle novin­ka zao­ce­án­ským debu­tem. Po pro­jek­ci se ovšem jen těž­ko skrý­va­jí roz­pa­ky, neboť na něja­ké vel­ko­le­pěj­ší plá­ny si pro­du­cen­ti budou po tomhle výsled­ku muset nechat zajít chuť.

První co se totiž dere na mysl je totiž otáz­ka, kde sou­dru­zi z NDR udě­la­li chy­bu. Jistě, Temná věž je vcel­ku podiv­nou podí­va­nou, pře­ci jen něco z pera Stephena Kinga asi nebu­de úpl­ně nor­mál­ní, nejsem si ovšem jist, zda-li ta podiv­nost je vlast­ně smys­lu­pl­ná. Děj se totiž ode­hrá­vá ve svě­tě, kte­rý není úpl­ně nějak výraz­ně­ji před­sta­ven divá­kům netknu­tým před­lo­hou (tedy i můj pří­pad), záro­veň si ale mys­lím, že pro fanouš­ky obsáh­lé kniž­ní před­lo­hy bude ten­to pří­stup k lát­ce pří­liš jed­no­du­chý, pří­mo­ča­rý a povrch­ní. Tak totiž při­jde film i běž­né­mu divá­ko­vi. Arcel se totiž nějak výraz­ně nepouš­tí do samot­né­ho vyprá­vě­ní a či odkry­tí pří­bě­hu jed­not­li­vých postav, spí­še jen rám­co­vě vyme­zí jed­no­du­še někte­ré posta­vy a o něko­lik díl­čích a nepří­liš význam­ných dějo­vých udá­los­tí dále se na plát­ně roz­sví­tí jmé­no reži­sé­ra a film dospě­je do fini­še. Pokud tedy čeká­te něja­ký vel­ko­le­pěj­ší pří­běh či ale­spoń zají­ma­vě odvy­prá­vě­nou ruti­nu, dosta­ví se výraz­né zkla­má­ní.

Není totiž moc co si z fil­mu odnést. Pistolník Roland v podá­ní Idrise Elby i sko­roďá­bel Walter v podá­ní Matthewa McConaugheyho sice ský­ta­jí poten­ci­ál, ten se ovšem ani z půle nepo­da­ří napl­nit. Jsou více­mé­ně zre­du­ko­vá­ni na odří­ká­vá­ní prázd­ných frá­zí kte­ré jed­no­du­še postrá­da­jí náboj i život. Strnulý pří­běh bez jaké­ko­liv hloub­ky bohu­žel ten­to­krát nepo­dr­ží ani akce, kte­rá je zapr­vé nepří­liš zdat­ně nato­če­ná a mož­ná až pří­liš „video­her­ní“ na to, aby do fil­mu sed­la. chá­pu, že by Roland měl být nesku­teč­ný badass a Muž v čer­ném děsi­vě moc­ný magič, v tomhle podá­ní to ale úpl­ně nebe­re­te. McConaughey z toho vychá­zí poměr­ně lépe, jeli­kož jeho posta­va má ale­poň část scén, kdy nepů­so­bí úpl­ně mimo mísu a sám herec si svůj part oči­vid­ně uží­vá, přes­to to není ve výsled­ku něco, proč bys­te na film chtě­li vyrá­žet. A to je zatra­ce­ně ško­da.

Temná věž je tak po letech čeká­ní doce­la nepěk­ný prů­švih, kte­rý bude jen mar­ně hle­dat svo­je fanouš­ky. Pro oby­čej­né­ho divá­ka se jed­ná o poměr­ně pod­prů­měr­ne odvy­prá­vě­ný pří­běh bez nábo­je, kte­rý stih­ne skon­čit dřív, než se vlast­ně roz­je­de. Pro fanouš­ky před­lo­hy si mys­lím, že se jed­ná o hod­ně zjed­no­du­še­nou ver­zi původ­ní­ho pří­bě­hu, ke kte­ré si budou jen těž­ko nachá­zet ces­tu. To co je ovšem stej­né pro dva tábo­ry je fakt, že po x letech ve vývo­ji není Temná věž ničím víc, než jen po všech ohle­dech hod­ně prů­měr­ným mixem sci-fi a tem­né fan­ta­sy, kte­rý moc nefun­gu­je. Vyložený prů­ser to není, důvo­dy k rados­ti ale bude­te hle­dat jen těž­ko.

Podívejte se na hodnocení Temná věž na Kinoboxu.

Ambice stří­dá zkla­má­ní. Velkolepé plá­ny jsou ta tam a zdá se, že i po prá­vu. To co mělo být vel­ko­le­pou fil­mo­vou udá­los­tí kon­čí jako doce­la prů­měr­ný a povrch­ní mix fan­ta­sy a sci-fi, kte­rý skon­čí dří­ve, než začne být zají­ma­vý. Slušné obsa­ze­ní to i přes poten­ci­ál zachrá­nit nezvlá­dá. Vyložený prů­švih se neko­ná, nic zásad­ní­ho ovšem také ne.
30% Fantasy
30% Sci-fi

40% Podivná nuda
Temná věž
(The Dark Tower, Temná veža)
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Horor / Sci-Fi / Western
USA, 2017, 95 min

Režie: Nikolaj Arcel
Předloha: Stephen King (kni­ha)
Scénář: Akiva Goldsman, Jeff Pinkner, Anders Thomas Jensen, Nikolaj Arcel
Kamera: Rasmus Videbæk
Hudba: Junkie XL
Hrají: Matthew McConaughey, Idris Elba, Katheryn Winnick, Claudia Kim, Jackie Earle Haley, Abbey Lee, Dennis Haysbert, Nicholas Hamilton, Fran Kranz, José Zúñiga, Tom Taylor, Karl Thaning, Joe Vaz, Michael Barbieri, Jay-Jay Botha, Kenneth Fok
Producenti: Akiva Goldsman, Brian Grazer, Ron Howard, Stephen King
Střih: Alan Edward Bell, Dan Zimmerman
Scénografie: Christopher Glass, Oliver Scholl